Söderåsleden GPX

Bjnilss

Ny medlem
Söderåsleden GPX
Finns det någon här som hann ladda ner GPX-filen för Söderåsleden innan den plockades ner?
Hade varit trevligt om denne någon kunde ladda upp den bland TURTIPS här på Happy isåfall =)

marr

Moderator
Forumvärd
Söderåsleden GPX
Det var väl cykelleden som Klåveröds vandrarhem(?) fixade i våras, men som de fick plocka ner efter att de fått en sur markägare på sig.
Ahh, då är jag med. Verkar dumt att ladda upp gpx på den då. Det kanske löser sig.
Dock hörde jag detta diskuteras häromdagen, om jag förstod det rätt var det en gravelrunda som fick markägarproblem? Inte mtbrundan. Men jag har ingen aning, ska se om ja hittar något.

Azog

Aktiv medlem
Söderåsleden GPX
Ahh, då är jag med. Verkar dumt att ladda upp gpx på den då. Det kanske löser sig.
Dock hörde jag detta diskuteras häromdagen, om jag förstod det rätt var det en gravelrunda som fick markägarproblem? Inte mtbrundan. Men jag har ingen aning, ska se om ja hittar något.
Ja, det var inte det nya mtb-spåret utan någon turistrunda runt hela åsen typ.

Jag tänkte lite som du att det kanske vore bra om gpxen fick vila i frid för att undvika problem för vandrarhemmet.

marr

Moderator
Forumvärd
Söderåsleden GPX
Ja, det var inte det nya mtb-spåret utan någon turistrunda runt hela åsen typ.

Jag tänkte lite som du att det kanske vore bra om gpxen fick vila i frid för att undvika problem för vandrarhemmet.
Ja att hitta runder att cykla på åsen är inga större problem.

skier

Aktiv medlem
Söderåsleden GPX
Är det inte en grusvägsrunda? Eller är det nån stigcykling på den rundan?
Om det är grusväg förstår jag inte riktigt hur de får problem med markägare, om det inte är så att de som ritat leden vill tjäna pengar på det på nåt sätt.
Att hitta grusvägsrundor är ju annars väldigt enkelt på Söderåsen, bara att sätta sig med t ex alltrails och börja rita.

marr

Moderator
Forumvärd
Söderåsleden GPX
Är det inte en grusvägsrunda? Eller är det nån stigcykling på den rundan?
Om det är grusväg förstår jag inte riktigt hur de får problem med markägare, om det inte är så att de som ritat leden vill tjäna pengar på det på nåt sätt.
Att hitta grusvägsrundor är ju annars väldigt enkelt på Söderåsen, bara att sätta sig med t ex alltrails och börja rita.
Möjligen har de skyltat på någons mark som inte gillades? Lite oklart vad som hänt.
Någon som cyklat den kanske vet? Går den igenom någon gård eller liknande?

skier

Aktiv medlem
Söderåsleden GPX
Allemansrätten gäller ju inte för kommersiell verksamhet, så har de inte pratat med markägarna först så kan jag förstå att det inte blir så populärt, de tjänar ju ändå lite pengar på cykeluthyrning, vandrarhem osv.

mzi

Aktiv medlem
Söderåsleden GPX
Men om det inte är enskilda vägar så blir det ju svårt för markägaren att hävda att man inte får hoja där, kommersiellt eller inte. Den som känner att de har lite tid över kan ju kolla upp det :-)

marr

Moderator
Forumvärd
Söderåsleden GPX
Men om det inte är enskilda vägar så blir det ju svårt för markägaren att hävda att man inte får hoja där, kommersiellt eller inte. Den som känner att de har lite tid över kan ju kolla upp det :-)
Nä precis, men det kanske har med skyltningen att göra. Har som sagt ingen koll riktigt på rundan.

skier

Aktiv medlem
Söderåsleden GPX
Det är bom på de flesta av grusvägarna uppe på åsen, så de är inte öppna för biltrafik. Just det är en stor fördel när man cyklar, lugnt och skönt :)

mzi

Aktiv medlem
Söderåsleden GPX
Men en väg med bom är väl alltid enskild? Och då kan det bli strul med markägarna. Det är dock inte uppenbart om de har rätt att blockera en cykelled.

skier

Aktiv medlem
Söderåsleden GPX
Det var det jag menade även om jag var otydlig, det är bommar på vägarna = jag antar att de är enskilda vägar.
Man får förstås cykla som privatperson på enskilda vägar mht allemansrätten, men jag tror inte man kan dra en led längs enskilda vägar utan att prata med markägaren.

jonte987

Aktiv medlem
Söderåsleden GPX
Möjligen inte en "led" men en vanlig runda border gå bra. Nu kanske det ligger mycket mer bakom, inte vet jag och ofta går vad stanare uppfattar som väg genom gårdsplaner och fortsätter som vad vi kallade "markaväg". Tex hos grannen där jag växte upp.

TsUPeR

Medlem
Söderåsleden GPX
Cyklade rundan i måndags. Superfint och bara en liten passage på några 100m skulle eventuellt varar lite nära någons hus men ägaren vinkade glatt med en öl i handen så bara kör.

Azog

Aktiv medlem
Söderåsleden GPX
Man får cykla även på enskild väg. Däremot har ju Klåveröds vandrarhem även sitt rykte och sina relationer med grannarna att tänka på. Det är inte nödvändigtvis alltid det bästa att hävda sin rätt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer