Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Hej igen Yonna!
Om du vill prova forsränning så rekommenderar jag att du går en kurs först, strömmande vatten kan vara farligt och innebär en hel del risker som man kanske inte är medveten om. Jag tycker i alla fall att du ska ha sällskap av någon som har lite erfarenhet av "swift water rescue" eller paddling i fors. Vill du gå en kurs rekommenderar jag Kajaktiv i Dala-Floda, de har alla möjliga kurser.

En nedlagd gruva:
IMG_20170826_215112_907.jpg

En till:
2017-08-0214.51.20.jpg

Är spännande med gamla gruvor och lite kusligt....

God Jul!

Yonna

Aktiv medlem
marr sa:
Tänk på att hålla dragkedjan välsmord med parafin eller stearinljus, så är den enklare att hantera :)

Olja och fett ska man undvika.
Tuben jag fick är silikonfett, speciell för Tizips vattentäta dragkedjor så tror det måste funka: http://www.tizip.com/produkt.php?lang=en&pos=1
Vet inte vilken typ det är, kanske en SuperSeal-zipper (den måste iaf vara lufttryck- och vattentät), men tror det spelar ingen roll för fett är ju fett.

Hur man sköter blixtlåset i en packraft:

jonja sa:
Då kanske den här stan kan passa?
Otroligt att den gamla mannen bor där! Älskar den typen av människa, härligt!
Och Danny MacAskill är förstås alltid underbart :)

Ordbajskorv sa:
Om du vill prova forsränning så rekommenderar jag att du går en kurs först, strömmande vatten kan vara farligt och innebär en hel del risker som man kanske inte är medveten om. Jag tycker i alla fall att du ska ha sällskap av någon som har lite erfarenhet av "swift water rescue" eller paddling i fors. Vill du gå en kurs rekommenderar jag Kajaktiv i Dala-Floda, de har alla möjliga kurser.
Jag kollade Kajaktiv: http://kajaktiv.se/category/307-kurser-dala-floda-2017.html Men de har bara kajak-kurser, då lär man eskimåsväng, välta, balans och kajakteknik etc. Tror det behövs man inte i en packraft, skillnaden är också (tror jag, för jag har ju aldrig provat) att en kajak krockas mot klippblock och en packraft gör nåt annat. Min svenska är för dåligt nu, vet inte translation 'a packraft bounces rather than slam into rocks'. Tror iaf att packraftteknik är nåt annat, kanske är det mer samarbete med klippblock och vattnen? Eller om man jämför med cykling: en packraft är som en fatbike och en forskajak är en MTB? Eller säger jag nu nåt dumt?

Sällskap från en packrafter är lite svårt, då får jag tjata ännu mer här på forumet, och då tröttnar ni på mig :)

Men om jag börjar i den enklaste forsen som finns (ingen aning vilken det är) och då varje gång lite mer fors .. då borde det ju lyckats? Tror en MSR Microraft är inte byggd för extrem viltvatten såsom Helvetesfallet eller Niagara Falls (är inte heller min avsikt, eller det tror jag för man vet ju aldrig framtiden) så vill bara prova hur det är, om forsränning passar mig eller inte.

Ordbajskorv sa:
En nedlagd gruva [bild]
En till [bild]
Vet du var den är? Sista bilden ser underbart ut!

Och tack igen, och god Jul med!

Senast ändrad:
Det är aldrig fel att gå en vanlig forskajakkurs. Grunderna är desamma oavsett om du paddlar en kajak eller en packraft! Och vad gäller att knyta fast paddeln i packraften så rekommenderar jag och de flesta andra att aldrig göra det. Det är en stor säkerhetsrisk då du riskerar att trassla in dig i linan om du skulle gå runt, eller riskera att linan fastnar i någonting under ytan och skapa problem. Bättre att låta paddeln försvinna i så fall.

Förresten så tänkte vi anordna ett packraftevent i april på Nittälven i Bergslagen, för både nybörjare och andra frivilliga. Där finns det chans att prova på väldigt enkel forspaddling och samtidigt njuta av extremt fin natur. 2-3 dygn. Packraft kommer gå att hyra av oss. Kanske vore något för både dig Yonna och andra här på forumet att hänga med på?

Vid intresse kan ni ju alltid följa oss på facebook för att få mer information framöver, https://www.facebook.com/packraftsverige/

Några bilder från privattur på Nittälven från förra våren:

20170429-11.jpg

20170429-20170429-121906.jpg

20170429-20170429-135117.jpg

20170429-20170429-150838.jpg

20170429-20170429-195338-1.jpg

20170430-05.jpg

20170430-20170430-P1000352.jpg

20170501-20170501-P1000378.jpg

Der Kaiser

Aktiv medlem
Jag funderade lite runt det.
Svaret är nej, så länge som allt sitter som det ska.
Om man råkar i trubbel med däckslast så kan man antingen med flit göra sig av med den och öka sin tillgängliga flytkraft, eller i misstag bli av med den, vilket kan vara bra eller dåligt...
Har man lätt bagage i vattentäta säckar i flottörerna så är det nog snarast säkerhetshöjande genom att flotten behåller en viss flytkraft även om den punkteras.

jonja sa:
Försämrar man inte flytförmågan om man använder sidotuberna som lastutrymme?

Kajaktiv har lite alla möjliga kurser som inte finns med på hemsidan, men ring och presentera dig och fråga om dom har någon lämplig kurs. Som packraft-Martin skriver så har man stor nytta av även en kajakkurs om man ska ge sig ut i forsen, grunderna är som sagt desamma. Kan man fastna med en raftingflotte eller kajak så kan man fastna med en packraft. Själv har jag har testat det mesta i paddlingsväg och övat olika (själv)räddningstekniker och kamraträddning i strömmande vatten, bla att alltid simma på rygg med fötterna nedströms och i vattenytan, att aldrig försöka att sätta ned fötterna på bottnen, att ha en kniv åtkomlig på flytvästen mm mm. Jag lärde mig även att små vatten kan vara farliga. Det här är åtskilliga år sen, men respekten för vatten finns kvar, så snälla Yonna var försiktig!

Tjata på du, rätt vad det är får du sällskap ;)

Bilden med gruvlaven är från Forsbo gruva, söder om St. Skedvi i dalarna, den andra från Silvbergs gruva, söder om Gustafs i samma län. Är mer eller mindre strösslat med gruvhål och nedlagda gruvor i de här trakterna, så det finns mycket spännande att upptäcka.

Yonna

Aktiv medlem
jonja sa:
Försämrar man inte flytförmågan om man använder sidotuberna som lastutrymme?
Vet inte så bra vad du menar med frågan, för tex 100kg PÅ eller 100kg I en båt är ju alltid samma vikt (100kg), så då ändrar flytförmågan ju aldrig? Jo, i tuberna finns mindre luft när det finns också packning, men om det spelar en stor roll? Då får man leka med siffror; båtens tuber lxbxh (luftvolym) minus packnings volym .. ingen aning :)
Om du menar att det påverkar styrförmågan är svaret ja, men det är bara bra/positiv. Har quoted lite text från http://www.packrafting-store.de/Internal-Storage-System-ISS-cargo-zipper:_:15.html?language=en :

"Traditionally packrafters strap a pack over the bow. Simple "strap and raft" has its place for hiking with boats.
However, this technique has some disadvantages:
- high center of gravity
- exposure to wind, water and rain
- limited load capacity (volume)

These problems are solved by the Internal Storage System (ISS), the cargo zipper in your packraft.
An airtight zipper allows storage of gear inside the hull tubes. The ISS uses a robust, pressure resistant zipper in the stern of the boat and the system includes two waterthight drybags that slide inside the boat tubes. These drybags are long and a slightly smaller diameter than the boat tubes. Slip the drybags inside the tubes, fill them with gear and clip in place and then inflate.
This has the following advantages:
- Improved handling (whitewater!)
- Increased capacity (bikerafting!)
- Total dryness (multiple chambers!)

By lowering the center of gravity, the boat becomes more stable, increases momentum and manoeuverability. The weight in the tubes makes the boat handle more like a hardshell. It also provides two additional air chambers and makes the “ultimate drybag”. No top heavy load and redused visibility in technical whitewater. It also enhances expedition-style boating resp. applications with high volume transportations, such as an Adventure X2 with two people and full baggage."

Ordbajskorv sa:
Kajaktiv har lite alla möjliga kurser som inte finns med på hemsidan, men ring och presentera dig och fråga om dom har någon lämplig kurs. Som packraft-Martin skriver så har man stor nytta av även en kajakkurs om man ska ge sig ut i forsen, grunderna är som sagt desamma. Kan man fastna med en raftingflotte eller kajak så kan man fastna med en packraft. Själv har jag har testat det mesta i paddlingsväg och övat olika (själv)räddningstekniker och kamraträddning i strömmande vatten, bla att alltid simma på rygg med fötterna nedströms och i vattenytan, att aldrig försöka att sätta ned fötterna på bottnen, att ha en kniv åtkomlig på flytvästen mm mm. Jag lärde mig även att små vatten kan vara farliga. Det här är åtskilliga år sen, men respekten för vatten finns kvar, så snälla Yonna var försiktig!
Hmm, du och packraft-Martin har förstås rätt. Ska fundera om detta. Egentligen är jag nån som gärna hämtar information från nätet och lär mig praktiken själv. Men vägen dit kan vara långsammare, framförallt när det går fel. Såsom när jag ville såga av ett träd; på YouTube var det superlätt att göra men i praktiken kostade det nästan mitt liv :)

Tack också för simtipsen, de visste jag inte!

Ordbajskorv sa:
Bilden med gruvlaven är från Forsbo gruva, söder om St. Skedvi i dalarna, den andra från Silvbergs gruva, söder om Gustafs i samma län. Är mer eller mindre strösslat med gruvhål och nedlagda gruvor i de här trakterna, så det finns mycket spännande att upptäcka.
Då blir det en cykeltur till Silvbergs gruva! Skulle också vara kul att paddla lite, kanske det finns några hål/grottor man kan paddla i? Skulle bli vackra bilder :)

Martin_PkrftSrge sa:
Det är aldrig fel att gå en vanlig forskajakkurs. Grunderna är desamma oavsett om du paddlar en kajak eller en packraft! Och vad gäller att knyta fast paddeln i packraften så rekommenderar jag och de flesta andra att aldrig göra det. Det är en stor säkerhetsrisk då du riskerar att trassla in dig i linan om du skulle gå runt, eller riskera att linan fastnar i någonting under ytan och skapa problem. Bättre att låta paddeln försvinna i så fall.
Okej, då ska jag inte knyta fast paddeln, tack för varning!

Martin_PkrftSrge sa:
Förresten så tänkte vi anordna ett packraftevent i april på Nittälven i Bergslagen, för både nybörjare och andra frivilliga. Där finns det chans att prova på väldigt enkel forspaddling och samtidigt njuta av extremt fin natur. 2-3 dygn. Packraft kommer gå att hyra av oss. Kanske vore något för både dig Yonna och andra här på forumet att hänga med på?
Kul, ett packraftevent! Skulle gärna vilja hänga med men tror jag är i fjällen högt upp i Norrland, med fatbike och packraft :) Men om inte, då vill jag gärna komma, det ser vackert ut på bilderna!
Också kul att se bilderna för egentligen vill jag paddla älven snart, då blir det Happyrafts första tur :) Hoppas det finns ingen is på älven, men jag har fatbike med mig så då blir det kul vintercykling. OM jag ramlar i vattnet är det inte så farligt för älven är mycket liten och inte heller djup (så har jag tänkt mig).

Planen är att paddla Nittälven och då fortsätta/bikerafta via Skäret till Kopparberg, Lindesberg, Nora. Enda sak är att Nittälven mynnar i sjö Ljusnaren och chansen att det finns is på sjön är stort. Och chansen att isen kan inte bära en fullastad fattie plus min 60kg är ännu större. Det finns en grusväg till Skäret men den börjar inte vid Nittälvens mynning, så hoppas det går att paddla eller cykla på sjön. Kan också ta järnvägen (går utmärkt med en fatbike) men då får jag paddla tillbaka och det lockas inte heller.

karta800x458.jpg

Kolla hur Nittälven ringlar i landskapet. Tror att den är den krokigast älv man kan tänka sig, ibland slår den nästan knut på sig själv. Mycket vackert och spännande förstås :)

Senast ändrad:

Bikzz

Aktiv medlem
En packraft är ganska stabil, och bra med spraydeck ... Jag paddlade förut en massa forsar med canadensare, (Voxnan många gånger, kraschade alltid i kanalen), BFMI approach - Brute Force Massive Ignorance , välte lite nu och då, men tror att det skulle vara mkt lättare och säkrare med en packraft, -- om man inte kör på något vasst och får punka så klart....
Men om man bikeraftar och kapsejsar i en fors ? Låter som något som bör undvikas ! Allt måste då vara vattentätt packat, men man riskerar ju också att cykeln hamnar under vattnet och fastnar i stenar och bröte och i stark ström. Att man sen inte får loss grejorna, eller att något flyter iväg.

Btw.. Jag gillar BFMI !
.

Bilagor

Yonna

Aktiv medlem
Ordbajskorv sa:
Yonna Om du kommer till Silvberg får du höra av dig så bjuder jag på fika!
Kul!! Yesss, det ska jag säkert göra! Och då bjuder jag på en packrafttur i gruvan, om det går för jag har ingen aning :)

Öskar sa:
Vid mynningen kommer en bro och där finns även ett vindskydd. Därifrån borde du kunna cykla.
Wow, du är fantastiskt! Jag ser nu också att jag kan zooma in mycket mer på laptoppen än på smartphonen, då får jag bara en grön bild. Tack för hjälpen Öskar!

Yonna

Aktiv medlem
Martin_PkrftSrge sa:
Vad har du för dig Yonna?!

Ute på långtur?!
Hej Martin!
Inte på långtur, bara 14dagar, kanske lite mer :) Fint att cykla och tälta igen, det är bara att jag fick meddelandet att det ska snöa mycket imorgon (snökanon), ska också blåsa riktigt hård och det blir jävla kallt den här veckan (-15). Sovsäcken räcker till -9 så jag ska frysa ihjäl, roligt framtid, och imorgon blir det pushbikedag med blöta skor och frusna fötter för cykeln har dumma tunna däck, också jättefint. Fattar inte varför jag inte hoppade på den trogna tjockis Pugsley, den är ju den bästa vännen i vintern.
Och vad också är liiite problematiskt nu är att det inte går att slå ner tältpinnar i marken för den är ju jättehård frusen. Vanligtvis tar jag en stor sten som hammare men stenarna sitter också fastfrusna nu. Så jag behöver en hammare men det är lite svårt när det finns inga butiker.
Men bortsett från att jag ska frysa ihjäl i en kall sovsäck utan tält går det mycket bra :)

P1020603-Copy800x600.jpg

Kolla vad äckliga dumma tunna 2.1 däck. Trodde att det skulle fortare med tunna däck, hur dum kan man vara. Och varför jag ville cykla snabbare; ingen aning. Dessutom glömde jag också den stora fatbike-visheten; no matter how slow you go, you're still lapping everyone on the couch. Så jag känner mig riktigt dum just nu ;)

143d151cb644e54a486504de0b23aa18.jpg

P1020596-Copy800x600.jpg

Mix av bikepackning och små sidoväskor; trots de tunna däcken går det mycket bra :) Men idag var det fint väder, -3 grader, ingen vind och snö .. oj, det är imorgon nåt helt annat!

När jag är hem igen och det finns inget jobb (man vet ju aldrig som vikarier) då hoppas jag att döpas Happyraften. Planen att bikerafta Nittälven (som lite vintertur) har ändrats, tror det är för kallt där nu och att det inte finns mycket vatten i vintern. Har ingen lust att vada när det fryser, brrr. Vill nu försöka följa Svartån, som rinner från Degerfors till Örebro och rinner ut i Hjälmaren (cirka 100km). Vet inte om det går att paddla i Örebro centrum men ån rinner iaf längs Örebros slott så kanske det går. Nån som vet, för jag känner staden inte så bra? Men OM det går ska jag posta en bild här, vore kul att bikerafta där :) Hoppas inte att det finns folk som vill fota mig, är lite rädd att det händer inte ofta att nån paddlar där med en tjock fattie i vintern. Det är nackdelen med en packraft och fatbike; man får alltid uppmärksamhet, kan vara kul men också lite tröttsamt.

Okej, har tjatat nog, ska försöka sova och inte frysa ihjäl!

jonja

Aktiv medlem
Ja, det är inte utan att det låter lite kallt och dragigt att sova under en presenning. Jag hade ett akto tält förut, som jag trivdes mkt bra med, men det har säkert kommit lättare och ännu fräsigare lösningar sen dess. Att sova i drag tycker jag är marigt, men det är kanske mest en vanesak?

Tält kan ju kännas lite instängt också, ibland som en trång rymdkapsel utan fönster, eller i värsta fall som en sarkofag. Hade en jobbarkompis som tog livet av sig i ett akto tält, så efter det fick man ju lite sarkofagvibbar av det där tältet.

En klurig fråga är om tältduken ska vara kamouflagefärgad eller skrikig, mao vill man att lägret ska vara lätt att upptäcka i terrängen eller inte?

Yonna

Aktiv medlem
Tack för snälla svar!

Der Kaiser sa:
Yonna på Mtb, vad åt du under julen? ;)
Det måste vara nåt dumt för hur kan man tror att det går att cykla med en vanlig cykel i snö??? Det går alltid så lätt med fatbiken, är så van att dundra över allt vad finns i vägen (okej, nästan allt) så jag trodde att det skulle även gå med 2.1 däck. Men nej, det kan man glömma. Jo, det går om man är galen nog men även då är man snart slut. Och svettas får man ju inte göra för då fryser man (framförallt när man kryper blött i sovsäcken) så dansa på pedalerna kan man också glömma. Och det är vad behövs; kraft på pedalerna annars ramla man om.

Cykeln kör också ofta fast i snön, kan vara helt plötsligt så ibland skjuter jag som en torped över styret eller jag ramlar om. Det går inte heller bra att köra i djupa isspår täckt med snö, jävla jobbigt. Det går att cykla på frusen tvättbord täckt av snö men inte om man har löständer för då flyger dem borta, och efter några mil är man helt slut i armar och när det är för mycket is/halkig under snön har man fått några nästan-hjärtattacker ;)
Bromsa med fälgbroms kan man också glömma för de samlar så mycket snö och is att hjulen inte vill rulla längre. Nu har jag Magura hydralisk fälgbroms, mycket bättre än vanliga fälgbroms men ändå är bromssträckan mycket längre än med skivbroms och kan man inte lita på dem.

Så nu finns det bara en sak att göra: hämta fatbiken, min tjocka sötnos! Och då cykla på grus/skogsvägar till Stockholm, hälsa på Bikzz :) Kanske en dålig idé att fatbika med dubbdäck till Stockholm, chansen att det bara regnar där är stort men jag har ju inget val, det finns här snö och is och det går bara med en fattie. Men äsch, man lever bara en gång och livet är för kort att grumble över cykelsaker :)
Och det känns härligt att cykla nu! Det är en helt annan cykelvärld, jättevackert, härligt lugn och jag känner mig mycket stark och levande! Vintercykling tar mycket energi men man får också mycket tillbaka, härligt! man måste säkert prova en gång :)

Nu kommer några bilder förstås:

1P1020663800x600.jpg

När jag vaknade trodde jag att det var bara några mm snöfall ..

2P1020703800x600.jpg

.. men det var några dm :) Tältet var lite mindre men ändå fanns det gott om plats. Fint tält!
Och utan innertält bara 460gr, jättekul förstås :)

P1020668800x600.jpg

P1020699800x600.jpg

Jag har innertältet med mig men det går utmärkt utan i snö, egentligen bättre för det spelar ingen roll att det kommer snö i tältet :)

P1020705800x575.jpg

Det hade varit snällt av mig att cykeln hade fått ligga bredvid mig i tältet men äsch, livet är hårt för en cykel, framförallt för mina cyklar :)

P1020709800x600.jpg

Mil efter mil på oplogade små grus- och skogsvägar

P1020739800x600.jpg

Ibland för djup snö men det går också att cykla några sträckor :)

P1020733800x603.jpg

Fälgbromsar på en vintercykel är en dåligt idé; de samlar på snö och is och då får man peta bort skiten

P1020734800x600.jpg

P1020726800x600.jpg

Egentligen samlar HELA cykeln snö, jag fattar nu också bättre hur glad jag borde vara med en Pugsley :)

JTF

Ny medlem
Heja Yonna!
Du får allt att se så enkelt och trivsamt ut, bortsett från cykelvalet den här gången då...

God tur fortsättningsvis, och tack för att du delar med dig av dina äventyr här. :-)

Yonna

Aktiv medlem
Tack för att ni är alltid så entusiastiska!

Kom igårkväll hem från skinny-wheel-turen och ska nu hoppa på fattien igen. Är lite sent för det tog sin tid att klä av och på cyklarna (och dricka liiiiter kaffe) men en fatbike har aldrig bråttom, den väntar tålmodig i snön, härligt cykel!
Hoppas det finns meterdjup snö i Stockholm :)

P1020752800x597.jpg

Bikzz

Aktiv medlem
Nu har jag varit på fatbike-troll-jakt i skogen.. tog bilen för att försöka spåra upp det försvunna skogstrollet i mörkret. Ringde och frågade var hon var, hon hade ingen aning, men sa att hon nästan blev överkörd av ett tåg .. Gissade på en järnväg i närheten. Efter ett tag såg jag några fatbike spår i snömodden bredvid vägen, som ringlade hit och dit, det måste vara Yonna, det kan inte finnas några fler .... Följde efter, några km längre bort såg jag en gul jacka, lila mössa och starka lampor ovanpå en jättestor cykel, som försvann snabbt som fan in på en liten sidoväg i snön.... Extrapolerade routen, körde i förväg till där den kom fram några km senare, och Bingo -- Hittade till slut skogstrollet ! Tog fram en stor påse godis, lastade in fatbiken och trollet i bilen, och körde hem igen.
.

Bilagor

frippegubben

Aktiv medlem
Martin_PkrftSrge sa:
Det låter jättekul, och ganska nära hemma också. Många år sen jag paddlade Nittälven, men minns att vi lyckades välta några kanadensare! Jag ska hålla koll på när det närmar sig så får vi se om det kan passa!

WSMC

Aktiv medlem
Hej Yonna,
såg en fullpackad fatbike med en tjej bakom styret på avstånd när jag tog en tur runt kl 0700 en bit norr om Stockholm i morse.
Tanken slog mig att du var i storstan och tänkte: "wow, nu måste jag heja på Kändis-Yonna när vi möts":)
Cyklisten som jag mötte noterade mig dock inte överhuvudtaget, så jag tror inte att det var du, eller så kanske du som jag bara var lite morgontrött innan första koppen kaffe hade värmt kroppen...:)
Hur som helst, fortsätt gärna att förgylla den gråa vardagen med dina Fatbikeäventyrsberättelser!

Senast ändrad:

Yonna

Aktiv medlem
Arsozath sa:
Bra där Bikzz ? Imponerande spanarbete.
Jättefint att det finns fatbikejägare som Bikzz! Då slipper jag också att trampa några jobbiga snöfatbikemil i mörkret :) Var jättekul att det plötsligt tutade en bil och se Bikzzs stora grin bakom bilfönstret.
Var också fint när vi stod framför hans hus. En tung fullpackade fatbike som måste lyfta upp 9 trappor; en trött tjej som hade kämpat några dagar i snön och som bar en ryggsäck, en cykelhjälm och en påse godis; och en stor kille som hade bara husnycklar med sig. Det var alltså klart vem skulle bära och kånka den tunga cykeln nio trappor upp :)
Bikzz tittade på den stora fatbike. "Ser inte lätt ut, den där fettingen." "Mwah, inget problem för jag är ju en gramjägare." "Jaha, en gramjägare med en tung fattie .." "Jo, jag har kapat av hår- och tändborste, klämma ur halva tandkrämstub och har 7gram stringtrosor isf 1.5kg cykelbyxor." Bikzz tittade mistänktsamt på fattien och mig. "Kom nu Bikzz, jag fruser här ute .." Så han släpade cykeln uppe, härligt fatbikejägare :)

WSMC sa:
Hej Yonna,
såg en fullpackad fatbike med en tjej bakom styret på avstånd när jag tog en tur runt kl 0700 en bit norr om Stockholm i morse.
Tanken slog mig att du var i storstan och tänkte: "wow, nu måste jag heja på Kändis-Yonna när vi möts":)
Cyklisten som jag mötte noterade mig dock inte överhuvudtaget, så jag tror inte att det var du, eller så kanske du som jag bara var lite morgontrött innan första koppen kaffe hade värmt kroppen...:)
Hur som helst, fortsätt gärna att förgylla den gråa vardagen med dina Fatbikeäventyrsberättelser!
Det kan inte vara jag för jag sov kl7 :) Och när jag ser en cyklist (jaaa äntligen!) då är jag bara glad och vinkar snällt för det är mycket sällan jag ser dem. Och du, nästa gång du ser en fatbiketjej; bara skrik mitt namn så då vet jag att det kan vara du! Bara kul att träffas!

Imorgon är det dags att cykla tillbaka, hoppas det finns inte för mycket snö på vägarna. Såg idag en bild från Ånnaboda och där var iaf mycket snö, såg vackert men också lite jobbigt ut. Hoppas det går att cykla på grusvägar där!

Igår cyklade jag med Bikzz som guide i Stockholmsområdet. Var lite hårdpackande snö i skogen och cykelvägarna var snöfria så det gick bra med Bikzz skinnywheelcykel :)

P1020766.JPG

IMG_7124-Kopia.JPG

Senast ändrad:

WSMC

Aktiv medlem
Yonna sa:
Arsozath sa:
Bra där Bikzz ? Imponerande spanarbete.
Jättefint att det finns fatbikejägare som Bikzz! Då slipper jag också att trampa några jobbiga snöfatbikemil i mörkret :) Var jättekul att det plötsligt tutade en bil och se Bikzzs stora grin bakom bilfönstret.
Var också fint när vi stod framför hans hus. En tung fullpackade fatbike som måste lyfta upp 9 trappor; en trött tjej som hade kämpat några dagar i snön och som bar en ryggsäck, en cykelhjälm och en påse godis; och en stor kille som hade bara husnycklar med sig. Det var alltså klart vem skulle bära och kånka den tunga cykeln nio trappor upp :)
Bikzz tittade på den stora fatbike. "Ser inte lätt ut, den där fettingen." "Mwah, inget problem för jag är ju en gramjägare." "Jaha, en gramjägare med en tung fattie .." "Jo, jag har kapat av hår- och tändborste, klämma ur halva tandkrämstub och har 7gram stringtrosor isf 1.5kg cykelbyxor." Bikzz tittade mistänktsamt på fattien och mig. "Kom nu Bikzz, jag fruser här ute .." Så han släpade cykeln uppe, härligt fatbikejägare :)

WSMC sa:
Hej Yonna,
Det kan inte vara jag för jag sov kl7 :) Och när jag ser en cyklist (jaaa äntligen!) då är jag bara glad och vinkar snällt för det är mycket sällan jag ser dem. Och du, nästa gång du ser en fatbiketjej; bara skrik mitt namn så då vet jag att det kan vara du! Bara kul att träffas!
Jag lovar, ska skrika till(utan att skrämmas såklart) ordentligt nästa gång det händer att jag ser en fullastad fatbike!

Yonna

Aktiv medlem
Tråkigt liv som vinterfatbiker, finns inte så mycket att berätta, finns bara snö, snö och snö :)

Men kan berätta att jag är en inbrottstjuv.
Jag glömde förstås nåt att ta med, som vanligt. Ofta är det inte så farligt, såsom tandkräm eller batterier. Då är det bara skrika högt några förbannelser och trampa vidare. Men nu var det en liv-eller-död-sak för jag glömde en hammare och utan den är det omöjligt att slå ner tältpinnar i frusen mark. Stenar är fastfrusna så det går inte att använda dem och butiker finns inte i skogen.
Så jag kollade Lantmäteriets kartapp om det fanns ett vindskydd nånstans men kunde inte hitta nåt, inte heller några hus var jag kunde försöka låna eller köpa en (alla har ju en hammare hemma), nej det fanns bara skog, snö och djurspår.
Då tänkte jag (mycket smart) på stenar i bäckar, för jag har sett några bäckar som inte var helt frusna och då borde stenarna vara loss. Men varje bäck jag mötes var frusen. Förstås, varför skulle livet vara så enkelt, då borde man ju inte vilja vara en tuff vinterfatbiker.
Så när jag plötsligt såg en gammal bod, helt ensam i skogen, övergiven men ändå med dörren låst, var det dags att försöka vara en tuff fatbiker på riktigt. Försökte först kika genom fönstret men det fanns för mycket isblommor på, så jag tog fatbikes kniv (den har sin egna kniv på ramen), stack det under fönsterlåset och efter några viskande förbannelser gick det (hurra!) öppet. Fönstret var för högt för att klättra upp men med hjälp av fattien var det jätte enkelt.
Inne i boden fanns bara gamla hjul, några trasiga hinkar och annat skräp men också en lite yxa! Så nu är jag en inbrottstjuv för jag tog den med mig. Straffet är att yxan är jävlatung och idiot stor för en gramjägande bikepacker.
Men jag stängde fönstret igen och tror inte att nån skulle sakna yxan, den gamla boden har inte så många år kvar, det är bara vänta till taket ska rasa in under ett tungt snölager. Och yxan får nu ett nytt liv igen, ett fatbikeliv ;)

P1020757800x600.jpg

Visst är det en fin yxa!

Några vinterbilder till :)

P1020790800x602.jpg

Tycker inte om asfaltvägar så mestadels är det många grusmil; fint, lugnt och tung när snön är för djup.

P1030089800x600.jpg

Idag var det tex 9km i 2.5 timmar pushbiking, och det känns i rygg och skuldror, gratis styrketräning :)

P1020820800x600.jpg

Morgonutsikten: att försöka smälta isen i cykelflaskan. Jo, borde köpa en Nalgene flaska men det har jag förstås glömt. Hoppas jag kommer ihåg när jag är hem igen, för det går som det går nu men det kan förstås bättre :)

P1020812800x600.jpg

När det är mörkt kan det vara lite jobbigt att sätta upp ett tält ordentligt, men äsch, det duger att sova torr och trygg i. Och ingen som gnäller att det står skev, sned och ful, för det finns ju ingen i skogen :)

P1030007800x600.jpg

Min kvällsmat i sovsäcken just nu. Inte mycket för 'snack pot' är bara halvfullt, men det finns bröd och ost som efterrätt så det räcker för idag :)

P1020848800x600.jpg

Ibland har man en granne, ingen aning vem det var. Grävling eller en jättetjock fågel? Hörde hela natten konstiga saker men trodde det var skogen som andades.

P1020843800x600.jpg

Senast ändrad:
Yonna, om det finns så pass gott om snö som där du är nu så behöver du inte banka ner pinnar i marken, det räcker med att begrava tältpinnarna horisontellt i snön och platta till, det fryser snabbt fast och håller väldigt bra.

En av många videos som visar hur man kan göra:

UrTomas

Aktiv medlem
Angående yxan: fyll en hink med vatten (lagom mycket för att täcka yxhuvudet), blanda i citronsyra. Låt yxan stå i vattnet över natten. Skrubba den med svinto, olja in med någon olja (matolja funkar bra). Den kommer att se ut som ny! Och när den ska slipas så har jag en cykelkompis som har slipfirma, ifall du passerar Grycksbo.

Riktigt fin yxa för övrigt! Och som alltid, spännande att följa dina äventyr!

Yonna

Aktiv medlem
Oskar sa:
Tack, alltid spännande att kika in här!
Tack själv du Oskar ! Men spännande kan jag inte håller med, det händer inte så mycket :)

Martin_PkrftSrge sa:
Yonna, om det finns så pass gott om snö som där du är nu så behöver du inte banka ner pinnar i marken, det räcker med att begrava tältpinnarna horisontellt i snön och platta till, det fryser snabbt fast och håller väldigt bra.

En av många videos som visar hur man kan göra:
Bra tips! Ska jag säkert försöka, framförallt när islagret är för tjock för att nå marken, då glider pinnarna ut igen. Tack Martin!

UrTomas sa:
Angående yxan: fyll en hink med vatten (lagom mycket för att täcka yxhuvudet), blanda i citronsyra. Låt yxan stå i vattnet över natten. Skrubba den med svinto, olja in med någon olja (matolja funkar bra). Den kommer att se ut som ny! Och när den ska slipas så har jag en cykelkompis som har slipfirma, ifall du passerar Grycksbo.

Riktigt fin yxa för övrigt! Och som alltid, spännande att följa dina äventyr!
Det ska jag göra! Den lilla yxan förtjänar det, ska posta en bild när den blänker igen, thanks!
Yxan är inte bara till stort hjälp att banka när tältpinnar men också att slå bort stora klumpar is, fastfrusna trädpinnar och gräva/hacka ett hål i snö/is för 'köket'. Mycket fint att ha en yxa från 5kg med sig :)

Har lärt mig mer små vintertips. Såsom att efter några minuter, den lilla Trangia brännaren sjunker bort i snö/is och OM den glider sned kan kokkärlet ramlar om. Inte så roligt när det var det sista vattnet man hade kvar. Även muggen med varm dryck gräver sig omedelbart i snön/isen och då har man snabbt kallt kaffe.
Tältpinnar med ett litet tunt rep är också fint, då hittar man dem i snön tillbaka. Så när jag är hem igen ska jag borra ett litet hål i alla tältpinnar.
Och det tar tid att sätta upp tältet när det finns mycket snö, egentligen behöver jag också en lite spade eller nåt liknande. Jag använder nu händerna för att skotta bort snön (cirka 2x2m) men när snön är blöt får jag blöta handskar (går inte att torka de snabbt för de är tjocka) och utan handskar är det jävla kallt. Vet inte om det finns ultralätta spadar för gramjägade fatbikers, måste vara iaf stark nog!.

Att hitta rätt tältplats kan också vara lärorik. Fick igårkväll ett sms att det skulle blåsa och snöa mycket, så det var ingen smart idé att tälta vid en stor sjö. Nu stod jag vid en stor sjö så tänkte "inget problem, det finns här skog och den är alltid villigt att skydda mig" och sätta upp tältet under träden.
Mitt i natten vaknade jag; det låg ett tjock snötäcke på tältet och jag hörde träden stönar och mumlar att det fanns för mycket snö på deras grenar. Och då hördes plötsligt en hård smäll; den första trädgrenen som bröts av och snö dånade/störtade bredvid tältet. Jag skrek "fyfan!" och satt käpprak i sovsäcken. Ville inte ha en stor gren på mitt huvud och tält men hade inte heller lust att flytta tältet till sjön för det blåste och snöade som fan där. Men vinden blåste också i skogen, jag hörde träden svajar, grenar knäcktes av, tjock snö ramlade med stora dunsar på tältet och tältets tunna pinne (som jag själv hade sågat, så för tunn förstås) böjde sig alltmer under det tunga snölagret.
Då fanns det fyra saker jag kunde göra; flytta tältet till sjön (inte alls roligt att göra); söka en tjock gren som extra tältpinne (hacka med en yxa i skogens mörkret och djupa snön är inte heller roligt); packa allt ihop och cykla bort (oj, DET är mycket jobb) eller krypa djup i den varma sovsäcken och hoppas att allt går bra. Jag valde förstås det sista, och hade tur för allt gick bra :)

Ja, det finns några vinterkampsaker jag får lära mig, men några har jag iaf lärt mig nu, och det är fint :)

1P1030026800x600.jpg

Morgonbild; en sovande fatbike i snön, en brännare som sjunker sned i snön, en mugg som väntar på varm kaffe och vackert utsikt :)

2P1030057800x600.jpg

Muggen med varma kaffe sjunker i några sekunder i snön, om man väntar för länge är den försvunnen, samma sak med den lilla brännare :)

P1030036800x600.jpg

P1030064800x600.jpg

Lite för mycket snö, det var också blöt och tung, gick inte alls att cykla så det var pushbiking igen. Uppförsbacke kan det vara lite tröttsamt :)

P1030097800x600.jpg

Men efter några km körde plötsligt snöplogen förbi, jag vinkade glad till killen, stack upp min tumme, han skrattade glad tillbaka och då var det dags att hoppa på fatbike igen. Härligt vintercykling!

NXJ

Medlem
Halloj?
Härliga bilder och härliga berättelser?
När du är på Jula och köper spade så rekommenderar jag dig att köpa en "Fatbike-yxa". Du kan ju inte en yxa som väger som en tredjedels fatbike!!
Ps Den väger ca 0.5kg... Ds
Mvh/N

Bilagor

Der Kaiser

Aktiv medlem
Härligt Yonna!
Är det inte dags att överge 1800tals-köket o skaffa ett lätt gasol-spindelkök, jag använder utan att tveka mitt i tältet när jag vintertältar :)

kontorsråttan

Aktiv medlem
Angående spade. Om du idag använder händerna blir ju vilken plastspade som helst ett snäpp upp. Gå in i en leksaksaffär och köp en större eller mindre spade för barn. Väger inte många gram. Med litet tur får du en fin prinsesshink på köpet :-)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer