Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Sambal Oelek

Aktiv medlem
De här skorna, råkar det vara sådana Trekmates?

2019-12-0521_13_47-Knivpcykel_Happyride.se.jpg

Jag brukar skaffa ett par billiga vinterskor inför varje vinter, de håller ungefär säsongen ut. Det här året blev det ett par Trekmates från Stadium Outlet. Verkar bra än så länge. Håller fötterna torra och varma. Har dina hållt bra?

mb5

Medlem
Yonna sa:
Funderar även på en annan kassett/vevparti. Har nu 11/32 kassett och 36/22 fram men det kan vara bättre för jag cyklade på Martins fatbike och den gick betydligt lättare uppförsbacke.
Lättaste växeln på min cykeln är 22/42 och jag ville faktiskt inte vara utan den. Det är 10s kassett dock. Vet inte hur blir det med hållbarheten allmänt, jag cyklar inte alls lika mycket som Yonna, men det räcker tyvärr att de stora kugghjul är av aluminium som båda slits relativt snabbt och är lätt att förstöra. Dock hittade jag ingenting bättre.

Angående lätta växlar -- jag tror att det är aldrig fel med en steg lättare växel så länge man klarar balansera låga farten. Det går förstås trampa hård korta backar med lätt cykeln osv, men vill man cykelvandra långa branta uppförsbackar, då är det lämpligast att hålla effekt som behövs tillräckligt låg. Och när man sågade av tandborste och gjorde alla andra lättviktspackningtrick :) då är det kvar bara att sakta ner. Så mycket som det går, helst ner till farten man skulle vandra till fots. Och behöver man dessutom hoppa lite över en sten här och där då är det jättebra att ha lite vridmomentsreserv tack lätta utväxelingen.
Och inte bara uppförsbackar, det var supermysigt att kunna trampa långsamt tvärs fjäll utanför stigar mer eller mindre i vandringsfart, när ben snurrar ganska lätt, ingenstans att påskynda sig, lugnt, fint ... :)
Jo det behovs en kompromiss till slut förstås. Men personligen är jag nöjd med 22/42 numera.

Appel

Aktiv medlem
Förmodar att det är du Yonna som fick utmärkelse på utsidan.se för "Den turen glömmer jag aldrig". Välförtjänt och grattis!

Yonna

Aktiv medlem
Appel sa:
Förmodar att det är du Yonna som fick utmärkelse på utsidan.se för "Den turen glömmer jag aldrig". Välförtjänt och grattis!
Oj, det visste jag inte! Vet inte om jag vågar kolla Utsidan nu, jag läser aldrig mina konstiga texter igen, feg som jag är. Har inte tänkt att berättelsen skulle vara nåt. Det var en kompis som sa att jag måste ABSOLUT skicka en berättelse av min avskedsresan från min kille, men jag tvivlade för det var bara en dag kvar till sista skicka-datum och dessutom är berättelsen inte riktigt roligt att läsa. Men kompisen tjatade som bara kompisar kan göra så jag hade inget val. Hade aldrig tänkt att den skulle vara bra, är lite förvirrat nu. Men kul också, och härligt att kunna dela lite .. jo vad är det för nåt .. känslor/tankar man får på en farvälresa. Hoppas det hjälper nån :)

Tack för dina ord och tack för meddelandet för annars hade jag inte vetat!

Yonna

Aktiv medlem
Tack! Jag har skrivit lite om resan här på Happy (tror det var pga en kille som letade efter mig) men det känns ändå lite konstigt att det finns nu en artikel om detta. Hörde också just nu att den fick första priset, kul förstås, men jag fattar inte :) Hoppas jag vågar kolla Utsidan senare idag, men först svara Martin och Sambal här i tråden.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Framväxlar finns det massor av i lådorna om din är trasig, är rätt säker på att jag har en XT t.ex, kommer vajern uppifrån eller nerifrån på din cykel?

Yonna

Aktiv medlem
jomper sa:
Framväxlar finns det massor av i lådorna om din är trasig, är rätt säker på att jag har en XT t.ex, kommer vajern uppifrån eller nerifrån på din cykel?
Wow, det skulle vara fantastiskt! Den kommer uppifrån, men vet inte vilken typ det är, eller spelar det inte så stort roll?

Har en bild nånstans, får bara söka lite ..

Berk

Aktiv medlem
Yonna sa:
Berk sa:
Grattis Yonna!

Läste om din resan förut här på happy, men fålde tår igen.
Oj, det låter inte bra :)
Men tack, Berk!

Ska posta senare länken här, lite dum att jag inte gjorde tidigare, förlåt.
Nej, berättelsen är vackert, men också lite trist.

Tänkte nu att jag har några 9-speed kassett kvar, men den med störste drev är 12-27, så inte av nytta för dig.

Yonna

Aktiv medlem
mamme1 sa:
Yonna sa:
Bara en lite lång vinterfjälltur men också bara om det finns nån som vill följa med.
Hur lång är en "lite lång" vinterfjälltur med Yonna-mått mätt? Tänkte att det kan vara intressant att veta för oss mer vanliga galningar.
Nää, vet inte så bra just nu. Tänkte tre veckor, kanske lite mer eller mindre. Vill försöka cykla en del av Kungsleden eller nån annan vinterled som passar en fatbike. Men vill inte cykla dit som vanligt. Jo, från Kiruna till Abisko är ingen problem men inte några hundra mil innan jag når målet. Eller en mindre spännande tur men ändå i snön, men har inte tänkt riktig på detta för jag tänker mer på Kungsleden. Men om Kungsleden inte skulle gå eller ingen vill följa med (vill inte cykla den solo igen) då kanske t.ex St Olavsleden. Cirka 600km från Bottenhavet till Atlanten (Selånger till Trondheim) och i vintern går det inte så snabbt så vet inte hur många dagar det skulle bli. Eller nån annan led. Jag vet faktiskt inte för jag satsar nu på Kungsleden :)

Yonna

Aktiv medlem
mb5 sa:
Yonna sa:
Funderar även på en annan kassett/vevparti. Har nu 11/32 kassett och 36/22 fram men det kan vara bättre för jag cyklade på Martins fatbike och den gick betydligt lättare uppförsbacke.
Lättaste växeln på min cykeln är 22/42 och jag ville faktiskt inte vara utan den. Det är 10s kassett dock. Vet inte hur blir det med hållbarheten allmänt, jag cyklar inte alls lika mycket som Yonna, men det räcker tyvärr att de stora kugghjul är av aluminium som båda slits relativt snabbt och är lätt att förstöra. Dock hittade jag ingenting bättre.

Angående lätta växlar -- jag tror att det är aldrig fel med en steg lättare växel så länge man klarar balansera låga farten. Det går förstås trampa hård korta backar med lätt cykeln osv, men vill man cykelvandra långa branta uppförsbackar, då är det lämpligast att hålla effekt som behövs tillräckligt låg. Och när man sågade av tandborste och gjorde alla andra lättviktspackningtrick :) då är det kvar bara att sakta ner. Så mycket som det går, helst ner till farten man skulle vandra till fots. Och behöver man dessutom hoppa lite över en sten här och där då är det jättebra att ha lite vridmomentsreserv tack lätta utväxelingen.
Och inte bara uppförsbackar, det var supermysigt att kunna trampa långsamt tvärs fjäll utanför stigar mer eller mindre i vandringsfart, när ben snurrar ganska lätt, ingenstans att påskynda sig, lugnt, fint ... :)
Jo det behovs en kompromiss till slut förstås. Men personligen är jag nöjd med 22/42 numera.
Tack :)
Tror det är bäst och billigaste nu för mig att byta 11/32 till 11/36 eller 12/36. Eller som Sambal sa 11/40 men läste att Sunrace är tunn/lätt är det låter inte så bra för fatbikes som är på långtur. Men ska googla lite mer, finns ju mycket tid innan det är vår igen.

Sambal Oelek sa:
De här skorna, råkar det vara sådana Trekmates?

Jag brukar skaffa ett par billiga vinterskor inför varje vinter, de håller ungefär säsongen ut. Det här året blev det ett par Trekmates från Stadium Outlet. Verkar bra än så länge. Håller fötterna torra och varma. Har dina hållt bra?
De är Merrell Snowbound Mid wp, inte riktigt billiga men får inte klaga för dem är efter fyra år fortfarande som ny. Okej inte som ny, men de är fortfarande jättebra och luktar inte skit. Varm till cirka -20 på cykeln men när jag pushcyklar eller går blir jag förstås värmare så de är riktigt varma. Har de varje höst, vinter och början i vår. Har de på långtur i fjäll och skog, de står frusna i tältet i -20 och kallare, de har sett mycket skit, grus, halkiga stenar, snö, is, salt och jag har alltid torra och varma fötter. Men inte när vatten kommer in via strumpor och ben (klart förstås) eller när vattnet är för djupt/högre än skorna (också helt klart). Och de är för korta i djup snö så jag köpte förra vintern Columbia Bugaboot III, de är ännu varmare (tror -40) och hittills har jag aldrig fått blöta/kalla fötter. Bästa vinterskor för en fatbiker, enligt mina fötter :)

Vill inte leta efter en Merrel Snowbound länk så ska posta några bilder, som en modeshow.
Först en bild från sidan:

DSC08989.jpg

DSC09045.JPG

Skönt att ha torra fötter i vilken skit som helst.

DSC09468.jpg

I is och vatten.

DSC09567.jpg

Och ännu mer skit.

P1030999.jpg

I snö går det också bra men (förstås) bara till en viss gräns.

P1110354.jpg

Här var t.ex för mycket snö. Så då har jag Bugaboots, varmare och högre:

P1110352.jpg

mamme1

Aktiv medlem
Yonna sa:
Tänkte tre veckor, kanske lite mer eller mindre.
Det är ju inte så långt, men ganska länge.
Yonna sa:
Vill försöka cykla en del av Kungsleden eller nån annan vinterled som passar en fatbike.
Får man köra snöskoter där? Den bästa snöcyklingen jag har haft (förutom i snötäcken =< 10 cm) har varit i ihopfrusna skoterspår.

Yonna sa:
Men vill inte cykla dit som vanligt. Jo, från Kiruna till Abisko är ingen problem men inte några hundra mil innan jag når målet.
Så bilskjuts skulle vara välkommet?

Yonna sa:
Eller en mindre spännande tur men ändå i snön, men har inte tänkt riktig på detta för jag tänker mer på Kungsleden. Men om Kungsleden inte skulle gå eller ingen vill följa med (vill inte cykla den solo igen) då kanske t.ex St Olavsleden. Cirka 600km från Bottenhavet till Atlanten (Selånger till Trondheim) och i vintern går det inte så snabbt så vet inte hur många dagar det skulle bli. Eller nån annan led. Jag vet faktiskt inte för jag satsar nu på Kungsleden :)
Så många möjligheter, så många val!!! :-D

När under vintern har du tänkt dig?

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Tack Yonna. Merrell alltså. Vad lustigt. De är väldigt lika mina, speciellt nedre gummidelen är identisk. Men ok. Bra att höra att de funkar.

Stämningsfulla bilder. Man längtar ut.

/edit: felstavat namn tangentbordet spårade ur

Senast ändrad:

mb5

Medlem
Yonna sa:
Tror det är bäst och billigaste nu för mig att byta 11/32 till 11/36 eller 12/36. Eller som Sambal sa 11/40 men läste att Sunrace är tunn/lätt är det låter inte så bra för fatbikes som är på långtur. Men ska googla lite mer, finns ju mycket tid innan det är vår igen.
Det verkar vara möjligt att montera 21kugg framdrev på vanliga 4x64 BCD klingor ( https://www.amazon.com/aMTBer-21T-Chainring-64-BCD/dp/B00U2UPIIM, https://www.gebhardt.cz/sites/default/files/upload/files/gebhardt_2019_-_pricelist_en_eur.pdf). Det motsvarar ungefär 2 kuggar extra på en kassett när man närmar sig 40t storleken, dvs inte helt värdelöst kanske? (Jag hittade säljas även 20t med samma skruvcirkeldiametern, men där misstänker jag att det blir inte problemfritt med skruvar och kedja.)

Det är självklart billigare och enklare att stanna vid 9vx bak om du inte planerar att byta bakväxel och reglage ändå. Att gå upp till 36 bak skulle kännas iaf och kanske kan du testa att byta till mindre framdrev med då?

Det går hitta här och där galna 9vx kassetter ibland även med mer än 40t, men oavsett pris, tillgänglighet och hållbarhet kan det varar riktig obekvämt med stora "hål" mellan växlar tror jag.

EDIT: dessutom kan befintliga bakväxeln ha problem att hanterar för stora kugghjul, 36 borde vara ok med stor sannolikhet dock.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
mb5 sa:
Yonna sa:
Det verkar vara möjligt att montera 21kugg framdrev på vanliga 4x64 BCD klingor ( https://www.amazon.com/aMTBer-21T-Chainring-64-BCD/dp/B00U2UPIIM, https://www.gebhardt.cz/sites/default/files/upload/files/gebhardt_2019_-_pricelist_en_eur.pdf). Det motsvarar ungefär 2 kuggar extra på en kassett när man närmar sig 40t storleken, dvs inte helt värdelöst kanske? (Jag hittade säljas även 20t med samma skruvcirkeldiametern, men där misstänker jag att det blir inte problemfritt med skruvar och kedja.)

Det är självklart billigare och enklare att stanna vid 9vx bak om du inte planerar att byta bakväxel och reglage ändå. Att gå upp till 36 bak skulle kännas iaf och kanske kan du testa att byta till mindre framdrev med då?

Det går hitta här och där galna 9vx kassetter ibland även med mer än 40t, men oavsett pris, tillgänglighet och hållbarhet kan det varar riktig obekvämt med stora "hål" mellan växlar tror jag.
Martin, använder du 22/40? Jag tycker att redan hastigheten där man behöver 32/42 är nära gränsen av stabiliteten på min 29 HT som har ungefär samma hjulstorlek som en fatbike. Jag kör utan mycket packning och ingen långa uppförsbackar, men tror inte att man blir mer stabil av tyngd packning i låg hastighet.

mb5

Medlem
Berk sa:
Martin, använder du 22/40? Jag tycker att redan hastigheten där man behöver 32/42 är nära gränsen av stabiliteten på min 29 HT som har ungefär samma hjulstorlek som en fatbike. Jag kör utan mycket packning och ingen långa uppförsbackar, men tror inte att man blir mer stabil av tyngd packning i låg hastighet.
Även lättare (dock börjar bli obefintliga skillnader) -- 22 fram, 42 bak som jag skrev ovan. Jag har 165mm långa vevar på Wednesday, så det motverkar lite. Iaf blir det rund 60 varav/minut trampfrekvens med sån växel vid 5 km/t, lagom tror jag, och då är 5 km/t inte alls den lägsta farten jag kan tänka mig cykla (det är ofta bekvämare att cykla än att pusha även om inte alltid snabbare :) ). Stabilitet har jag inga problem med mer eller mindre ner till nollan, men det är självklart personligt. Tung last påverkar stabilitet inte så mycket (och om, då egentligen förbättrar, för att det tar längre tid för tung cykel att ramla och man har mer tid på sig att balansera. Dock är det då värre med möjlighet till snabba manövrar med framhjulet, dvs. en anledning till att cykla långsammare. :)

Egentligen är oftast begränsning i riktig branta partier bakhjulsgrepp, men även då känns lättare utväxling (i rimlig utsträckning) bättre för reglerlera kraften.

EDIT: jag räknade fel, det är lite över 70 varv/min vid 5km/t och lite under 60 varv vid 4km/t. Men 4 km/t är helt ok fart ibland.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Håller med om att det är bättre att cykla än att pusha.

Tror att jag har fel referens. Har aldrig cyklat branta backar med tyngd packning. Kanske kommer man med packning ner till 5 km/t på mycket mindre branta backar än jag tänkte. Stabilitets problem är mycket värre när backen blir brantare. Sen är det också personligt. Jag tycker om håg kadens, men använder aldrig 32/42 på stigarna kring Stockholm, medan min fru använder ofta 28/42.

OT kan jag tillägga att jag har åkt långa, branta backar på turskidor med tyngt packing (cykelvagnpulka + barn + grejer = 40 kg). Men på skidor blir man mer isf mindre stabilt i låg hastighet.

Yonna

Aktiv medlem
mamme1 sa:
När under vintern har du tänkt dig?
Tänkte på slutet av vintern, när det finns mer/längre dagsljus och vädret är inte så svårt, förrädiskt och kallt i fjällen längre.
Vadå, har du lust att följa med? ("Jaaaahh!" ropar han nu glad och entusiastiskt!)

TorakP sa:
Yonna sa:
Vackert Yonna! 💓 Tack fordi du vågede dela.

200 mil på en A4! 😎
Tack Torak.
Och Sambal och Havet :)

Har fortfarande inte kollat Utsidan, är lite feg, och tycker inte om att läsa mina egna ord tillbaka. Hoppas också att det finns inte för många skrivfel med min konstiga svenska. Tvivlade först att skicka artikeln för den är ju inte som en vanligt reseberättelse, jag menar som man förväntar, med intressanta tips och som inspirerar och sånt. Men kanske därför jag skickade ändå, för att den är annorlunda och mer från hjärtat och livet själv. Mer som en livsresa, och det är ju också en resa :)

Azog

Aktiv medlem
Yonna sa:
Har fortfarande inte kollat Utsidan, är lite feg, och tycker inte om att läsa mina egna ord tillbaka. Hoppas också att det finns inte för många skrivfel med min konstiga svenska. Tvivlade först att skicka artikeln för den är ju inte som en vanligt reseberättelse, jag menar som man förväntar, med intressanta tips och som inspirerar och sånt. Men kanske därför jag skickade ändå, för att den är annorlunda och mer från hjärtat och livet själv. Mer som en livsresa, och det är ju också en resa :)
Det var hur fint som helst. Tack för att du delar med dig. Hoppas att du åtminstone vågar gå in där och läsa kommentarerna, för det är många som uppskattat din berättelse även där.

mamme1

Aktiv medlem
Yonna sa:
Tänkte på slutet av vintern, när det finns mer/längre dagsljus och vädret är inte så svårt, förrädiskt och kallt i fjällen längre.
Vadå, har du lust att följa med? ("Jaaaahh!" ropar han nu glad och entusiastiskt!)
Haha, javisst vore det phett att fatbajka tesammans, men midvintern är mer mitt element.
På våren vill jag skrinna de sista turerna, ispimpla och cykla lvg söderöver.

Yonna

Aktiv medlem
Har nästan inte varit ensam de senaste veckan så det gick inte att svara i tråden, internetcykla, chatta etc. Men ska försöka nu :)

Sambal Oelek sa:
Sambal Oelek sa:
Tack Yonna. Merrell alltså. Vad lustigt. De är väldigt lika mina, speciellt nedre gummidelen är identisk. Men ok. Bra att höra att de funkar.

Stämningsfulla bilder. Man längtar ut.

/edit: felstavat namn tangentbordet spårade ur
mkay, nä mina var ju helt odugliga...
https://happyride.se/forum/read.php/1/1941620/3662608#msg-3662608
Oj, det var inte roligt :(
Har själv köpt och slängt bort många vinterskor innan jag hittade de rätta. Det var alltid nåt fel: för halt, kallt, blött, kort, tung, klumpig. För mjuka sulor så de gick snabbt sönder på pedalernas vassa taggar, eller för hårda sulor så de var snorhala i minusgrader, eller de samlade snö och is så dem hade inte längre grepp. Vinterskor med inneskor som är snabbt blötta är också jättetrevligt, eller innerskor som sitter fast så det går inte att torka, eller de luktar skit och får snabbt stora hål. Finns också många skor som torkar aldrig utan skotork (det har man ju inte när man tältar i skogen); skor som luktar döddjur; som är inte fatbikeproof och dör efter några dagar/veckor (inte alls roligt på långcykeltur) och så kan jag klaga ännu en A4. Så jag är mycket glad nu med mina Merrell och Bugaboot :)

mamme1 sa:
Yonna sa:
Haha, javisst vore det phett att fatbajka tesammans, men midvintern är mer mitt element.
På våren vill jag skrinna de sista turerna, ispimpla och cykla lvg söderöver.
Nää, midvintern med en fatbike i fjällen är ingen bra idé. Då finns det bara några få timmar dagsljus, för mycket snö (stor risk att det inte går att cykla, inte heller att pusha, så då sitter man fast i snön och vad gör man då?), det är för kallt, blåsigt (det vill man inte när det finns snö eller man tältar) och så finns det mer stora nackdelar. Tror därför att början av april är bästa tiden för en långfatbiketur i fjällen.

Azog sa:
Yonna sa:
Det var hur fint som helst. Tack för att du delar med dig. Hoppas att du åtminstone vågar gå in där och läsa kommentarerna, för det är många som uppskattat din berättelse även där.
Tack, Azog. Jag läste och skämdes att jag inte kollade tidigare. Har skrivet ett stort tack för de fina ord de sa, mycket fint att läsa.
Det är uppmärksamhet, beröm och sånt som gör att jag känner mig lite blyg och osäker. Jo, helt dumt. Det är också därför jag tackar ofta nej när de t.ex frågar om jag med fatbike&happyraft vill hålla en föreläsning eller nåt liknande på t.ex en cykelmässa. För om jag skulle göra det skulle jag förmodligen ligga hela tiden gömt under raften.

Jag var t.ex på en föreläsning från en guide om en vandringsled i fjällen, med bilder os. Hade just cyklat leden, var trött, kallt, blött och jättesmutsigt, och hade inget lås på fatbiken så jag frågade guiden om cykeln fick också vara med i salen. Och som förklaring varför jag såg ut som en drunknad katt och luktade så illa, berättade jag (helt dum) att jag hade just cyklat leden. Guiden hade aldrig hört att nån cyklade leden och hade inte heller sett en fatbike så han tyckte det var roligt och välkomnade fattien och mig.
Så när jag satt härligt varmt och gömt bak i salen, med gratis kaffe plus en bulle, och med mina nakna fötter på stolen framför mig (blöta strumpor och skor hängde på tork på elementen) och nästan somnade för det var så varmt i salen efter många kalla dagar i fjällen .. vaknade jag plötsligt för att det var så tyst. Och när jag öppnade ögonen såg jag till min skräck att alla tittade på mig och väntade på ett svar. Så jag sa "jaha, just det, jag håller med" i hopp att det var rätt svar. Men guiden som stod på podium sa glad "Bra, då kan du komma hit och berätta gärna mer om din terrängcykel och fjällresa" och vinkade mig till sig. Jag försökte med "nää, det är ingen bra idé för min svenska är skitdåligt och så finns det mer jättebra ursäkter" men alla skrattade och väntade på mig. Så jag hade inget val och stod efter några lååånga hemska meter på podiet, fyfan vad en mardröm.

Det var lite skillnad mellan publiken och jag. De flesta fjällvandrare hade dyra nya märkeskläder i glada färger, de luktade tvättmedel, var inte smutsiga, blötta, trötta och många hade en för stor mage plus en dyr bil ute på parkeringsplatsen. Medan jag såg ut som en hungrig hemlöskatt med för mycket hår på huvudet och med en sliten och skitig fatbike. Jag försökte kamma håret med fingrarna men det var ingen smart idé för då viftar man ju lite med armarna så att kroppsdofter virvlar upp och de var inte så goda. Så jag vågade inte röra mig. Ett litet problem när man försöker gömma smutsiga svarta tår plus blåmärken och sår på underbenen (när kvinnor ser dem kommer alltid många frågor och plåster, så bäst att gömma dem), men värre var att få ner de upprullade byxbenen utan de såg det stora hålet bak på rumpan (tips: köp ALDRIG Craft vinterbyxor för dem sliter i en fem veckor cykeltur). Så jag sa några gånger för högt "fuck", glömde mitt svenska ordförrad, babblade i en hemskt mix av alla språk jag kände (det var t.ex några som frågade om jag kom från Island) och sa konstiga saker för det gör jag alltid när jag är nervös. Alla skrattade, var snälla, entusiastiska och tittade på mig som om de gärna ville adoptera mig som ett exotiskt och gulligt husdjur men ändå tyckte jag att det var hemskt att stå där.
Så från den dagen gömmer jag fatbiken bakom fjällstugor, vandrarhem etc innan jag kliver in och försöker jag ignorera guider och folk som älskar hemlösa katter. Men det är ju omöjligt att inte få uppmärksamhet med en stor fatbike och happyraft.

Det var nån som sa att jag därför trivs att bo i skog&fjäll för där finns nästan ingen folk och där kan man vara ensam, men tror det är tvärtom. Vill man vara ensam och leva anonym utan namn då är det ju bäst att bo i en stor stad. På landet finns social samhörighet/gemensamhet och har man ett namn och finns. Själv älskar jag detta och bor därför i skogen, men får lära mig lite mer att dela, som t.ex vad jag känner/upplever på mina fatbikeäventyr. Många är ju entusiastiska och vill gärna veta mer. Det är bara att jag gärna vill cykla och inte prata hela tiden, framförallt inte om migsjälv. Eller blogga, skriva RR, postar bilder os. Det tar också jävlamycket tid/energi, framförallt live-reseberättelser som jag gör för då berättar man inte torra-fakta (cyklade från A till B, åt ditt och datt, vädret var si och så), men mer vad man upplever, vem man träffar och sådana mycket viktigare snack ;) Eller som i min sista-resa-tillsammans berättelse, när man vågar vara/visa sig sårbar och berätta om sorg och starka känslor. Det krävs mod och styrka (tycker jag), inte alls lätt att dela.

Men den här tråden har nu 69 sidor och >3000 inlägg så det gör jag iaf bra :) Och som jag alltid säger till mig själv när jag är på långtur, kämpar med fatbiken i fjäll eller snö och målet är långt borta: "jag är ännu inte där, men är närmare än igår." Så hoppas jag blir lååångsamt bättre i att dela mer fatbike&raftinspiration os. Och hoppas jag blir snabbt bättre i att prata svenska, fy vad svårt om man inte kan uttrycka sig som man vill.

Jo, nu har jag skrivit många ord, helt klart för mycket men äsch, livet är för kort att grumbla eller vad det heter på svenska :)

Berk

Aktiv medlem
Yonna sa:
Nää, midvintern med en fatbike i fjällen är ingen bra idé. Då finns det bara några få timmar dagsljus, för mycket snö (stor risk att det inte går att cykla, inte heller att pusha, så då sitter man fast i snön och vad gör man då?), det är för kallt, blåsigt (det vill man inte när det finns snö eller man tältar) och så finns det mer stora nackdelar. Tror därför att början av april är bästa tiden för en långfatbiketur i fjällen.
Undrade redan hur man kör långa fjälltur i djupa snö. Har åkt turskidor sista veckan av mars/ första veckan av april i fjällen och det var nästan alltid skar. Förstår att man kommer bra fram med dubbar på skar. Jag åker hälst skejtskidor på skarsnö, men det händer inte ofta att skare är bra.

Yonna sa:
(det var t.ex några som frågade om jag kom från Island)
Nästan alla svenskor som gissar från min (nederländska) aksent var jag kommer ifrån säger Island.

Crocko

Aktiv medlem
Yonna du roar och inspirerar till mycket med din generösa berättelser, jag skulle aldrig åkt 40 mil för att bli medlem i den exklusiva Pugs klubben om jag inte blivit inspirerad av vad du skrivit.

Bilagor

Yonna

Aktiv medlem
Tack för fina respons, alltid härligt att läsa :)

Crocko sa:
Yonna du roar och inspirerar till mycket med din generösa berättelser, jag skulle aldrig åkt 40 mil för att bli medlem i den exklusiva Pugs klubben om jag inte blivit inspirerad av vad du skrivit.
😍 Yeahhh, you did it! Kul! Nu börjar livet på riktigt!
Är skillnaden Pugs/OPS bara de bredare Rolling Darryl fälgar eller finns det mer?
Kul att fälgarna har samma färg som ramen!

Crocko

Aktiv medlem
Yonna sa:
Tack för fina respons, alltid härligt att läsa :)

Crocko sa:
😍 Yeahhh, you did it! Kul! Nu börjar livet på riktigt!
Är skillnaden Pugs/OPS bara de bredare Rolling Darryl fälgar eller finns det mer?
Kul att fälgarna har samma färg som ramen!
Det finns lite andra små skillnader på bromsar och drivlina, men den stora skillnaden är hjulen och att de kommer med Nate däck, jag fick även, med ett par N45 dubbdäck så jag kan börja träna på att hantera den redan i vinter, det skall bli kul att börja planera fattie äventyr.

Yonna

Aktiv medlem
Crocko sa:
Det finns lite andra små skillnader på bromsar och drivlina, men den stora skillnaden är hjulen och att de kommer med Nate däck, jag fick även, med ett par N45 dubbdäck så jag kan börja träna på att hantera den redan i vinter, det skall bli kul att börja planera fattie äventyr.
Kul :)
Vilken Nrth45 har du?
Jag har nu bak Dillinger och fram Wrathlorde som har större dubb (men inte så vassa), mer dubbar i mitten (totalt 300 styck) och den har också tjockare knobs än Dillinger. Jösses vad ett ljud att köra på asfalt nu! Som en tung militär attackhelikopter :)

Crocko

Aktiv medlem
Yonna sa:
Crocko sa:
Kul :)
Vilken Nrth45 har du?
Jag har nu bak Dillinger och fram Wrathlorde som har större dubb (men inte så vassa), mer dubbar i mitten (totalt 300 styck) och den har också tjockare knobs än Dillinger. Jösses vad ett ljud att köra på asfalt nu! Som en tung militär attackhelikopter :)
Hej Yonna

Det är ett par Dillinger som jag fick till ett bra pris med cykeln så jag tänkte att jag får testa hur det funkar att köra dubbat med Fattie, skall även köra upp lite spår i skogen med skotern i skogen för att testa bärigheten på snö och lära mig behärskar att köra Pugs, det kommer bli kul.

TorakP

Medlem
Yonna sa:
Det är uppmärksamhet, beröm och sånt som gör att jag känner mig lite blyg och osäker. Jo, helt dumt. Det är också därför jag tackar ofta nej när de t.ex frågar om jag med fatbike&happyraft vill hålla en föreläsning eller nåt liknande på t.ex en cykelmässa. För om jag skulle göra det skulle jag förmodligen ligga hela tiden gömt under raften.

Jag var t.ex på en föreläsning från en guide om en vandringsled i fjällen, med bilder os. Hade just cyklat leden, var trött, kallt, blött och jättesmutsigt, och hade inget lås på fatbiken så jag frågade guiden om cykeln fick också vara med i salen. Och som förklaring varför jag såg ut som en drunknad katt och luktade så illa, berättade jag (helt dum) att jag hade just cyklat leden. Guiden hade aldrig hört att nån cyklade leden och hade inte heller sett en fatbike så han tyckte det var roligt och välkomnade fattien och mig.
Så när jag satt härligt varmt och gömt bak i salen, med gratis kaffe plus en bulle, och med mina nakna fötter på stolen framför mig (blöta strumpor och skor hängde på tork på elementen) och nästan somnade för det var så varmt i salen efter många kalla dagar i fjällen .. vaknade jag plötsligt för att det var så tyst. Och när jag öppnade ögonen såg jag till min skräck att alla tittade på mig och väntade på ett svar. Så jag sa "jaha, just det, jag håller med" i hopp att det var rätt svar. Men guiden som stod på podium sa glad "Bra, då kan du komma hit och berätta gärna mer om din terrängcykel och fjällresa" och vinkade mig till sig. Jag försökte med "nää, det är ingen bra idé för min svenska är skitdåligt och så finns det mer jättebra ursäkter" men alla skrattade och väntade på mig. Så jag hade inget val och stod efter några lååånga hemska meter på podiet, fyfan vad en mardröm.

Det var lite skillnad mellan publiken och jag. De flesta fjällvandrare hade dyra nya märkeskläder i glada färger, de luktade tvättmedel, var inte smutsiga, blötta, trötta och många hade en för stor mage plus en dyr bil ute på parkeringsplatsen. Medan jag såg ut som en hungrig hemlöskatt med för mycket hår på huvudet och med en sliten och skitig fatbike. Jag försökte kamma håret med fingrarna men det var ingen smart idé för då viftar man ju lite med armarna så att kroppsdofter virvlar upp och de var inte så goda. Så jag vågade inte röra mig. Ett litet problem när man försöker gömma smutsiga svarta tår plus blåmärken och sår på underbenen (när kvinnor ser dem kommer alltid många frågor och plåster, så bäst att gömma dem), men värre var att få ner de upprullade byxbenen utan de såg det stora hålet bak på rumpan (tips: köp ALDRIG Craft vinterbyxor för dem sliter i en fem veckor cykeltur). Så jag sa några gånger för högt "fuck", glömde mitt svenska ordförrad, babblade i en hemskt mix av alla språk jag kände (det var t.ex några som frågade om jag kom från Island) och sa konstiga saker för det gör jag alltid när jag är nervös. Alla skrattade, var snälla, entusiastiska och tittade på mig som om de gärna ville adoptera mig som ett exotiskt och gulligt husdjur men ändå tyckte jag att det var hemskt att stå där.
Så från den dagen gömmer jag fatbiken bakom fjällstugor, vandrarhem etc innan jag kliver in och försöker jag ignorera guider och folk som älskar hemlösa katter. Men det är ju omöjligt att inte få uppmärksamhet med en stor fatbike och happyraft.
Hahaha!

Men den här tråden har nu 69 sidor och >3000 inlägg så det gör jag iaf bra :) Och som jag alltid säger till mig själv när jag är på långtur, kämpar med fatbiken i fjäll eller snö och målet är långt borta: "jag är ännu inte där, men är närmare än igår." Så hoppas jag blir lååångsamt bättre i att dela mer fatbike&raftinspiration os. Och hoppas jag blir snabbt bättre i att prata svenska, fy vad svårt om man inte kan uttrycka sig som man vill.
TAck yonna för din fantastiske tråd o berättelser og bilder! Tack att du vågar dela dina äventyr med os på Happy! 😘

God jul! 🎄

Yonna

Aktiv medlem
TorakP sa:
TAck yonna för din fantastiske tråd o berättelser og bilder! Tack att du vågar dela dina äventyr med os på Happy! 😘

God jul! 🎄
Tack Torak! Har en bild för dig, du kanske känner igen :) Cyklade från Norge in i Sverige (genom fjäll) och det här är nånstans i Sädvajaure, vattnet mellan norska gränsen, Jäkkvikk och Arjeplog. Kände mig med packraften mycket liten :)

P1080603s.jpg

TorakP

Medlem
Yonna sa:
TorakP sa:

God jul! 🎄
Tack Torak! Har en bild för dig, du kanske känner igen :) Cyklade från Norge in i Sverige (genom fjäll) och det här är nånstans i Sädvajaure, vattnet mellan norska gränsen, Jäkkvikk och Arjeplog. Kände mig med packraften mycket liten :)
Fantastisk bild yónna. Episkt äventyr! 👍👍

edit
vad var din bästa favoritäventyr de senaste 10 åren?

Senast ändrad:

Yonna

Aktiv medlem
TorakP sa:
Fantastisk bild yónna. Episkt äventyr! 👍👍
Tack :)
Har några mer bilder från vattnet där. Inte så många för det var ofta blött (det mjukregnade) och då är det svårt att ta bilder. Landskapet har iaf många stora stenar, ogenomträngligt skog och mycket kärr/sump/myr eller vad det heter. Men det var myggfritt när jag var där (sent aug/början sept) så det var skönt.
Har börjat posta bilder på Flickr igen den här veckan, mycket jobb men har kommit till höst/vinter i 2018 så det går sakta men säkert. Så då är det bara 1.3 år, plus cirka 15 album som heter WIP (work in progress) och några WIP-album som är bara synliga för vänner/familj, som är kvar. Alltså ett jävlajobb som väntar. Egentligen också cykelturer innan 2014 (innan jag kom till Sverige) men de struntar jag i. Men har nu iaf ett litet album med bilder från den där bikeraftturen Sädvajaure mm, för nån som söker lite inspiration eller nåt. Sträckan var cirka 500km men förmodligen lite mer för jag gjorde några omvägar och sånt (för att nå land/vatten), det var inte alltid lätt. Här är länken: https://www.flickr.com/photos/yonnabjorkkvist/albums och här några bilder (som jag kanske har postat tidigare i en liveRR men kommer inte ihåg vilka) :

P1080459.jpg

En av de många små bäckar som rinner/matar det stora vattnet. Det här är vid norska gränsen (Junkerdal), på nån fjällvandringsled.
Och en träbro! så jag ska snabbt springa till bro-tråden innan jag glömmer posta den :)

P1080492.jpg

Inte lätt att hitta en tältplats utan stenar.

P1080541.jpg

P1080556.jpg

P1080576.jpg

P1080613.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer