Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

kais01

Aktiv medlem
det har iofs funnits åtminstone prototyper av cyklar med 2-wheel chain drive. ingen succé vad jag vet.

på senare tid har elcyklar med drivning både fram och bak visats upp. (hoppas inte hela tråden stängs och flyttas till elcykelforum nu :)

mb5

Aktiv medlem
Så mitt tips är en Surly Pugsley, Wednesday, Moonlander, Ice Cream Truck eller en Salsa Mukluk. Men Pugsley är nummer 1 förstås, hoppas bara att Martin inte läser ;)
Martin läser allt ... :-P Men jag har ju inga planer att sälja min Wednesday, så du kan lugnt marknadsföra Pugsley för min del. :-)

det har iofs funnits åtminstone prototyper av cyklar med 2-wheel chain drive. ingen succé vad jag vet.
Klart de finns, och funkar egentligen jättebra, bara inte direkt terrängcyklar så att säga.

Yonna ville inte posta bilden med anledning att den är "min" (trots att det är en slumpmässig googlebild jag snodde), då får jag göra själv ... :-)

Yonna

Aktiv medlem
Martin läser allt ... :-P Men jag har ju inga planer att sälja min Wednesday, så du kan lugnt marknadsföra Pugsley för min del. :-)

Klart de finns, och funkar egentligen jättebra, bara inte direkt terrängcyklar så att säga.

Yonna ville inte posta bilden med anledning att den är "min" (trots att det är en slumpmässig googlebild jag snodde), då får jag göra själv ... :-)

:)

Jo det var en härligt konstigt bild :) Men du Martin (och Kai med), du sitter nu i fel tråd, för de som är intresserat i 2 wheel-drive eller vill snacka AWD-cyklar kan ju aldrig hitta bilden i den här kaotiska tråden. Så ni får flytta snabbt till WTF-tråden. Tycker själv det är kul att diskutera annorlunda cyklar, framförallt nu i corona-tiden. Eller hur?

Nu snabb ontopic igen med några pugsley-i-olika-terräng-bilder för KentMC, för nyfikna hungriga tillkommande fatbikers vill jag gärna mata :)

DSC09611.JPG

Skog

32196655030_b03e95c16d_o.jpg

Fjäll

DSC05564.JPG

32543497985_24f62c816d.jpg

Förbannade jävla stenar

P1030172.jpg

Snö

062.jpg

Tolkien-landskap

45632dsc.JPG

Här-vill-man-inte-köra-fel-stig

P1000486.JPG

Fatbike-paradise

P1000390.jpg

Vägen utan slut

P1080102.jpg

Tur-att-jag-har-en-gummibåt-på-styret terräng

kais01

Aktiv medlem
haha, ledsen att förorena denna fina tråd med tekniska spetsfundigheter. fast martins bild var rätt kul. vem kör egentligen🚲🚲🚲?

sen en riktig bildbombning som får nätet att rämna, och allt är på rätt väg igen!

får kompensera med en utflyktsbild från häromdagen. grannen hade köpt en fatbike och jag var inte sen att låna:)

synd att det är verkligen fullt i garaget...
7A74D889-DB14-4F02-A753-28A1A1BAB246.jpeg

kentmcd

Ny medlem
Några tjockadäckbilder, förmodligen har jag postat de några gånger men orkar inte tjäcka. Och förmodligen har också de flesta happyiters tröttnat på mina bilder :) Men några bilder är iaf bra att se vad en fatbike kan och du är ju ny här på Happy. 😇

Visa bilaga 409623

Några av mina cyklar :)

Visa bilaga 409624

100mm och 28mm, skillnaden är inte bara hastigheten.

Visa bilaga 409628

Skillnaden är terrängen och därmed äventyret.

Visa bilaga 409630

Snö

Visa bilaga 409631

Lera och skit

Visa bilaga 409632

Is och djupa isspår

Visa bilaga 409633

Sand, saltvatten, sol och vind

Visa bilaga 409634

Sötvatten och troll

Visa bilaga 409635

Halka klippor och stora vågor

Visa bilaga 409636

Grus och grodprinsar som vill gärna pussa
underbart vackra bilder yonna! (y)

*pugsley is asymmetrical, or offset, while the Ice Cream Truck and Wednesday is standard symmetrical*
en dum fråga: vad betyder offset? hur kvick styrningen känns?

och vad är skillnad mellan pugsley och wednesday?

tack! (y)

mb5

Aktiv medlem
*pugsley is asymmetrical, or offset, while the Ice Cream Truck and Wednesday is standard symmetrical*
en dum fråga: vad betyder offset? hur kvick styrningen känns?
För att fa plats med breda däck behövs en drivlina på en fatbike ligga längre ut åt höger från cykelns centerlinje än på "vanliga" MTB. För att kasseten hamnar på rätt plats kan man antingen använda längre (bredare) baknav som är *symmetriskt*, dvs. sticker ut lika lång båda åt höger och vänster och dropouts är symmetriskt placerade rund cykelns centerplan.

Eller kan man köra med ett vanligt 135 mm baknav. Högre dropouten måste vara på samma plats (den är definierad med hur lång "ute" kasseten behöver vara), därför "når inte" axeln hela vägen till symmetriskt placerade vänster dropout och istället är bakre delen av ramen utformad med vänstra dropouten förflyttad åt höger, lika mycket som 135 mm naven saknar i längden. Så dropouts och baknav är placerad icke-symmetriskt med en *offset* mot cykelns mitten. Men fälgen och däcket ska ju ligga i mitten (så att cykel rullar "normalt"). Då blir bakhjulet asymmetriskt med, ekrerhål i fälgen som används är alla vid en sida, så fälgen ligger på rätt plats mot cykeln, men skiftad åt vänster mot navet.

Hoppas det går att förstå. :)

Iaf resultaten är att båda hjul ligger i ett plan och styrning är normal och "symmetrisk". Fördelen är en vanlig billig och "enkel att få tag i i alla världsdelar" baknav. Och utbytbara fram och bak hjul. :) (Det finns ingen anledning varför kunde det inte funka med lika breda nav fram och bak även med symmetrisk konstruktion tror jag, men sån gaffel behövde du bygga själv.) Nackdelen är mindre styva hjul jämfört med bredare ekring vid symmetrisk konstruktion.

och vad är skillnad mellan pugsley och wednesday?
Säkert massa millimetrar och vinkelgrad hit och dit på olika rör :-) men såna saker måste någon annan förklara. Nya Pugen (v2) har plats för ett bredare däck bak jämfört med Wednesday, vilket kan vara bra att ha. Men jag cyklar med 4.3" Edna på wednesday med dubbelklingan och det funkar med. Sedan är det en del skillnader i komponenter du får om du köper kommplet cykel (och priset), men dem kan man klart byta sedan och annars tror jag faktiskt att skilnaden är inte så stor.

Jag köpte Wednesday helt enkelt för jag hittade en bra erbjudande på äldre model (vid dubbelklinga, vilket ser jag som en fördel), och dessutom i svart. :-) Näää, jag bryr mig inte så pass mycket om färgen, det är ändå oftast "lerig" färgen som gäller oavsett ... Det viktigaste var faktiskt att ramen klarade däck jag trodde blir bra att cykla på (Edna och 45nrth Dillinger 5).

Yonna

Aktiv medlem
Hoppas att Yonna kryar på sig så fort som möjligt!
Tack alla, också de som skickade privat meddelande os. 😘

Har varit jävla sjuk (var några veckor en död zombie) men det går varje dag lite bättre nu. Synd att jag är inte tjock för har tappat 7 kg vikt, inte dåligt för en gramjägare ;)
Ska försöka cykla lite efter helgen (hoppas jag), men inte på fatbiken för det klarar jag aldrig. Först äta mig stark och fet igen. Men det är inget straff :)

Tack Torak för de små gulliga kycklingar, det var snällt :)

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Men gud! Jag måste ha missat att du varit sjuk. :( Jag har bara suttit och tänkt "Hmm, hoppas Yonna mår bra, länge sen man läste något från henne nu", men sen hoppats att du kanske är väldigt upptagen på jobbet bara.

Skönt att du är på bättringsvägen!

Yonna

Aktiv medlem
Härligt att du mår bättre Yonna! Du får bygga upp dig med pannkakor eller våfflor med jordnötssmör, jordgubbssylt, pizzor och massa annat gottigott.
💪🤠
Låter härligt! Men jag dricker nu bara smoothies för det är svårt att äta/svälja. Så jag mixar allt ihop; fil, gurka, spenat, banan, hallon, olika frön, morot, ingefära .. härligt. Men tror inte man blir tjock från detta. Jo, jag är snabbt mätt men det är nåt annat.

Men gud! Jag måste ha missat att du varit sjuk. :( Jag har bara suttit och tänkt "Hmm, hoppas Yonna mår bra, länge sen man läste något från henne nu", men sen hoppats att du kanske är väldigt upptagen på jobbet bara.

Skönt att du är på bättringsvägen!
Tack Jingely :) Ska senare läsa din äventyrtråd, har saknat dina små berättelser och vackra bilder.

ensamvarg

Medlem
Skönt att du är tillbaka, jag har saknat tråden ett tag och nu när jag läste ikapp såg jag att du varit sjuk. Låter som du jobbat lite mycket, det är väl det som är ett av problemen i vården, vi kör sönder personalen, för det får inte kosta något.
Håll hälsan!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer