Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Yonna

Aktiv medlem
Fick PM/fråga vad jag äter på cykelresa, och då som bikepacker med bara två drybags för då går det ju inte att ta med så mycket mat. Inte heller mjuk mat, eller tunga burkar eller t.ex kött som snabbt ruttnar. Nu är jag inte så förtjust i kött (tycker att hela köttindustri känns rutten) så jag saknar det inte. Att köpa mat när man vill går inte heller mitt ute i ingenstans, så då finns det inte så mycket mat kvar. Bra för då är det lätt att välja, och att laga. Men har egentligen nu ingen lust att skriva många ord och dela med mig recept, mattips osv. Jag fryser liten och vill gärna cykla vidare innan det är för mörkt igen. Kanske nån annan bikepacker som cykla ofta i vildmarken vill gärna tipsa, eller jag svarar en annan gång.

Men kan snabbt berätta nu att jag hade imorse iaf en härligt och snabbt frukost. Nåt helt annat än musli och blåbär.

P1180112.jpg

Steka snabbt några skivor tomat och mozzarella.

P1180113.jpg

Ösa ännu snabbare tomat-ostskivorna på några rågkusar, om det går för långsamt får du tuggummi-ost.

P1180114.jpg

Några färska basilikablad som jag fick från en snäll människa och klar. Härligt :)

Och idag mötte jag på en små grusväg, en kvinna. Hon bodde där, hade plockat svamp och frågade om jag ville ha kaffe. Så vi drack kaffe på verandan, småpratade om jakt, bär och utelivet. Hon tog en bild av Pusgsley, klickade gillande med tungan när hon såg min vapenarsenal (kniv och yxa) och när jag ville hoppa på cykeln igen sprang hon in i huset. "Vänta lite, jag har nåt för dig, ska bara skriva ditt namn på". Alltid spännande att få nåt på cykelresa, det kan vara allt från tjocka filtar, hemmastickade tröjor, gummi stövlar, tunga stekpannor till några små äpple eller en kanelbulle. "Jonna skriver man med en Y" svarade jag på hennes fråga och undrade om namnet skulle hjälpa mot tjuvaktiga troll eller hungriga vildsvin.

P1180221.jpg

Och nu är det dags att kolla vad det är.

P1180222.jpg

Indisk kycklinggryta?

P1180224.jpg

Eller svampgryta? Hon sa iaf att det var mycket gott och att det var en gammaldags svensk rätt. Man äter det med mjölk och en klunk grädde. Nu är mjölk det värsta som finns så jag är glad att jag inte har mjölk.

P1180225.jpg

Jag värmde upp lite och det är härligt, mycket gott!

P1180226.jpg

Hemmagjord fruktkräm, från hennes gård. Jag älskar den där kvinna. :love:

Men nu snabbt som fan hoppa på fattien igen.

WSMC

Aktiv medlem
Hej det ska jag försöka, bra tips, tack!

Köpte i Belgien många kilo, tillsammans med bl.a många kilo Calve jordnötssmör, chokladflingor och mosade möss ('gestampte muisjes', härligt på knäckebröd). Min gamla Golf hade det svårt tillbaka till Sverige, eller kanske berodde det på fatbiken som hängde bak på bilen och två kanoter på taket :)
När jag bildgooglade det ni pratar om fick jag bla upp följande bild:
ladda ned.jpg

Är jag nära sanningen :giggle: ?

Yonna

Aktiv medlem
När jag bildgooglade det ni pratar om fick jag bla upp följande bild:
Visa bilaga 447878
Är jag nära sanningen :giggle: ?
Yep, det stämmer :) Det är mosade/krossade anisfrön, kanske lite konstigt att äta men det finns ju konstigare saker i livet. När det föds ett barn i Holland brukar de äta skorpor med stampade möss (musen var fruktbarhetssymbol) men i Belgien säger de att de små anisfrön liknar på muslortar så därför namnet :)

havet

Aktiv medlem
Fick PM/fråga vad jag äter på cykelresa, och då som bikepacker med bara två drybags för då går det ju inte att ta med så mycket mat. Inte heller mjuk mat, eller tunga burkar eller t.ex kött som snabbt ruttnar. Nu är jag inte så förtjust i kött (tycker att hela köttindustri känns rutten) så jag saknar det inte. Att köpa mat när man vill går inte heller mitt ute i ingenstans, så då finns det inte så mycket mat kvar. Bra för då är det lätt att välja, och att laga. Men har egentligen nu ingen lust att skriva många ord och dela med mig recept, mattips osv. Jag fryser liten och vill gärna cykla vidare innan det är för mörkt igen. Kanske nån annan bikepacker som cykla ofta i vildmarken vill gärna tipsa, eller jag svarar en annan gång.
Nu har jag inte möjlighet att vara ute i ”vildmarken” (så här i södra delen av landet går det inte speciellt vilt till ute i skogarna, så ”tammark” kanske är mer träffande) så mycket som Yonna, men mattips är torra och förhållandevis lätta saker som tar lite plats. Jag brukar ha müsli, knäckebröd, nån tub pålägg, bulgur, spaghetti, linser, nåt energirikt sött och, det viktigaste av allt, Blå bands vegofärssås. Färssåsen är som en helig graal och den går också att bygga ut med allt möjligt, till exempel olika typer av svamp som plockas efter humör, lök, soltorkade tomater och säkert olika typer av lavar om sånt kittlar ens kista.

För matinformationshungrande personer finns det nog gott om tips i bikepackingtråden också.

Yonna

Aktiv medlem
Jag brukar ha müsli, knäckebröd, nån tub pålägg, bulgur, spaghetti, linser, nåt energirikt sött och, det viktigaste av allt, Blå bands vegofärssås. Färssåsen är som en helig graal och den går också att bygga ut med allt möjligt, till exempel olika typer av svamp som plockas efter humör, lök, soltorkade tomater och säkert olika typer av lavar om sånt kittlar ens kista.
BlåBand vegofärssås känner jag inte, det vill jag förstås smaka nu, tack för tipset :)

Mattips .. Det beror på var jag är och i vilken årstid. På en kort cykeltur (typ en vecka) är det lätt eftersom jag börjar med matfyllda väskor och slutar var det finns mat igen (hemma). På en lång cykeltur (flera veckor/månader) köper jag vad det finns i lokala butiker, och då vad cykel och jag kan bära. Alltså inte mycket för det går inte med bara två drybags, ramväska och en liten ryggsäck. Men hungrig och glad att vara äntligen i en matbutik igen, köper jag alltid för mycket och får jag äta upp hälften framför butiken. Inte lätt för magen har krympt och vant sig vid hårda müsli, nötter, torkad frukt os. Så när det plötsligt landar mjuk fikabröd, potatissallad, ost, fet osv i magen känner jag mig efter få tugg alldeles mätt och börjar magen protestera och vill kräkas upp överskottet av mat. Helt dum. Men bra när man vill tappa vikt så för dem som kämpar med övervikt kan jag rekommendera en lååång bikepackingtur i vildmark, det funkar hur bra som helst. Helst på en fatbike för då bränner man ännu mer fet :)

Mitt trick att äta mig runt och fett igen, är att stanna två/tre dagar i närheten av en matbutik (i ett vandrarhem, stuga, camping, gård etc). Ladda upp migsjälv och alla batteri/powerbanks, prata med folk, tvätta kläder, torka sovsäck/skor, kolla socialmedia, försöka skriva smarta tips på Happy .. alltså försöka bli en vanligt människa igen. Men det är inte heller lätt för själen har ju också vant sig vid det hårda utelivet. Då har jag t.ex ofta snabbt nog av folk som pratar/frågar mycket och orkar jag inte lyssna på kvinnlig tjat om ingenting (kläder, män, sjuka katter, 40+ ålderproblem osv) så då hoppar jag snabbt på fattien igen. Men ibland känns det också härligt att skratta och babbla och dela mat/öl med nån trevlig person. Lätt att glömma bort att jag nästan dog i en iskall älv eller kämpade några dagar som en idiot i djup snö ;) Trevligt sällskap är då som god mat, jag får energi, värme och ännu viktigare, resan får nåt speciellt, den får oförglömliga minnen och med de cyklar jag längre än med rätta kolhydrater, fiberfattig mat, bananer osv som många säger är så viktigt.

Så egentligen har jag inga smarta mattips; gör bara det som känns bra och lär från dina fel, och våga göra fel annars lär man ju inte. Samma sak med packlistor; jag packar ihop grejerna som jag tror jag behöver, glömmer alltid nåt men allt går bra så det funkar för mig. Så jag har inte heller packlisttips, tur för då slipper jag skriva ännu mer ord och massor skrivfel :)

eriksvart

Ny medlem
Kul skrivet, som vanligt :-)

Så egentligen har jag inga smarta mattips; gör bara det som känns bra och lär från dina fel, och våga göra fel annars lär man ju inte. Samma sak med packlistor; jag packar ihop grejerna som jag tror jag behöver, glömmer alltid nåt men allt går bra så det funkar för mig. Så jag har inte heller packlisttips, tur för då slipper jag skriva ännu mer ord och massor skrivfel :)
Visste du att jag ville fråga dig om en packlista? ;-)

Yonna

Aktiv medlem
Visste du att jag ville fråga dig om en packlista? ;-)
Nej, det var en annan som frågade :) Får ibland sådana frågor via PM/mail men har ofta inte så mycket lust att skriva tillbaka. Jag är ingen lista-människa så svaret skulle vara typ så här:
  • 2kg tält + sovsäck + liggunderlag (men nu är det 460 gram mer för tog också med en 3x3 tarp, skönt att ha i okt/nov)
  • 2kg kläder
  • minus 2kg som jag glömde ta med
  • 20kg som jag får från snäll folk (gummi stövlar, hemstickade tröjor som är större än mitt tält, rågsockor som passar mitt huvud, fiskespön med stora haspel och 1m i hopfällt läge, yxor som väger mer än jag osv)
  • 50kg fatbike (köp aldrig surly Nate däck, de väger inte bara 10kg per styck men är också oslitbar så du får köra dem resten av livet)
Men jag såg just nu i bikepackningtråden att @Danny K har en packlista, mycket snyggt gjort. Finns förmodligen mer bikepack-packlistor där (jag följer inte så bra Happy så har inte mycket koll på det) så bäst att du kollar där https://happyride.se/forum/threads/bikepacking.2777089/page-18#post-3799802

Yonna

Aktiv medlem
Här är det tyst, är du fortfarande ute i skogen?!
Jo, jag cyklar fortfarande :)
Känner mig (som vanligt) lurad av fatbikereklam som säger att det är så härligt att vara på tjockis-äventyr. I alla väder. Också i oktober. Men varje oktober (för nu 6år) när jag glad hoppar på långfatbiketur är det en blöt trött frusen och mycket smutsigt överlevnads kamp. Ett helvete.

Men det går ändå :) Mycket långsamt och jag har ramlat förstås några gånger på halkiga rötter, löv och sten (alltid på samma vänster knä så den protesterar nu och gör konstiga ljud). Och några dagar var mycket jobbigt (eller egentligen nästan en hel vecka). Allt var blöt (tält, sovsäck, alla kläder, skor, handskar mm) för det regnade och regnade, och det var minusgrader och bara blöt och frusen skog runtom mig. Så jag frös. Mycket. Varje dag. Kunde t.ex inte ta av handskarna för hade inga känslor kvar i händerna, samma sak med skorna. Också jobbigt att försöka kissa, hur fan kan man dra ner byxorna utan händer? Och då två par byxor plus regnbyxor plus en trosa som jag aldrig kunde hitta. Och då försöka dra upp allt igen, utan att ramla för fötterna är ju också två stora isklumpar. Nej, inte lätt att försöka vara tuff. Fattar inte hur de gör.

Men imorgon kommer Martin med sin fatbike och ... mycket choklad :love: och då blir livet härligt igen :)

Och ibland har man tur och hittar ett vackert vindskydd, som den här. Då glömmer man bort elände :)

IMG_2887.JPG

Det var minusgrader kvällen jag hittade den, allt var täckt med is och snö och det var mycket halt. Farligt i mörket för det finns en brant djup ravin några dm längs vindskyddet och stigen. Bilden tog jag nästa dag när solen sken och snö och is redan var försvunnen.

Ska kolla imorgon för lite mer bilder av vindskyddet, det är lite sent nu men kunde inte sova :)

Yonna

Aktiv medlem
Några bilder till av det lilla vindskyddet.

IMG_2811.JPG

Den är svårt att hitta och synns nästan inte.

IMG_2847.JPG

Finns en liten stig, med som sagt en mycket brant ravin bredvid.

IMG_2830.JPG

IMG_2866.JPG

Taket är en miniatyr skog.

FullSizeRender.jpg

När jag kom, sent på kvällen, var det snö och mycket tyst. Men på morgonen regnade det och var det många mini vattenfall. Men fatbiken stod torrt och skyddat och jag låg varmt i sovsäcken så ingen fara.

IMG_2791.JPG

Minusgrader, men med två par tjocka strumpor och woolpower långkalsonger går ju allt bra.

IMG_2795.JPG

Och frukost på sängen :)

FullSizeRender.jpg

Bara vänta till solen kommer och då packa ihop grejerna och hoppa på cykeln igen :)

velovin

Aktiv medlem
Vilket ställe! Det måste varit rätt bökigt att få dit byggmaterialet till vindskyddet.

Du får gärna avslöja var det ligger, hamnar absolut på min att-göra-lista.

Framfall

Medlem
Vilka fantastiska äventyr!
Är det Fatbike som är meningen med livet tro?
Man får ju lust att släppa allt och bara bege sig ut!

gumraröracing

Aktiv medlem
I trakterna av Bergslagen så finns det oändligt med fina stigar " Sen om man måste ha en fatbike för cykla där beror väl på din egen läggning 😀 men det är lätt hitta sitt eget favvo område som man gärna återvänder till hela tiden

Bilagor

Yonna

Aktiv medlem
Du får gärna avslöja var det ligger, hamnar absolut på min att-göra-lista.
DanneK har avslöjat med videon, men om ni vill se den får ni skynda er lite för den är inte i en så bra skick.

P1180354.jpg

Vindskyddet själv är fortfarande jättebra, den har gjort av tjocka stock/timmer och golvet är skyddat från marken. Men det är taket som har det svårt.

P1180357.jpg

Vet inte vad det heter på svenska, men under gräs/torvtaket finns en plastskiva med tjocka noppar men den skyddar trätaket inte längre. Taket är blött, har möglat och det är bara att vänta tills det viker sig under tung snölast. Tyvärr. Men det går fortfarande att sova under så hoppa snabbt på cykeln om ni vill se :)

Kan skicka senare mer vindskyddbilder men nu är det lite jobbigt med dåligt nätverk os (alltid samma sak i skogen). Men kan försöka en eller två bilder strax ...

Yonna

Aktiv medlem
Bara två vindskyddbilder för det går inte nu, det bara snurrarochsnurrarochsnurrar ...

P1180582.jpg

Två säng, vind, utsiktstorn och till och med en dörr .. men det finns gränser, även för riktigt-tuffa-fatbikers, så vi körde vidare. Då är det här mycket bättre:

P1180625e.jpg

Härligt att vakna, och då med ett mb5-skogstroll som lagar frukost :)

Yonna

Aktiv medlem
Skönt att du inte längre är ensam i skogen yonna! Blir du aldrig rädd när du campar?
Äsch, ut och njut du!
Bäst att sova i ett öppet vindskydd eller tarp så du upplever, ser och hör allt. Vindens sus, prasslande löv, en porlande bäck .. härliga vaggvisor. Och istället för att höra en älg klampar sig förbi så ser du en. Eller rådjur, räv, troll, zombies .. Jag har dessutom min vapenarsenal på cykeln ;)
Martins yxa är förresten också jättefint, den har kluvit mycket ved till brasa på kvällarna. Yxan är den här Fiskars X5:

P1181824.jpg

Tror att många blir rädd för att vara rädd (om ni förstår min konstiga svenska), men i min erfarenhet är det bara hungriga möss, nyfikna fjällämlar och bara då och då en hårig jättespindel eller en seriemördare. Och ibland finns det sura älgar, hoande ugglor, getter som äter allt upp, blinda kor, galna renar, vildsvinmammor och bävrar som inte kollar var trädet ska ramla ner. Som den här trädet för några dagar sen:

P1180650.jpg

Inte riktigt roligt att ha ett träd på tältet mitt i natten, så jag hade tur att det här trädet fångades av ett annat träd.
P1180651.jpg

Man får också akta sig för fatbikers som försöka sno en fatbike till, då får man springa snabbt efter dem :)

P1180604.jpg

Yonna

Aktiv medlem
fast är det egentligen en fatbike när det sitter tretummare på:) ?
Jag hoppades att ingen såg ;)

Surly Knard 3", härliga skinny sommardäck, fortfarande bra i höstskogen. Är mycket nöjd med dem, förstås inte samma grep som aggressiv Nate men skillnad måste det ju vara. De rullar snabbt, lätt och vikten är mycket mindre så det är även en stor fördel för min typ av cykling.
Och jag rullar snabbare än Martin, han får lägga sig som en strömlinjeformad sill på cykeln och trampa som en galen, medan jag sitter rakt upp, med stort grin och behöver inte alls trampa. Nedför då, i terrängen är Martin betydande starkare, även på fat Edna.

Ja, den ser ju faktiskt väldigt skinny ut bredvid Martins feting:giggle:
Jag själv ser också skinny ut bredvid Martin så jag passar bra ihop med cykeln :)

AP1180614.jpg

Men om man tittar snabbt elller har aldrig sett en fatbike eller tar bilder från lååång distans då ser de liiiite likadana fat ut ;)

AP1180634.jpg

Det är bara att Pugsleys sadelväska sitter inte bra och det syns bredvid Martins packning. Väskan har växt lite runtom sadelstolpen så den hänger alltmer horisontalt. Jag måste dra den ordentligt högt upp eller inte packa i för mycket grejer för annars hänger den på däcket.

P1150805.jpg

Martin är längre än jag så har högre sadelstolpe och därför mer plats för en sadelväska, men också sitter väskan mycket bättre. På Pugsley hänger den nästan på däcket, och när cykeln dansar för mycket tar däcket varje gång en rejäl tugga och då är väskan i några minuter uppäten. Går fort med fatbikes grova noppar, framförallt med de större vassa Wrathlorde 4.3 dubbdäcken, då är väskan borta efter några sekunder. Så får ändra nåt men vet inte riktigt vad. Kanske det beror på sadelrailsen eller sadelstolpvinkeln, ingen aning egentligen.

På min vanliga tourhoj sitter väskan mycket bättre så det är iaf inget fel på den. Kan inte hitta så snabbt en bra bild nu men den här är tourhojen, med samma Revelate sadelväskan:

P1170471.jpg

Senast ändrad:

Yonna

Aktiv medlem
Förresten, du @kais01. När Martins fatbike började protestera och han kollade vad det var för fel och sa: "Jaha, samma fel som för några månader sen, tur att jag alltid har en polygriptång med mig", tänkte jag omedelbart på ditt polygriptjat :) Bra att ha en polygrip med sig Kai! (y)

P1180609.jpg

Det var nåt fel med den tjocka skruven i bakväxeln men det gick att fixa igen (men förmodligen inte många mil till).

P1180611.jpg

Yonna

Aktiv medlem
några i bra-att-ha presentförrådet som väntar på mottagare..
Visa bilaga 451186
Nää, nu får du sluta Kai, en polygrip som efter-morgon-gåva. Kan ju försöka men tror inte det skulle riktigt uppskattas. Att t.ex vakna i ett mysigt vindskydd i armarna från en varm kille och säga: "Hej, du snygging, jag märkte att din framväxel satt lite fast, så här är en fin polygrip". Eller hur? Men ska cykla längs Biltema och köpa en billig liten polygrip, gjorde lite mer plats i ramväskan nu :)

Yonna

Aktiv medlem
Men har egentligen en liten fråga, kanske nån fatbiker vet svaret? Jag byte cykeldators batteri men nu stämmer inte längre hastigheten, kör nu typ 35km per timme, tror det måste vara liiite för mycket. Kollade hjulomkrets i datorn och det står 3265 så det måste vara felet, eller hur? Men har förstås ingen måttband med mig och glömde hur man gör med pi, diameter, 3.14 och sådant hemskt vi lärde oss i skolan. "Google vet allt" men den vet inte heller svaret (kan iaf inte hitta fatbikedäckstorlektabeller) så då får jag fråga er, för Happy är ju allvetande.
Nån som vet hjulomkrets 26x3 eller 4"? Jo, jag vet att det är skillnad mellan 3 eller 4.3 och fatbikes däcktryck os men det är nu inte så viktigt. Vill bara veta hur många mil det finns kvar till nästa vindskydd, by etc innan det blir mörkt för nu kör jag för jävla fort. Hoppas nån vet?

Yonna

Aktiv medlem
Tack Ooms! Jag kunde inte öppna Happy (får byta mobilen, den är skitdåligt) så försökte räkna ut själv. Gjorde så här: Fälg ISO diameter + (däck diameter x 2) = hjuldiameter. Hjuldiameter x Pi = hjulomkrets. Jag visste att Nate 3.8 (som jag mestadels kör) har diameter 749, men då fick jag ännu mer än 3265 så jag tror jag gjorde nåt fel.
Men då messade en snäll kompis de här siffrorna från den här sidan https://www.bikecalc.com/wheel_size_math:
4.3" - 2434
3.8" - 2362
3.0" - 2234

Så tänkte mellan 2234 och 2434 är alltid bra (ska förmodligen byta 3" till 4.3 dubb den här månaden) så tog 2334. Och det känns rätt, så förmodligen fuska jag nu lite men det går mycket långsammare än 34km/t så det är bra.

Ingen aning vem har rätt, Ooms länk eller den andra. Men tack för hjälpen Ooms 😘, jag vet iaf nu att 3" måste vara mellan 2170 och 2234. Och att jag fortfarande kör lite för fort :)

Berk

Aktiv medlem
Tack Ooms! Jag kunde inte öppna Happy (får byta mobilen, den är skitdåligt) så försökte räkna ut själv. Gjorde så här: Fälg ISO diameter + (däck diameter x 2) = hjuldiameter. Hjuldiameter x Pi = hjulomkrets. Jag visste att Nate 3.8 (som jag mestadels kör) har diameter 749, men då fick jag ännu mer än 3265 så jag tror jag gjorde nåt fel.
Men då messade en snäll kompis de här siffrorna från den här sidan https://www.bikecalc.com/wheel_size_math:
4.3" - 2434
3.8" - 2362
3.0" - 2234

Så tänkte mellan 2234 och 2434 är alltid bra (ska förmodligen byta 3" till 4.3 dubb den här månaden) så tog 2334. Och det känns rätt, så förmodligen fuska jag nu lite men det går mycket långsammare än 34km/t så det är bra.

Ingen aning vem har rätt, Ooms länk eller den andra. Men tack för hjälpen Ooms 😘, jag vet iaf nu att 3" måste vara mellan 2170 och 2234. Och att jag fortfarande kör lite för fort :)
Man kan (ska) inte räkna med omkretsen av hjulet utan belastning. Antar att du kör med låg tryck, så effektiva radien är mindre. Tycker att 2170 från ooms är en bra gissning för 26x3.

EDIT: kam på nu att jag har ingen aning hur nära höjden är till bredden av fatdäck.

Senast ändrad:

Yonna

Aktiv medlem
Man kan (ska) inte räkna med omkretsen av hjulet utan belastning. Antar att du kör med låg tryck, så effektiva radien är mindre. Tycker att 2170 från ooms är en bra gissning för 26x3.
Jag är (hoppas jag) imorgon i Biltema så kan köpa det minsta måttbandet som finns och mäta hjulomkrets på Biltemas parkingsplats. Då vet jag säkert, men jag hoppades att slippa köpa ännu mer skit att ta med.
Ska också hämta ett nytt tält så då har jag två tält med mig. Kunde köpa tältet för mycket lite pengar (tältet är annars hemskt dyrt) så det var dumt att inte köpa. Och mitt lilla tält är slitet, dragkedjan har nog av livet (den vill ibland inte stänga vad är hemskt när det regnar), tälttyget känns mycket tunn (vet inte om den tål några höststormar till) och även tältgolvet börjar läcka lite höstvatten. Stackars tält, den har haft ett hårt liv med mig :( Men 7 år för ett superlätt tält som har sett många fjällstormar, regn, snö, minusgrader, saltvatten, sumpmark, sten och skog .. det är ju inte dåligt. 🎪

Berk

Aktiv medlem
Jag är (hoppas jag) imorgon i Biltema så kan köpa det minsta måttbandet som finns och mäta hjulomkrets på Biltemas parkingsplats. Då vet jag säkert, men jag hoppades att slippa köpa ännu mer skit att ta med.
Ska också hämta ett nytt tält så då har jag två tält med mig. Kunde köpa tältet för mycket lite pengar (tältet är annars hemskt dyrt) så det var dumt att inte köpa. Och mitt lilla tält är slitet, dragkedjan har nog av livet (den vill ibland inte stänga vad är hemskt när det regnar), tälttyget känns mycket tunn (vet inte om den tål några höststormar till) och även tältgolvet börjar läcka lite höstvatten. Stackars tält, den har haft ett hårt liv med mig :( Men 7 år för ett superlätt tält som har sett många fjällstormar, regn, snö, minusgrader, saltvatten, sumpmark, sten och skog .. det är ju inte dåligt. 🎪
Du menar sitta på cykeln och rulla en varv med hjulen och mäta avståndet? Mäta runt hjulen är inte lämpligt när däcken komprimerar mycket. När jag var ung använda jag avståndet mellan hectometerpaaltjes för att mäta, men dom finns inte i Sverige.

Jag älskar köpa tält! Använder vara inte (tillräckligt) mycket. Har bara slitet ut en: en nederländsk tält från passande nämnde tillverkare Lowlands. Dom sagde att tälterna, inte var modell, användes i polexpeditionen, men tygget slitade jättesnabbt och yttertält ligger mot innertältet när det är fuktigt, som är problematiskt. Det var efter lite användning, 7 år fatbiking är väl bra!

Yonna

Aktiv medlem
Du menar sitta på cykeln och rulla en varv med hjulen och mäta avståndet? Mäta runt hjulen är inte lämpligt när däcken komprimerar mycket.
Tror inte det är ett problem. Om jag jämför hastigheten på cykeldatorn och GPSen är den ofta lika (men kan inte kolla nu för GPSen är tom). Jag skulle förresten aldrig ändra cykeldators hjulomkrets varje gång jag ändra däcktrycket. Jösses vad hemskt skulle det vara. Då får jag varje gång mäta hjulomkrets (hur gör man utan måttband, i djup snö eller när det blåser/regnar som fan) och kämpa med cykeldators små edit/menuknappar. Och det några gånger per dag, usch vad hemskt.

Jag älskar köpa tält!
:)
Jo, det är mycket spännande för det nya tältet blir mitt hem i många många många nätter, hoppas jag :) Vet inte riktigt säkert om jag valde rätt. Tältet är mycket tyngre och har större packmått än mitt gamla TN Laser, och färg är inte riktigt min favorit (mycket ljusgrön) men det finns inte mycket val med mina krav.
Tältet måste vara stormsäkert, lätt, liten packvolym, grönt och med förstås ett innertält. Dörren måste vara i bredsidan (vill inte krypa in/ut på knä och vill gärna vakna/fota utsikt/laga mat liggande i sovsäck med dörren helt öppen). Måste vara självstående (lätt i smutsiga hus/lada, på steniga mark etc) och vill kunna sätta upp ytter- och innertältet i en gång men också ha möjlighet att bara sätta upp innertält (skönt när det är varmt eller i ett hus/vindskydd mot mygg, kackerlackor osv) och bara kunna sätta upp yttertältet (som en tarp) men även kunna packa ner innertältet först (mycket skönt i skitväder). Den får kunna bära lite snö (bara liiiite) och jag vill gärna kunna dela tältet, alltså ett 2p tält, och det sista var lite jobbigt med kravet superultralätt och superlitenpackvolym haha.
Men tror jag har lyckats, okej lite för tungt och stort men jag är ändå nöjd. Men först får jag hämta och testa den :)

kais01

Aktiv medlem
Nää, nu får du sluta Kai, en polygrip som efter-morgon-gåva. Kan ju försöka men tror inte det skulle riktigt uppskattas. Att t.ex vakna i ett mysigt vindskydd i armarna från en varm kille och säga: "Hej, du snygging, jag märkte att din framväxel satt lite fast, så här är en fin polygrip". Eller hur? Men ska cykla längs Biltema och köpa en billig liten polygrip, gjorde lite mer plats i ramväskan nu :)
morgonen-efter var kaisers förslag; jag tror mer på polygripen som eftermiddagen-före:))

biltemas minsta med blåa handtag är en riktig goding. det viktigaste med en bra polygrip är att den har korta slanka käftar. då får man bra och kraftigt tag.

när det gäller omkrets och måttband är det ju inget att ligga vaken över så länge hastighetsmätaren kopplad till hjulet, och gps visar samma värde. gör de inte det, ändra inställningen av hastighetsmätarens ingångsvärde och pröva igen tills det blir bra.

ett måttband skulle knappast hjälpa till att göra den kalibreringen bättre än så. man skulle möjligen ha glädje av att mäta avståndet från marken till hjulcentrum i belastat läge för att få en uppskattning att börja med.

Yonna

Aktiv medlem
Och nu har jag mätt upp hjulomkretsen och den är 2220, så det är skönt att veta. Har nu också fulla GPS-batterier så kan jämföra hastigheten och ... 🥁 .... jag köpte en ....

P1180667.jpg

Just ja, en polygrip :) Med blåa handtag och korta skarpa käftar för en bra och kraftigt tag ;)
Den minste som fanns, men det var inte så mycket val. Men tror den duger bra, och den passar också bra i ramväskan. Härligt, nu kan jag utan fara köra vidare på äventyr! 🥳

P1180674.jpg

För att fira det underbara fatbikelivet köpte jag också en påse popcorn, gick med några förbannelser också in i fatties ramväska men får äta upp allt snabbt för möss tycker också om majs så jag vill inte ha en öppen påse i cykeln. Så ska nu poppa popcorn :)

Tack Kai, för al dina goda polygriptips! 😘

BFS

Aktiv medlem
Och nu har jag mätt upp hjulomkretsen och den är 2220, så det är skönt att veta. Har nu också fulla GPS-batterier så kan jämföra hastigheten och ... 🥁 .... jag köpte en ....

Visa bilaga 451559
Just ja, en polygrip :) Med blåa handtag och korta skarpa käftar för en bra och kraftigt tag ;)
Den minste som fanns, men det var inte så mycket val. Men tror den duger bra, och den passar också bra i ramväskan. Härligt, nu kan jag utan fara köra vidare på äventyr! 🥳

Visa bilaga 451560
För att fira det underbara fatbikelivet köpte jag också en påse popcorn, gick med några förbannelser också in i fatties ramväska men får äta upp allt snabbt för möss tycker också om majs så jag vill inte ha en öppen påse i cykeln. Så ska nu poppa popcorn :)

Tack Kai, för al dina goda polygriptips! 😘
Popcorn OCH polygrip... Vilken välförtjänt extrapackning!

Yonna

Aktiv medlem
Popcorn OCH polygrip... Vilken välförtjänt extrapackning!
Och det smakade gott :)

Gick mycket fort på den lilla Trangian. Först lite olja och några majskorn. Tänkte då drömma lite om min vackra och starka polygrip medan jag väntade på de första plopparna ..

P1180685.jpg

Men efter bara ett andetag började kastrullen skaka, knallade locket bort och bortploppade popcorn i luften. Jättefint mini Trangia! Så det blev en liten popcornparty med några glada skogsmöss och sorkar, förmodligen första gång de smakade på popcorn. 🥳

P1180688.jpg

BFS

Aktiv medlem
Och det smakade gott :)

Gick mycket fort på den lilla Trangian. Först lite olja och några majskorn. Tänkte då drömma lite om min vackra och starka polygrip medan jag väntade på de första plopparna ..

Visa bilaga 451631
Men efter bara ett andetag började kastrullen skaka, knallade locket bort och bortploppade popcorn i luften. Jättefint mini Trangia! Så det blev en liten popcornparty med några glada skogsmöss och sorkar, förmodligen första gång de smakade på popcorn. 🥳

Visa bilaga 451632
Har aldrig tänkt tanken på att poppa ute. Men det är ju brilljant. :) Färskt fredagsmys istf chipskross.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer