Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Yonna

Aktiv medlem
Har aldrig tänkt tanken på att poppa ute. Men det är ju brilljant. :) Färskt fredagsmys istf chipskross.
Det är mysigt på kvällarna med sällskap och en liten varm brasa. Eller krypa in i sovsäcken med kastrullen fylld med popcorn och då tappa kastrullen och försöka hitta alla popcorn med hjälp av en nästan tom pannlampa. Det gjorde jag igårkväll haha.

BFS

Aktiv medlem
Det är mysigt på kvällarna med sällskap och en liten varm brasa. Eller krypa in i sovsäcken med kastrullen fylld med popcorn och då tappa kastrullen och försöka hitta alla popcorn med hjälp av en nästan tom pannlampa. Det gjorde jag igårkväll haha.
Det är spännande att bo i tält. :) Och med morgonsolen kan ju några försvunna popcorn återfinnas för en snabb minifrukost!

HansS

Medlem
Jo, det är mycket spännande för det nya tältet blir mitt hem i många många många nätter, hoppas jag :) Vet inte riktigt säkert om jag valde rätt. Tältet är mycket tyngre och har större packmått än mitt gamla TN Laser, och färg är inte riktigt min favorit (mycket ljusgrön) men det finns inte mycket val med mina krav.
Tältet måste vara stormsäkert, lätt, liten packvolym, grönt och med förstås ett innertält. Dörren måste vara i bredsidan (vill inte krypa in/ut på knä och vill gärna vakna/fota utsikt/laga mat liggande i sovsäck med dörren helt öppen). Måste vara självstående (lätt i smutsiga hus/lada, på steniga mark etc) och vill kunna sätta upp ytter- och innertältet i en gång men också ha möjlighet att bara sätta upp innertält (skönt när det är varmt eller i ett hus/vindskydd mot mygg, kackerlackor osv) och bara kunna sätta upp yttertältet (som en tarp) men även kunna packa ner innertältet först (mycket skönt i skitväder). Den får kunna bära lite snö (bara liiiite) och jag vill gärna kunna dela tältet, alltså ett 2p tält, och det sista var lite jobbigt med kravet superultralätt och superlitenpackvolym haha.
Men tror jag har lyckats, okej lite för tungt och stort men jag är ändå nöjd. Men först får jag hämta och testa den :)
Vilket tält har du Yonna? :unsure:
Jag är lite nyfiken. :-)

Yonna

Aktiv medlem
Jo, vilket tält är det .. Finns två olika typer och egentligen vet jag inte vilken jag har. Tror det är det nyaste (som kan sätta upp inner/yttertält i en gång), får googla först men har ingen lust just nu. Det är iaf ett fristående tält och jag är hittills mycket nöjd. Tältet är perfekt för terräng där det är svårt att fästa markpinnar (t.ex klippor, sten, sand (alltså fatbike och kanot-terräng)) och tältduken är väldigt spänd så det passar mycket bra på platser för hårdast tänkbara väderförhållanden, alltså skitväder. Hoppas jag, får först testa bättre.

Ska försöka skicka några tältbilder senare, får nu först laga lite mat och då cykla vidare på en lååååååång järnväg, känns om den aldrig tar slut.

P1180939.jpg

Och ingen station, café eller rastplats med bänkbord, så får sitta på marken och medan jag lagar mat lägga mig med örat mot tågrälsen för att höra om det kommer ett tåg. Som en riktig cowboy eller fatbiketjej.

P1180940.jpg

Det går bra på de skinny fatdäck. Det dansar, skuttar och hoppar, och det skulle förstås vara bättre med riktiga fatdäck men jag får inte klaga. Känner mig som en happy rodeobiker på en stålhäst.

P1180941.jpg

Yonna

Aktiv medlem
P1180942.jpg

Flaskhållaren på vänsterframben gick förresten sönder. Den är plast och det går inte på en fatbike. Får leta efter en stål/alu hållare såsom dem på högersidan. Där finns två; en Blackburn Outpost (som är egentligen "a cargo rack and bottle cage in one") och det går att skruva fast en till hållare på den. Båda är tjock alu och har ett fotstöd som skydda väska/flaska, alltså mycket bättre än en vanlig flaskhållare. Men jo, de kostar förstås. Men nu får jag bära själv flaskan och det är ännu värre.

P1090701.jpg

Vill inte lägga cykeln på marken bara för att ta en bild så infogar en äldre bild. Som typ det där fotstödet på hållaren menar jag, den är viktig på cykelresor som jag gör.

Flaskhållaren gick sönder när jag fick lyfta cykeln några gånger över staket. Några var mycket höga och cykeln fastnade några gånger och ramlade då på marken. Plast tycker inte om detta.

P1180675.jpg

Som t.ex det här staket, för att skydda röda långhåriga kor som är mycket nyfikna. Det här staketet är inte så högt men det finns i mitten en lite högre stolpe som griper fast en stor fatbike. Och man får akta sig för elstängslet när man kämpar så där med en tung streta-emot-tjockis. 😱

P1180793.jpg

Det går aldrig att försöka gå in genom staketet. Då sitter man snabbt kläm.

Jo, vad man inte får göra för att vakna med den här utsikten:
P1180176.JPG

P1180184.JPG

Yonna

Aktiv medlem
Som vanligt ett sent svar :)
Tältet är ett Vaude Space Seamless Sul (seamless ultralight) 1-2person. Tror det finns två olika och jag har förmodligen det nyaste, som har inner- och yttertält kopplas samman (stort fördel i skitväder). Trodde färgen var lite för ljus grön men det är bara lite ljusare än mitt lilla TN så kan fortfarande gömma mig i skog och fält.

P1180748.jpg

Tog en bild i brun höstskog när solen sken, och tältet tar inte mycket uppmärksamhet så det är bra!

P1180749.jpg

Ett kupoltält, så fristående: man kan bära det och testa marken tills man hittar den perfekte plats, och lätt att slå upp på klippor mm. Fördel är också att det har vertikala väggar och nästan överallt sitthöjd så det är rymligt och trevligt, skönt att kunna sitta med två personer utan att kröka på huvudet.

P1180750.jpg

Det går att öppna dörren på en sida (så det finns vind/sol/regnskydd) och dörren kan också öppna helt. Härligt att vakna i solen eller tittar på stjärnhimmel. När det är för varmt kan hela yttertältet tas bort och sover man bara i (mesh)innertältet, också skönt :)

P1180751.jpg

P1180752.jpg

Det går att sova med två personer, men då får man älska varandra för det är lite trångt (tror 110cm bred). Men det går bra och tältet är rymligt och mysigt :)

P1180908.jpg

Och lite högre än en fatbike.

P11808630.jpg

Finns två absider, några fickor för förvaring och en torklina för blöta strumpor, handskar, byxor mm. Härligt att ha!

P11808640.jpg

På taket finns en ficka till. Den använde jag på den här bilden för bl.a en tomat, man vill ju inte mossa en tomat i sitt nya tält och ute finns det många tomattjuvar.

Och vad kan kan säga mer. Jo, tältet väger 1.4kg, packmått 40x12 medan mitt gamla TN är 0.7kg och 35x10, men jag ville gärna ha möjlighet att kunna sova och ha det mysigt med två personer så då får man bära lite mer. Men det går fortfarande att bikepacka så det är lugn.
Och tältet kostar jävla mycket pengar. Som tur kunde jag köpa det för mer än hälvten av priset (Vaude-rabbatt och dessutom en rabattkode) annars hade jag aldrig köpt.

Yonna

Aktiv medlem
DSC05730.jpg

Några bilder av mitt lilla TN Photon för att se lite skillnaden. Fatbiken är lite högre än tältet och man kan bara sitta i mitten.

P1100223.jpg

Och vad jag tycker om med ett kupoltält är att tältduken är väldigt hårt spänd, så i hård vind eller när de blir blöta av regn, kondens eller snö - då behöver man inte gå ut och eftersträcka tältet. Såsom man får göra med t.ex ett tunneltält eller mitt lilla TN.

PDSC05535.jpg

På den här bilden syns det bra, tältduken hänger slapp efter nattens fjällstorm. Kupoltält är också mindre känsligt för vindriktning och de är tystare att sova i när det blåser mycket. Hoppas jag, för får testa först i några riktiga stormar :)

kais01

Aktiv medlem
Och nu har jag mätt upp hjulomkretsen och den är 2220, så det är skönt att veta. Har nu också fulla GPS-batterier så kan jämföra hastigheten och ... 🥁 .... jag köpte en ....

Visa bilaga 451559
Just ja, en polygrip :) Med blåa handtag och korta skarpa käftar för en bra och kraftigt tag ;)
Den minste som fanns, men det var inte så mycket val. Men tror den duger bra, och den passar också bra i ramväskan. Härligt, nu kan jag utan fara köra vidare på äventyr! 🥳

Visa bilaga 451560
För att fira det underbara fatbikelivet köpte jag också en påse popcorn, gick med några förbannelser också in i fatties ramväska men får äta upp allt snabbt för möss tycker också om majs så jag vill inte ha en öppen påse i cykeln. Så ska nu poppa popcorn :)

Tack Kai, för al dina goda polygriptips! 😘
ja idag var det dags igen. en tunn grenslana tog sig innanför kassetten och kilade fast sig.

ingen del av den stack ut för att kunna dra ut den baklänges. bara att ta fram lämpliga verktyg och skruva loss kassetten.

några minuter senare var jag på väg
igen:)
B13F6E18-797F-4828-870B-6126A64D20D0.jpeg

Yonna

Aktiv medlem
Jag hade alltid en polygrip med mig (år efter år) men behövde aaaalllldrig använda den, jag kommer iaf inte ihåg. Så därför lämnade jag den hemma, också för att det är svårt att ta med många/tunga grejer när man bikepacka (är ju inte samma sak som att cykla med stora tourvaskör).
Men inser nu att det kan ändå vara smart att ha mitt ute i ingenstans, man vet ju aldrig :) Dessutom har jag blivit bättre med packa ihop grejer på fatbiken och att hitta ultralätta grejer.

Men det är stor skillnad i sommar eller vinter. Inte bara varmare kläder, tjockare vintersovsäck och tyngre tält, men också mer mat, bränsle (flaskor), 2 par handskar, mössa, hundra par torra strumpor, pannlampor, tältlampor, olika cykelljus, många batterier, powerbanks, yxa, hajkbricka mm. Och allt behöver plats på cykeln, så det betyder mer och större väskor. Så kanske polygripen får stanna hem igen :)

Yonna

Aktiv medlem
P1190122.jpg

Köpte idag en mindre polygrip, inte så stor skillnad men det behövs ju inte en större på en cykel. Och ju mindre och lättare desto mer andra grejer man kan ta med sig.

P1190123.jpg

Men egentligen köpte jag den för att den passar bättre i ramväskan. Den stora kan bara ligga horisontell i väskan och det går inte så bra med köket (brännare/kastrull), det blir lite för bred. Polygripens lillebror däremot kan stå rakt upp bak i väskan, mycket bättre.
Väskan har förutom köket, även pump, alla verktyg, extra-kedja, 2 bränsleflaskor, liten kedjeolja- + olivoljaflaska, burk hallonsylt, ost-tub, vattenfilter, lås, reservkniv, några stormtältpinnar, många snabbkaffepåsar, några livräddande O'boy-påsar och lite mer små grejer. Och nu för tillfälligt även två polygrip, härligt ramväska. Men på bilden är den utan kök, bränsle/oljeflaskor och mat för jag ska nu laga lite mat :)

Jag tog även en bild för @kais01
P1190125.jpg

Polygripen som matar sina bebisar och önskar att de blir stora med korta skarpa käftar för en bra och kraftigt tag! (jo man får ju lite konstigt fantasi när man trampar med en fatbike och två polygriper halv Sverige runt).

gaup

Ny medlem
Hej alla,

Ska bumpa upp den här fantastiska tråden lite nu med lite fantastiska frågor, som jag hoppas få väldigt fantastiska svar på också.

Jag har ägnat x antal timmar i den här tråden, med att läsa inlägg, titta på bilder och så små drömmar i mitt huvud. Drömmarna har nu börjat att gro till lite större drömmar, och det ser ut som att det är små packraft-drömmar som växer där inne.

Den största frågan jag har (som egentligen också för tillfället är den enda, eftersom de andra frågorna är följdfrågor), är om någon här har erfarenhet av hur just eran packraft (eller de ni har provat), beter sig på lite mer öppet och djupare vatten? Som jag har förstått det, så är de ganska känsliga för strömmar och vind. En av de små drömmarna som börjat växa är nämligen att utforska lite öar i Vänern, och jag kommer då behöva paddla sträckor på kanske 500 meter (kanske mer om jag vågar mer än Vänern gör).

Vet att det finns löstagbar fena och även segel, men det senare förutsätter ju att jag har medvind. Så vad tror ni, kan det bli väldigt mycket paddlande i flera timmar, för att ens förflytta sig lite, i värsta fall?

Yonna

Aktiv medlem
Den största frågan jag har (som egentligen också för tillfället är den enda, eftersom de andra frågorna är följdfrågor), är om någon här har erfarenhet av hur just eran packraft (eller de ni har provat), beter sig på lite mer öppet och djupare vatten? Som jag har förstått det, så är de ganska känsliga för strömmar och vind. En av de små drömmarna som börjat växa är nämligen att utforska lite öar i Vänern, och jag kommer då behöva paddla sträckor på kanske 500 meter (kanske mer om jag vågar mer än Vänern gör).
Välkommen i tråden och på Happy :)

Den där stora frågan är lätt att svara :) 500 meter är ju inte så mycket, klart det går. Det går bättre med packning in/på raften, helst in i raften, alltså i tuberna så raften lyssnar/styr bättre. Har paddlat i många sjöar, även i havet och fjordar, och det går förstås mycket bättre med en kanot, men det går.

DSC00277.JPG

Försökte också utan packning och fatbike i fjordar, som på den här bilden, men det var inte lätt. Raften är som en leksak i vågar och vind.

1P1070533.JPG

Bäst att ha en tjockis som galjonsbild.

P1070558.jpg

Men jag paddlar alltid så nära stranden som möjligt, så att vädret inte kan överraska mig. Känns mycket säkrare, framförallt som solo-paddlare.

P1070996.jpg

Tar bara liiiiite mer tid att följa stranden :)

Yonna

Aktiv medlem
Det går bättre med packning in/på raften, helst in i raften, alltså i tuberna så raften lyssnar/styr bättre.
Glömde bifoga en länk, för att förklara vad jag menar med 'att ha packning in i tuberna'.

Har själv ISS (intern storage system) och kan bara rekommendera det, finns så många fördelar:
. raften ligger mycket bättre i vattnet (man sänker tyngdpunkten vilket ger en stabilare gång)
. en enorm ökning av packbar yta jämfört med samma modell utan ISS
. packningen är alltid torrt och säkert
. mycket enklare att kasta in packning i tuber än att försöka fästa olika väskor nånstans på båten
. man kan komma in i tuberna för att reparera skador
. även mycket lättare att tömma ut luft när man packar ihop raften
. en fördel kan också vara att packning finns kvar när man kapsejsar och inte att den flyter/sjunker i vattnet

gaup

Ny medlem
Glömde bifoga en länk, för att förklara vad jag menar med 'att ha packning in i tuberna'.

Har själv ISS (intern storage system) och kan bara rekommendera det, finns så många fördelar:
. raften ligger mycket bättre i vattnet (man sänker tyngdpunkten vilket ger en stabilare gång)
. en enorm ökning av packbar yta jämfört med samma modell utan ISS
. packningen är alltid torrt och säkert
. mycket enklare att kasta in packning i tuber än att försöka fästa olika väskor nånstans på båten
. man kan komma in i tuberna för att reparera skador
. även mycket lättare att tömma ut luft när man packar ihop raften
. en fördel kan också vara att packning finns kvar när man kapsejsar och inte att den flyter/sjunker i vattnet

Vilka härliga bilder! Tack för svar och tips, och bra förklaringen med fördelarna med den interna förvaringen! Har hört det där om att den gärna "vickar" från sida till sida om den är opackad/lätt packad. Har inte lyckats hitta nån info om ifall fena hjälper märkvärt där, bara att den ska "hjälpa lite med tracking" (och det tänker jag kan vara allt från pyttelite till rätt mycket). Vet du något mer om det?

Azog

Aktiv medlem
När Yonna har skrivit i sin tråd och man fortfarande sitter och surfar packrafts två timmar efter att man läste inlägget. Igen. 😛

Yonna

Aktiv medlem
När Yonna har skrivit i sin tråd och man fortfarande sitter och surfar packrafts två timmar efter att man läste inlägget. Igen. 😛
Haha! Tur att jag lyckades rymma med cykeln för några dagar, för då har jag dåligt internet, inga surf för mig just nu. Annars hade jag postat många fena-på-packraft länkar och härliga videos :)

Har hört det där om att den gärna "vickar" från sida till sida om den är opackad/lätt packad. Har inte lyckats hitta nån info om ifall fena hjälper märkvärt där, bara att den ska "hjälpa lite med tracking" (och det tänker jag kan vara allt från pyttelite till rätt mycket). Vet du något mer om det?
Har inte själv erfarenhet men har läst och sett videos att det kan vara bra att ha. Och lätt att göra själv på båten.
Jag har skädda/fena på kajaken och där funkar den jättefint. Kan fällas den upp och ner när jag vill (mha vajer), bra att ha i vågor och stökig/stor vatten eller när det blåser mycket. Det är en tourhavskajak, lång och small och byggt för långturer. Utan fena skulle det vara mycket jobbigare att paddla dag efter dag. Men skulle inte vilja ha den på packraften, den skulle jag förmodligen snabbt köra sönder på sten och sand i åar/älvar, och när jag drar den bakom mig i skog, myr, snö mm.
Vill hellre ha ett segel, DET skulle vara kul på sjöar!

Yonna

Aktiv medlem
Tack Sambal och Kent, glad påsk ni med! 😘

Är på långtur just nu (jo som vanligt) och har ingen ny påskbild så skickar en gammal som jag förmodligen har postat tidigare här. Då hade tjockcykeln dubbdäck och ett riktigt framhjul istf två bakhjul, känns länge sen men tror det är bara två år. Jo, livet går fort på en snabb fatbike.
Ska skriva senare lite mer :)

P1040132.jpg

Yonna

Aktiv medlem
Som sagt är jag på långtur igen, min första långbikerafttur i året. Inte riktigt sant för jag försökte tidigare men det var för mycket is på vattnet så fick cykla lite mer söderut. Och här finns ingen is kvar, härligt!

P1200390.jpg

Är nu här, på en liten ö. Minusgrader, blå himmel, sol och på ön finns bara älgskit och en uggla som sjöng hela natten hoahoaaa. Och många bävrar förstås så behöver koka vattnet innan jag dricker för jag vet hur bäverskit känns i magen, alltså inte att rekommenderas.
Men nu först en festligt och mycket sent påskfrukost: solbærmusligröt. :love:

P1200400.jpg

Sparade för det här kalaset en påse solbær som jag köpte i Norge. Var inte alls lätt att spara den sista påsen men det har lyckats, så let the party begin!

P1200401.jpg

Mjammiijjam, ultralätt solbærpulver precis vad en hungrig fatbikerafter behövs. På påse står "Jo kaldere, våtere og mer guffent vær det är ute, desto større grunn till å nyte en deillig kopp solbaertoddy". Så om min tolkning stämmer får jag med ingredienserna minusgrader, vatten och tuff vår en nyttigt drick plus ett stort grin. Kan inte vänta längre! Men vattnet får koka först ....

P1200402.jpg

... så får först njuta av utsikten och mina långa sexy ben. Kan berätta att den här ön finns inte på karta, för ån rinner egentligen bara på ena sidan av landet men nu är det så extremt högt vatten att ån har delat sig i två åar och bildat en ö i mitten. Så vattnet framför mig är egentligen översvämmat land.

P1200403.jpg

Det här är utsikten till vänster, och det ser ut som en helt vanligt å.

P1200404.jpg

Men t.ex bak Happyraften finns lite land in vattnet och så är hela vattnet nu. Förresten satt jag igår där i vattnet fast med min tjocka rumpa. Fick hoppa i båten (upp och ner med rumpan), skjuta med paddeln i gyttjan och skrika förfärligt (då får man styrka) för jag hade ingen lust att lämna skeppet, sjunka till knän i iskall gyttja och kämpa mig till landet. Men det lyckades att nå landet utan gyttjadopp. 🥳

P1200405.jpg

Vattnet har kokat just nu så nu är det dags att hälla i vatten plus musli i solbærkemikalierna, röra om och ..

P1200406.jpg

Skål!
Men party är ännu inte över för vi har ju också PåskEfterrätt.

P1200424.jpg

Först steka äpple i olivolja (luktar härligt) och då tar vi fram den viktigaste långturgrejen som finns: en påse med kanelsockermix. Vad skulle livet vara utan den, just ja, tråkigt och helt meningslös. Så strö mixen över äppelskivorna så att hela ön luktar härligt varm-äppelkanel och njut av våren, äventyret och livet. 🥳

P1200426.jpg

Happy Påsk ni snälla happyriders! 😘

Senast ändrad:

WSMC

Aktiv medlem
Äppelskivor stekta i olivolja med socker och kanel kan göra under för en trött cyklist.
Att sedan få avnjuta det i strålande vårsol gör bara att det om möjligt blir ännu godare!
Hoppas att du får en skön långtur med fortsatt lika fint väder!

Senast ändrad:

Yonna

Aktiv medlem
Ville svara igår men hade skitdåligt nätverk så det gick inte. Har inte paddlat mycket för det blåste som fan och de många döda träden längs ån ramlade om som dominobrickor. Ett helvete att vara där. Vikingaskeppet med det oförskrackta fatbike-drakhuvudet kände som en löjligt pytteliten leksak och cykelhjälmen som ett färgat tunn påskäggskal. Och det gick inte att nå land, omöjligt och livsfarligt. Sumpmark, fallna döda träd, stora stenblock, översvämmat land med många gummibåtfaror under vattnet, 10m höga dominobrickor och en rasande skogsstorm. Att jag fortfarande lever känns otroligt, kan bara vara raftens namn Happy Everafter som skydde oss ;)

Är nu på en liten ö, har sovit skitdåligt i den tjutande stormen och när jag nyss behövde kissa och kröp ut tältet mötte mina nakna fötter snö och stod jag plötsligt i en vitvintervärld igen.⛄ Men ingen träd har ramlat om i närheten, tältet har även överlevt de hemska vindbyarna, happyraften ligger fortfarande bredvid tältet, fatbiken morrade sin vanliga 'gomorron' och stormen har lagt sig så jag kröp in i den varma sovsäcken igen och ska sova hela dag. Har lite musli kvar och det finns ris, lök, olivolja, tjuvfiskar och om t-spriten tar slut kan jag tända en påskbrasa och elda upp hela ön. Bra plan. Och ska läsa en bok jag fått, typ Kvinnomord i Skogen. Tur att det här är en ö som inte finns på kartor så ingen seriemördare kan hitta mig.

Nätverket är skitdåligt så jag skickar inga bilder och jag hoppas att det går att posta inlägget för det snurrar och snurrar och snurrar ..

Inte lätt att försöka vara happys pedal&paddellive-reporter! 🤪

Yonna

Aktiv medlem
Det var härligt igår. Det blåste iskallt men efter allt elände i förrgår var det ingenting. Jag bara log och skrattade hela dag :)

I förrgår var en madhouse, ett galethus. Vinden slet och tjöt, kvistar och grenar bröts som tunna tändstickor. Träd svajade, dansande okontrollerat, föll ner, rycktes upp med rötterna, låg i vattnet och blockerade vägen så att jag fick klättra över och paddla om dem. Ofta fick jag kliva av, sjunk i iskallt gyttja och fick kämpa med raft och fatbike i en blöt iskallt och galen jungle. Allt rörde sig, inget stod still: vind, ljud, vatten, ljus, träd, grenar, gyttja, packraft, raftens rep som fastnade i allt möjligt ..
Och när jag äntligen hittade en torr tältplats utan döda träd som kunde ramla ner på tältet, och ääääntligen kunde byta blöta kläder, äta nåt och krypa i sovsäcken, då kände vinden ännu våldsammare. Den tjöt, skrek, piskade och ryckte hela natten på tältet och skogen. Så jag vaknade trött, och när jag såg den vita snövärlden kröp jag sur tillbaka i sovsäcken och bestämde att världen fick snurra vidare utan mig, jag ville inte vara med.
Mennnnnnn .. när jag senare öppnade tältdörren .. hade vinden lagt sig och allt var still, lugn och .. yes! lite blå i himmeln!

P1200505.jpg

Så jag slängde omedelbart tält och sovsäck i båten, släpade den i vattnet, hoppade i och som tur var det inga fallna träd som blockerade älven så jag kunde utan problem paddla till en liten skogsväg :)

P1200506.jpg

Liiite snö men det är ju inget problem för en fatbike. De feta Hüsker Dü bara skrattade.

P1200507.jpg

Och solen kommer mer och mer, snön försvinner och livet känns härligt igen :)

Ska cykla norrut/tillbaka igen, till några andra vildmarksälvar och åar. De flesta har jag paddlat tidigare så vet lite var det finns bra tältplatser och var jag kan kliva iland osv. Om det inte finns översvämmat land förstås (klart att det finns så tidigt i våren) men det gör äventyret bara spännande (alltid tänka positiv).

P1200514.jpg

När snön smälter blir dem små grusvägarna jätte seg att köra, men det går ändå bra med de breda Hüsker Dü. Och fatbiken är i sitt rätta element, han älskar snö, gyttja och att dundra genom skogen med 100kg survival gear. Packraften har inget val, den får bara följa med. Och jag är trött, blåslagen och hungrig men det är jag van så allt är som vanligt igen :)

P1200508.jpg

Härligt att bara trampa på utan hinder på vägen, så måste livet ju vara. 🥳

Yonna

Aktiv medlem
Otroligt roligt att följa dina äventyr @Yonna! Du är en stor inspirations källa och du gör ett toppen jobb här på Happy! (y)
Härligt att vakna med de där orden, tackar! :love:

Det snöar nu och jag står lite fel parkerat för det var mörkt igår och jag hittade ingen bättre tältplats. Men det gick ändå att sova för jag var trött som bara en smutsigt blöt fatbikerafter kan vara.

P1200532.jpg

Härligt att ha ett självstagande tält när marken är frusen och täckt med stenar, grenar och annat skit. Bara sätta upp tältet, placera den var man vill (väger ju ingenting), kastar på sidan, rensar marken från pinnar, kottar os och klart. 🎪 Behövs bara en pinne för dörren men kan slippa den med om jag vill.

Ska koka lite kaffe, försöka vakna lite mer och då trampa hem för jag får covid-19 vaccin (pga jobbet inom vård). Bäst att vara hemma för jag får alltid ont i armen och känner mig trött/lite sjuk efter en vaccination. När jag fick t.ex vaccin mot Hepatit och TBE (fästingar) kunde jag nästan inte cykla. Hoppas det går bättre nu ..

Masjevel

Aktiv medlem
Vilken hårding du är Yonna! Otroligt imponerad och fantastiskt kul att få följa dig på dina äventyr året runt i vårt avlånga land.

Själv har jag suttit på en trainer hela vintern (sen november) och planerar att eventuellt göra utepremiär till helgen... om solen skiner och temperaturen orkar upp till tvåsiffrigt...

WSMC

Aktiv medlem
Härligt att vakna med de där orden, tackar! :love:

Det snöar nu och jag står lite fel parkerat för det var mörkt igår och jag hittade ingen bättre tältplats. Men det gick ändå att sova för jag var trött som bara en smutsigt blöt fatbikerafter kan vara.

Visa bilaga 481712
Härligt att ha ett självstagande tält när marken är frusen och täckt med stenar, grenar och annat skit. Bara sätta upp tältet, placera den var man vill (väger ju ingenting), kastar på sidan, rensar marken från pinnar, kottar os och klart. 🎪 Behövs bara en pinne för dörren men kan slippa den med om jag vill.

Ska koka lite kaffe, försöka vakna lite mer och då trampa hem för jag får covid-19 vaccin (pga jobbet inom vård). Bäst att vara hemma för jag får alltid ont i armen och känner mig trött/lite sjuk efter en vaccination. När jag fick t.ex vaccin mot Hepatit och TBE (fästingar) kunde jag nästan inte cykla. Hoppas det går bättre nu ..
Underbar att höra från dig igen!
Du är en enorm inspirationskälla för oss alla, oavsett om det gäller att ta en dagstur runt knuten eller en längre tur i "vildmarkerna" på flera veckor.
Själv tänkte jag lura med en kompis på en tredagars bikepackintur TOR Sthlm-Öregrund i maj.
Tack vare inspiration från dina tidigare trådar....... :giggle:

Yonna

Aktiv medlem
Vilken hårding du är Yonna! Otroligt imponerad och fantastiskt kul att få följa dig på dina äventyr året runt i vårt avlånga land.

Själv har jag suttit på en trainer hela vintern (sen november) och planerar att eventuellt göra utepremiär till helgen... om solen skiner och temperaturen orkar upp till tvåsiffrigt...
Tack för dina ord, kul att läsa :)
Vad du gör kan jag inte, alltså träna hela vintern inne, jag orkar inte och saknar disciplin, självtukt, ordning och sådana hemska ord. Tycker det är skitduktig att du kan. 👍
Tänkte träna lite på racern den här våren för jag vill köra snabbt t/r Holland och Belgien men usch vad tråkigt det är på vägen. Och vad man får sitta still på sadel hela tiden. Tur att det finns Corona, utegångsförbud, stängda gränser os för då slipper jag träna och cykla ;)

Jag älskar förresten aprilmånad, det är alltid spännande. Ena dagen är det vår med sol och plusgrader, då mycket snö och minusgrader, sedan vindbyar och storm, då är solen tillbaka och allt känns som vår igen men nästa dag cyklar man i snö och hagel igen .. som idag, med stora mjuka snöflingor. Och ingen vind, det var ju härligt :)

Yonna

Aktiv medlem
Underbar att höra från dig igen!
Du är en enorm inspirationskälla för oss alla, oavsett om det gäller att ta en dagstur runt knuten eller en längre tur i "vildmarkerna" på flera veckor.
Själv tänkte jag lura med en kompis på en tredagars bikepackintur TOR Sthlm-Öregrund i maj.
Tack vare inspiration från dina tidigare trådar....... :giggle:
Hoppas ni får en trevligt tur, och härligt väder förstås (kanske viktigaste av allt för en cyklist). Och tack för orden!

Yonna

Aktiv medlem
Tackar för alla 👍ni snälla happyriders! De är hjärtevärmande och de fyller mig med ny energi och mod, härligt. 😘

Det är inte alltid lätt att hoppa på fattien eller i raften igen när allt är blött, kallt eller när det blåser som fan som det gjorde den här veckan. Eller när maten är slut (som nu) och butiken är 6 fatbikemil bort. Den lilla lanthandeln jag tänkte köpa lite mat var stängt pga sjukdom (förmodligen Corona) och jag har nu bara en liten påse noodles kvar. Tänkte först äta upp som kvällsmat men ska spara den som frukost. Vill gärna säga att kroppen är van att cykla utan mat men magen protesterar med mycket ljud just nu så det skulle inte vara sant.

Skittråkigt att jag inte tycker om att mörda djur för då kunde jag ha ätit sniglar, hare, rådjur, ormar, ekorrar plus älg idag. Bara att fånga dem kan vara liiite problematiskt.

P1200045.jpg
Men det här konstiga rådjuret som liknar lite på en Muppet var inte alls rädd, hon var mycket nyfiken och älskade fattien. Jag fick rädda honom från djurets ivriga tunga och kärleksfulla pussar. 😻

Kan förstås alltid fiska för jag har ju en happybåt med mig, men efter några inte-så-roliga-gädda-äventyr har jag tappat lusten. Kanske bäst att strypa en gås, de skriker ändå hela natten och håller andra djur och trötta cyklister vakna. När dem landar eller stiger upp gör de mer oväsen än en Boeing. Mitt tips: tältar aldrig vid en sjö i början av våren. Inte heller på en liten ö var det finns en uggla. De sitter alltid precis i tältets träd och de hoahoar från kl 21 till 7. Och akta även för bävrar, de är ännu värre för dem fattar inte att det gör ont att få ett träd på huvudet. Eller på fatbiken, eller ännu värre på raften när jag tältar på en ö. Då får jag bygga en flotte från träd men det är inte lätt med bara en Morakniv. Jo, helt oproffs att lämna yxan hem.

P1200521.jpg

Mina grannar igår.

Kan också cykla imorgon på asfalt för då hittar jag alltid några gratis roadkillmåltider men jag hörde igår att det INTE går med en fatbike, alltså köra på asfalt. Det kallas overkill, enligt cyklisten jag träffades. Han har aldrig kört på en fatbike men det spelar ingen roll, han visste så då är det ju sant. :geek:

Så nu får jag en hungrig kväll, natt och 6 milstur imorgon. Och kan förstås inte sova men som tur finns det Happy så ska nu läsa alla trådar och glömma min hungriga kropp. Bra plan eller hur? 🍞🥗🍌🍩🥑🥮

Yonna

Aktiv medlem
Härliga äventyr ' säg vart du är yonna så sms jag en kex choklad
Tack för choklad och kattbilden, det var snällt :)

P1200463.jpg

Jag är här nu och koka kaffe. Sol, ingen snö (men imorse var det snö och minusgrader) och tänkte kolla på kartan var jag är nånstans och då försöka hitta en bra tältplats.

P1200464.jpg

Har mat igen (yeah!), det blåser lite så paddeln behövs som vindskydd annars eldar jag gräset (går fort för allt är jättetorrt) och allt är lugn och härligt här :)

P1200324.jpg

Finns många döda träd som viskar "kommmm du lilla människa, var inte rädddd, det blåser inte längre så vi ska inte ramla pååå diiiiiggg"

P1200445.jpg

De pekar med nakna döda armar "här år vägen, kommm lilla skogstrolllll ..."

P1200452.jpg

P1200469.jpg

Finns även många bävrar och bäverhyddor här.
Får ta

Yonna

Aktiv medlem
Får ursäkta mig lite att inlägget från igår slutade mitt i en mening. Jag tryckte på fel knapp, hops då flög svaret till Happy och istf att redigera inlägget var jag lite förbannat, hade nog av allt skrivande och titta-i-bilder-som-är-alla-lika och ville bara paddla vidare. Men så gör man förstås inte, så förlåt. 😙

Kan förstås redigare inlägget nu men (hittade en bra ursäkt igen) ...

P1200351.jpg

... solen skiner, ute väntar en hopfällbar fattie på en happyraft, och ännu roligare (nu kommer en konstig bild):

P1200360.jpg

Det finns Riktigt Frukost: smörgås istf tråkigt musli, det var länge sen!🤩 För säkerhetskull la jag brödet högt upp i tältets takficka, det finns ju många hungriga skogsmöss och troll som är lika förtjust i smörgås som jag. Så det blir stekt bröd med ost och marmelad som frukost. Får snabbt hoppa ut sovsäcken :)

Hoppas ni får en bra dag med!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer