Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Yonna

Aktiv medlem
Määääh jag är avundsjuk 😭 vill också en fatbike packraft tält äventyr o pannben av stål!
Haha! Gör bara!
Bara hälsoproblem, jobb, barn eller en partner kan vara liiiiite problematisk, men annars går det ju hur bra som helst, det behövs bara en fattie, raft och tältgrejer.
Men det går också med en tarp (billigt och lätt), hängmatta (stor frihet) eller i ett vindskydd (behövs bara sovsäck). I stället för en fattie går det också med en bra MTB-äventyrsmaskin. Elller en bikepack/gravelbike men då blir det mest grusväg. En vanligt touringhoj med sidoväskor kan aldrig vad en fatbike/MTB/gravel kan så då blir det ingen vildmark, fjäll, snö, strand mm så den typ av cykel skulle jag lämna hemma. Så ta din MTB, sovsäck, lite mat och du är ready för adventure :)

Pannben av stål .. ingen aning hur man får det. Jag tränar själv aldrig, jag bara trampar iväg. Fördel att ha en fatbike är att den alltid kör, oavsett väder, säsong och terräng, så man behöver inte planera i förväg, finns inga tråkiga ursäkter os. Det är ju bara hoppa på cykel och omfamna äventyret, enkelt och lätt :)

Laan84

Aktiv medlem

Yonna

Aktiv medlem
På tyska så jag har bara kollat bilderna, men det sorterar nog in under "galen fatbiker och bikerafter".

Kul! Min tyska är inte så bra (får huvudvärk av alla stora bokstäver) men bilderna berättar nog. Härligt att se! Tack för länken!

Tjuvade några bilder:
2020_Bikerafting Guide_Kilian_Reil-0417.JPG

Ser ut som ett riktigt skepp, typ Thor Heyerdahl.

Men det är två packrafts och två cyklar! 😍
2020_Bikerafting Guide_Kilian_Reil-1022916.JPG

Nån med en packraft som vill försöka, jag vill gärna med!

retuscheren.jpeg

Berk

Aktiv medlem
Pannben av stål .. ingen aning hur man får det. Jag tränar själv aldrig, jag bara trampar iväg.

Jag "tränar" också aldrig, cyklar bara för att har det kul. Vet inte om jag har pannben av stål, men vet att som inte passar i svenska byxor. Men kanske är det bara för att jag har nederländska pannben och inte för att som är av stål.

Jonatan F

Aktiv medlem
Haha! Gör bara!
Bara hälsoproblem, jobb, barn eller en partner kan vara liiiiite problematisk, men annars går det ju hur bra som helst,(...)

Haha, lite deppigt ändå. De flesta måste ju ha minst ett av de hindren? Det är ju förvisso en välsignelse att ha jobb, familj och/eller barn dock... Jag är nog mest bitter eftersom jag skulle åkt ut på tur över helgen men covid-försiktighet satte stopp för det. Lätt känsla i halsen :/

Slut på självömkan. Älskar den här tråden och det är väldigt inspirerande att följa dig Yonna. Har själv ett bra jobb som jag trivs på men kan inte släppa tanken på att gå tillbaka till att vicka inom vården och leva som du gör. Väldigt inspirerande med någon som visar att man inte behöver bli influenser eller jobba ihop en förmögenhet och bli ekonomiskt oberoende för att kunna vara ute mycket. Du får det att verka uppnåeligt.

Yonna

Aktiv medlem
Älskar den här tråden och det är väldigt inspirerande att följa dig Yonna. Har själv ett bra jobb som jag trivs på men kan inte släppa tanken på att gå tillbaka till att vicka inom vården och leva som du gör. Väldigt inspirerande med någon som visar att man inte behöver bli influenser eller jobba ihop en förmögenhet och bli ekonomiskt oberoende för att kunna vara ute mycket. Du får det att verka uppnåeligt.
Tack :)
Att vara vikarie har också nackdelar; det är mycket osäker och ofta får man slita hårt (14 eller 15 timpass (som är förbjuden men ändå finns), kvälls/nattpass följs av dagpass och viceversa) och ibland finns det inget jobb als. Och inget jobb betyder ingen pengar. Nu har jag nästan inga fasta utgifter för annars hade det aldrig funkat. Men vill ändå inte fast jobb just nu, vill inte binda mig, vill gärna ha frihet trots att den är osäkert.

Hoppas allt går bra med halsen Jonatan!

Yonna

Aktiv medlem
Glömde säga att jag är hem igen, alltid härligt efter en långtur. Finns också jobb att göra för stormen har fällt några träd i skogen bakom huset så det är gratis ved. Bara såga, släpa till vedboden (inte lätt för det finns ingen stig), kapa, klyva, torka, stapla .. Bra träning för nästa pushbike-äventyr. 💪

Jonatan F

Aktiv medlem
Jo, minns också det. Vickade för en som jobbade 75% med många delade pass. Nästan aldrig ledig och väldigt dåligt betalt. Minns också alla nätter med jobb till tio (fullt stresspåslag) och sedan hem, försöka sova men mest i någon form av stress-limbo, sedan upp och in till hemmet igen vid 7. Fy fan. Då föredrar jag faktiskt 45-50 timmars veckor på hemmakontoret. Och jag hade ju kunnat vara ute en vecka i sträck och bara åka in till jobbet på dagarna, duscha och byta om där och sedan ut i skogen igen efter arbetsdagens slut. Nåväl, en lugn kvällstur blev det i alla fall på tomma vägar (det var min resekamrat som blev sjuk).

Bilagor

• 42264BFC-0462-4EBA-B891-B0E8C9284290.jpeg
    42264BFC-0462-4EBA-B891-B0E8C9284290.jpeg
    817.2 KB · Besök: 43

Yonna

Aktiv medlem
Jepp, så kan det vara. T.ex fem dagar i sträck från 6:45 till 22:15 plus några delade passdagar till. Helt idiot och farligt när man jobbar med människor, ett fel är ju lätt hänt när man känner sig en zombi.
Men ändå tycker jag om jobbet, och efter de där stressiga dagarna kan jag ta ledigt så länge jag vill. 🥳

Yonna

Aktiv medlem
Jag får ofta frågan varför jag flyttade till Sverige. Inte alls viktigt i en lååång RR-tråd men efter >3000 inlägg och vi ändå pratar lite om jobb vs långtur då är det kanske dags.
Om nån orkar läsa :)

Finns dock inte så mycket att berätta. Innan jag flyttade till Sverige jobbade jag i vården, studerade, hade tillsammans med min kille ett litet företag och vi hade tre små barn. Och vi reste mycket för vi bodde på ett skepp (det var företaget, vi körde/byggde/bogserade båtar) och körde därför ofta Holland runt, Belgien, Frankrike med allt ombord såsom motorcykel, cyklar, kanoter, liten segelbåt mm. Hade även en lådcykel ombord så vi långcyklade ofta med barn, hundar, tält os och vi/jag långcyklade också utan barnen. Det var en härligt tid :)

Men EU:s regler för fartyg var omöjliga för ett litet företag. Först behövde bara en av oss ett förarintyg men snart behövde vi båda ett, då behövde vi båda två, följd av två VHF/radio-certifikat och också ett för kusten. Sedan kom regeln att vi inte fick köra ensam längre så vi behövde personal som vi dock inte kunde betala, vi fick inte längre köra med x-antal passagerare (vi behövde personal till), fick inte dyka själv längre (vi bärgade sjunkna båtar så vi behövde dyka) och så många fler regler, tillstånd och certifikat till att vi till slut sålde hela skiten, köpte en Mercedes 409 buss (en med 6 hjul), byggde den som camper och körde helt Europa runt för typ två år. Också med cyklar, kanot, tält och allt. Vi jobbade överallt och ingenstans. Det var också en härligt tid :)

Till sist körde vi med bussen till Sverige för vi tänkte bygga upp ett nytt liv här i Dalarna (vi långcyklade där en månad innan och blev omedelbart kär) men min kille dog helt plötsligt (olycka). Jag bestämde då att stanna här, cyklade sedan på fatbike hela landet runt för att sprida ut min killes aska, hittade Happy och då växte den här tråden för ni är så entusiastiska och snälla. Typ så här :)

Jag lärde mycket från min långa livsresa, en som ännu inte har slutat för jag står fortfarande öppen för allt (okej, nästan allt). Men vad jag egentligen vill säga är att om man vill och vågar ändra sitt liv eller drömma om en lång cykeltur: tvivlar inte men gör :)

Edit. Bifogar en länk till en annan tråd innan nån frågar "men vad säger du nu, cyklade du hela landet runt med askan från din kille??" Tråden är en liten berättelse om vår sista resa, alltså resan med aska i cykelväska :)

Senast ändrad:

Paco

Aktiv medlem
Jag får ofta frågan varför jag flyttade till Sverige. Inte alls viktigt i en lååång RR-tråd men efter >3000 inlägg och vi ändå pratar lite om jobb vs långtur då är det kanske dags.

Finns dock inte så mycket att berätta. Innan jag flyttade till Sverige jobbade jag i vården, studerade, hade tillsammans med min kille ett litet företag och vi hade tre små barn. Och vi reste mycket för vi bodde på ett skepp (det var företaget, vi körde/byggde/bogserade båtar) och körde därför ofta Holland runt, Belgien, Frankrike med allt ombord såsom motorcykel, cyklar, kanoter, liten segelbåt mm. Hade även en lådcykel ombord så vi långcyklade ofta med barn, hundar, tält os och vi/jag långcyklade också utan barnen. Det var en härligt tid :)

Men EU:s regler för fartyg var omöjliga för ett litet företag. Först behövde bara en av oss ett förarintyg men snart behövde vi båda ett, då behövde vi båda två, följd av två VHF/radio-certifikat och också ett för kusten. Sedan kom regeln att vi inte fick köra ensam längre så vi behövde personal som vi dock inte kunde betala, vi fick inte längre köra med x-antal passagerare (vi behövde personal till), fick inte dyka själv längre (vi bärgade sjunkna båtar så vi behövde dyka) och så många fler regler, tillstånd och certifikat till att vi till slut sålde hela skiten, köpte en Mercedes 409 buss (en med 6 hjul), byggde den som camper och körde helt Europa runt för typ två år. Också med cyklar, kanot, tält och allt. Vi jobbade överallt och ingenstans. Det var också en härligt tid :)

Till sist körde vi med bussen till Sverige för vi tänkte bygga upp ett nytt liv här i Dalarna (vi långcyklade där en månad innan och blev omedelbart kär) men min kille dog helt plötsligt (olycka). Jag bestämde då att stanna här, cyklade sedan på fatbike hela landet runt för att sprida ut min killes aska, hittade Happy och då växte den här tråden för ni är så entusiastiska och snälla. Typ så här :)

Jag lärde mycket från min långa livsresa, en som ännu inte har slutat för jag står fortfarande öppen för allt (okej, nästan allt). Men vad jag egentligen vill säga är att om man vill och vågar ändra sitt liv eller drömma om en lång cykeltur: tvivlar inte men gör :)
Du är en sann inspirationskälla, Yonna!

Tant_Trek

Aktiv medlem

Edit. Bifogar en länk till en annan tråd innan nån frågar "men vad säger du nu, cyklade du hela landet runt med askan från din kille??" Tråden är en liten berättelse om vår sista resa, alltså resan med aska i cykelväska :)
Du är en så mycket mer äkta äventyrare än alla lite halvkrystade "första xxx på yyy med zzz" och fullspons, hela ditt liv låter ju som ett äventyr! Än en gång, tack för att du skriver, fotar och delar dina upplevelser! Obetalbart, och som sagt, äkta!

BFS

Aktiv medlem
Tack att du fortfarande orka läsa min konstiga svenska!
Happy har förresten hjälpt mig mycket med att lära mig språket, mitt ordförråd är större nu och även skrivande går mycket lättare. Tackar för detta :)
Vi behöver inte direkt plåga oss genom dina ultrainspirerande äventyr, så "orka" är fel ord. :)

A-N

Aktiv medlem
Instämmer, tack för alla bilder och alla roliga, glada, arga, sorgsna, soliga, snöiga och leriga inlägg. Oroa dig inte för språket. Det går alltid att förstå och med jämna mellanrum så tycker i alla fall jag att du med din "konstiga" svenska levererat uttryck och meningar som är ett rent nöje att läsa.
20210115_123907.jpg

När det är som kallast och isen ligger tunn
Gammelgäddan kallar, med tusen tänder i sin mun
Kom ut kom ut på sjön nu, min is den håller bra
Eller kom tillbaks på våren, din raft den kan jag dra
Och om nu isen brister och mitt bus ger ditt humör en dipp
Går väl allt att lösa, med en liten polygrip?

Yonna

Aktiv medlem
Instämmer, tack för alla bilder och alla roliga, glada, arga, sorgsna, soliga, snöiga och leriga inlägg. Oroa dig inte för språket. Det går alltid att förstå och med jämna mellanrum så tycker i alla fall jag att du med din "konstiga" svenska levererat uttryck och meningar som är ett rent nöje att läsa.
Visa bilaga 483696
När det är som kallast och isen ligger tunn
Gammelgäddan kallar, med tusen tänder i sin mun
Kom ut kom ut på sjön nu, min is den håller bra
Eller kom tillbaks på våren, din raft den kan jag dra
Och om nu isen brister och mitt bus ger ditt humör en dipp
Går väl allt att lösa, med en liten polygrip?
Haha! Och vackert, härligt att läsa! :love:
Hoppas @kais01 läser med :)
Mycket tack!

ElVikingo

Aktiv medlem

Du fick mig och min son att börja bikepacka. Jag har läst utvalda delar av din tråd som godnattsaga översatt till spanska

Peggen

Medlem

Underbar berättelse jag är själv ny på forumet men har läst många av dina inspirerande inlägg och berättelsen om "Resan jag aldrig glömmer" är otroligt stark och välskriven, tack för att vi får ta del av den.

Yonna

Aktiv medlem
Förlåt för sent svar. Jag hade på jobbet några långpass (7 till 22) och orkade inte kolla Happy.

Du fick mig och min son att börja bikepacka. Jag har läst utvalda delar av din tråd som godnattsaga översatt till spanska
Kul! :love:

Underbar berättelse jag är själv ny på forumet men har läst många av dina inspirerande inlägg och berättelsen om "Resan jag aldrig glömmer" är otroligt stark och välskriven, tack för att vi får ta del av den.
Tack Patrik, härligt att läsa. 😘

Fast jag kan inte sluta fundera på var barnen tagit vägen.
Alla är happy och friska så du behöver inte oroa dig ;)

Det är bara att jag ibland känner mig urgammal. Som nu. Jag ligger som en död zombie på soffan, känner mig helt slut efter de långa tuffa jobbpass, vill inte tänka på jobbet som väntar idag i skogen (kapa, såga, kliva träd), vill bara ha det lugn. Men dottern fick plötsligt en fantastisk idé. Hon bestämde att vi ska på en långpaddeltur. Nästa vecka, med hundarna, tält och hela skiten. "Vi tar med racern i kanoten så då kan du cykla tillbaka och hämta bilen." Jag försökte hitta bra ursäkter (april, snö, kallt, storm) men hon bara skrattade och dansade runt med paddeln i armarna som om den var en snygg danspartner. Så det blir bikekanoting, med dottern, två blöta skitiga hundar, mycket mat och 100kg survivalgear. Hoppas jag överlever ..

A-N

Aktiv medlem
Förlåt för sent svar. Jag hade på jobbet några långpass (7 till 22) och orkade inte kolla Happy.

Kul! :love:

Tack Patrik, härligt att läsa. 😘

Alla är happy och friska så du behöver inte oroa dig ;)

Det är bara att jag ibland känner mig urgammal. Som nu. Jag ligger som en död zombie på soffan, känner mig helt slut efter de långa tuffa jobbpass, vill inte tänka på jobbet som väntar idag i skogen (kapa, såga, kliva träd), vill bara ha det lugn. Men dottern fick plötsligt en fantastisk idé. Hon bestämde att vi ska på en långpaddeltur. Nästa vecka, med hundarna, tält och hela skiten. "Vi tar med racern i kanoten så då kan du cykla tillbaka och hämta bilen." Jag försökte hitta bra ursäkter (april, snö, kallt, storm) men hon bara skrattade och dansade runt med paddeln i armarna som om den var en snygg danspartner. Så det blir bikekanoting, med dottern, två blöta skitiga hundar, mycket mat och 100kg survivalgear. Hoppas jag överlever ..
Men beroende på vart det är medvind kan du kanske välja att först lämna kanoterna och sen ställa bilen vid slutpunkten och cykla till starten.

Yonna

Aktiv medlem
Men beroende på vart det är medvind kan du kanske välja att först lämna kanoterna och sen ställa bilen vid slutpunkten och cykla till starten.
Vi har en stor kanot (typ kanadensare) och det blir tung med två hundar, mat, tält, tarp, sovsäckar, fiskegrejer, yxa, såg och då även en cykel så vi tänker följa älven nedströms. Då slipper mamma paddla haha.
Men kan också gömma cykeln vid slutpunkten i skogen, kanske det är bästa :)

Yonna

Aktiv medlem
:)

Jag paddlar nu i skärgården, ö-hoppning med fatbike och packraft. Härligt :)
Har bara ramlat i vattnet när jag försökte stiga på land. Skärgården består av granit och klipporna är därför mycket halkiga, så att dra upp packraften kan vara liiite spännande. Vattnet är fortfarande kallt (iskallt tycker jag) och klipporna är hårda så jag fick några gratis blåmärken, blöta skor och fick hänga alla kläder på tork. Och för att det plötsligt började regna lite, använde jag fatbikes hjul och paddeln som tältpinnar så jag fick ett jättestort kök. Och det vill ju alla, eller hur ;)

P1200985.jpg

Härligt att ha ett självstående tält som inte behövs tältpinnar för annars har jag aldrig kunnat bo här, finns ju bara granit. Träd och ris kan bara växa i små sprickor.

Och förmodligen är fatbiken den första cykeln som klev på alla öarna här :)

Ska försöka skicka imorgon några bilder till, om det går ..

Tack Hanssss för bumpen :)

dustiekaltman

Aktiv medlem
Mitt inrutade liv med familj, stort hus, stor bil, stora lån och för lite tid till cykling känns plötsligt väldigt inlåst när jag läser dina inlägg. Men det handlar bara om att bestämma sig för vad man vill prioritera...
😄 Tror din familj skulle uppskatta väldigt lite att du valde cykling istället för huset, lånen och bilen och även dom. Fullt möjligt att göra men kanske inte jättehygglo 😉

Berk

Aktiv medlem
😄 Tror din familj skulle uppskatta väldigt lite att du valde cykling istället för huset, lånen och bilen och även dom. Fullt möjligt att göra men kanske inte jättehygglo 😉

Ville skrivit något roligt som reaktion, men din inlägg är bättre.

Man kan dock sälja stora huset och bilen och på så sätt blir av med stora lånen efter barnen ha lämnat huset och går ut och cykla, som Yonna har valt.

ostrand

Aktiv medlem
Ville skrivit något roligt som reaktion, men din inlägg är bättre.

Man kan dock sälja stora huset och bilen och på så sätt blir av med stora lånen efter barnen ha lämnat huset och går ut och cykla, som Yonna har valt.
Ja jag kommer inte att lämna allt och bosätta mig i bushen, men visst ifrågasätter man sina livsval ibland.

Berk

Aktiv medlem
Ja jag kommer inte att lämna allt och bosätta mig i bushen, men visst ifrågasätter man sina livsval ibland.

Ja, jag försöker kombinera ett (mer eller mindre) vanligt job med att vara ute i bushen så mycket som mögligt. Det är bra att resten av familjen också tycker om att vara ute i bushen.

Yonna

Aktiv medlem
Jag lovade skicka några bilder men det går inte idag, har dåligt nätverk och vill spara batteriet för att kolla vädret/vinden och om det skulle hända nåt med mig. Kan bara skicka en bild just nu men ska försöka svara imorgon.

P1200999.jpg

Är på en liten ö och ska hoppa i båten och paddla vidare, till solen hoppas jag. I alla fall inte förbi den där lilla ön i horisonten för där börjar Det Stora Vattnet som Sväljer Snälla Happyfatbikerafters. Då behövs en havskajak eller en segelbåt.

Tack för alla tummen-upp! (y)

Yonna

Aktiv medlem
P1200827.jpg

Och då vaknar man med den här utsikten. På en liten ö. Lite sent men det är ju lördag så då får man ta det lugnt.

P1200828.jpg

Det blåser lite så packraft skyddar köket och hjulen fungerar som tältpinnar för det finns bara stenmark här.

P1200829.jpg

Sov i en grop i stenmarken, inte riktigt gott men det gick ändå. Tänkte först sova på den mjuka och stora happyraft men har ingen tarp med mig (dum förstås) och vågade inte lita på väderrapport som lovade en torr natt. Och det var tur för det regnade.

P1200834.jpg

Maten är nästan slut, har bara lite musli och sylt kvar så får paddla till land igen och hitta en mataffär eller bensinmack. Enligt GPSen får jag då först cykla 6 mil på skog/mtb-leder (plus paddla till land) så får skjuta idag Bambi eller Stampe. Eller laga brännässlorsoppa, grilla tjuvfisk och maskrossalad, det är kanske en bättre idé.

Inte lätt att ta med mat för typ mer än en vecka i vildmarken, och då som bikepacker (alltså utan stora sidoväskor). Dricksvatten är inget problem (har vattenfilter) och bränsle inte heller, men maten .. Det kan vara skitjobbigt att cykla hungrigt och utan energi. Men kroppen blir också van, det känns iaf så för mig. Men ändå är jag hungrigt och längtar efter .. jo, allt man kan äta. Bäst att sluta tänka på mat och börja paddla :)

Yonna

Aktiv medlem
Men var är fatbiken???? :unsure:

P1200835.jpg

Den multifunktionella fattien ligger gömt bakom tältet, den är tältpinne nu.

P1200836.jpg

Behövs egentligen inte men då har jag två absider; en som är köket och för mina skor och den andra kan jag slänga i t.ex blöta drybags, regnkläder, flytväst (den är jättestort), paddel (så den kan inte blåsa bort) och ofta ligger även cykelhjälm där men den finns nu i raftens tub. Mycket fint att ha en ISS packraft (internal storage system) så man kan slänga allt i tuberna. :love:

HansS

Medlem
Maten är nästan slut, har bara lite musli och sylt kvar så får paddla till land igen och hitta en mataffär eller bensinmack. Enligt GPSen får jag då först cykla 6 mil på skog/mtb-leder (plus paddla till land) så får skjuta idag Bambi eller Stampe. Eller laga brännässlorsoppa, grilla tjuvfisk och maskrossalad, det är kanske en bättre idé.
Nyfiken på om du sköt Bambi eller om du grillade "tjuvfisk"? 😃

MrSthlm

Aktiv medlem
Ja, hmm, det är en konst att leva livet, tyvärr lever man nog bara en gång men det verkar du göra @Yonna vilket är härligt.

Vad man gör av sitt liv är en sak (varierar självklart) men det kan vara hmmm "svårt" att vara tillräckligt självisk, verkligen gå in i sig själv och fråga sig hur man vill leva samt sedan försöka följa det, lätt hänt att fastna i ekorrhjulet med ett stort samvete mot nära och kära. Det kan ju få vissa konsekvenser för omgivningen också, när/om man kommer på hur man vill leva... ;-) rörande med din kille och fint gjort (beklagar sorgen).

Beroende på vad man nu önskar hitta på med sitt liv kan ju även tex ekonomin ställa till det.

Senast ändrad:

Yonna

Aktiv medlem
Nyfiken på om du sköt Bambi eller om du grillade "tjuvfisk"? 😃
Nää, jag bestämde först att cykla lite på asfalt och snart, efter några km låg där en roadkill måltid. En extra mört hare, jummijummi. 🥳

P1210056.jpg

Hittade en stackars roadkill offer till. Inte en mård, inte heller en mårdhund, kanske det är en iller?

P1170263.jpg

Yonna

Aktiv medlem
Mitt inrutade liv med familj, stort hus, stor bil, stora lån och för lite tid till cykling känns plötsligt väldigt inlåst när jag läser dina inlägg. Men det handlar bara om att bestämma sig för vad man vill prioritera...
Jag har också eget hus, familj, djur, trädgård, bilar, släpvagn och hela skiten, men jag gör mycket själv och det känns i plånboken. Så det betyder mer fritid/frihet för andra saker än 5 dag i vecka till jobbet. Största vinsten är förmodligen att jag fixar själv bilarna. Att byta själv olja, avgassystem, stötdämpare, bromsbelägg mm det sparar ju mycket pengar. Och jag blir 'smartare', får mer självförtroende och vågar därför laga allt mer. Och så gör jag egentligen med allt: cyklar, maskiner/motorer, hus, bodar etc. Byggde t.ex själv garagen, hönshuset, kapar själv ved (från skog till bod), sota skorsten, måla hela huset osv. Bara vinn-vinn. 🤑

Men att välja jobb som vikarie är den största friheten för mig, och förstås mitt sätt att cykla. Kan också flyga till Spanien, bo där i hotell, äta i restaurang och cyklar typ två veckor men för de där pengarna cyklar jag ett halvt år i vildmarken. Det kostar ju ingenting, behövs bara cykel, tält och packraft. Det enda är att där sliter cykeldelarna jättefort (plus jag kör många mil). Men en Pugsley tål mycket stryk så hittills är det bara byta däck, kedja, bromsbelägg och sånt.
Kanske jag sliter också fortare och det är ju även farligare att cykla fatbike i svårt terräng än touringbike på asfalt men jag älskar utmaningar, och man måste ju känna att man lever ;)

Yonna

Aktiv medlem
Ja, hmm, det är en konst att leva livet, tyvärr lever man nog bara en gång men det verkar du göra @Yonna vilket är härligt.

Vad man gör av sitt liv är en sak (varierar självklart) men det kan vara hmmm "svårt" att vara tillräckligt självisk, verkligen gå in i sig själv och fråga sig hur man vill leva samt sedan försöka följa det, lätt hänt att fastna i ekorrhjulet med ett stort samvete mot nära och kära. Det kan ju få vissa konsekvenser för omgivningen också, när/om man kommer på hur man vill leva... ;-) rörande med din kille och fint gjort (beklagar sorgen).

Beroende på vad man nu önskar hitta på med sitt liv kan ju även tex ekonomin ställa till det.
Många av våra val är ju 'självisk'. Man väljer själv för ett liv med/utan partner, barn, stor hus/bil, lån, amortering, typ av semester mm. Finns också många som brinner 'bara' för sitt jobb eller passion (sport, musik, djur etc). Alla kan ju välja själv och det ena valet är inte bättre än det andra. Jo, kanske välja barn är mer självisk.

Jag lyckades kombinera jobb, barn, partner, cykling/resa plus att vara mig själv. Jag är ju mer än 'bara' dotter, syster, mamma, fru, kvinna osv och det finns mycket mer i livet än att vara (hemma)fru med barn/partner eller jobba till pensionsålder. Jag har ju rätt att vara jag, och tycker därför att man är inte alls självisk när man tänker också på sig själv. Det är bara att hitta rätt kombination. Jo, inte lätt :)

Ska förmodligen jobba hela sommaren, i vintern utbilda/läsa mig vidare (jobbar i akuten) och hoppas jag kan kombinera det med några cykelresor till Belgien, Norge och här i Sverige. De är mina val för nu. Självisk? Nej inte alls, jag försöker bara göra vad känns bra :)

MrSthlm

Aktiv medlem
@Yonna "Självisk" var ett lite dumt ord som ofta har en negativ laddning, du förklarade det bättre själv, hur som helst, det är kul att läsa om dina äventyr och upplevelser. :-)

Sambal Oelek

Aktiv medlem
kul, ja min tjej är konsult inom sjukvården. Jobbar lite när hon själv vill. Bättre lön än via landstinget också. Verkar vara ett ganska bra koncept. Fast det är rätt slitsamt och långa dagar ibland.
En annan får jobba mån-fre som alla andra. Men har generös flex iaf så det är ju alltid något :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer