Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Yonna

Aktiv medlem
@Yonna "Självisk" var ett lite dumt ord som ofta har en negativ laddning, du förklarade det bättre själv, hur som helst, det är kul att läsa om dina äventyr och upplevelser. :-)
Tack! Och jo, ordet självisk kändes lite negativ i mina öron :)
Men egentligen har jag hört för många gånger "men du är ju tjej så då kan du inte cykla själv till Portugal, segla från Turkiet till Holland, försvinna i vildmarken med fatbike och raft, fixa din bil och sådana mangrejer".
Det är också helt sjuk hur många gånger jag får höra "men du, cyklar du själv, har du ingen kille?!". Som om det inte går att vara kvinna utan man. Eller när jag handlar mat och kom ut och ser helt förvirrade män för att de förväntar se en tuff muskulös kille med skägg, tattoos och kamouflagekläder som skulle hoppa på den tungloadade fatbiken och inte en blond mager tjej. Helt idiot att det fortfarande finns mycket folk som tror att kvinnor kan inte cykla, framförallt inte i skogen och framförallt INTE på en fatbike. Att jag ser ut som en tjej, är inte lesbisk, har barn och jobb är då desto mer förvirrade.

Det är därför jag berättar sällan nåt om mitt privat liv. Man dömer så lätt och jag har ingen lust att försvara mig själv, dessutom hjälper det ofta inte. Kvinnor får vara hem, med man och barn. Punkt slut. Om dem gör annorlunda är det nåt fel på dem och är de själviska. Så ofta går det inte att diskutera. Att berätta att jag visst kan cykla i fjäll och paddla i forsar är då helt slöseri med ord och energi. Bäst att le sött och visa långfingret genom att hoppa på cykeln. 😁

Men därför var jag lite irriterat och kanske lite skarp/bister i mina senaste inlägg :)

Berk

Aktiv medlem
Hmm, måste tänka nu om jag aldrig har sett en man på en fatbike irl ... Har sett mindestens en kvinna, en små pojke och en kvinnlig pedagog på min sons förskolan berättade om en kul fatbiketur.

Bolder

Medlem
Jag är på långtur och är nu nånstans i trakten Mariestad, Askersund, Motala, Finspång mm. Med fatbike och packraft så det är mestadels grus/stigar och åar/sjöar (men också lite asfalt). Men vill gärna tipsa om en fin tältplats/stuga ca 2mil från Zinkgruvan med fantastisk utsikt över ett naturreservat. Bara hojta till om du vill veta mer, har också mer bilder :)

Visa bilaga 495705
Kvällsutsikt vid stugan (det går att sova inne men jag föredrar ute i tältet)

Och det är varmt, jag sover ofta bara i innertältet och även sovsäcken är ofta för varmt nu (har förresten en Naturehike CW300, härligt sommarsovsäck). Dricksvatten är ibland lite svårt att hitta. Har vattenfilter och mycket bränsle för att koka vatten men får ändå ofta köra till affär/bensinmack för att köpa vatten. Och två 1.5literflaskor (plus mina vanliga flaskor) väger och tar framförallt mycket plats på cykeln.

Men viktigaste är att INTE glömma myggmedel. Jag tältar på små öar var det ofta blåser eller vid en sjö eller öppen plats så har ingen problem med mygg. Men ojojoj i skogen .. där finns nu miljarder blodtörstiga knott och mygg. Jag cyklar med korta byxor (riktig korta avklippta jeansshorts (yep, helt oacceptabel för Äkta Skogscyklister) och när stigen är för brant och jag får pushcykla den jävla tjockisen .. aaaaaahhhh vad hemskt. Nu har jag bra myggmedel men innan jag hittar den har jag redan tappat två liter blod.

Om du tycker om ruiner i skogen kan jag också tipsa om en fin ruin nånstans vid Finspång:

Visa bilaga 495691
Hey Yonna! Waar vindt ik die prachtige ruine?? Ik probeer het te vinden maar dat lukt helaas niet met mijn drie woordjes zweeds.
Mijn dank is groot voor dit fantastische topic! Google translate is niet altijd duidelijk maar de foto's zeggen meer dan woorden!
Kom je nog terug op ons forum want sinds je weg bent is het forum behoorlijk leeggelopen, erg jammer! Veel liefs en groetjes uit België! ❤️

Hej Yonna! Var kan jag hitta den vackra ruinen ?? Jag försöker hitta det men tyvärr kan jag inte med mina tre ord svenska.
Tack så mycket för detta fantastiska topicen! Google translate är inte alltid tydligt men bilderna talar högre än ord!
Kommer du tillbaka till vårt forum, för sedan du lämnade forumet har det blivit ganska tomt, mycket olyckligt! Massor av kärlek och hälsningar från Belgien! ❤️

Boldertje :-)

bramm

Ny medlem
Då skyller jag på ni happyriders och säger: "Fick båten från Happy, ett cykelforum fyllt med cyklister som drömmer om spännande fatraftäventyr men hellre ligger slö i soffan med chips och öl. Så dem bestämde att jag skulle offra mig. Först ville jag förstås inte, men jo, du vet, cyklister är jätte envisa så efter en insamling fick jag båten plus en paddel. De gav båten också ett namn, Happyeverafter, alltså Happyraften, och nu vill de förstås äventyrberättelser för pengarna. Så, jo, nu är jag tvungen att ge mig ut, får kämpa i alla väder mot troll, älgar och gäddor, och jag är alltid kallt, blött och hungrig. Och ensam förstås för ingen vill följa med. Men igår fick jag meddelanden att jag får inte längre skicka så många bilder för då kan dem inte öppna forumet så jag tror min popularitet avtar. Hoppas de ska inte hitta nåt nytt äventyruppdrag nu, typ cykla till Sydpolen eller nåt hemskt."
Med hjälp av Google Translate:
Är det sant, fick du verkligen din HappyRaft från HappyRide?? WOW! Och blev du verkligen en HapyRide-reporter? Eller översätter Google detta fel?

Nu har jag läst tillbaka till sidan 61, det ena cykeläventyret efter det andra! Kommer säkert att läsa hela tråden. Mycket snyggt skrivet och vilka vackra bilder! Tack!

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Med hjälp av Google Translate:
Är det sant, fick du verkligen din HappyRaft från HappyRide?? WOW! Och blev du verkligen en HapyRide-reporter? Eller översätter Google detta fel?

mb5

Aktiv medlem
Hej Yonna! Det var länge sen! Hoppas allt är bra med dig?
Hej Yonna hoppas allt är bra med dig, länge sedan du postade nåt.
Du kanske har fullt upp med jobb och sånt.
//Ulf
Vad jag vet är allt bara bra med Yonna. Hon cyklar, jobbar (och sånt och mm. säkert :) ) och är happy, hon bara tog en paus från happyride. Så ut och cykla, hittar och följer ni ett tjockdäckspår i lera eller snö nånstans i vildmarken, kanske möter ni henne i ett vindskydd därute, vem vet. :-)

Yonna

Aktiv medlem
Vad jag vet är allt bara bra med Yonna. Hon cyklar, jobbar (och sånt och mm. säkert :) ) och är happy, hon bara tog en paus från happyride. Så ut och cykla, hittar och följer ni ett tjockdäckspår i lera eller snö nånstans i vildmarken, kanske möter ni henne i ett vindskydd därute, vem vet. :-)
Tack Martin :) Det är precis som du säger, jag tog en låååång offline-paus, typ 6 månader. För jag tröttnade lite på min online-jag och ville inte ha så mycket (online)uppmärksamhet. Och pausen kändes härligt :)

Livet känns också härligt. Det var för några år mycket jobbigt (min kille som plötsligt dog, jag kände mig som nyinflyttade helt vilse i Sverige, kunde inte språket, hade inget jobb, pengar, kompisar) men nu, efter 4 år vågar jag leva igen. Känns befriande och härligt :)

P1220377.jpg

Och det finns nu i mitt lilla torp en fatbike till, och en packraft med. En vit Salsa Mukluk och en röd MRS raft. De är inte mina men de får bo här och vi ska på många äventyr. :love:

Mukluk är en underbart och härligt fatbike. Kompisen köpte den på Happy (tack Klas för cykeln! och tack Martin för tipset!) och den var startklart för äventyr. Så vi hoppade omedelbart på våra tjockisar, och paddlade, tältade, eldade, sov bl.a på små öar och har många vilda planer. Kanske även till Svarta havet. Yesyesyess!
Och då har jag också äntligen fått svar på mitt första inlägg här på Happy (trådens öppningspost, att jag söker en galen fatbikerafter) så då kan vi stänga tråden med en happy end! Case closed ;)

P1220378.jpg

Fattien har nu mina Arkel cykelväskor och lite mer, men han får snart sina egna grejer.

P1220431.jpg

Härligt att vakna på morgonen och ser två gummi-troll.

P1220436.jpg

Man tror att det behövs mindre grejer för två personer. Det går ju att dela kök, verktyg, tält, reserv-innerslang, gps, kartor, tandkräm, vattenfilter mm. Men med två personer vill man ha det ofta lite mysigare (inte bara ät-cykla-sova-upprepa) så då har vi såg, yxa, mycket mer god mat&dricka, finns det mer rast och behövs därför också mer bränsle, större kök, stor tarp, mycket mer batterier/lampor etc. Så ofta undrade vi hur fan tar vi med oss hela skiten på två lila packrafts. Och då hade vi på den här bilden inte två tjockisar men bara en plus en vanligt skinnycykel.

P1220549.jpg

Men det går alltid bra.

P1220583.jpg

Men vill gärna säga tack vare happyrafts ISS-system (internal storage system med TiZip dragkedja). Härligt att kunna frakta stora mängder utrustning inuti båtens tuber istf att stapla hela skiten plus den tjocka cykeln på båtens lilla bog. Den röda raften har inget intern lagringssystem men förmodligen ska kompisen köpa en annan raft (storlek large) för hans Mukluk är större än min lilla Pugs och har han också mer grejer med sig (bl.a 20kg kameror/linser). Dessutom, att ha packning inuti tuberna sänker tyngdpunkten så det paddlar stabilare och allt håller sig garanterat torrt (det är ju mycket värd på långtur), så det blir säkert också en raft med ISS.

Ska svara senare här på några frågor jag fått via PM (fatbike/utrustningsfrågor), men ska först kolla Happy lite :)

Tack alla! 😘

Yonna

Aktiv medlem
Happy Everafter!

Och tack ni snälla ni för alla glada rop och tummen-up. 😘

Ska försöka svara några frågor jag fått via PM och börjar med den jag ofta får, nämligen vilken vikt en Pugs har ("men du, den där monstercykeln är ju för jävligt tung, vilken vikt den måste ha!") och eftersom en Mukluk kändes lättare än en Pugs var det vågdags idag.

P1220665.jpg

Pugsley hängde för några dagar sen på vågen i garaget. Lite suddigt bild men äsch.
Jag kom just hem från några dagar bikerafting så cykeln hade sin vanliga överlevnadsgrejer på sig. Alltså olika vatten/bränsleflaskor, vattenfilter, verktyg, pump, reserv innerslang (är som en räddningsboj), batterier, lampor, gps, framebag, sadelväska, olika små bikepackingväskor, lås, extra handskar, drybag torra kläder (viktig när man paddlar och påsen finns därför alltid fast på framgaffel) och så några grejer till. Men utan sovsäck, tält, kläder, kök mm.

P1220671.jpg

23kg. Inte riktigt lätt.

P1220709.jpg

Idag tog jag all packning och väskor bort, men inte frampakethållare (surly 8-rack), fyra gaffelbehållare (Blackburn), bränslehållare på underrör, extra styrhållare med gps-, cykeldator- och lampfäste, och inte heller kompas och Mora-kniv för dem sitter tejpade på ramen.
Och då har Pugsley två bakhjul (alltså framhjulet har baknav plus två tandhjul (det är ju extra vikt, eller hur), bashguard, två klingor fram, bar-ends, tjocka flatpedaler, heavy crankboots, ölöppnare/kedjespännare, tunga metal ventilhattar och Marge Lite fälgar med 4" HuskerDü däck. Och Pugs är made of steel.

P1220710.jpg

17 Kilo, inte heller lätt men inte dåligt för en riktig äventyrcykel, eller hur?

P1220712.jpg

Då var det Muks tur. Men nu jag tittar på bilden ser jag att jag gjorde fel för tjockisen har fortfarande sina väskor på sig. Det var dum gjort. Så imorgon ska jag väga den igen, men då naken.
Men vikten är nu med (Salsa) pakethållare, två Salsa anything cage på framgaffel, flaskhållare på underrör, framebag, revelate toprörväska plus en feedbag på styret. Mukluk är alu, har bara en framklinga, så också bara ett växelreglage, hydrauliska broms (väger kanske mer än Pugs mekaniska), Rolling Darryl fälgar och Nate däck som väger som bly men är en av de bästa och mest aggressiva däck som finns.

P1220713.jpg

Precis 20 kilo. Konklusion? Fatbikes är inte lätt :)

Ska svara senare på några frågor till, men vill först fråga själv nåt. Behöver nämligen lite mekhjälp med min gamla Mk2 pärla. 🚗💨

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer