Tänkte svara på en fråga till jag ofta får. Inte vilket tält, kök, däck etc jag har men om Pugsley, att han kör med två bakhjul. Har berättat tidigare på Happy men kan inte hitta det så här lite mer info om en 2bakhjulpugs.
För att kunna köra med två bakhjul samtidigt behövs en Pugsley ram, offset gaffel (den har olika gaffelben), två offset bakhjul (ekrar sitter på bara en sida av fälgen), samma bromsskivor/mounts/adapters fram och bak, plus en kedjespännare.
Hade först en vanligt non-offset gaffel (raka ben) med ett vanligt non-offset framhjul (ekrar på varje sidan av fälg).
Men med ett bakhjul fram blir det så här: hjulet sitter inte i mitten.
Med den här offset gaffeln som har ett krokigt ben finns det problem inte.
Lite konstigt att ha ett bakhjul som framhjul men man vänjer sig snabbt.
Pugsleys andra bak/framhjul. Offset hjul, med ekrar bara på fälgens ena sida, plus ett Surly fixiefattie nav. Går inte att köpa ett sånt hjul, man får bygga själv.
Fördel är bl.a att när det finns freewheel eller andra problem (t.ex när frihjulet är frusen) att man alltid har ett extra bakhjul med sig. Så då byter man hjulen och kan trampa vidare.
Fast fixie nav (alltså utan frihjul), Surly Dingle cog 17/22t, låsring och Lilla Lizzie Lizard.
Fick senare en offset-gaffel med mer rakare ben (finns tre olika Pugsley gafflar) som var lite bättre för jag ville gärna ha 4 anythingcage plus en 8-packrack på gaffeln och det var krångligare med den krokiga gaffeln.
Surly Tuggnut kedjespännare och ölöppnare.
Kedjespännare behövs när man kör utan bakväxel och får trampa som en idiot. På den här bilden var jag på långcykeltur och pajade frihjulet (den var sönder/sliten). Men att byta de två bakhjulen tar typ 5 minuter så jag cyklade glad hem igen.
Finns bara en nackdel. Det är skitkul att cykla fixie, framförallt att kunna cykla bakåt och man får en jättebra kondition. Men eftersom pedalerna med en fast/fixie nav ALLTID roterar med hjulet, trampar man även i kurvor, nerförsbacke, upp/ner trottoarer, på sten, rötter, jättehalt is osv. Så skulle pedalerna fastnat på nåt sätt eller slår i marken, på stenar osv, blir det farligt (vurpa).
Och en fixiefattie är ännu värre för den är ett riktigt monster, den är våldsamt och har aldrig mercy. Framförallt en fixefattie med full utrustning, den har ingen vett längre, den vill bara dundra över allt som kom i vägen. Så knyt skosnören, kolla att alla bultar, låsring etc sitter fast, inga fladdriga byxor som kan fastna i klingan, lär dig mottrampning (sänker farten), lär dig skrika ”HÄR KOMMER JAAAAGGG” och framförallt tekniken att falla.