Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Jonatan F

Aktiv medlem
:)

Jag får ofta frågan ”cyklar du själv” och när jag då svarar ”jo det gör jag” kommer alltid följande fråga ”men är du inte rädd” (med många ???????). I början förstod jag inte vad dem menade så frågade helt dum ”rädd för vadå”. Men det är smartare att inte fråga för då kommer ofta en lååång beskrivning av allt möjliga faror och olyckor. Från att frysa ihjäl, drunkna, svälta, bryta ben, tandvärk, dödliga sjukdomar till naturkatastrofer, seriemördare, spöken, jägare och hungriga vilda djur. Topp 5 listan är förresten varg, björn, vildsvin, män och spindlar.

Så för att lugna de som oroa sig och för att undvika långa akta-dig-för-allt-diskussioner, viftar jag nu alltid glad med yxa och kniv, och ger en kickboxningdemonstration i luften. Alla blir nöjda och jag kan trampa vidare. 😁

Katten ville gärna följa med men när jag berättade att i världen utanför skogen fanns många faror, då hoppade hon av cykeln och gick sin egen väg. Duktig katt :) 🐈‍⬛

Det där är ju ett så himla effektivt sätt att hindra tjejer från att åka på äventyr. kan det vara en märklig gammal rest från ett äldre samhälle där man ville hålla kvinnorna hemma? Kvinnor ”borde” ju inte ens jogga själva på kvällen om man frågar mina grannar. Blir upprörd :(

arcamone

Aktiv medlem
Björn är det enda djur jag är rädd för - de kan springa ikapp dig, simma ikapp dig, klättra efter dig. Ja, fasiken, cykla är det enda en björn inte kan men cyklar man fatbike så joggar de istället ikapp dig 😛

Björn är det enda djur jag är rädd för - de kan springa ikapp dig, simma ikapp dig, klättra efter dig. Ja, fasiken, cykla är det enda en björn inte kan men cyklar man fatbike så joggar de istället ikapp dig 😛
Så länge man inte råkar hamna mellan en björnhona och hennes ungar så är björn inget att oroa sig för. Möjligen om man har okopplad hund med sig men ha den kopplad om du är i björnmarker!

Fästingar, eller rättare sagt sjukdomar som sprids via fästingbett är det enda jag oroar mig för men med långbyxor och TBE-vaccinad så är jag lugn.

Yonna

Aktiv medlem
Jag är lite impad av användandet av däckavtagarna som bestick. I ren nyfikenhet undrar jag om du någon gång stött på tex varg eller björn (?) vildsvin och älg betydligt högre sannolikhet.
Älgar, rådjur, rävar, grävling, bävrar och ormar möter jag oftast, ibland hjortar och vildsvin. Och många imposanta rovfåglar, såsom kungsörn och havsörn. Har sett järv i fjällen, hört några gånger ylande vargar och sett många gånger spår av dem, även björn och lodjur.

Ibland skrämmer djur nästan livet ur mig när de plötsligt mitt i natten och bredvid tältet börjar böla, skrika, skälla, morra eller ströva, hoppa och springa runt tältet (framförallt renar tycker om tält och fatbikes).
En gång hörde jag mitt i natten nåt konstigt ljud som kom allt närmare och närmare. Typ UFF, UFF, UNK, UUUFF och mycket bråk från brytande grenar. Skogen började skaka och det var klart ett enormt djur som sprang mot mig.
Bakom tältet var en stor älv så ’stigen’ tog slut och jag var liten rädd att monstret skulle dundra tvärs över tält, tarp och även packraft plus fattie så jag kröp ut tältet och tänkte varna monstret att han får akta sig lite. Typ att vifta med armarna och skrika HOHOHO (som en jultomte). Man måste ju försvara sitt hem och familj, eller hur.
Men när monstret sprang fram ut skogen var det en rasande galen älgtjur som inte alls brydde sig om mig och bara hoppade med mycket våld i älven och började simma till andra sidan. Där hoppade han ut vattnet, började böla sin UFF UFF UFF sång igen och försvann i skogen. Mycket imposant mötte.

Själv är jag inte så förtjust i gäddor (de tjuvar packrafts), ugglor (de hoar hela natten), gäss (de bråkar hela natten), stora svanar (de vill inte att jag paddlar förbi), vildsvin med småbarn (de kan vara riktig aggressiva), kor (de bajsar mycket), getter (de äter upp allt), fjällstorkar (de gnagde ett hål i tältet), bävrar (de fäller träd mitt i natten precis bredvid tältet) och huggormar (har sett min hund efter en huggormsbet). Men mygg och knott är värst. Och fästingar, men dem har jag egentligen aldrig. Kanske dem finns inte var jag cyklar, eller dem tycker inte om mig, ingen aning.

Renar kan ibland också vara lite för nyfikna. Framförallt när dem är ensamma eller när dem har sin brunst. Det är riktigt kul när en ren följer med några dagar och jag vet att Pugsleys rumpa är snygg och vackert rund men dem får inte dansa eller hoppa på honom.

1DSC03081.jpg

Den här renen följde med några dagar, han var alltid i närheten.

2SC03143.jpg

Varje morgon när jag öppnade tältet väntade han på mig. :love:

3SC03157.jpg

Yonna

Aktiv medlem
Det där är ju ett så himla effektivt sätt att hindra tjejer från att åka på äventyr. kan det vara en märklig gammal rest från ett äldre samhälle där man ville hålla kvinnorna hemma? Kvinnor ”borde” ju inte ens jogga själva på kvällen om man frågar mina grannar. Blir upprörd :(
Min erfarenhet är att dem ofta är stadsbor, kanske de som bor på landet är mer van vid skog, djur, natur och sånt?

Spännande med dina djurmöten, i synnerhet älgen. 😅

Hmmm, angående Surly Pugsley så tillverkas inte den mer?
Visa bilaga 538416

Karin_P

Aktiv medlem
Är det verkligen så vanligt att det är ett samhällsproblem? Jag har cyklat ganska så många mil ensam, både längs väg och i spenaten, och kan inte påminna mig om att någon någonsin frågat om jag är rädd. Eller tyckt att det var en dum idé, eller att jag borde cykla hem å laga mat och brodera.

Men jag kanske ser ut som en präktig karlakarl 🤔

Jonatan F

Aktiv medlem
Är det verkligen så vanligt att det är ett samhällsproblem? Jag har cyklat ganska så många mil ensam, både längs väg och i spenaten, och kan inte påminna mig om att någon någonsin frågat om jag är rädd. Eller tyckt att det var en dum idé, eller att jag borde cykla hem å laga mat och brodera.

Jag och min fru springer och vi får båda ofta höra att ”hon springer väl inte själv i skogen/mörkret/på kvällen” och ibland någon historia om någon kompis bekants syster som råkat illa ut. Även sett på insta typ ”hur jag skyddar mig när jag springer själv” etc. Men det kanske har med var man bor att göra? Det här var i och runt Göteborg.

Edit: det varierar dock om det är människor eller djur som är hotet.

Karin_P

Aktiv medlem
Jag och min fru springer och vi får båda ofta höra att ”hon springer väl inte själv i skogen/mörkret/på kvällen” och ibland någon historia om någon kompis bekants syster som råkat illa ut. Även sett på insta typ ”hur jag skyddar mig när jag springer själv” etc. Men det kanske har med var man bor att göra? Det här var i och runt Göteborg.

Edit: det varierar dock om det är människor eller djur som är hotet.
Då är det väl mitt karlakarlutseende det hänger på. Cyklat ensam i ganska många länder, och bott i både storstad och småstad.
Det var iofs snubbe i Slovenien som frågade om jag hade björnsprej med mig, men det var ju alltså mot björn (det hade jag inte, men det borde jag nog faktiskt ha haft).

Yonna

Aktiv medlem

De frågar mig nästan alltid om jag inte är rädd. Också på jobbet när jag säger att det är dags för en långresa igen. Jobbar inom vård med kollegor av olika ålder, nationaliteter, kön os så det kan inte vara ’felet’. Och ser själv inte ut som en skär rosa blomma så jo, jag vet inte varför de frågor mig och inte dig. Kanske för att dem inte så bra förstår vad jag gör med en fatbike och packraft, det är ju inte riktigt samma som vanligt tourbiking?

Men tror att frågan ofta också är en .. jo vad heter det på svenska .. en oskyldig startöppnare för småprat. Framförallt i små byar när jag t.ex fika framför Ica. Då är det ofta nån som vill säga nåt, typ ”hej är du på cykelresa”. På svaret ”jo, det är jag” är det då lätt att fråga ”men är du inte rädd”. Typ.
Äsch, jag vet inte. 🙃

Yonna

Aktiv medlem
Hmmm, angående Surly Pugsley så tillverkas inte den mer?
Visa bilaga 538416
Jo, det är skittråkigt att Surly slutade med Pugsley och Troll.
Om min Pugs skulle dö då blir det förmodligen en Moonlander eller IceCreamTruck nu, iaf en fattie av stål. Skulle gärna vilja ha en fatbike med två bakhjul igen men tror att Pugsley är den enda som kan ha.

moros

Aktiv medlem
Jo, det är skittråkigt att Surly slutade med Pugsley och Troll.
Om min Pugs skulle dö då blir det förmodligen en Moonlander eller IceCreamTruck nu, iaf en fattie av stål. Skulle gärna vilja ha en fatbike med två bakhjul igen men tror att Pugsley är den enda som kan ha.
Finns en Pugsley kvar i S på Bike24 (orange men du kan måla den själv :)

Jonatan F

Aktiv medlem
De frågar mig nästan alltid om jag inte är rädd. Också på jobbet när jag säger att det är dags för en långresa igen. Jobbar inom vård med kollegor av olika ålder, nationaliteter, kön os så det kan inte vara ’felet’. Och ser själv inte ut som en skär rosa blomma så jo, jag vet inte varför de frågor mig och inte dig. Kanske för att dem inte så bra förstår vad jag gör med en fatbike och packraft, det är ju inte riktigt samma som vanligt tourbiking?

Men tror att frågan ofta också är en .. jo vad heter det på svenska .. en oskyldig startöppnare för småprat. Framförallt i små byar när jag t.ex fika framför Ica. Då är det ofta nån som vill säga nåt, typ ”hej är du på cykelresa”. På svaret ”jo, det är jag” är det då lätt att fråga ”men är du inte rädd”. Typ.
Äsch, jag vet inte. 🙃

Bra poäng! Lite mer positiv än min teori :)

Yonna

Aktiv medlem
Finns en Pugsley kvar i S på Bike24 (orange men du kan måla den själv :)
Tack för tipset. Har tyvärr inga pengar, jo jag har lite men får spara allt jag har för en lång (typ några månader) cykelresa. Det är nackdelen när man är vikarier: man får ingen semesterlön eller vad det heter. Men fördelen är stor frihet så kan alltid när som helst hoppa på cykeln.
Så en annan Pugs får vänta. Hoppas jag hittar i framtiden en komplett Pugsley med hjul och allt, på tex K&S. Eller Surly kommer med en ny och ännu bättre fattie (man får ju alltid drömma, eller hur).

Yonna

Aktiv medlem
Tänkte svara på en fråga till jag ofta får. Inte vilket tält, kök, däck etc jag har men om Pugsley, att han kör med två bakhjul. Har berättat tidigare på Happy men kan inte hitta det så här lite mer info om en 2bakhjulpugs.

För att kunna köra med två bakhjul samtidigt behövs en Pugsley ram, offset gaffel (den har olika gaffelben), två offset bakhjul (ekrar sitter på bara en sida av fälgen), samma bromsskivor/mounts/adapters fram och bak, plus en kedjespännare.

1P324486973.jpg

Hade först en vanligt non-offset gaffel (raka ben) med ett vanligt non-offset framhjul (ekrar på varje sidan av fälg).

2PDSC04532.jpg

Men med ett bakhjul fram blir det så här: hjulet sitter inte i mitten.

3P1060860.jpg

Med den här offset gaffeln som har ett krokigt ben finns det problem inte.

4p45380304.jpg

Lite konstigt att ha ett bakhjul som framhjul men man vänjer sig snabbt.

5P1100155.jpg

Pugsleys andra bak/framhjul. Offset hjul, med ekrar bara på fälgens ena sida, plus ett Surly fixiefattie nav. Går inte att köpa ett sånt hjul, man får bygga själv.

6P58P1110.jpg

Fördel är bl.a att när det finns freewheel eller andra problem (t.ex när frihjulet är frusen) att man alltid har ett extra bakhjul med sig. Så då byter man hjulen och kan trampa vidare.

7P1120596.jpg

Fast fixie nav (alltså utan frihjul), Surly Dingle cog 17/22t, låsring och Lilla Lizzie Lizard.

8PP1190664.jpg

Fick senare en offset-gaffel med mer rakare ben (finns tre olika Pugsley gafflar) som var lite bättre för jag ville gärna ha 4 anythingcage plus en 8-packrack på gaffeln och det var krångligare med den krokiga gaffeln.

10P453804957.jpg

Surly Tuggnut kedjespännare och ölöppnare.

P1190686.jpg

Kedjespännare behövs när man kör utan bakväxel och får trampa som en idiot. På den här bilden var jag på långcykeltur och pajade frihjulet (den var sönder/sliten). Men att byta de två bakhjulen tar typ 5 minuter så jag cyklade glad hem igen.

Finns bara en nackdel. Det är skitkul att cykla fixie, framförallt att kunna cykla bakåt och man får en jättebra kondition. Men eftersom pedalerna med en fast/fixie nav ALLTID roterar med hjulet, trampar man även i kurvor, nerförsbacke, upp/ner trottoarer, på sten, rötter, jättehalt is osv. Så skulle pedalerna fastnat på nåt sätt eller slår i marken, på stenar osv, blir det farligt (vurpa).
Och en fixiefattie är ännu värre för den är ett riktigt monster, den är våldsamt och har aldrig mercy. Framförallt en fixefattie med full utrustning, den har ingen vett längre, den vill bara dundra över allt som kom i vägen. Så knyt skosnören, kolla att alla bultar, låsring etc sitter fast, inga fladdriga byxor som kan fastna i klingan, lär dig mottrampning (sänker farten), lär dig skrika ”HÄR KOMMER JAAAAGGG” och framförallt tekniken att falla. 😁

Raemoe

Aktiv medlem
Så jäkla cool cykel. Vill också ha en fatbike någon dag!

Du kanske redan vet, men Tumbleweed Prospector har också 135mm dropouts. De grundade företaget och skapade Prospector för att ägaren hade problem med Q-faktorn på hans Pugsley. Det finns även en symmetrisk gaffel med 135mm QR och triple cage bosses så man kan ha samma setup som dig: Prospector :geek:

A-N

Aktiv medlem
Tack för tipset. Har tyvärr inga pengar, jo jag har lite men får spara allt jag har för en lång (typ några månader) cykelresa. Det är nackdelen när man är vikarier: man får ingen semesterlön eller vad det heter. Men fördelen är stor frihet så kan alltid när som helst hoppa på cykeln.
Så en annan Pugs får vänta. Hoppas jag hittar i framtiden en komplett Pugsley med hjul och allt, på tex K&S. Eller Surly kommer med en ny och ännu bättre fattie (man får ju alltid drömma, eller hur).

Men om man inte har betald semester så får man den utbetald som semesterersättning?

Yonna

Aktiv medlem
Så jäkla cool cykel. Vill också ha en fatbike någon dag!

Du kanske redan vet, men Tumbleweed Prospector har också 135mm dropouts. De grundade företaget och skapade Prospector för att ägaren hade problem med Q-faktorn på hans Pugsley. Det finns även en symmetrisk gaffel med 135mm QR och triple cage bosses så man kan ha samma setup som dig: Prospector :geek:
Det visste jag inte, kul!

Men om man inte har betald semester så får man den utbetald som semesterersättning?
Nää, som timvik får jag ingenting. Bara lön. Så när jag är sjuk, bryter ben, tar semester, får barn osv får jag klara mig själv.
Men jag vågar inte ge upp friheten och vill därför inte ha fast jobb, så då får jag inte klaga ;)

D

Deleted member 78355

Guest
Är det inte lag på semesterersättning,
det trodde(tror)jag gällde alla?🤔

WSMC

Aktiv medlem

Nää, som timvik får jag ingenting. Bara lön. Så när jag är sjuk, bryter ben, tar semester, får barn osv får jag klara mig själv.
Men jag vågar inte ge upp friheten och vill därför inte ha fast jobb, så då får jag inte klaga ;)
Nu blir det lite OT.
Tyckte det lät konstigt att inte få semesterersättning vid timanställning/vikariat, så jag snabbgooglade lite och hittade följande.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Semester för dig som är timanställd​

Som timanställd har du inte automatiskt rätt till semesterledighet. Däremot har du rätt till semesterersättning.

För anställningar som inte pågår längre än tre månader kan semesterledigheten avtalas bort. Då har du i stället rätt till semesterersättning. Enligt semesterlagen ska semesterersättningen motsvara tolv procent av din lön. Den kan antingen betalas ut varje månad samtidigt som du får lön, eller i slutet av varje år. Om din anställning upphör ska dock semesterersättningen betalas ut senast en månad efteråt. Tänk på att om din semesterersättning betalas ut varje månad så ska det tydligt framgå på din lönespecifikation vad som är lön och vad som är semesterersättning.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Slut OT.
Har du funderat ut någon närmare rutt och när på året är starten planerad?
Lycka till med det planerade cykeläventyret!

Jonatan F

Aktiv medlem

Om du har inbokade pass och blir sjuk eller bryter benet så har du rätt till sjuklön för de passen du inte kunde göra. Så boka upp dig i god tid om du vet att du ska jobba :)

Om du får barn har du rätt till föräldrapeng men den kan nog vara rätt låg om du inte jobbar så mycket.

Obs: jag är inte jurist så kan ha missat något :)

WSMC

Aktiv medlem
Semesterersättningen är möjligen inbakad i lönen.
Men då borde man ju se det enkelt på lönespecen eftersom:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Tänk på att om din semesterersättning betalas ut varje månad så ska det tydligt framgå på din lönespecifikation vad som är lön och vad som är semesterersättning"
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

marr

Moderator
Forumvärd
Men då borde man ju se det enkelt på lönespecen eftersom:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Tänk på att om din semesterersättning betalas ut varje månad så ska det tydligt framgå på din lönespecifikation vad som är lön och vad som är semesterersättning"
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Precis!

Men sen finns det ju ingen lag som säger att arbetsgivaren måste ge en lönespecifikation. Vilket är lite knas. Även om jag tror att de flesta får det.

kais01

Aktiv medlem
jobbar även jag timmar. det är lite olika hur respektive arbetsgivare vill ha det, ibland specificeras semesterersättningen, ibland får man skriva under ett papper att den avtalas bort. bruttot blir samma.

Yonna

Aktiv medlem
Tack för timvikshjälpen. 😘 Ska kolla lite bättre igen, men det är inte så enkelt när man jobbar på tre olika ställen och i två kommuner.
Men vill gärna inte prata jobb här på Happy, så vill gärna tacka WSMC för ontopic-frågan:
Har du funderat ut någon närmare rutt och när på året är starten planerad?
Lycka till med det planerade cykeläventyret!
Har ännu inte bestämt mig, men det blir iaf inte genom Ukraina för där är det nu för oroligt. Så då blir det Sverige, färjan till Tallinn (kanske via Finland) och då Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Rumänien, Bulgarien och Turkiet.

Om det blir även mycket oroligt i Ukrainas gränsländer då tänker jag bara cykelpaddla Östersjön rund, typ Sverige, Danmark, Tyskland, Polen, Baltikum, Finland.

Eller jag lämnar Happyraften hem och ska bara cykla Östersjön runt på fatties skinny Knard 3”. Det förenklar resans planering, det är nämligen inte alls lätt att hitta packraftrutter (medströms) plus spännande fatbikerutter (typ ocykelbara) och försöka kombinera dem.

Men vill gärna ha en lååång bikeraftäventyr så stor chans att det blir en cykelpaddlingsresa i Baltikum och Finland för jag har cyklat redan några gånger i Danmark, Tyskland och Polen. Då finns det mer tid för upptäcka de tre Baltiska länderna, skulle vara kul med fatbike och packraft och kunna smaka på allt.

Så jag vet ännu inte, världen med en fattie&packraft är ju så väldigt stort :)

Edit. Glömde säga att det finns fortfarande några (PM)frågor jag inte har svarat, men ska göra min bästa, så har lite tålamod med mig ;)

Senast ändrad:

A-N

Aktiv medlem
Från anställningsvillkor tillbaka till feta cykeläventyr, jag kan nog leva med att hålla mig on topic ;)

Har en tillsats till mitt spritkök för vintern. Oanvänd hittills, jag tänkte att det kunde vara bra att ha.

Tanken är att sprit droppas på filten och sedan antänds. Det i sin tur värmer upp själva brännaren som är fäst ovanpå förvärmaren. Köket kan placeras över eller i en medföljande tallrik som reflekterar värmen och fungerar som underlag. Kan kanske minska problemet med smältande snö. Sen har man en tallrik också men har man fipplat runt med t-röd över den så får man nog skölja av den innan man lägger upp maten. Det hela ska enligt instruktionen kunna ge upp till halverad koktid på vintern.

Det verkar genomtänkt och jag får utgå från att det fungerar. Tallriken gör lilla köket lite mer skrymmande men själva förvärmaren tar ingen plats alls, man trycker bara fast den runt brännaren.

Har också en tillsats för fast bränsle men det är i praktiken bara en liten plåtburk som ersätter brännaren i köket så inte jättespännande. Väger lite och får plats i köket.

Frågan är om man minskar bränsleåtgången med lägre koktid eller om det bara är att man får mer fjutt på det hela och bränner mer bränsle/sekund men under kortare tid. Kanske både och?

Så, tänkte bara dela med mig lite efter Yonnas superinlägg om utrustning. Stort tack för dem!

Bilagor

• 20220214_170209.jpg
    20220214_170209.jpg
    502.9 KB · Besök: 28
  • 20220214_165257.jpg
    20220214_165257.jpg
    487.5 KB · Besök: 28
  • 20220214_165203.jpg
    20220214_165203.jpg
    403.7 KB · Besök: 28

Yonna

Aktiv medlem
Kul, tack för tipset @A-N! Ska beställa en sånt Trangia vintertillsats och testa. Det behövs verkligen nåt som öka effekten i kyla, det tar ju mycket tid och bränsle, framförallt när man vill smälta snö (och då inte bara för en kopp kaffe men för allt man dricker/använder i några dagar).
Hittade en för 59kr så det är inte mycket. Den är utan tallrik, den vill jag inte ha, tror det skulle också funka med nåt annat under brännare eller med trangias mini vindskydd typ så här:

P1030248.jpg

Här en YT-video om Trangias vintertillsats:

mb5

Aktiv medlem
Vintertillsatsen (filt under brännaren) är en trevlig detalj och gör det betydligt lättare att tända kalt sprit och antagligen förkortar tid tills brännaren går över att brinna genom hål (dvs med full effekt). Men förutom det där, blir det knappt någon bättre verkningsgrad under längre kokning (sprit i filten brinner ju av i typ en minut, så kan inte påverka mer efter det). Jag tror att tillsatsen är ändå värd den liten vikt och några droppar sprit för att bara tända väldigt nedkyl sprit är annars inte lätt. Du borde bara helst ha inga höga förväntningar.

Vi har ju snackat det där tidigare, och jag är övertygat att det som gör skillnad i kylan efekt och verkningsgradmässsigt är det "fullständiga" trangia-köket med vindskyddet som tajt omfamnar hela kastrullen, så den är bra isolerat från kylan omkring. Jag förstår att "stor" trangia är stort och otympligt att bike-packa men det är precis vad funkar bra även i kylan i mina erfarenheter.

Yonna

Aktiv medlem
Vintertillsatsen (filt under brännaren) är en trevlig detalj och gör det betydligt lättare att tända kalt sprit och antagligen förkortar tid tills brännaren går över att brinna genom hål (dvs med full effekt). Men förutom det där, blir det knappt någon bättre verkningsgrad under längre kokning (sprit i filten brinner ju av i typ en minut, så kan inte påverka mer efter det). Jag tror att tillsatsen är ändå värd den liten vikt och några droppar sprit för att bara tända väldigt nedkyl sprit är annars inte lätt. Du borde bara helst ha inga höga förväntningar.
Ska göra en test med och utan vinterbrännare och rapportera tiderna här :)

Vi har ju snackat det där tidigare, och jag är övertygat att det som gör skillnad i kylan efekt och verkningsgradmässsigt är det "fullständiga" trangia-köket med vindskyddet som tajt omfamnar hela kastrullen, så den är bra isolerat från kylan omkring. Jag förstår att "stor" trangia är stort och otympligt att bike-packa men det är precis vad funkar bra även i kylan i mina erfarenheter.
Du menar Trangia köket du har? Jo, den är säkert mycket bättre som vinterspritkök. Smart tänkt och ändå inte så stort. Tänkte först köpa den men den är tyvärr för stort för min bikepacking setup, framförallt på långa vinterturer (typ några veckor), då är det bättre att ha bensinkök.
Hittade inte så snabbt en bild av ditt kök (alltså utan dig), bara den här frukostbilden när du försökte torka upp fryst mjölk :)

P1190763.jpg

Yonna

Aktiv medlem
Kan man tagga/märka några inlägg så att man kan hitta dem i tråden igen? Vill gärna kunna länka till mina senaste inlägg/svar om tält, kök, laga mat, hitta vatten, 2bakhjulpugs osv. Är lite rädd att jag får samma frågor igen och vill gärna slippa skriva samma svar/svammel.
Eller finns det ett annat smart sätt att spara inlägg, på Happy alltså och inte på dator/mobil/egen website mm?

Bikeam

Aktiv medlem
Oj, tror jag får inte längre meddelande att någon svarade i tråden, ska kolla vad det är för fel nu ..

Kul! Ska googla lite mer och säkert använda rutten en gång, tack för tipset. 😘

Det här året blir det förmodligen inte Norge för jag vill försöka cyckla/paddla till Turkiet, alltså med fatbike, packraft, tält os. Har ingen aning hur många mil och månader, iaf många för det blir inga asfaltvägrutt. Rutten är ännu inte färdigt, det är inte alls lätt att hitta offroadvägar och paddelbar vatten (medströms) från mitt-Sverige till Turkiet. Så om ni har några bra förslag, gärna. Kanske jag ska starta en ny tråd om detta, vet inte säkert.

Men ska först försöka svara på några frågor jag alltid får, typ "vilket .. har du" frågor, och då väljer jag kökstema nu. Får bara samla ihop några bilder och text så kommer snart tillbaka. Hoppas det ger lite inspiration, idéer eller nåt liknande.

Yonna

Aktiv medlem
Ska försöka svara på en fråga till, en riktig tillämnetfråga, nämligen ”hur tar du med cykel plus packning på båten”. Och då packning för några veckor i djungel och fjäll, inte i civilisation och på bekväma B&B/campings osv. Krävs ju mer/annorlunda utrustning, typ >100kg ;)

1DSC02778.jpg

En av mina första bikeraftbilder: fjäll, väder-man-inte-kan-lita-på, milsbort från civilisation och med två-månadsutrustning. Lärde mig mycket på den resan (framförallt lärde jag mig känna mig själv) men den här cykelpåbåtsetup är förfarande samma. Har inte ändrat den för den är perfekt. Kompakt och enkelt. Cykelram ligger underst, de två tjocka hjulen överst, packningen är stuvat emellan och allt är fastsurrat med 4 spännband (samma som jag spänner fast drybags/packning på cykeln).

2DSC02832.jpg

Sadel-, ram- och gaffelväskor sitter kvar på cykeln, också vatten/bränsleflaskor. Men har alltid en liten drybag med kök, mat, vattenfilter, bränsle mm som jag snabbt kan ta fram.

3P1070556.jpg

En kompakt setup behövs i spännande vatten och väder, såsom här i norska hav/fjordar.

4P40171438120.jpg

Kan även vara skönt när det finns barrikader i vattnet och man får dra hela skiten förbi.

7P1040583.jpg

Hade först i vintern två stål pakethållare (Surly Nice Rear Rack som passar också fram på en Pugsley) som kunde vara mycket hjälpsamt när jag försökte kliva på isigt land.

8P1040415.jpg

Kan vara skitjobbigt när det är halkigt. Båten är som en hal ål, kroppen är kallt och stel, skor har inget grepp och det sista man vill är att ramla i iskallt vatten. Men ibland finns det inget val, det behövs ju kisspauser, fika eller man får sätta upp tältet innan det blir för mörkt.

9P1040195.jpg

Fördel av en fatbike pakethållare är att den är fat breeeed. Perfekt att stoppa i drybags eller en liten cykelväska, såsom den här Arkel Dry-Lites (små och lätta tourpanniers).

10P1040294.JPG

Pugsleys sloping frame är liten och Happyraft är bred (byggt för packning/cykel) så gaffeln kan vila på raftens tub.

11P1040423.jpg

Bara styret som sticker ut.

12P1130065.jpg

Den stora Nice Rear pakethållare bytte jag snart till en mycket mindre Surly 8-pack rack. Fick bara lära mig att dra styret till rätt sidan så att den lilla pakethållaren tittar mot himlen och inte skrapas mot stenar.

12P1210043.jpg

Gaffeln har också fått fyra flaska/anythingcages (Blackburn Outpost Cargo). Kanske svårt att se att det ligger en cykel :)

Kommer ett inlägg till för det finns fler sätt att frakta en fattie på en raft, eller jag har det iaf :)

Yonna

Aktiv medlem
Del2 av hur fraktas en loaded fattie på en packraft.

1P1080571.jpg

Ofta tar jag bara bort framhjulet. Packning hänger kvar på gaffel och styret, eller ligger under ramen eller i raftens tuber. Ser inte cool och professionell ut men det struntar jag i.

2P1090890.jpg

Bara att komma ihåg att INTE ta bilder för nära, det ser ju för jävligt ut.

3P1090899.JPG

Bäst att ta distansbilder, typ så här.

6P1220126.jpg

Nackdelen att ha ett stort fatbikehjul som gummibåtfender, är att man kan sitta kläm i (för) små tunnlar.

5P1160424.jpg

Eller i ett för litet brovalv.

7P1210840.jpg

Ännu mer spännande är min favorit setup. Härligt och underbart oproffsig, speciellt för lata fatbikerafters som jag. Packning hänger kvar förstås.

14P1210826.jpg

Eller den kan ligga kläm under tjockisen.

15P1210700.jpg

Men smartare att ha packningen så här, då kan man lätt ta fram tältgrejer os.

16P1080603.jpg

Med den setup gäller förstås också distansbilder, eller ännu bättre, försök att smälta skiten i ett stort landskap eller mellan stora stenar.

En fråga jag också ofta får: ”kan du se nåt bakom de tjocka däcken?”

17P1070535.JPG

Jo, det går mycket bra. Svåraste är att gissa hur långt tid det tar innan jag är på andra sidan sjö/fjord.

18P1010297.jpg

Går också bra att titta bredvid däcken :)

Kommer ett till inlägg, för det finns mer packraftsnack (jo, tråden tar aldrig slut).

Yonna

Aktiv medlem
Sista del! 🥳

1P1050401.jpg

Att ta med en vanlig cykel på en raft går ju också. Man får bara göra försiktigare för dem är ju känsligare, de stackars magra cyklar. Den här är min heavyduty tourbike: stål, slopingframe, hydrauliska broms och kör ofta 2” däck, typ cirka 50mm.

2P1050862.jpg

Inte samma vacker utsikt än med tjocka däck.

3P1050506.jpg

Inget problem: allt går att frakta på skeppet. Här hänger allt på tork efter några dagar regn och blött snö. Tält och tarp är inte med på bilden (de var redan torra) och jag hade också en babyraft plus små paddlar med mig. Den hittade jag övergiven i vattnet (Nittälven).

3P1060066.jpg

Här gäller också distansbilder för en icke-fatbike på en Happyraft ser ju bedrövligt ut.

4P1060265.jpg

Min stackars racercykel. Den har samma bikepackingsetup som mina andra cyklar och även en Tubus Fly (liten pakethållare) så den får ibland också jobba som gummibåtcykel. Det går men man får akta sig när man spänner fast hjulen och packningen osv. Och äventyret är inte alls att jämföra med en fatbike, det är ju bara asfalt och snällgrus man kan köra på med typ 28mm.

5P1060273.jpg

Men det är kul att det går :)

Nästa fråga: ”går det att fiska med en packraft”.

6P1100662.jpg

Jepp, det går.

7P1100712.jpg

Finns fiskespöhållare speciellt för packrafts men jag gör så här.

8DSC02609.jpg

Sista bild. Ibland har jag ingen lust att packa ihop packraften och kör jag så här (korta sträckor). Går mycket bra men bara som bikepacker, alltså inte med tourväskor som hänger på bakpakethållare.
Behövs bara ett spännband och det får inte blåsa för mycket :)

32544134185.jpg

En bild till, för det finns ju ett sätt till att frakta hela skiten. När man får lite hjälp och fattie, raft och jag får vila.

Nu, hoppas jag har svarat på alla cykel-på-båtfrågor. Och att det kommer fler happyrafters nu :)

Yonna

Aktiv medlem
Fantastiska bilder! Tack Yonna! ❤️
Tack själv, och hoppas jag kunde hjälpa lite :)

Har själv också en fråga nu.
Tänkte cykla med tält os till Göteborg. Har ännu inte tänkt en rutt men det blir aningen vänster eller höger av Vänern. Typ Årjäng-Göteborg eller Karlskoga-Göteborg. Är flexibel med en fatbike så vägval är inget problem (fat kör ju på allt) men undrar om jag ska ta med packraft. Var jag bor finns fortfarande tjock is på sjöar och det kan också vara jobbigt att kliva på land pga is på älv/åkanter. Hur är det borta i Sydsverige, går det att paddla? Eller är det bättre att vänta lite, typ början av april?

MagerValp

Aktiv medlem
Här i Göteborg har jag bara sett lite lövtunn is kvar i skuggiga vikar. Lär försvinna snabbt nu när det inte längre fryser på nätterna.

Stuvarn

Aktiv medlem
Tack själv, och hoppas jag kunde hjälpa lite :)

Har själv också en fråga nu.
Tänkte cykla med tält os till Göteborg. Har ännu inte tänkt en rutt men det blir aningen vänster eller höger av Vänern. Typ Årjäng-Göteborg eller Karlskoga-Göteborg. Är flexibel med en fatbike så vägval är inget problem (fat kör ju på allt) men undrar om jag ska ta med packraft. Var jag bor finns fortfarande tjock is på sjöar och det kan också vara jobbigt att kliva på land pga is på älv/åkanter. Hur är det borta i Sydsverige, går det att paddla? Eller är det bättre att vänta lite, typ början av april?

Bor ju i Partille å har börjat paddla i Kåsjön men det räcker med några minus på natten så fryser det igen! Goa dagar nu så det blir paddelbart sen em men tror det behövs lite mer värme i sjön så det inte fryser på så lätt! Vet samma gäller i sjöarna runt mig typ Rådasjön å Delsjön!
IMGP0834.JPG

Jonatan F

Aktiv medlem
Bor i Trollhättan och här fryser det inte nu pga strömmen. Du kan ju cykla hit och rafta hela vägen till Gbg om du vill i Göta älv. :D kanske inte så kul rafting dock.

Topp