Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

arcamone

Aktiv medlem
Öster om Göteborg ligger isen på ganska stora delar av sjöarna, ex.vis Västra och Östra Nedsjön.

Finns många lokala cyklister med fatbike som kan agera välkomstbataljon eller vägvisare om det behövs!

Yonna

Aktiv medlem
Tack ni snälla ni för hjälpen. Låter som om det är för tidigt för en lång bikeraftäventyr. Hoppades att det skulle vara varmare i sydsverige men tyvärr. Och har ingen lust att ta med raft och paddel bara för lite paddling i närheten av Göteborg. Bättre att vänta till det är riktigt vår, eller hur. Lite svårt för jag känner mig helt instängt och behövs verkligen sträcka ut kroppen och själ (jobba på covid-avd är inte riktigt roligt).

Tänkte nu ta bara en kort cykeltur, typ några dagar här i skogen. Det är ju också härligt.

Finns många lokala cyklister med fatbike som kan agera välkomstbataljon eller vägvisare om det behövs!
Kul att läsa, tack!
Planen är att cykla vidare till Danmark (färja till Fredrikshamn), enligt vissa inte ett land för packrafts och fatbikes, men de struntar jag i förstås. Vill bara andas några veckor utan helt klädd i plast och vill känna vind i håret, sol i ansiktet och sand i sovsäcken. Ett mikroäventyr utan många utmaningar, typ så där har jag tänkt mig :)

annars kan nog en färsk vädersatellitkarta vis t ex smhi visa hur isläget är.
Hmm, det har jag inte tänkt på, visste inte att man kan se isläget. Tack för tipset!

fat*dirk

Medlem
Visa bilaga 538063
Mitt favoritkök nu är den här titatium Toaks. Superultralätt, enkelt, liten och stark.

Visa bilaga 538064
Köpte allt tillsammans för det var billigaste men tar inte alltid allt med mig, lite beroende vad för typ av resa det blir. Totallt är det två kastruller (900ml och 550ml), en mugg 375ml, två lock, liten stekpanna som också är lock/talrik, alkoholbrännare och vindskydd som är samtidigt kastrullstativ.

Visa bilaga 538065
Allt passar ihop och är titan. Här storleken jämför med Nalgene 1liter flaska.

Visa bilaga 538066
Ofta har jag bara 550ml och 375ml mugg med mig, det räcker att dricka kaffe medan vatten/pasta/soppa eller whatever i kastrullen kokas. Muggen är som en kastrull, det går att koka i den. Stor fördel tycker jag.

Visa bilaga 538067
Alkoholbrännaren har dubbla väggar med liten öppning på innerbotten och små hål på överkanten. Brinner helt fantastiskt och är mycket stabilt. Vindskydd/stativ är av 4 halvor som kan demonteras för att spara utrymme.

Visa bilaga 538068
Men det går också bra med bara tre halvor. Spara ju vikt. :geek:

Spis väger 20gram, stativ 34g, mugg 62g, kastrull 54g (har den ultralight versionen) och lock 18g så allt tillsammans är det bara 188gram. Den stora 900ml kastrull väger 92gram och kan vara skönt att ha med när man behöver smälta snö, för då kan man dricka te, äta varm mat och smälta is/snö samtidigt.

Visa bilaga 538069
Och allt passar lätt i fatbikes ramväska.

Visa bilaga 538070
Stekpanna är 110mm och väger 45gram. Titan är snabbt varm men med mycket smör/olja går det bra att steka. Och fett är ändå nåt jag behövs på en lång fatcykelresa så det är bara bra. Här bakar jag bröd/bullar, lätt att göra själv med lite mjöl/bakpulver och härligt att äta färskt bröd efter många dagar tråkig müsli.

Visa bilaga 538071
Har också fått den här lilla alcoholstove. SBP (Speedster Backpacking Products), 30ml med lock.

Visa bilaga 538072
Liten, ultralätt och billigt. Den funkar bra men själv tycker jag mer om Toaks titanspis så den använder jag inte.

Visa bilaga 538073

Visa bilaga 538074
Finns också större storlek, 50ml. https://speedsterstoves.co.uk/alcohol/meths-burners.html
Hej Yonna! Har en fråga ang Toaks spritbrännaren. Hur du släcker lågan? Trangia har ett lock till brännaren som man kan använda till att släcka lågan med, men det har inte Toaks?

D

Deleted member 78355

Guest
Kan man bara lägga ett lock(från kastrull) på brännaren kanske? nu gissar jag bara iof🙂

Yonna

Aktiv medlem
Hej Yonna! Har en fråga ang Toaks spritbrännaren. Hur du släcker lågan? Trangia har ett lock till brännaren som man kan använda till att släcka lågan med, men det har inte Toaks?
Försöker skicka en (live)bild men har dåligt täckning här i skogen så det går tyvärr inte. Men iaf, jag använder kastrull/pot/kopp som lock, då släcker lågan omedelbart. Så det behövs ingen lock eller nåt liknande. Sparar också vikt. 🤓

Edit: jo det gick ändå att skicka bild. Tog bara låååång tid.

P1230530.jpg

Yonna

Aktiv medlem
P1230563.jpg

Ett till inlägg. Solen skiner och det känns som vår. Härligt att vara ute, vill gärna rekommendera.
Finns fortfarande snö och is i skogen, men fattien är byggt för ocykelbara stigar os och jag älskar vårkänslan så vi bara njuter.

P1230580.jpg

Skogsvägar eller gamla traktorvägar eller vad de heter på svenska, är fortfarande täckt med tjock och jättehalt is, och med snö förstås. Inte riktigt cykelbar men äsch, det är äventyrskänslan som är guld värd, plus man får gratis en jättebra träning. Hela kroppen används så man blir också snabbt varm och då blir vårkänslan ännu större. Härligt att cykla i tshirt med korta ärmar. 😍

P1230582.jpg

Större grusvägar är en stor tjock is-snö-lera-soppa, tung som fan att ploga igenom. Så det är också en fest. 🤪

Ska kanske senare berätta lite mer, vill nu cykla vidare. Hejdå Happy :)

Yonna

Aktiv medlem
1648368326120.jpeg

Och då vaknar man med den här utsikten. Frusen sjö, sol, feta däck och frukost på sängen. Inte dåligt, eller hur.
Finns bara en ’men’: jag har fel däck. Jag älskar HüskerDü (snabbt, lätt mm) men dem saknar dubb, och det är vad behövs.

P1230545.jpg

Finns överallt is.

P1230539.jpg

HüskerDü kör bra i snö (enligt 45Nrth: fastest snow tires som finns) men under snön finns tjock och superhalkig is så det går inte så bra att cykla. Jo, ibland går det några meter, typ så här:

P1230558.jpg

Jag saknar mina tjocka Nate, de är inte heller dubbdäck men de är så härligt aggressiva så dem håller mig längre upprätt på cykeln. Men jag tänkte helt dum ”nää, de är så jävla tunga ” och ”de behövs inte, jag trampar till solen och där ju finns ingen is” och ”bäst att köra på the ultimate combination of traction and low rolling resistance (HüskerDü reklam)”. Och jo, jag vet att däck är det viktigaste som finns på en cykel, framförallt på en fatbike på äventyr. Så hur kunde jag vara så dum? Är det våren som bleknar min cykelhjärna eller är det början av slutet (jag blir gammal)?
Skulle också vara smart att ha dubbskor men när man cyklar till solen behövs de inte, eller hur.
Så fattie och jag halkar och slirar i skogen som Bambi på isen. 💃

Bäst att inte tänka så mycket och bara njuta av utsikten, våren och livet :) Och kaffe som är färdigt. :coffee:

kais01

Aktiv medlem
på tisdag kommer snö? har du tur startar det med milt väder, då kan det nya snölagret klibba fast i den blanka isytan så den blir skrovligare.

har du otur kan det bli hur glatt som helst, med snö ovanpå blank knagglig is.

rör mig fortfarande med dubbdäck i skogen i mälardalen. känns 90 procent onödigt, men så kommer den där stigen i norrläge med hopplöst knagglig glasartad is...

bambi? en gång för många år sedan räddade jag på mälaren i land ett rådjur som tagit sig några hundra meter ut, men sedan bara ramlade när isen var blankare. den tillät efter lite prat att bli lyft i min famn, och åka skridskor in till land❄️❄️❄️

Yonna

Aktiv medlem
P1230499.jpg

Blå himmel, sol, frusen sjö och fortfarande ingen ny snö. Men det är mycket kallare, tror det var ca -10 när jag vaknade. Och det blåste mycket igår, en kallt elak vind.

P1230503.jpg

Inte riktigt roligt när man sover i ett vindskydd och vinden blåser över sjöns is rakt in. Brrrr.

P1230504.jpg

Ofta sover jag så här men vid mycket regn/snö/vind hänger jag upp tarpen eller tältets presenning (har presenning istf dyr/tung footprint) som skydd. Men den här gången satte jag upp tältet i vindskyddet. Det tar bara några minuter och det är mycket varmare än att sova ute på tjock is. Också torrare, för när jag vaknade var tältet täckt med tunn is, och utan tält skulle det varit på sovsäcken.

P1230506.jpg

Härligt att ha ett tält som kan stå av sig själv och inte behövs markpinnar, rep os.
Kanske lite konstigt att sätta upp ett tält i ett vindskydd. Men vindskyddet ligger lång bort från väg/hus och ingen människa med vet i huvudet skulle gå 10km på en jättehalkig skogsstig (bara galna fatbikers) så ingen som ser mig. 😁

på tisdag kommer snö? har du tur startar det med milt väder, då kan det nya snölagret klibba fast i den blanka isytan så den blir skrovligare.

har du otur kan det bli hur glatt som helst, med snö ovanpå blank knagglig is.
Kan inte bli mer halt/glatt än som det är nu, så allt väder är välkommen. Hoppas bara att isen försvinner snabbt men det blir bara kallare och kallare så vintern tar sin tid.
Bra att jag lyssnade till Happy och inte tog med mig packraften, skulle ha varit riktigt dum med allt is som finns.

Ska cykla snabbt till varm och solig Danmark men vill först byta fatties drivlina. Det blir dags. Men behöver lite hjälp för jag fattar ingenting av de jävla växling- och omräkningsfaktorntabellerna. Och inte heller vilka fram/bakväxel, shifters etc behövs och vilka passar på en Pugs.
Ska starta en tråd senare om detta, ska nu först trampa och dansa på is vidare. Hejdå Happy 😘

kais01

Aktiv medlem
det bidde inte mycket av det där snövädret, åtminstone inte i mälardalen. ser inte mye ut i dina trakter heller...

ska själv ut i morgon kväll, dubbdäcken får vara kvar.

om du är nöjd med nuvarande växlar är det väl bara att köpa nytt likadant? eller hellre renovera. lät gjort för en teknisk person som du. och nästan gratis:)

Raemoe

Aktiv medlem
Ska cykla snabbt till varm och solig Danmark

Jag cyklade igenom Danmark i början av mars och det var frost på marken/tältet/cykeln nästan varje natt. Senast i förrgår vaknade jag med is på tältet i Belgien! Men jag hoppas att våren kommer på riktigt när du är i Danmark!

Förresten, European Divide Trail kanske är något för dig? Jag provade med min gruscykel men kom bara 30 km på 6 timmar. Det var så mycket sand!

Yonna

Aktiv medlem
om du är nöjd med nuvarande växlar är det väl bara att köpa nytt likadant? eller hellre renovera. lät gjort för en teknisk person som du. och nästan gratis:)
Drivlinan börjar bli lite sliten så den vill jag gärna byta innan jag ska på långtur utomlands. Men vill då gärna också ändra utväxling eller vad det heter på svenska. Alltså en annan kassett och framdrev (om det går). Cykeln är alltid tungt lastad och vill ha det lite lättare i bergspass, sugande lera etc. Byta kan jag själv men har ingen aning vad är bäst för min typ av fatcykling. Och vet inte heller vad passar på en Pugsley. Vet bara att jag klarar mig med vad jag har nu men att det också kan bättre.
Ska starta en annan tråd för tror inte att många läser den här konstiga fatbikerafttråden, hoppas jag får då mer tips :)

Jag cyklade igenom Danmark i början av mars och det var frost på marken/tältet/cykeln nästan varje natt. Senast i förrgår vaknade jag med is på tältet i Belgien! Men jag hoppas att våren kommer på riktigt när du är i Danmark!

Förresten, European Divide Trail kanske är något för dig? Jag provade med min gruscykel men kom bara 30 km på 6 timmar. Det var så mycket sand!
Hej kul, är du på cykeläventyr? Härligt!
Har cyklat några gånger genom Danmark och hade alltid motvind. Spelade ingen roll var jag cyklade, det blåste alltid som fan.

Jo, tänkte köra en del EDT men om jag tar med Happyraft då ändrar rutten. Men kanske jag lämnar raften hemma, vet inte säkert, tvivlar hela tiden.

Ha det så bra du Raemoe! Och ge Belgien en puss från mig, jag älskar det lilla landet! 😘

kais01

Aktiv medlem
vissa räknar utväxling med antal meter tillryggalagt per pedalvarv, krångliga uträkningar och (mycket) abstrakt resultat.

jag och många använder mig oss av gammaldags växeltum. då får man ett värde på hur stort hjulet är som pedalerna tycks sitta på.

man utgår då från effektiva ytterdiametern hjulet har, på fatbike kan det röra sig om typ 29 tum. på en racercykel är det 26;5 tum.

sedan tittar man på inkopplat framdrev och bakdrev. är dessa lika stora är det direktdrift alltså pedalerna tycks sitta direkt på 29-tumshjulet. är framklingan dubbelt så stor som bakdrevet tycks pedalerna sitta på ett 2x29=58 tumshjul, alltså ungefär som det vore en höghjuling.

så dela respektive framklingor med största och minsta drevet bak och se vad du har för range idag, och jobba därifrån.

en mtb brukar ligga typ 22-100, en racer 30-115, en gammal treväxlad hoj 40-80. fatbike vet jag inte, men jag tror inte det är någon större nytta att gå över 80 som högsta växel, och som lägsta kanske man skulle ha nytta av nedåt 15, med en tungt lastad hoj uppför en brant stigning. med den växeln går det nog snabbare att gå, men det är ju roligare att sitta kvar på cykeln.

men svårt hålla balansen.

DanielS

Aktiv medlem
vissa räknar utväxling med antal meter tillryggalagt per pedalvarv, krångliga uträkningar och (mycket) abstrakt resultat.

jag och många använder mig oss av gammaldags växeltum. då får man ett värde på hur stort hjulet är som pedalerna tycks sitta på.

man utgår då från effektiva ytterdiametern hjulet har, på fatbike kan det röra sig om typ 29 tum. på en racercykel är det 26;5 tum.

sedan tittar man på inkopplat framdrev och bakdrev. är dessa lika stora är det direktdrift alltså pedalerna tycks sitta direkt på 29-tumshjulet. är framklingan dubbelt så stor som bakdrevet tycks pedalerna sitta på ett 2x29=58 tumshjul, alltså ungefär som det vore en höghjuling.

så dela respektive framklingor med största och minsta drevet bak och se vad du har för range idag, och jobba därifrån.

en mtb brukar ligga typ 22-100, en racer 30-115, en gammal treväxlad hoj 40-80. fatbike vet jag inte, men jag tror inte det är någon större nytta att gå över 80 som högsta växel, och som lägsta kanske man skulle ha nytta av nedåt 15, med en tungt lastad hoj uppför en brant stigning. med den växeln går det nog snabbare att gå, men det är ju roligare att sitta kvar på cykeln.

men svårt hålla balansen.
Enklast tycker jag är att lägga in det man har idag i en kalkylator och kolla vad skillnaden blir med de alternativ man funderar på:

Yonna

Aktiv medlem
Hmm, tack för hjälpen Kai och Daniel, men jag fattar ingenting av de där siffrorna. Jag är en typ av cyklist som kan trampa och kämpa sig i alla väder och med 100kg överlevnadsgrejer över allt som kommer under hjulen (inte alls sant men det låter cool att säga) men som är för dum för gearcalculators. Alltså de säger mig ingenting.
Försökte med Daniels länk men kan inte hitta däcksize 108-559 (26x4.2) och vet inte vad jag då ska göra. Behöver därför tips (alltså vilken kassett etc) som är bäst för min typ av fatbiking så jag kan helt enkelt byta hela skiten och trampa iväg igen. Så kort sagt: jag älskar min fatsötnos men har ingen gearcalculatorkundskap. Typ blond, tjej och dum. Tur att jag kan laga själv cykeln (och bilen) för annars kände jag mig helt värdelös.
Men ska starta en tråd med mina dumma gearfrågor alldeles strax så hoppas jag blir snabbt lite smartare. 🤪

Berk

Aktiv medlem
Hmm, tack för hjälpen Kai och Daniel, men jag fattar ingenting av de där siffrorna. Jag är en typ av cyklist som kan trampa och kämpa sig i alla väder och med 100kg överlevnadsgrejer över allt som kommer under hjulen (inte alls sant men det låter cool att säga) men som är för dum för gearcalculators. Alltså de säger mig ingenting.
Försökte med Daniels länk men kan inte hitta däcksize 108-559 (26x4.2) och vet inte vad jag då ska göra. Behöver därför tips (alltså vilken kassett etc) som är bäst för min typ av fatbiking så jag kan helt enkelt byta hela skiten och trampa iväg igen. Så kort sagt: jag älskar min fatsötnos men har ingen gearcalculatorkundskap. Typ blond, tjej och dum. Tur att jag kan laga själv cykeln (och bilen) för annars kände jag mig helt värdelös.
Men ska starta en tråd med mina dumma gearfrågor alldeles strax så hoppas jag blir snabbt lite smartare. 🤪

Frågan är om du är nöjd med utväxlingen du har nu eller du vill ändra något. Om jag inte minns fel skrev du att du skulle ville har lite lättare växel? Så räcker lättaste växeln inte?

Hur större drev ha du nu fram och vilken kassett bak?

Enklaste skulle vara att byta till en kassett med lite större drev bak. Jag vet inte om dina framdrev är så sliten att dom behöver bytas. Läg upp en bild om du vill att vi bedömer det.

MagerValp

Aktiv medlem
Ser ut som om den har 2x10 med en 11-36 bak, men jag ser inte hur stora framklingorna är.

Edit: Kanske 11-34 bak och en SRAM 22/36 fram? Vilket matchar specen på en 2014...

Berk

Aktiv medlem
Ser ut som om den har 2x10 med en 11-36 bak, men jag ser inte hur stora framklingorna är.

Edit: Kanske 11-34 bak och en SRAM 22/36 fram? Vilket matchar specen på en 2014...

Nej, det är 2x8 om Ch största drevet är 32. Jag kan inte ser vad minsta drevet är, jag gissar 11. Men vi har en cykel i familjen med 8-delat 12-32 kassett.

MagerValp

Aktiv medlem

WSMC

Aktiv medlem
Hur går det med cykeläventyren?
Har du kommit i väg ännu, eller är det jobb som gäller?
Hoppas att du kommer i väg så att vi kan få fina bilder i tråden 😊
Veel geluk!

Yonna

Aktiv medlem
Hur går det med cykeläventyren?
Har du kommit i väg ännu, eller är det jobb som gäller?
Hoppas att du kommer i väg så att vi kan få fina bilder i tråden 😊
Veel geluk!
Jo, jag är på väg :) Har därför inte kollat Happy så nu kommer en mycketmycket sent svar (som vanligt).
Men allt går bra. Fatbiken är som ny igen för jag bytte allt som var sliten (drivlinan, pedaler, barends mm) så han kör som en raket, en fatraket. Med två olika shifters men äsch ingen som ser. Ock fick en ringklocka som present ("du kan INTE köra utan ringklocka utomlands!") så nu är det varje dag:
1230741.jpg

1230745.jpg

Ska försöka kolla tråden oftare, hejdå Happy 😘

Edit. Tänkte plötsligt att jag vill säga lite mer, så kommer strax ett till inlägg :)

Yonna

Aktiv medlem
Ett till inlägg :)
Ville bara säga att allt går bra mennnn att jag tvivlade vilka däck är bäst för den här turen. Det är mycket strandkuster plus grus och dirtroad eller vad de kallas på svenska. Men också skogstigar os.
Så tänkte först på Schwalbe BigApple 2.3 (de kör härligt på strand) men ville gärna ha lite mer grepp på grus/skog os. Har också Maxxis Holly Roller 2.4, de kör bra på grus men har ingen aning hur de kör på strand. Och tänkte också på Panaracer Fat Nimble eller 45Nrth Hüsker Dü, de rullar också bra på strand men de är fatdäck och jag ville nåt smalare på strand.
Så då tog jag Surly Knard 3.0, de kör ju bra på allt, är inte så jävlatunga som riktiga fatdäck och jag kan fortfarande spela lite med däcktryck, det är ju viktig på långa strandturer.
Men vet inte om jag gjorde rätt, tycker det är alltid svårt att välja rätta fatbikedäck för långa turer.

Så om ni har bra-däck tips som passar på 65mm fälg (surly Marge Lite) då hör jag det gärna. Mindre än 2.3 har jag aldrig försökt så vet inte om det går, men 2.3 (bigballoon) går iaf mycket bra på snälla långturer och med tung packning os.
Jumbo Jim är uteslutet för har bara 💩dålig erfarenhet med dem.

Jag följer förresten EDT (european divide trail https://europeandividetrail.com/ ) och sover nu tryggt i sjöjungfrus armar:
IMG_20220520_193021_492.jpg

Senast ändrad:

Jonatan F

Aktiv medlem
Ett till inlägg :)
Ville bara säga att allt går bra mennnn att jag tvivlade vilka däck är bäst för den här turen. Det är mycket strandkuster plus grus och dirtroad eller vad de kallas på svenska. Men också skogstigar os.
Så tänkte först på Schwalbe BigApple 2.3 (de kör härligt på strand) men ville gärna ha lite mer grepp på grus/skog os. Har också Maxxis Holly Roller 2.4, de kör bra på grus men har ingen aning hur de kör på strand. Och tänkte också på Panaracer Fat Nimble eller 45Nrth Hüsker Dü, de rullar också bra på strand men de är fatdäck och jag ville nåt smalare på strand.
Så då tog jag Surly Knard 3.0, de kör ju bra på allt, är inte så jävlatunga som riktiga fatdäck och jag kan fortfarande spela lite med däcktryck, det är ju viktig på långa strandturer.
Men vet inte om jag gjorde rätt, tycker det är alltid svårt att välja rätta fatbikedäck för långa turer.

Så om ni har bra-däck tips som passar på 65mm fälg (surly Marge Lite) då hör jag det gärna. Mindre än 2.3 har jag aldrig försökt så vet inte om det går, men 2.3 (bigballoon) går iaf mycket bra på snälla långturer och med tung packning os.
Jumbo Jim är uteslutet för har bara 💩dålig erfarenhet med dem.

Jag följer förresten EDT (european divide trail https://europeandividetrail.com/ ) och sover nu tryggt i sjöjungfrus armar:
Visa bilaga 556497

Välkommen till Göteborg!

Jag vet inget om fat-bike-däck men vilken otroligt mysig samling vägskyltar. Så mysigt välmenande:)

Yonna

Aktiv medlem
Välkommen till Göteborg!

Jag vet inget om fat-bike-däck men vilken otroligt mysig samling vägskyltar. Så mysigt välmenande:)
Tack :)
Jag tycker om Göteborg men vad håller de på med? Varje gång jag är här gräver dem och är det svårt att hitta vägen mellan stora grävmaskiner och djupa hål. Hoppas dem hittar snart vad dem letar efter.

Satt igår i trädgården, glad och trött att jag hade överlevt stadens kaos, och hörde hela tiden konstiga ljud, typ troll som släpar och kånkar stora sten. Men tänkte "näh, dem finns ju bara i skogen, jag drömmer med öronen". Men när jag gick in igen såg jag på dörrens insidan den här pappret:

IMG_20220520_193142_654.jpg

Så jag hade rätt. Bäst att hoppa snabbt som fan på båten till Danmark ;)

Yonna

Aktiv medlem
Kul att du kör den! Du får säkert en bättre upplevelse än mig, den är åtminstone i Danmark optimal för en fatbike!
Jag cyklar inte hela sträckan, det är nästan 8000km och det är lite för mycket just nu. Har också planerat en lång bikeraftingtur hela augusti så skulle aldrig hinna. 🤪
Men Sveriges del har jag gjort just nu, liksom en stor del Finland. Den sista del högt upp i Norge har jag också varit men pga blodsugande varelser (och dåligt erfarenhet med spritfulla ryssar) trampade jag tillbaka.

Kanske jag ska fortsätta EDT nästa år, men då med en 29" häst och tänkte då börja tidigt i vår i Portugal för att slippa värme/turister i de där sydeuropeiska länderna.
Men först hitta 29"hästen, men tror inte att den finns (stål, breda däck, helst svart och en riktig bikepackäventyrare). Hoppas Surly kommer snart med en ny cykel!

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Jag cyklar inte hela sträckan, det är nästan 8000km och det är lite för mycket just nu. Har också planerat en lång bikeraftingtur hela augusti så skulle aldrig hinna. 🤪
Men Sveriges del har jag gjort just nu, liksom en stor del Finland. Den sista del högt upp i Norge har jag också varit men pga blodsugande varelser (och dåligt erfarenhet med spritfulla ryssar) trampade jag tillbaka.

Kanske jag ska fortsätta EDT nästa år, men då med en 29" häst och tänkte då börja tidigt i vår i Portugal för att slippa värme/turister i de där sydeuropeiska länderna.
Men först hitta 29"hästen, men tror inte att den finns (stål, breda däck, helst svart och en riktig bikepackäventyrare). Hoppas Surly kommer snart med en ny cykel!
Hej Yonna.

Jag tog precis över lite 29-tums fatbikedelar av en kompis. Vill du ha en ny gaffel (stel), ett nav, ett par schyssta däck, en styrstam och ett styre kan du cykla förbi mig i Kungsbacka, strax söder om Göteborg.

//Eric

Senast ändrad:

WSMC

Aktiv medlem
Tack :)
Jag tycker om Göteborg men vad håller de på med? Varje gång jag är här gräver dem och är det svårt att hitta vägen mellan stora grävmaskiner och djupa hål. Hoppas dem hittar snart vad dem letar efter.

Satt igår i trädgården, glad och trött att jag hade överlevt stadens kaos, och hörde hela tiden konstiga ljud, typ troll som släpar och kånkar stora sten. Men tänkte "näh, dem finns ju bara i skogen, jag drömmer med öronen". Men när jag gick in igen såg jag på dörrens insidan den här pappret:

Visa bilaga 556557
Så jag hade rätt. Bäst att hoppa snabbt som fan på båten till Danmark ;)
Haha, det är farligt att befinna sig i storstäder:ROFLMAO:
Ser att rutten slutar i Cabo de São-Vicente i Portugal.
Hur långt norrut startade du?
Planerar du att cykla hela vägen dit, eller blir det en del av rutten?
Hoppas att allt går bra med dig och Fattien!
Får vi en uppdatering i tråden då och då så uppskattas det såklart.
Lycka till!

Edit: fick svar innan jag postade ang. längd rutten

Yonna

Aktiv medlem
Hej Yonna.

Jag tog precis över lite 29-tums fatbikedelar av en kompis. Vill du ha en ny gaffel (stel), ett nav, ett par schyssta däck, en styrstam och ett styre kan du cykla förbi mig i Kungsbacka, strax söder om Göteborg.

//Eric
Tack för erbjudandet, men är nu i Danmark så det är liiite långt bort.
Tänkte också på en redan äventyrfärdig 29"häst. Kan också alltid byta fatbikes hjul med 29"hjul (t.ex RabbitHole passar i en Pugsley) men vill ha en annan ram (inte en sånt mycket sloping ram som en Pugs har). Dessutom får fatbiken vila ibland så då kan jag hoppa på den stridfärdiga 29:an. Alltid bra att hitta en n+1ursäkt eller hur. 😁

Yonna

Aktiv medlem
Hoppas att allt går bra med dig och Fattien!
Får vi en uppdatering i tråden då och då så uppskattas det såklart.
Lycka till!
Okej, ska försöka skriva lite (live) RR :)

Tog båten Göteborg-Frederikshavn. EDT (trailen) går sedan till danmarks västkust men jag tänkte cykla först upp till Skagen, danmarks nordligaste punkt och då tillbaka till EDT igen.

IMG_20220523_173006_444.jpg

Men först får man vänta på båten, som närmar sig ytterst långsamt, som en gigantiskt vattensnigel.

IMG_20220523_173012_223.jpg

Som cyklist får man ställa sig upp bredvid hus- och lastbilar, kallt i skuggan och vinden. Fick lite kommentar såsom "vilka stora däck, är det inte tung att trampa på". Och förstås frågan "är det en elcykel" och då efter mitt "jag är själv motorn" kom alltid "oj då...". 😁

IMG_20220523_173017_124.jpg

Men efter startskottet var jag inne i valens buk innan bilisterna hunnit reagera. 😝

IMG_20220523_173029_000.jpg

Posten fick också köra med.

IMG_20220523_173034_094.jpg

Hejdå Göteborg.

IMG_20220523_173038_564.jpg

Stadens sista bro.

IMG_20220523_173043_399.jpg

Hejdå Sverige, hoppas vi ses igen. 😘

På båten hade jag lite sällskap av ett gäng göteborgare på cyklar som skulle ha några dagar jobbsemester i Danmark. De hade en följebil, mycket mat och olika cyklar. Stadscyklar, mtb, en grusätare och några mammacyklar med barnstol. Härligt trevligt gäng :)

IMG_20220523_173052_662.jpg

När man glömmer bort var cyklarna i båten finns är det ett hemskt sökande mellan stora lastbilar. Och man vill ju vara först som kliver av båten annars får man svälja avgas.

I Danmark gick först allt fel. Bankkortet vägrade, mobilen ville inte online och GPS:en visade ingen bild, bara orden: "ja, du tog ju bort alla utländska kartor, det har du säkert glömt du dumskalle".
Så jag var lite förbannat.
Men till slut lyckades att hämta ut dansk pengar, mobilen funkade också igen och jag kunde trolla fram en dansk karta ut GPSen så det var tur.
Det går ju också att använda gammeldags papperskartor men det tar för jävligt långt tid (titta på karta, stanna, kolla igen, stanna ..). Vill helst också cykla offroad/skog (inte asfalt) så då behövs många (terräng)kartor, typ en ryggsäck full. Jag använder också Komoot plus några andra appar men mobilen är då snabbt tom och jag vill inte ha den på styret, smartphones är ju inte riktigt fatbikeproof. Så en GPS är härligt att ha.

Så efter den inte så bra start som tog dessutom mycket tid var jag så glad att komma bort från städer, trafik, problem och hela skiten att jag struntade i EDT och cyklade omedelbart till närmaste skog. Härligt att höra småfåglar och porlande bäckar igen.

IMG_20220523_173103_843.jpg

Hittade en tältplats under en stor gran, kröp in i sovsäcken och sov som en stock.

Nästa dag skulle jag cykla via skog, hed och dun till den danska östkusten, och försöka cykla på strand upp till Skagen.

Ska kolla om jag har några bilder och hitta lite text, så då kan jag posta ett till RR inlägg :)

Yonna

Aktiv medlem
Men vill gärna cykla några km till, och då får jag även hitta en bra tältplats så kanske nästa inlägg kommer imorgon :)
Men först laga mat och dricka kaffe. Pulverkaffe förstås, för varför göra svårt om man kan göra enkelt.

IMG_20220523_182839_685.jpg

Idag är det hvidløg i chili- olja och jag steker fiskfrikandeller i chilioljan så dem får lite mer smak och jag lite mer fet.

IMG_20220523_182843_601.jpg

IMG_20220523_182851_305.jpg

Riktigt god, framförallt för en hungrig cyklist.

IMG_20220523_182847_951.jpg

Och hummus, en av min favorit mat på långa resor.

IMG_20220523_182834_112.jpg

Den äter jag upp med paprika. Härligt läcker. 😍

WSMC

Aktiv medlem
Ser ut som riktigt god kvällsmat!
Om du tänkte unna dig ett restaurangbesök kan jag rekommendera https://www.pakhuset-skagen.dk/ i Skagen.
De har bl.a en trevlig take away meny https://www.pakhuset-skagen.dk/takeaway där en av favoriterna är:
Håndpillede rejer, Mayonnaise - Citron - Caviart, Purløgsemulsion - Brød
kr. 205,-

Billigt? Nix.
Gott? Mycket.
Bara att ta med sig och sätta sig på en brygga i hamnen och dingla med benen och njuta!
Eller varför inte på stranden och avsluta med ett kallt bad(ca 12 grader i vattnet utanför Skagen för tillfället) :giggle:
Fortsatt god tur!

Yonna

Aktiv medlem
Om du tänkte unna dig ett restaurangbesök kan jag rekommendera https://www.pakhuset-skagen.dk/ i Skagen.
Tack för tipset! Men jag sparade lite pengar och cyklade förbi. Och för de som är ännu snålare än jag finns det alltid nåt gratis att äta på stranden, typ roadkill:

IMG_20220527_094514_197.jpg

Ingen aning vad det är.

IMG_20220527_094518_537.jpg

Skagen är förresten en snäll by med de små gula hus och röda tak. Och hela byn luktar fisk, inte rå fisk men stekt och rökt. Man blir hungrigt hela tiden.

WSMC

Aktiv medlem
Tack för tipset! Men jag sparade lite pengar och cyklade förbi. Och för de som är ännu snålare än jag finns det alltid nåt gratis att äta på stranden, typ roadkill:

Visa bilaga 557665
Ingen aning vad det är.

Visa bilaga 557666

Skagen är förresten en snäll by med de små gula hus och röda tak. Och hela byn luktar fisk, inte rå fisk men stekt och rökt. Man blir hungrigt hela tiden.
Ja, det är helt klart en mysig by med en karaktäristisk doft/lukt av hav och fisk.
Vad gäller kadavret på stranden, var det nog en bra idé att inte "go sushi" på den 😄

Yonna

Aktiv medlem
Lite update :)
Cyklade först från Frederikshavn upp mot danmarks nordligaste punkt. Till Grenen, en smal strandremsa var två hav möts, Skagerrak och Kattegatt.
Via hed, dun, 'skog' var det finns bunkrar gömt under sand, dansande träd, längs fyrar, begravda kyrkor och på strand.

Några bilder som är inte så bra men kan skylla på min gamla mobil ;)

IMG_20220527_092930_965.jpg

IMG_20220527_092930_628.jpg

IMG_20220527_092930_549.jpg

Dansande träd

IMG_20220527_092930_590.jpg

IMG_20220527_092930_379.jpg

Bunkrar gömt under sand.

IMG_20220527_092931_045.jpg

IMG_20220527_092930_643.jpg

Begravda kyrkor i sand. Den här begravdes 1775 efter en sandstorm.

IMG_20220527_092931_196.jpg

Finns alltid en fyr i närheten.
IMG_20220527_093029_499.jpg

IMG_20220527_093038_516.jpg

IMG_20220527_092930_675.jpg

Sista sträckan finns det svarta stenar som skydda stranden mot havet.

IMG_20220527_092930_752.jpg

Vågorna smäller mot stenar så man blir saltstänkt och blött.

Det går inte att bada på Grenen pga starka strömmar och pga de stora vågorna när haven möts. Men man kan stå på den långa smala strandremsan med en fot (eller hjul) i varje hav.
Men hade ingen lust att döpa fatbiken i två salta hav samtidigt, och hade nog med den saltstänkta strandturen mot Grenen. För det blåste som fan, från alla riktningar. Det blåste så jävligt hårt att det var svårt att ta bilder, det gick inte att stå still.

IMG_20220527_093034_065.jpg

Så i stället sökte jag skydd bakom en bunker, åt lite bröd med sand, lyssnade på skrikande havsfåglar och tänkte på den lilla strandremsan. Den växer ca 8m i året, mot riktning till Sverige så då kan man räknar ut hur lång tid det tar innan de två länderna möts. Och vad skulle hända då 😁

Stuvarn

Aktiv medlem

Visa bilaga 557665
Ingen aning vad det är.

Visa bilaga 557666

Kan det inte vara en tumlare?

WSMC

Aktiv medlem
Så i stället sökte jag skydd bakom en bunker, åt lite bröd med sand, lyssnade på skrikande havsfåglar och tänkte på den lilla strandremsan. Den växer ca 8m i året, mot riktning till Sverige så då kan man räknar ut hur lång tid det tar innan de två länderna möts. Och vad skulle hända då 😁
Om vi mäter över till Marstrand så är det ca 56 640 meter dit. 8 meter per år ger 56 640/8= 7080 år.
Kommer det ens att finns cyklar om drygt 7000 år??
Bättre kanske att ta färjan från Fredrikshavn.... :giggle:

geologen

Aktiv medlem
den lilla strandremsan. Den växer ca 8m i året, mot riktning till Sverige så då kan man räknar ut hur lång tid det tar innan de två länderna möts. Och vad skulle hända då 😁
Hehe! När den träffar baltiska strömmen som flyter norrut kommer den att svänga av åt samma håll och bli en krok. Men det hade annars varit kul med en landbrygga till Danmark i höjd med Öckerö eller Marstrand. :D

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa bilaga 557685

Ja, vi får se vad som händer då, för mig att Sverige och Danmark har världsrekord i antal krig mellan två länder men som tur är var det mycket längesedan sist. Vi gillar ju danskarna varje fall. 😅 Som jämförelse har vi aldrig varit i krig mot Finland och två ggr mot Norge. 🙃

Topp