Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Raemoe

Aktiv medlem
Jo, det ser helt klart ut som en tumlare. I Sverige rapporterar man (levande och) döda fynd till statens veterinärmedicinska eller naturhistoriska museet så att det kan hämtas och genomgå obduktion. Jag gissar att Danmark också vill tipsas, dock vet jag inte vart man ska rikta sig.

BFS

Aktiv medlem
Jo, det ser helt klart ut som en tumlare. I Sverige rapporterar man (levande och) döda fynd till statens veterinärmedicinska eller naturhistoriska museet så att det kan hämtas och genomgå obduktion. Jag gissar att Danmark också vill tipsas, dock vet jag inte vart man ska rikta sig.
Den dänske stääteens veterinäääeeemädiciinske?

Yonna

Aktiv medlem
Det blåser som fan nu, enligt en väderapp 17m/s och en annan säger 20 m/s. I alla fall är det mycket och det går inte så bra att fatcykla. Finns ingen skydd, bara hav. Jag kör sicksäck, trampar som en idiot och blåser ibland omkull. Så jag väntar lite i lä, äter upp allt mat, kollar kartan och tänkte skicka några bunkerbilder. Finns många bunkrar här på kusten.

Men först lite mer om rutten/EDT.
Efter Skagen och Grenen cyklade jag tillbaka, till västkusten och EDT:en, men lämnade snart trailen bakom mig för jag ville cykla på strand. Eller ville, när man har en fathäst måste man ju försöka vara c👀l och sånt, så jag har inget val.

IMG_20220527_093458_474.jpg
Hartpackad sand och tomma stränder. 😍

IMG_20220527_093459_236.jpg

Men ibland gick det inte alls att cykla så då kämpade jag i djup sand, på stenar, i salt vatten och ibland långa sträckor på dm tjocka snackor.

IMG_20220527_174343_003.jpg

Är svårt (nästan omöjligt) att cykla på snackor, tung som fan, framförallt när det också blåser. Och det gör det ju alltid i Danmark.

Finns också .. vet inte vad det heter på svenska .. en grå mix av lera, snackor och kvicksand. Inte riktig roligt att trampa i för det suger och om skornarna sitter inte ordentligt fast då tappar man dem.

IMG_20220527_171626_748.jpg

Och det är svårt att spola rent igen, leran är som lim. Fisklim eller rutten fisklim för det luktar inte så gott.

Att cykla på strand känns också ibland lite farligt, pga tidvattnet/flod. Havet är ju alltid hungrigt.

IMG_20220527_093600_232.jpg

IMG_20220527_093613_331.jpg

IMG_20220527_093459_162.jpg

Men det är riktigt äventyr. Känner mig som de Lost Coast killarna som gjorde en lång resa med fatbikes och packrafts i Alaska. 😁

IMG_20220527_093718_953.jpg

Surly 3" Knard käns som ett bra däckval. De fyller inte med sand så de har fortfarande grepp när det behöves.

IMG_20220527_093458_971.jpg

På hårtpackad sand som här skulle smalare däck vare bättre men när stranden är som ett tvättbräde eller fyllt med stenar är det skönt att ha breda däck som dämpar rörelser och stötar. Bättre för cykeln och kropp.

Några bunkrar på stranden, små och stora:

IMG_20220527_093458_443.jpg

IMG_20220527_093604_787.jpg

IMG_20220527_093617_851.jpg

IMG_20220527_093631_755.jpg

IMG_20220527_093554_005.jpg

Den här har visar vägen till Sauerland.

IMG_20220527_093609_319.jpg

IMG_20220527_093550_005.jpg

IMG_20220527_093622_086.jpg

Yonna

Aktiv medlem
Oj, vet inte var precis jag hittade den. Och förmodligen är den redan spolat bort, med havet. Eller uppäten av fåglar.

Har hittat mer lik på strand, så bra att veta!

Yonna

Aktiv medlem
Antar att det är samma som bruinvis på nederländska?
Jo, en tumlare är en bruinvis, en liten val. De kallas marsvin eller havsgris på danska, har jag lärt mig nu. Den är Östersjöns enda val och är akut hotad (finns bara några hundra kvar) pga jakt, fiskenät, miljögifter, sjöfart och ingen mat. Så om några år finns det inga tumlare kvar för gifter ökar i Östersjön och fiske (främsta hotet eftersom tumlare kan fastna och drunkna i fiskenät) fortsätter också :(

Så för mig ingen tumlare på tallriken. Den här resan (iaf sedan jag är i Danmark, typ nästan tre veckor) har jag inte heller ätit pasta, ris, noodles, pommesfrites, pizza, kebab och sånt cykelmat. Har ingen lust och kroppen behövs inte. Trampar ofta 80km per dag (ibland bara 50, men ibland också 100km) och kör på frukt, tomat, gurka, avokado, paprika och sånt. Och ost och tungt danskt bröd. Det saknar jag i Sverige: bra bröd, det finns inte. Ägg, fisk, torkade frukt, nötter, hummus och sallad äter jag också mycket. Ibland mörkt öl men ofta är det bara vatten (och kaffe förstås). Så ingen läsk, sportdryck mm och inte heller chips eller godis, bara ibland choklad och en söt bulle eller vad de kallas i danska. Så det går bra att cykla långt utan grisfett, snabba kolhydrater, mycket socker mm, iaf för mig :)

P1240263.jpg

Har nu lite rast med bär och kumminost. Riktigt god tycker jag :)

P1240262.jpg

Idag ska förresten danskarna folkomrösta om de ska ingå i en EU:s försvarssamarbete eller om dem vill stå utanför (som dem har gjort nu många år). De flesta jag har pratat med tror att det blir JA pga kriget i Ukraina. Så det är lite spännande för Danmark idag. Finns överallt JA och NEJ skyltar:

P1240383.jpg

Yonna

Aktiv medlem
Ett till inlägg, med några bilder :)

Har cyklat danmarks EDT nu, alltså de två sträckorna 14 + 15 (finns totalt 37 delar).

msg578598750-13719.jpg

Hela rutten.

msg578598750-13720.jpg

Sträckan i Danmark följer först västkusten och då tvärs genom landet till Tyskland. Det är bara ca 500km och för att jag inte hade lust att fortsätta EDT i Tyskland (tycker landet är tråkigt, plus jag har cyklat där många gånger) cyklade jag (via många omvägar) till västkusten igen. Strand, hav, sand, vind, salt, sol … precis vad jag behövde efter en svensk vinter.

photo1654103464.jpeg

Nästan alltid tomma stränder.

photo1654103445 (2).jpeg

Och har man ingen lust längre i sand, vind och salta vågor …

photo1654103481.jpeg

Då kan man alltid cykla i dynerna, det finns ofta små sandstigar. Perfekt för en fatbike.

Och nästan alltid bra väder, otrolig tur :) Ibland mycket vind, såsom lördag då var det riktigt storm. Och ibland regn men nästan alltid mitt i natten.

photo1654103405.jpeg

Så nästan varje morgon när jag kikar ut tältets kikhål är det vackert väder.

photo1654103423.jpeg

Då öppnar man tältet för att kolla vinden, det är ju mycket viktigt för en strandcyklist.

photo1654103445.jpeg

Och bygger lite vindskydd för köket för det är aldrig vindstil.

photo1654103398.jpeg

Träden växer här liiiite sned, så man ser alltid från vilken riktning det blåser mest. Sydväst alltså, så att cykla västkusten från norr till syd är dum.

msg578598750-13722.jpg

Ska cykla vidare nu, mellan gula blommor, hejdå Happy :)

Laan84

Aktiv medlem
Det finns visst gott bröd i Sverige, man måsten bara hitta bagerier som gör tyskt bröd 😁

Turen ser grymt härlig ut, får flashbacks till 2007 när jag cyklade längs hela Danmarks västkust.

WSMC

Aktiv medlem
Hoppas att det går bra på din cykeltur.
Har du klarat dig från den värsta värmen i Europa(kommer inte ihåg hur långt söderut du skulle cykla)?
Trevlig midsommar!

Yonna

Aktiv medlem
Fantastisk tråd, hoppas allt är bra med Yonna! 😊
Allt går bra! Tack att ni frågar och förlåt att jag inte kollar happy frekwentligt. Ska bara svara snabbt just nu för det går inte så bra att skriva nu.

Är som vanligt på långtur med fatbike, och har sedan några veckor sällskap från en kompis med fatbike + raft så det är kul. Efter några dagar ska han köra tillbaka och jag ska fortsätta resan.
Tvivlar om jag ska ta med packraften eller skicka den tillbaka efter några dagar/veckor. Vill vara tillbaka i september så har inte så mycket tid kvar (får cykla många mil) och det går ju fortare utan paddelplaner. Men för nu är det bara härligt att ha raften med mig :)

P1240441.jpg

Fatbiken har sina sommardäck på sig, de är så smala att cykel får inte kallas fatbike längre. Men den är fortfarande en Pugsley med fatbike fälgar så det finns tvivel, eller hur?
Har 2.3” Swalbe Big Apple, som rullar bra på Marge Lite fälgar (på strand, grus, asfalt och snäll skog) men kompis Mukluk med feta däck är ändå ofta snabbare än jag i skogen och ibland också på grus. Däremot kör jag som en raket på strand och asfalt. Men största fördel är vikten, bigballoons väger 680 gram och Edna 4.3 är dubbelt (tror 1400g). Men nu är vi på vattnet så det spelar ingen roll vilka däck man har :)

Några snabba livebilder:

P1240440.jpg

Det är härligt här och vädret är bara fantastiskt. Bara sol :)

P1240442.jpg

Finns många bävrar, gäss och rådjur här. Ibland en nyfiken älg som tittar förvånad på oss, de har förmodligen aldrig sett lastbåtar med fatbikes som galjonsfigur.

P1240444.jpg

Kan vara svårt att komma på land med de vilda djuren, de har ingen alls respekt för trötta fatbikerafters.

P1240443.jpg

Och ofta får vi flyr för våra liv.

Så vi kämpar oss vidare här i djungeln mellan vilda djur och försöker komma i land för jag måste kissa och kompisen vill koka kaffe och vill äta upp våra sista hårda kex. Ha det så bra ni happyiters! 😘

Edit. Fick några pm-frågor som jag försöker svara senare, igen aning när, men ska göra mitt bästa.

Yonna

Aktiv medlem
Just ja, glömde säga att resan går vidare genom Estland, Lettland, Litauen, Finland och kanske Polen om jag hinner. Men Polen har jag redan cyklat runt så det behövs inte igen. Kan rekommendera Masurien med sin 1000tals sjöar, Bialowieza (urskog) och GiantMountains (vet inte vad dem heter på svenska, det är iaf en del av Bohemian Massif/Sudeten mountains). Förintelselägret Auschwitz borde man också besöka.

Ville först cykla upp längs finska/ryska gräns till Norge och då tillbaka genom Sverige. Men har cyklat så många gånger genom Sverige, framförallt i norr/mitt (tror jag har cyklat nu alla grusvägar som finns) att jag ska göra det en annan gång. Med packraft och tjocka däck. Det blir då en mix av Eurovelo 13 (Iron Curtain Trail), EuroVelo 11 (Beast of the East) och några älvar/sjöar. Blir en spännande resa :)

Ska nu cykla en mix av eurovelo 10, ev13, ev11, euroroute R1 och många grus/skogsvägar som jag hittar själv.

Några länks och bilder för dem som är intresserad i eurovelo cycleroutes osv.
Alla eurovelo routes: https://en.eurovelo.com/#routes-and-countries
Euroroute R1: https://second.wiki/wiki/europaradweg_r1

ev10.jpg

EV10, Baltic Sea cycle route, 900 mil, Östersjön/Baltiska havet runt

eurovelo 13.jpg

EV 13, Iron Curtain Trail, 1000 mil, Barents hav till Svarta havet

ev11.jpg

EV 11, Beast of the East, 650mil Norge till Grekland

r1.jpg

Euroroute R1, men bara del från Holland/Ryssland för jag har inte hela routen i mobilen. Hela route är 450mil Frankrike/Finland eller egentligen 510mil London/Helsinki.

Jag använder förresten Komoot, Bikemap, Ride with GPS och har en Garmin GPSMAP 66s på styret. Den har wifi/bluetooth så det är lätt att skicka routes från mobilen. Har också kartor med mig (7 olika länder), de är lätt, waterproof och 1:500 000 så det går bra att använda på cykelresor. Reise Know-How kartor, tycker de är mycket bättre än jävla tunga bilkartor.
Men använder mestadels Komoot som navigationapp. Lätt att hitta rutter. Hittade t.ex just nu den här rutten som jag tänker trampa om några dagar i Finland (mellan Åbo och Helsingfors), som är en del av en bikepacking route i Komoot: https://www.komoot.com/collection/1228512/bikepacking-the-finest-gravel-in-south-west-finland

photo16591707082.jpeg

Yonna

Aktiv medlem
Kan man göra något annat än bara :love: den här tråden?
:)
Jag älskar också tråden och önskar att det skulle vara lättare att svara när jag är på cykelresa. Ofta går det inte pga mobilens batteri (de är ju snabbt tomma) men mestadels är mitt huvud nånstans annans. Den vill helt enkelt inte vara online.

På långtur är det förstås cykling som tar mesta tid, men också att möta folk, att prata, skratta, ta bilder, köpa konstigt och annorlunda mat, koka kaffe, kämpa i junglen, vind och väder, försöka ta mig ut ur jävla stora städer, leta ständigt på dricksvatten och fina tältplatser ... och när det då är dags att krypa i sovsäcken är jag bara trött och har inte alls behovet att kolla social media os.

Ibland träffar jag en långturcyklist som är riktigt trevligt och då cyklar vi några timmar/dagar tillsammans. Då stirrar man förstås inte heller i mobilen, iaf inte jag.

En vilodag tar jag ofta efter ca en vecka (beroende vilken årstid och var jag är) men då är det ofta dusch, tvätt, torka grejer, sova härligt i en torrvarmmjuk säng, försöka äta nyttigt, vara snäll mot min stackars trötta kropp, kolla kartor/rutter, laddar grejer och migsjälv osv. En vilodag betyder också att det finns folk (vandrarhem, camping, bondgård mm) så det är ofta småprat, vi äter/dricker tillsammans mm så det finns inte heller tid att försöka hitta nåt roligt att svara/skriva på Happy.

Vet inte hur andra långcyklister gör, men jag tycker iaf att det kostar mycket tid att kolla socialmedia, skicka bilder och skriva liveRR och sånt.
Hoppas jag lyckades nu förklara lite varför jag är så sällan på Happy :)

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Helt ok Yonna. Det är klart man inte ska kika på mobilen så mycket när man är på äventyr. Då vill man ju fokusera på nuet 😀 fast det är ju bra att veta att du lever (och trevligt att läsa och titta på foton) så en post i månaden är ju bra iaf 😀

Yonna

Aktiv medlem
Helt ok Yonna. Det är klart man inte ska kika på mobilen så mycket när man är på äventyr. Då vill man ju fokusera på nuet 😀 fast det är ju bra att veta att du lever (och trevligt att läsa och titta på foton) så en post i månaden är ju bra iaf 😀
Typ en dag i månaden går ju bra :) Men ska försöka skriva lite mer i tråden, jag är nu också utan sällskap så då finns det lite mer tid.

Är fortfarande i landet var de pratar med många iiiaaaööeeää, alltså i Finland. Har ofta ingen aning vad de säger.

IMG_20220806_205233_931.jpg

Eller skriver. Förbjuden att cykla här?

Västkusten är mycket asfalt, trafik, turister, städer, industriområde, köpcentra mm (inte alls min grej) och inlandet liknar på Sverige med skog, sjöar, röda trähus, blåbär och ändlösa grusvägar.
Sydkusten är hittills nu inte samma som västkusten. Tänkte först följa grusvägar till Helsingfors men vädret var för varmt för mig. Varje dag mellan 25 och 30grader med en varm torr vind, det är mördande, jag orkar inte kämpa mig upp och när på de dåliga grus/skogsvägarna. Jag bara svettar som en gris och får dricka mycket men att hitta vatten är svårt, ibland omöjligt. Så när min kiss började lukta ammoniak (inte bra) och jag kände mig som en torkad fisk med blöta sura kläder och trodde jag skulle ramla av cykeln och dö i diket, då svängde jag styret till asfalt, till sydkusten och EV10. Det är en (enligt mig) tråkigt cykelroute men ändå bättre en döden.

Men idag är vädret mycket bättre (det bara blåser mycket) så hoppas att varma vädret är borta nu. Skogen är också mycket tort, finns därför eldförbud nu.

IMG_20220806_205242_977.jpg

Jag tältar nu vid en sjö, fatbiken står lutat vid ett träd och är torkställe nu för jag har tvättat kläderna. Tyvärr är min nya snygga röda t-shirt inte röd längre. Efter några dagar sol, torr vind och svett är den nu grå med konstiga rosa fläckar. Förmodligen ser jag samma ut.

Men nu ska jag laga mat. Enkelt simpel och snabbt. För dem som undrar vad jag äter på långtur (får ofta frågan) kommer nu några mycket intressanta bilder.

IMG_20220806_205228_764.jpg

Rund, hård, platt bröd med ett hål i mitten. Det måste vara råg, eller hur?

IMG_20220806_205223_726.jpg

Ingen aning vad det står.

IMG_20220806_205219_674.jpg

Tonfisk i teriyaki. Det måste vara god, framförallt med sallad, tomat, kokt ägg, gurka och oliver. De fantiserar jag med för de har jag inte.

20220806_205427.jpg

Och för lite smak i vattnet finns det moniivitamiini brustablet. Då är det också lättare att svälja bort det torra brödet.

Mjammjam, det blir hyvää (tror det betyder god/härligt på finska).

Hejdå happy, hoppas nu har det också hyvää 😘

WSMC

Aktiv medlem
Typ en dag i månaden går ju bra :) Men ska försöka skriva lite mer i tråden, jag är nu också utan sällskap så då finns det lite mer tid.

Är fortfarande i landet var de pratar med många iiiaaaööeeää, alltså i Finland. Har ofta ingen aning vad de säger.

Visa bilaga 572547
Eller skriver. Förbjuden att cykla här?

Västkusten är mycket asfalt, trafik, turister, städer, industriområde, köpcentra mm (inte alls min grej) och inlandet liknar på Sverige med skog, sjöar, röda trähus, blåbär och ändlösa grusvägar.
Sydkusten är hittills nu inte samma som västkusten. Tänkte först följa grusvägar till Helsingfors men vädret var för varmt för mig. Varje dag mellan 25 och 30grader med en varm torr vind, det är mördande, jag orkar inte kämpa mig upp och när på de dåliga grus/skogsvägarna. Jag bara svettar som en gris och får dricka mycket men att hitta vatten är svårt, ibland omöjligt. Så när min kiss började lukta ammoniak (inte bra) och jag kände mig som en torkad fisk med blöta sura kläder och trodde jag skulle ramla av cykeln och dö i diket, då svängde jag styret till asfalt, till sydkusten och EV10. Det är en (enligt mig) tråkigt cykelroute men ändå bättre en döden.

Men idag är vädret mycket bättre (det bara blåser mycket) så hoppas att varma vädret är borta nu. Skogen är också mycket tort, finns därför eldförbud nu.

Visa bilaga 572548
Jag tältar nu vid en sjö, fatbiken står lutat vid ett träd och är torkställe nu för jag har tvättat kläderna. Tyvärr är min nya snygga röda t-shirt inte röd längre. Efter några dagar sol, torr vind och svett är den nu grå med konstiga rosa fläckar. Förmodligen ser jag samma ut.

Men nu ska jag laga mat. Enkelt simpel och snabbt. För dem som undrar vad jag äter på långtur (får ofta frågan) kommer nu några mycket intressanta bilder.

Visa bilaga 572550
Rund, hård, platt bröd med ett hål i mitten. Det måste vara råg, eller hur?

Visa bilaga 572551
Ingen aning vad det står.

Visa bilaga 572552
Tonfisk i teriyaki. Det måste vara god, framförallt med sallad, tomat, kokt ägg, gurka och oliver. De fantiserar jag med för de har jag inte.

Visa bilaga 572555
Och för lite smak i vattnet finns det moniivitamiini brustablet. Då är det också lättare att svälja bort det torra brödet.

Mjammjam, det blir hyvää (tror det betyder god/härligt på finska).

Hejdå happy, hoppas nu har det också hyvää 😘
Kul att höra att du har överlevt värmeböljan.
Jag brukar alltid försöka hålla mig nära vatten så när det blir för varmt på cykelturen är det bara att slänga sig i vattnet. Inte sällan med alla kläder på mig. Note to self: ta ur telefonen ur fickan innan bad :giggle:
Angående skylten så tror jag att det betyder något i stil med att man inte ska bada där (någon finskspråkig får gärna rätta mig om jag har fel).
Lycka till med fortsatta turen!

Senast ändrad:

Yonna

Aktiv medlem
Kul att höra att du har överlevt värmeböljan.
Jag brukar alltid försöka hålla mig nära vatten så när det blir för varmt på cykelturen är det bara att slänga sig i vattnet. Inte sällan med alla kläder på mig. Note to self: ta ur telefonen ur fickan innan bad :giggle:
Jag gör samma, tror det är den enda sätt att överleva hettan. Om det inte går att hoppa helt i vattnet då tar jag av t-shirt, doppa den i vattnet och tar på mig igen. Eller på huvudet och då ligga i skuggan och väntar till kvällen, när solen är mindre mördande. Tur att klockan i Finland är en timme mer så man kan cykla en timme längre.

Angående skylten så tror jag att det betyder något i stil med att man inte ska bada där (någon finskspråkig får gärna rätta mig om jag har fel).
Lycka till med fortsatta turen!
Vad bra att veta, nu bara att komma ihåg orden :)

IMG_20220813_193723_013.jpg

Ser i skogen ofta den här skylten, ofta på milslånga grusvägar i mitten av ingenstans. Förmodligen står det 'om det brinner då kommer brandkåren men det tar några timmar för du är ju lååångt bort'.

Yonna

Aktiv medlem
Lite uppdate med några bilder :)

Jag mötte den här veckan en trevlig långturcyklist som bor i Finland men som har holländska som modersmål. Kul att prata i mitt eget språk igen. Han har en Specialed Awol med flat bar, fint cykel. Och även ett fint Exped tält. Plus han vet mycket om cyklar, som är tur för jag letar efter en ny äventyrcykel men kan ännu inte hitta den. Så nu hjälper han söka och skickar drömcyklarlänks. :love:

Senare träffade jag en finsk långturcyklist som även pratade svenska. Han var på väg hem igen (till Helsingfors) och vi trampade tillsammans vidare. Väldigt trevligt och snäll kille. Jag kunde bo i sitt hem och han guidade mig runt i Helsingfors. Han berättade om staden, om folket och havet. Det är en härligt stad, det känns fri och öppen, framförallt närheten av havet är härligt.

Och då Finland. Den är stort, väldigt stort, och ännu större på cykeln. Känns om det aldrig tar slut. Landet liknar lite på Sverige men det finns skillnad.

IMG_20220813_193656_418.jpg

Finns mer cyklister. T.ex i skogen kan man helt plötsligt, i mitten av ingenstans, möta två glada cyklister. Som har alltid fint väder och underbart utsikt.

IMG_20220813_193731_848.jpg

Mer cykelleder. Och för att alla vet att asfaltvägar till städer är skittråkiga finns det bredvid vägen nåt att läsa. Då går ju tiden fortare.

IMG_20220813_193735_738.jpg

Mer fatbikes. Och det ser man på de jättestora cykelställ, det går till och med att parkera i Pugsley som har fyra flask/pakethållare på framgaffel.

IMG_20220813_193705_431.jpg

Större blåbär. Större än fingernåglar.

IMG_20220813_193710_490.jpg

Men kanske de kommer från Polen för jag har inte kollat.

IMG_20220813_193651_776.jpg

De odlar även stora bruna cigarr, finns många bredvid vägen.

IMG_20220813_193640_580.jpg

Här en vanligt bild från Finland, som kan ju vara Sverige.

IMG_20220813_193647_061.jpg

Men kommer man närmare då möter man en grå fågel, och de där fåglarna finns överallt i landet. De följer mig, de varnar mig i skogen att det närmar sig en björn, mumintroll eller en hippo, de skriker när jag hoppar i vattnet bredvid ett liikkumiinenkielletty-skylt, de bajsar på tältet och håller vakt på styret.

IMG_20220813_193739_750.jpg

IMG_20220813_193719_513.jpg

Men Finland har samma fina stigar.

IMG_20220813_193701_520.jpg

Stora stenar, var stigen tar slut och man får bära cykeln.

IMG_20220813_193714_886.jpg

Fina tältplatser.

IMG_20220813_193727_651.jpg

Och det finns även en svensksby. Jag tänkte först glad "jaaah, en liten Ica, bensinmack och pizzeria!" men nej. Det fanns bara några brevlådor och röda trähus :(

IMG_20220813_193743_186.jpg

Hejdå Finland, hejdå Helsingfors. Jag kommer säkert tillbaka!

Några länks jag använde för att hitta vindskydd, shelters, fri campsites osv. Man får fritälta i Finland men det kan vara skönt i ett vindskydd eller stuga. Finns även bra appar.

Yonna

Aktiv medlem
Jag är förresten i Estland nu. På en pytteliten och gammal övergiven kyrkogård. Den ligger i the middle of ingenting. Finns bara en väg och ibland ett hus. Men det finns skuggan och jag tänkte äta lite och ta en kort siesta, för det är fortfarande jävlavarmt. Och det är härligt lugn här😝

IMG_20220813_193746_840.jpg

Jag kokade ägg, och tillsammans med ost, gurka och ett kilo persikor är det bra sommarkvällsmat. Jo, jag vet att cyklister äta pizza, kebab, pasta mm men det går också bra utan. Så gör jag iaf och jag lever ju fortfarande :)

Några snabbsnabba bilder från utsikten:

IMG_20220813_193753_753.jpg

IMG_20220813_193757_653.jpg

Finns nästan inga vanliga gravstenar, bara järnkors.

IMG_20220813_193802_171.jpg

Ofta utan årtal.

IMG_20220813_193749_758.jpg

Trädet har uppslockat staketet.

Ska nu äta, hejdå Happy!

Yonna

Aktiv medlem
Fick några frågor som är lite jobbigt att svara på nu. Men inte den här frågan, nämligen vilken liten väska jag har på toppröret.

IMG_20220817_122352_444.jpg

Vet inte exakt namnet men det är iaf en Revelate. Den sitter nu ca 8 år på fatbiken och är fortfarande som 'ny' och är helt nöjd med den lilla väskan. När jag köpte den fanns det inte mycket val (bikepacking var, enligt många tourcyklister, bara för konstiga idioter), men lyckligtvis har tiden förändras så det finns nu många olika top tube bags, och inte så dyra som Revelate.
Men som sagt, jag är mycket nöjd med den. Passar på alla mina cyklar, har två blixtlås så kan öppnas helt och finns mycket plats för små grejer. Typ verktyg, snacks mm.

IMG_20220817_122404_280.jpg

Eller en halv liter öl och handskar.

IMG_20220817_122408_594.jpg

Handskar, tonfisk och en liten öl.

IMG_20220817_122358_701.jpg

Men ofta har jag batterier, lampor, pannlampa och köket där. Köket är en 375ml cup med lock, brännare, vindskydd, tändare och några påsar té/kaffe/choklad/buljong mm. Helt okej kök för några dagar (eller varma veckor) och lätt att ta fram.
På den här långa resan har jag ett större kök med mig så det går inte i den den lilla väskan.

I de där två små styrväskorna (feedbags eller stem bags som är också från Revelate) har jag alltid i den ena en vattenflaska plus några små grejer (frukt, batterier, liten rep, toapapper, vitaminbrustabletter mm) och i den andra kamera, mobil och handskar plus ibland godis/frukt eller nåt. Så grejer jag vill snabbt kunna ta fram.
Finns nuförtiden många olika feedbags att köpa, men vad jag tycker är så bra med de här Revelate är att de har på båda sidor extra påsar i nät och att den har tre fästpunkter så den sitter riktig fast och håller därför t.ex en tung literflaska. Det går också att byta till höger/vänster. Finns feedbags som bara kan hänga på en sida av styret.

Mycket text men hoppas det hjälper lite när man letar efter några små väskor :)

Yonna

Aktiv medlem
Okej, nu kommer mycket text. Fick nämligen också frågan om jag känner mig inte ensam och vad jag gör på en cykeldag. Så nu kommer en låååång berättelse från dagen igår, typ "en dag från en långturcyklist". Med några bilder för annars somna ni in.

IMG_20220817_221203_203.jpg

Jag vaknade i skogen. I en härligt torr skog med bara brunnålar och tallkottar på marken, och inga mygg för strand och hav är bara några meter bort.

IMG_20220817_221157_241.jpg

Det är en liten strand, ett härligt ställe, som jag får dela med några gäss och storkar. Försökte ta bilder av dem men dem är rädda för mig och flyger bort. Så nu kommer en annan bild :)

IMG_20220817_221151_778.jpg

Jag hoppar i vattnet, tvättar mig, spolar rent kläderna och tar de blött på mig igen för det blir 34 grader igen.
Det är förskräckligt varmt. Fattar inte att jag fortfarande lever. Det enda vad funkar är att ha så många siesta som möjligt och att inte glömma att dricka. Det sista är lite problematiskt för dricksvatten i Estland är ofta inte rent (många köper vatten i flaskor) och allt är torrt nu. Så jag köper ofta en stor 5liter flaska (kostar <10kr) och fördelar det på fatbiken. Finns plats för 4.5 liter på gaffeln/styret och kan också ha 1.5 liter till i ryggsäcken. Men det är tungt och 6 liter är ingenting när man cyklar hela dagen i typ 34 grader.

Hade tyvärr inte så mycket vatten kvar så jag hoppades att det fanns en butik i närheten.

IMG_20220817_221134_881.jpg

Började på en liten grusväg som snart förändrades i en jo .. vad är det för nåt .. sandväg? Det var ofta svårt att cykla och snabbt var jag blött av svett. Inte en riktigt roligt början.

IMG_20220817_221113_793.jpg

Det blir lite bättre när jag lämnade skogen och följde en typ av singletrail.

IMG_20220817_221120_171.jpg

Tänkte jag. För marken var mycket torr och liknade på ett kraterlandskap.
Det gick att 'cykla' men det var inte trevligt. Det skakade väldigt, fick typ hålla tungan i munnen.

IMG_20220817_221124_675.jpg

Bra att ha tjocka fatbikefälgar för annars sitter man förmodligen fast och flyger över styret.
Så jag var glad att det gick efter några km in i skogen igen. Men eftersom havet är 100m bort är det mycket sand, det liknade ridvägar.

IMG_20220817_221130_544.jpg

Det gick inte alls att cykla, sanden var för tjock.
Solen var het och det var väldigt varmt, mördande varmt. Kunde inte sätta mig i skuggan för det var överallt samma hettan. Så jag fick pusha den tjocka jäveln, km efter km. Jättekul att vara på äventyr, eller hur.

IMG_20220817_221109_291.jpg

Tur att det finns RMK-platser. Det är några vindskydd, eldplatser var man kan grilla och plats för några tält. Lite som i Sverige men då bättre, de är större, det finns alltid ved och de är riktigt trevliga. Ofta finns de i närheten av Baltic Coast Hiking Trail (ca 1400km lång vandringsled).
Här en RMK länk https://loodusegakoos.ee/en

IMG_20220817_221102_975.jpg

Det här stället var tomt, utom en 4hjuling. Tänkte lägga mig en timme i sjön vid vindskyddet, men sjön hade nästan ingen vatten kvar. Fanns bara en stinkande brun sörja så jag satt i skuggan, försökte inte dricka upp sista vattnet och kollade mobilen. Fick från en kompis den trevliga meddelanden "kolla fatbikes ram för min cykel gick i två delar nu!" Han försökte cykla Kungsleden igen.

IMG_20220817_220924_974.jpg

En annan kompis hade samma problem för några år sen.
Nu har jag cyklat Kungsleden och mycket mer, och fatbiken lever fortfarande, men ändå satt jag lite senare mindre bekväm på sadeln. Man vet ju aldrig.

Tänkte dela upp berättelsen i två eller tre delar för annars blir jag lite förvirrad i min egen text 🤪

Jonatan F

Aktiv medlem
Okej, nu kommer mycket text. Fick nämligen också frågan om jag känner mig inte ensam och vad jag gör på en cykeldag. Så nu kommer en låååång berättelse från dagen igår, typ "en dag från en långturcyklist". Med några bilder för annars somna ni in.

Visa bilaga 574950
Jag vaknade i skogen. I en härligt torr skog med bara brunnålar och tallkottar på marken, och inga mygg för strand och hav är bara några meter bort.

Visa bilaga 574951
Det är en liten strand, ett härligt ställe, som jag får dela med några gäss och storkar. Försökte ta bilder av dem men dem är rädda för mig och flyger bort. Så nu kommer en annan bild :)

Visa bilaga 574952

Jag hoppar i vattnet, tvättar mig, spolar rent kläderna och tar de blött på mig igen för det blir 34 grader igen.
Det är förskräckligt varmt. Fattar inte att jag fortfarande lever. Det enda vad funkar är att ha så många siesta som möjligt och att inte glömma att dricka. Det sista är lite problematiskt för dricksvatten i Estland är ofta inte rent (många köper vatten i flaskor) och allt är torrt nu. Så jag köper ofta en stor 5liter flaska (kostar <10kr) och fördelar det på fatbiken. Finns plats för 4.5 liter på gaffeln/styret och kan också ha 1.5 liter till i ryggsäcken. Men det är tungt och 6 liter är ingenting när man cyklar hela dagen i typ 34 grader.

Hade tyvärr inte så mycket vatten kvar så jag hoppades att det fanns en butik i närheten.

Visa bilaga 574953
Började på en liten grusväg som snart förändrades i en jo .. vad är det för nåt .. sandväg? Det var ofta svårt att cykla och snabbt var jag blött av svett. Inte en riktigt roligt början.

Visa bilaga 574954
Det blir lite bättre när jag lämnade skogen och följde en typ av singletrail.

Visa bilaga 574956
Tänkte jag. För marken var mycket torr och liknade på ett kraterlandskap.
Det gick att 'cykla' men det var inte trevligt. Det skakade väldigt, fick typ hålla tungan i munnen.

Visa bilaga 574959
Bra att ha tjocka fatbikefälgar för annars sitter man förmodligen fast och flyger över styret.
Så jag var glad att det gick efter några km in i skogen igen. Men eftersom havet är 100m bort är det mycket sand, det liknade ridvägar.

Visa bilaga 574960
Det gick inte alls att cykla, sanden var för tjock.
Solen var het och det var väldigt varmt, mördande varmt. Kunde inte sätta mig i skuggan för det var överallt samma hettan. Så jag fick pusha den tjocka jäveln, km efter km. Jättekul att vara på äventyr, eller hur.

Visa bilaga 574961
Tur att det finns RMK-platser. Det är några vindskydd, eldplatser var man kan grilla och plats för några tält. Lite som i Sverige men då bättre, de är större, det finns alltid ved och de är riktigt trevliga. Ofta finns de i närheten av Baltic Coast Hiking Trail (ca 1400km lång vandringsled).
Här en RMK länk https://loodusegakoos.ee/en

Visa bilaga 574962
Det här stället var tomt, utom en 4hjuling. Tänkte lägga mig en timme i sjön vid vindskyddet, men sjön hade nästan ingen vatten kvar. Fanns bara en stinkande brun sörja så jag satt i skuggan, försökte inte dricka upp sista vattnet och kollade mobilen. Fick från en kompis den trevliga meddelanden "kolla fatbikes ram för min cykel gick i två delar nu!" Han försökte cykla Kungsleden igen.

Visa bilaga 574965
En annan kompis hade samma problem för några år sen.
Nu har jag cyklat Kungsleden och mycket mer, och fatbiken lever fortfarande, men ändå satt jag lite senare mindre bekväm på sadeln. Man vet ju aldrig.

Tänkte dela upp berättelsen i två eller tre delar för annars blir jag lite förvirrad i min egen text 🤪

Väldigt glad att få följa!:D

Yonna

Aktiv medlem
Okej, nu kommer del två :)

Det fanns en ca 6 mil asfaltväg till närmaste liten stad, och jag hoppades att det fanns på vägen dit en lanthandel eller nåt liknade. För jag behövde vatten.
Men det var ingenting. Bara sol och några bilar. Ibland en bondgård utan djur och människor.

PSX_20220817_223501.jpg

De har förresten kor som kan titta på klockan. Men jag såg inga kor och inte heller en människa.

IMG_20220817_220939_014.jpg
Inte heller efter den här skylten. Man måste ju vara riktig galen att vara ute i den här hettan.

IMG_20220817_221044_228.jpg

Tänkte vila lite i busshållplats skugga, men vågade inte eftersom sista gången jag la där stoppade busschauffören. Och han tyckte det var inte roligt.
Så jag trampade vidare.

IMG_20220817_221023_993.jpg

Till en liten by med på en vägg den här ölbilden. Då blir man ju sugen på en kall öl! Men byn hade ingen butik, bara en liten kyrka. Då hoppade jag att det fanns vatten på kyrkogården, men tyvärr var det icke drickbart för det var brunt och luktade kadaver.

IMG_20220817_220931_336.jpg

Tänkte då hålla siesta i kyrkan, det är ju alltid kallt där inne. Men man blir inte glad att titta på en död man hängande på en kors så jag trampade snabbt bort från byn.

Tror jag har tappat 10kg på den här resan. Det är så jävlavarmt att matlust försvinner. Man svettas som en gris, får blåsor på händerna av blöta sura handskar, hjälm är för varmt så den skyddar sadelväskan, fötter tycker inte heller om blöta strumpor och man får akta rumpan och underlivet. Bara en liiiten sår kan snabbt bli ett helvete i den här hettan. Tshirt och byxorna är alltid genomsvettiga och trosan kan man krama ur så blött är den. Jag sover därför ofta naken så att huden kan vädra. Och tänkte därför köpa några trosor till. Om jag hittade en affär.
Och jag hade tur för det fanns en matbutik.

IMG_20220817_221029_725.jpg

Det kan vara svårt att känna igen en butik, det finns ofta inga flaggor eller skylt, bara en dörr.

IMG_20220817_221018_121.jpg

Men butiken hade allt jag ville (utom trosor) så jag var glad igen.

Cyklade vidare, till en liten stad var det fanns en maxi superaffär. Den var så stort att jag var snabbt vilsen. Sprit- och vinavdelning var t.ex så stor som en vanligt svensk Ica.

IMG_20220817_221012_057.jpg

Meloner här är också väldigt stora, tyvärr för tung att ta med på cykeln. Den lilla röda grejen är förresten en tomat, för annars ser man ju inre hur stora dem är :)

IMG_20220817_221000_087.jpg

Samma sak med trosor, det fanns bara stora med spets och sånt. Ingenting för en cyklist.

IMG_20220817_220954_563.jpg

Men de hade ölen som jag såg i byn. Så den köpte jag, eller egentligen var det en annan, men den var också gott.

IMG_20220817_220948_236.jpg

Jag hade också tur för precis framför affären var någon som försökte sälja meloner. Han ville bara inte sälja en kvart, så jag fick köpa en halva. Den var så stort och tung att jag inte kunde cykla med den. Så jag satte mig i skuggan, på en bank mitt emot affären, tog av skornarna och just när jag tänkte anfalla melonen med morakniven, hörde jag "Hej, vem är du?"
Det var en långturcyklist, solbrun, muskulös, halv naken, med tattoos och riktigt snygg. Då blir man ännu varmare. 😍
Så jag tänkte "oj, nu får jag försöka vara trevligt och cool och sånt, hoppas jag kommer ihåg hur man gör". Och sa då lite dum "vill du dela med mig den här stora melon, för det går aldrig att ta med på cykeln". Men det ville han, så vi satt, åt och pratade. Eller egentligen var det han som pratade.
Han cyklade hela världen runt, typ 20 år, kom från Frankrike så pratade engelska med en romantisk fransk accent och visste allt bättre. Helt tröttsamt. Dessutom hade han en riktigt dum cykel.

IMG_20220817_221005_855.jpg

Så jag var snabbt botat och försökte komma bort. Men det var inte så lätt för han ville cykla tillsammans.

Men det lyckades :) Och nu är jag på en pytteliten camping, finns bara en trevligt motorcyklist från Australien och en cyklist från Danmark. Den sista är riktigt tuff, han är 72 år och har en elcykel med ladproblem. Men ändå cyklar han utan att klaga.
Vi delade den liten ölflaskan, skrattade lite om livet och då kröp han in i sitt tält för han ville cykla bort innan solen kommer upp igen. Hoppas det går fint för honom på vägen till Danmark igen.

Så det här var min dag igår, och ingen dag är samma men ändå liknar de lite på varanda. Det är cyklingen som fyller huvuddelen av dagen, och resten kommer som den kommer :)

Jonatan F

Aktiv medlem
Vilken fantastisk berättelse! Du har verkligen förmågan att skriva så man fångas!

Jag cyklade landsväg i Tyskland i somras och då funkar värmen - fartvind och asfalterade cykelbanor. Men med fabike på sand… kan knappt tänka mig! Bra kämpat!

Yonna

Aktiv medlem
Skrev några inlägg för några dagar sen men det gick inte att posta men nu finns det tid och ett fullladdat batteri så ska försöka skicka dem. Tar bara liten tid för jag vill också skicka bilder men vet ännu inte vilka. :unsure:

Om de är gröna inuti så är de ett amerikanskt blåbär och inte ett (europeiskt) blåbär.

IMG_20220823_165927_915.jpg

IMG_20220823_165919_258.jpg

Blåbär så stora som två fingernåglar.

IMG_20220823_165924_594.jpg

Latvia! Lettland, landet av stora blåbär.

I Estland finns förresten många fria/vilda
äppelträd och förstås hallon, blåbär och bär som jag inte vet de svenska namn men i Lettland har de också många plommonträd, finns olika sorter och de är nu mogna så jag har tur. De är härliga :)

mzi

Aktiv medlem
Jag menar inte var de är odlade, utan typen. Vanliga blåbäs odlas inte kommersiellt, utan plockas vilt. Jag skulle tro att de där är gröna om du öppnar dem, men jag kan ha fel!

WSMC

Aktiv medlem
Jag lägger min gissning på att de är vanligt blå/röda innanför skalet.
Jag baserar min gissning på det lilla kladdet på undersidan av asken.🔍

Mvh Sherlock Holmes :giggle:

Yonna

Aktiv medlem
Vilken fantastisk berättelse! Du har verkligen förmågan att skriva så man fångas!

Jag cyklade landsväg i Tyskland i somras och då funkar värmen - fartvind och asfalterade cykelbanor. Men med fabike på sand… kan knappt tänka mig! Bra kämpat!
Tack! Men jag fuskar lite för fatbiken har små och supersnabba sommardäck på sig.

IMG_20220823_170011_875.jpg

Big Äpple, tror de är bara 2.3"
När jag förresten letade och frågade på nätet om de skulle passa på surly Marge fatbikefälgar fick jag hela tiden nej som svar. Det känns som om ingen har gjort tidigare, så första tur var liiite spännande :) Men allt gick bra och de har nu kört ca 200mil så kan säga att experimentet har lyckats. 🥳

IMG_20220823_170020_175.jpg

Tycker själv mycket om små grusvägar, såsom på den här bilden, för då kommer man på fantastiska vackra platser. Men då behövs lite tjocka däck.

IMG_20220823_170016_363.jpg

Jag tältade t.ex här på stranden, under trädens skugga och la hela dagen i havet. Som en val.

IMG_20220823_170008_431.jpg

Man får bara kolla om träden står fast i sanden innan man slår upp tältet.

IMG_20220823_170005_429.jpg

Finns många grusvägar här, ofta skitdåligt med stora hål osv. Men ännu värre är att de ofta liknar på tvättbräde, som är 40 km lång.

IMG_20220823_170000_820.jpg

Framförallt jobbigt när det är 34 grader, man svettar som en gris och vägarna är som en torr öken. För när det passerar en bil eller en traktor, då kör man i en moln av fin damm och sand. Och det vill förstås gärna landa på en svettig cyklist, så jättesnabbt förvandlar man i en grå sandgubbe. Det kliar mycket, i ögonen, hår och i alla kropshål. Och man torkar ännu mer ut. Riktigt kul. :poop:

IMG_20220823_165936_707.jpg

Fatbikes däck är nästan alltid gråvita, men ofta är hela cykeln mycket dammig och jag tror det behövs snart en ny kedja igen.

IMG_20220823_165957_664.jpg

Men inte så konstigt efter mycket grus och sand.

IMG_20220823_192656_454.jpg

IMG_20220823_165939_523.jpg

Men det finns också gröna grusvägar :)

Yonna

Aktiv medlem
Jag är förresten i Lettland nu. In Riga var det fortfarande 32 grader men nu är det mycket bättre väder. Har till och med regnat.

Lettland har ännu mer dåliga vägar än Estland. I Estland såg jag också många motorcyklister (kändes mer än i Sverige) men de har försvunnen. Ibland mötter jag en som kör långsamt och de står ofta upp på pedalerna. Det måste vara livsfarligt i mörket.

IMG_20220823_165945_057.jpg

I städer och byar finns ofta de här stenarna, vet inte vad de heter på svenska.

IMG_20220823_165953_608.jpg

Jobbigt att cykla på och jag är glad med de tjocka däcken och fälgarna.

IMG_20220823_165949_439.jpg

Man får cykla på trottoar (de är ofta bättre) men dem har också ofta höga kanter. Vad en cykel med packning inte riktig uppskattas.

IMG_20220823_165932_656.jpg

Eller cykelleden slutar så här. Och det 100 ggr per dag. Så jag vet inte om det är smart att upptäcka landet på tunna asfaltdäck.
Jag tycker iaf att Lettland smakar på mer, och jag börjar älska landet, mer än Estland och Finland.

Senast ändrad:

Yonna

Aktiv medlem
Tänkte skicka lite mer bilder och kolla Happy, men jag är mycket trött och vill krypa i sovsäcken. Så ska fortsätta i morgon :)

Topp