Det finns många grusvägar i Sverige som nästan enbart trafikeras av timmerbilar. Grusvägarna är ju i många fall byggda och bekostade av markägarna enbart för att forsla ut virke ur skogarna.Och spårvagnsspår?:)
Jag cyklade i Lettland och Litauen och upplevde asfalten som mycket bättre i Litauen! Men jag körde på 28mm däck ;). Cyklade en hel del grusvägar också och till skillnad från Sverige så kunde det köra massa lastbilar på en grusväg (och det gick fort! och dammade!). I Sverige är det ju väldigt sällan någon som kör på bil på en grusväg. :) men Litauen var väldigt fint!
Det finns många grusvägar i Sverige som nästan enbart trafikeras av timmerbilar. Grusvägarna är ju i många fall byggda och bekostade av markägarna enbart för att forsla ut virke ur skogarna.
Just ja, kullersten! Stenar som är inte alls kul, det är lätt att komma ihåg :) De finns i alla byar och städer, vackert att se men jobbigt att cykla på.Kullersten heter det. Fina kullerstensgator på bilderna😃
Kul! Har du några tips, t.ex vad jag måste se och sånt? Eller skrev du några RR jag kan läsa?Och spårvagnsspår?:)
Jag cyklade i Lettland och Litauen och upplevde asfalten som mycket bättre i Litauen! Men jag körde på 28mm däck ;). Cyklade en hel del grusvägar också och till skillnad från Sverige så kunde det köra massa lastbilar på en grusväg (och det gick fort! och dammade!). I Sverige är det ju väldigt sällan någon som kör på bil på en grusväg. :) men Litauen var väldigt fint!
Vägren.den lilla grusremsan eller vad den heter på svenska
Det ordet visste jag inte, tack för hjälpen!Vägren.
Kul att se alla bilder på dina cykelresor!Får ofta frågan vilken rutt jag cyklar.
Visa bilaga 576904
Typ så här ;)
Visa bilaga 576906
Men mestadels EV13 och grus, skog och strand.
Visa bilaga 577240
Då frågan vad jag har för packning. Jag tog inte själv bilden (fick den från en trevlig cyklist i Finland) men det är Pugsley med packning såsom jag kör nu. Lite svårt att se så här en inzoomande bild till:
Visa bilaga 577241
Har två 18 liter drybags: en på styret och den andra bak på sadeln, med tältet ovanpå. Har en 8 liter drybag till som reserv (när jag använder den ligger den också på styret) men ofta är den tom.
På gaffeln har jag fyra Blackburn outpost cages: med tre vattenflaskor och en 4L drybag (med tarp).
På underröret 1 liter bränsleflaska och reserv innerslang (26x4 så den är stort).
Då en Pugsley ramväska, en Morakniv på ramen och de små Revelate väskorna + gps + cykeldator på styret.
Plus en liten ryggsäck med mjuk mat och små grejer såsom pass, pengar, mobil, e-reader, powerbanks mm.
Många undrar vad jag tar med mig så tänkte skicka senare lite mer om packningen, med en bild os. Men har iaf allt jag behöver: verktyg, kök, kläder, mat, bränsle, >6liter vatten, 1-2p tält, 3x3m tarp, vintersovsäck (viktig när det är 34grader), vinterliggunderlag osv. Kan cykla så hela världen runt.
Hoppas svaret hjälper lite, att det ger lite inspiration :)
Kul att se alla bilder på dina cykelresor!
Du är helt klar en stor inspiration för alla som läser på Happy!![]()
Tack, fint att läsa! Då fortsätter jag med lite mer RR :)Instämmer! Jag och min fru cyklade precis en tur i Dalsland - inte helt utan inflytande från all inspiration jag fått i tråden!:)
Precis samma sak upplever jag när jag kör Rando, skiftet mellan att tänka och inte brukar infalla efter ca 40 mil. Det kanske är det som är tjusningen med Långcykling.Tack, fint att läsa! Då fortsätter jag med lite mer RR :)
Själv får jag lite inspiration eller egentligen är det mer styrka/energi än inspiration av möten jag har på resan. I början av resan finns det mycket att tänka på: jobb, kollegor, kompisar, små/stora problem etc. Men snabbt är de borta för man kopplar ju av, iaf jag. Och då tar cyklingen, vädret och alla intryck av resan över. Men när jag cyklar dag efter dag på ändlösa tomma grusvägar eller på riktigt tråkiga asfaltvägar. Eller när jag kämpar många dagar i motvind, regn eller mördande sol, är det svårt att tänka på nåt eftersom huvudet tömmer helt. Då får man köra på automatisk pilot, stänga av känslor och bara trampa på. Och det kan vara svårt tycker jag. Har haft dagar (inte på den här resan) att jag var så tom i huvudet att jag började sjunga eller prata högt, eller räkna varje pedaltramp till 1000, eller försöka hitta ord på varje bokstav i alfabet (t.ex mat, djur, verktyg, namn osv i olika språk).
Då är det också mycket frestande att ta ofta rast, men det hjälper inte. Man blir bara seg, stel, tappar glädje och det kostar mycket tid. Bäst att bita sig fast i cyklingen och trampa vidare som en dum idiot. Så när jag då möter någon ute och pratar lite, är det mycket välkommen. Det är som värdefull energi, jag får några nya känslor och nåt nytt att tänka på. Låter kanske lite dum men jag kan cykla/leva länge på några fina ord eller vanligt småprat än på 100 Snickers. Det gör det lättare på långa tråkiga cykeldagar.
Det måste vara mycket svårare. Jag kan sätta upp tältet när som helst (om jag har vatten/mat) men en randonneur får alltid cykla vidare. Det är bara att det inte hjälper att sätta upp tältet för då blir avståndet ännu längre och då är det lätt att ge upp.Precis samma sak upplever jag när jag kör Rando, skiftet mellan att tänka och inte brukar infalla efter ca 40 mil. Det kanske är det som är tjusningen med Långcykling.
Tack för tipset! Jag hittade Arseniy Kotov portfolio och mer info på den här sidan: https://arseniykotov.com/?lang=eng#2 Otroligt vackra bilder, ger mycket inspiration och idéer!Väldigt ”intressant”. Det bästa med att cykla är att få en liten inblick i ett annat samhälle. Det finns något lite fascinerande i att även om folk bor i sovjetiska bo-maskiner utan utsmyckning så gör folk sina hus till ”sitt eget” med egna inglasade balkonger, någon har murat ett balkongstaket etc.
Också tufft att höra om de inte splittringarna. Kan inte bli lättare nu med Rysslands aggressioner.
Om du hade varit på Instagram hade jag tipsat om northern friend. Han och hans partner reser runt i kommunistländerna främst (inte minst avlägsna delar av Ryssland) och fotar. Det är inte klokt vilka villkor människor lever under bitvis. Människor som bor kvar i ”övergivna” gruvstäder i Sibirien där hälften av lägenheterna är översvämmade av is pga frostsprängda rör men några angränsande lägenheter fortfarande är bebodda av envisa, ofta äldre människor.
Tack för tipset! Jag hittade Arseniy Kotov portfolio och mer info på den här sidan: https://arseniykotov.com/?lang=eng#2 Otroligt vackra bilder, ger mycket inspiration och idéer!
Skulle gärna vilja göra en lång resa i Lettland till. På en snabbare cykel för att lättare kunna besegra de tråkiglånga grusvägarna. Skulle också vilja lära mig språket lite och vill då gärna köra längs övergivna byggnader från sovjettiden, såsom resterna av industribyggnader, militärbaser, bunkrar, förfallna hus var fortfarande människor i bo osv. Lite som en rampturist. En cyklande rampturist, det låter kanske lite bättre ;)
Men hur hittar man de där övergivna sovjetställena, det är inte lätt. Man får också hitta bra rutter, finns många vägar jag inte skulle våga cykla på.
Det låter skoj! Jag funderade just på detta idag på finhempendlingen. Tänk om någon skulle cykla och skriva en bok om det. Finns ju mycket potential :) har läst en del sådana böcker. En av favoriterna är en snubbe som cyklar runt i Kina ett bra tag, tar sig tid och träffar en del folk, fotar mycket. Sedan gör han om det 10 år senare. Samma rutt, försöker träffa samma folk. Också skriver han lite om, inte bara en "vanlig" RR, utan han skriver också mycket om skillnaderna på dessa 10 år, vissa delar inåt landet där utvecklingen hade varit enorm på dessa 10 år. Riktig kanonbok.Jag drömmer om att kombinera cykelresor med reportage, antingen är på Happy eller i en tidning eller någon annan stans. Intervjuer med människor och foton från sådant som intresserar mig. Jag tror det hade gett en extra meningsfullhet till resan och andra intryck. Mina bästa resor har alla varit studieresor där man fått lära sig om det lokala samhället och träffa människor och utbyta erfarenheter. Tänk att kunna kombinera det med skrivande.
Du kan ju börja här på Happy, jag skulle säkert gärna läsa dig!Jag drömmer om att kombinera cykelresor med reportage, antingen är på Happy eller i en tidning eller någon annan stans. Intervjuer med människor och foton från sådant som intresserar mig. Jag tror det hade gett en extra meningsfullhet till resan och andra intryck. Mina bästa resor har alla varit studieresor där man fått lära sig om det lokala samhället och träffa människor och utbyta erfarenheter. Tänk att kunna kombinera det med skrivande.
Vet du vad boken eller cyklisten heter? Skulle vara kul att läsa.En av favoriterna är en snubbe som cyklar runt i Kina ett bra tag, tar sig tid och träffar en del folk, fotar mycket. Sedan gör han om det 10 år senare. Samma rutt, försöker träffa samma folk. Också skriver han lite om, inte bara en "vanlig" RR, utan han skriver också mycket om skillnaderna på dessa 10 år, vissa delar inåt landet där utvecklingen hade varit enorm på dessa 10 år. Riktig kanonbok.
Kan ta mycket längre än så ibland!Överfart tar nästan 9 timmar.
jadu, det var en bra fråga. Den ligger i någon flyttkartong någonstans. Ska försöka komma ihåg det senare när jag packar upp grejjerna :)Vet du vad boken eller cyklisten heter? Skulle vara kul att läsa.
En linje över Kina?jadu, det var en bra fråga. Den ligger i någon flyttkartong någonstans. Ska försöka komma ihåg det senare när jag packar upp grejjerna :)
Tack för tipset! Låter mycket intressant!En linje över Kina?
![]()
En linje över Kina av Marcus Haraldsson (Bok)
<b><a href="http://www.bokus.com/newsletters/Pdf/9789150108224.pdf" target="blank">Läs ett provkapitel här>></a></b> År 1999 gjorde Marcus Haraldsson, som ung äventyrslysten student, en cykeltur tvärs över Kina från det tibetanska höglandets vidder till Hongkongs skyskrapor. När han sju år...www.bokus.com
Just det, den är det! Köpte den boken på en fotoutställning han hade i och med släppet. Riktigt kul.En linje över Kina?
![]()
En linje över Kina av Marcus Haraldsson (Bok)
<b><a href="http://www.bokus.com/newsletters/Pdf/9789150108224.pdf" target="blank">Läs ett provkapitel här>></a></b> År 1999 gjorde Marcus Haraldsson, som ung äventyrslysten student, en cykeltur tvärs över Kina från det tibetanska höglandets vidder till Hongkongs skyskrapor. När han sju år...www.bokus.com
Jag är hem igen så att svara går bra nu :)Vi bor en hel del på camping för min fru fryser så om hon inte får duscha av sig svetten och byta kläder. Jag förstår inte riktigt det (man kan ju bada).
Hur gör du för att inte frysa på kvällen när man är lite svett-fuktig, kanske har en bh som håller kvar fukten etc.? Om du orkar svara på det också :) Nu när vi var ute var det ca 15 grader för det mesta och vi hade ingen möjlighet att göra upp en eld.
Oj, har missat ditt inlägg! Och vilket inlägg, vad kul!Nu har jag läst genom hela tråden från sida ett och måste bara instämma i kören av inlägg att detta är en väldigt inspirerande tråd. Tack för att du delar med dig!
Så om du någon gång i framtiden eventuellt skulle övertygas av någon att sammanfatta tråden i bokformat. Rent hypotetiskt. Så har du här mitt förslag på omslag. :P
Visa bilaga 583127
Jag med!Ser fram emot boken! :)
Har nu botaniserat igenom tråden i jakt på material till min tråd med länkar till utlands-RR:ar. Har bara sporadiskt läst texten men jag måste säga att jag blivit glad av att se alla fina (natur)bilder.
Ur mitt perspektiv var det dock en liten utmaning att få klart för mig var bilder var tagna och hur du färdats då saker inte alltid kommer i kronologisk ordning och rutterna är lite av mysterier. Absolut inget klagomål från min sida. Jag tycker det är helt rätt att TS kör sin stil i denna typ av trådar. Lyckades till slut finna delar från Norge, Danmark, Finland, Estland och Lettland som utvidgade länkarkivet.
Tack för välkommen. 😘Kul att höra från dig igen!
Ungefär hur lång blir turen på södra EDT?
Tänkte du cykla hela vägen till Cape St Vincent eller blir det en kortare del?
Lycka till!
Jag är förresten i Lettland nu. In Riga var det fortfarande 32 grader men nu är det mycket bättre väder. Har till och med regnat.
Lettland har ännu mer dåliga vägar än Estland. I Estland såg jag också många motorcyklister (kändes mer än i Sverige) men de har försvunnen. Ibland mötter jag en som kör långsamt och de står ofta upp på pedalerna. Det måste vara livsfarligt i mörket.
Visa bilaga 576561
I städer och byar finns ofta de här stenarna, vet inte vad de heter på svenska.
Visa bilaga 576557
Jobbigt att cykla på och jag är glad med de tjocka däcken och fälgarna.
Oj, kommer inte så bra ihåg alla namnplatser, så jag vet inte säkert men det kan vara Liepaja!Är bilderna från Liepaja?
HäftigtDet var mycket jobb men här en liten lista var jag har cyklat sedan jag vågade komma in i Happy.
Som sagt bara de riktiga långa turer så inte de från några dagar/vecka osv. Och jag är lite glömsk, dement, kaotisk, vilse mm så listan är inte komplett. 🤪
Finns några routes (eller några delar av dem) jag ofta cyklar. T.ex Bergslagsleden, Vasaloppet (Sälen-Mora), Siljan runt, Siljansleden (också den stora rundan), nästan alla Sverigeleder, Cykelspåret (Haparande-Ystad) som är nästan samma som Eurovelo 10/Baltic Sea route, Eurovelo 7 (Sun route), Vänern-runt, Mälardalsleden, St:Olovsleden till Norge, några delar av Kungsleden, Rallarvägen (Abisko till Norge), i Tiveden, Bergslagen, Tiomilaskogen (till/från Norge), sträckan Orsa-Jokkmokk, Kiruna-Narvik, Arvidsjaur-Treriksröset eller via Finland till norges Alta osv.
De lederna använder jag nämligen som mellanroute till andra routes. T.ex när jag cyklar till Amsterdam (tror totalt 5 ggr nu) tar jag Vänerns östra sida och tillbaka vänstra sida så då blir det några ggr Vänern runt. 😁
De flesta långturer är typ 80% offroad (grus/skog/fjäll/vatten), alltid med tält (mestadels fritältning) och i alla säsonger. Här några jag kommer ihåg:
Mitten av Dalarna till kyrkogården Båstnäs (och lite in i Norge) och tillbaka.
Från Dalarna till Helsingborg, bl.a via Kattegattleden och tillbaka. På racer så det var asfalt.
Dalarna till Helagsfjället. Via Tandådalen, Idrefjäll, Funäsdalen, Tänndalen, Flatruet mm. Tillbaka hade jag packraft med så det var bikerafting på älvar, sjöar, åar mm.
Via Dalarna och Jämtland till närmaste fjäll för att cykla hela fjällkedjan till Finland. Men pga skogsbränder (tror det var året 2018) var det för farligt så jag fick cykla tillbaka och körde sedan till Värmland, Örebro län mm.
Har aldrig känt mig så rädd i skogen, det var riktig hemskt.
Bikerafting upp till Kiruna, Finland, Norge, Senja runt (norsk ö) och tillbaka via Norge genom fjäll och själfmordstigar till Junkerdalen, Jäkkvikk (Kungsleden), upp igen till Porjus och via älvar, Klimpfjäll, Marsfjällen, Borgafjällen, Vildmarksvägen och mycket mer tillbaka hem.
På racern en gång till Amsterdam och en gång till Bryssel (och tilbaka). Båda ggr med färjan Göteborg-Fredrikshamn, tvärs genom Danmark och kortaste väg i Tyskland.
Bikeraftrundan i Dalarna, Värmland och lite i Norge.
Via Dalarna och Värmland till Norge: Dovrefjäll, Rondane, Pilgrims route och då via Värmland etc tillbaka.
Har också cyklat några sträckor av Vildmarksruta (från Alta till Finland) högt upp i Norge och några små delar av Mjölkevegen.
Långtur i Norge/Finland där jag försökte cykla norra delen av EDT (European Divide Trail) men pga många knott, mygg och fylla ryssar körde jag på asfaltvägar till Sverige igen.
EDT i Sverige. Några delar i Dalarna/Värmland hade för mycket snö och is så det tog låååång tid plus att jag ramlade några ggr där. Fick ont i knä och höft så sista delen till Göteborg tog jag asfaltvägar.
Till Danmark (via färjan Göteborg/Fredrikshamn). Cyklade där vidare på EDT till Tyskland. Men trailen är nästan samma som Pilgrims route och EuroVelo 3 som jag redan har cyklat några ggr så tog därför även några sidospår. Tillbaka via EV12, North Sea Cycle Route.
Långtur i Sverige, Finland, Estland, Lettland. Kombinerade några routes såsom EV13 (Iron Curtain Trail), EV11, EV10 (Baltic Sea Route), Euroroute R1 och några bikepacking/hiking routes.
Har nu cyklat hela finska kusten (Helsingfors till Haparanda) och stora delar av mitten av Finland. Också nästan hela Östersjön runt (Baltic Sea Route) förutom Litauen, Kalingrad och Sydsverige. Tyskland var tråkigaste, Danmark lättast, Polen spännandst och Lettland intressants (och billigast).
Körde också varje vinter några långa turer, typ 1, 2 eller 3 veckor, mestadels i mitten av landet. Men det går lååångsamt (mörkt, kallt, snö, is) så inte viktigt att säga vart osv.
Låter kanske mycket cyklande men det är ju typ 5 år.
Och att resa med en fatbike och packraft är inte alls samma som vanligt tourcykling (tunna däck på asfalt). Det tar mycket mer tid och kan också vara väldigt svårt, framförallt ensam i fjällen eller mitt i vintern. Men frihet- och äventyrkänslan är så mycket mer, finns ingen ord att beskriva. Det är bara fantastiskt :)
Då undrar ju alla hur du tar dig från Sverige till PortugalTack för välkommen. 😘
Tänkte cykla hela södra del, alltså från Portugal till Danmark. Vill köra med min nya big brownie kärlek, en