Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Jonatan F

Aktiv medlem
Och spårvagnsspår?:)

Jag cyklade i Lettland och Litauen och upplevde asfalten som mycket bättre i Litauen! Men jag körde på 28mm däck ;). Cyklade en hel del grusvägar också och till skillnad från Sverige så kunde det köra massa lastbilar på en grusväg (och det gick fort! och dammade!). I Sverige är det ju väldigt sällan någon som kör på bil på en grusväg. :) men Litauen var väldigt fint!

ooms

Aktiv medlem

Jag cyklade i Lettland och Litauen och upplevde asfalten som mycket bättre i Litauen! Men jag körde på 28mm däck ;). Cyklade en hel del grusvägar också och till skillnad från Sverige så kunde det köra massa lastbilar på en grusväg (och det gick fort! och dammade!). I Sverige är det ju väldigt sällan någon som kör på bil på en grusväg. :) men Litauen var väldigt fint!
Det finns många grusvägar i Sverige som nästan enbart trafikeras av timmerbilar. Grusvägarna är ju i många fall byggda och bekostade av markägarna enbart för att forsla ut virke ur skogarna.

Jonatan F

Aktiv medlem
Det finns många grusvägar i Sverige som nästan enbart trafikeras av timmerbilar. Grusvägarna är ju i många fall byggda och bekostade av markägarna enbart för att forsla ut virke ur skogarna.

Jo men här var det mer som en vanlig bilväg, massa lastbilar som for förbi. Timmerbilarna brukar vara få och inte köra så sanslöst fort.

Yonna

Aktiv medlem
Kullersten heter det. Fina kullerstensgator på bilderna😃
Just ja, kullersten! Stenar som är inte alls kul, det är lätt att komma ihåg :) De finns i alla byar och städer, vackert att se men jobbigt att cykla på.

PSX_20220825_094742.jpg

Men ofta är trottoaren bättre, lite konstigt tycker för jag är van att bilen är viktigare än gående och cyklister.

Yonna

Aktiv medlem

Kul! Har du några tips, t.ex vad jag måste se och sånt? Eller skrev du några RR jag kan läsa?

Tycker att asfaltvägarna är inte så dåliga, lite samma som i norr sverige. Däremot finns det många lastbilar som kör som idioter. För snabbt, för tätt på varandra (typ med bara 3m emellan) och de har knuffats mig många ggr i diket. Livsfarligt. Tur att jag har tjocka däck så att jag inte ramlar om i dikets tjocka grus.

När det finns för mycket trafik/lastbilar då kör jag på den lilla grusremsan eller vad den heter på svenska. Den kan vara 1m bred men också bara 20cm. Kan också finnas mycket skräp, glasskärvor os där.

Men ofta är det 'lugnt' på asfaltvägarna och går det fint att cykla. Enligt min erfarenhet :)

Yonna

Aktiv medlem
Jag ändrade planen förresten. Skulle cykla till Litauen och kanske vidare men jag tycker om Lettland och bestämde därför att Litauen kan vänta. Eller egentligen vill jag komma tillbaka till Lettland. Vill också lära mig lite språket för det finns många som inte kan engelska, och skulle gärna vilja prata lite och lära mig mer om folket och landet. Finns också många som fortfarande talar ryska så att veta några ryska ord kan också vara bra.

Så när jag var nästan vid gränsen Litauen körde jag tillbaka, riktning Liepaja, bokade båt Ventspils-Nynäshamn och tar det lååångsamt nu :)

Hoppas bara att nästa gång att det är inte så jävla varmt. När det är >30 grader är 80km per dag riktigt mycket, iaf för mig för jag dör. Men vid typ ca 20grader går det lätt att cykla >100km per dag och det är stor skillnad när man är på långtur. Då hinner man mycket mer och jag vill ju inte bara cykla.

Yonna

Aktiv medlem
IMG_20220823_170109_315.jpg

I Lettland finns förresten många storkar. De är inte alls rädda, de går t.ex på sina långa ben längs tältet och tittar bara med ett öga på mig.

Ska posta några bilder från Estland. Skickar bara de sista bilderna jag tog innan jag körde över gränsen. För då behöver jag inte kolla de andra 1000tals bilderna, väl så enkelt.

IMG_20220823_170113_327.jpg

Här gränsen på Estlands sida med några skyltar, flaggor och ett gammal torn.

IMG_20220823_170116_647.jpg

Och med en kaja på torn förstås.

IMG_20220823_170104_976.jpg

Lettlands sida har bara ordet Latvija.

IMG_20220823_170101_116.jpg

Och den här sticker :)

IMG_20220823_170057_929.jpg

Och som sagt storkar, istf kajor.

IMG_20220823_170053_275.jpg

IMG_20220823_170048_757.jpg

De har också mycket öl jag inte känner så det är kul att provsmaka.

IMG_20220823_170027_324.jpg

Men jag tror de drycker ännu mer vodka, i allt möjliga smaker och färger.

Men nu de sista estlandska bilderna. Typ sista kafé, båt, hus etc.

IMG_20220823_195304_985.jpg

Estland. Var förmodligen en cykel kallas ratta.

IMG_20220823_195313_517.jpg

Sista kafé.

IMG_20220823_195253_597.jpg

Sista cyklar

IMG_20220823_195249_247.jpg

Sista båt

IMG_20220823_195309_487.jpg

Motorcykelparkeringsplats

1240979.jpg

Sidovagnmotorcykel

IMG_20220823_195235_181.jpg

Sista kyrkan

IMG_20220823_195244_034.jpg

.. med utedass på kyrkogården

IMG_20220823_195300_240.jpg

Sista hamburgerbuss

IMG_20220823_195256_904.jpg

Sista bil

IMG_20220823_195317_655.jpg

Och sista ruin (finns många ruiner och övergivna hus)

Har många 'sista-bilder' till :)

Yonna

Aktiv medlem
Får ofta frågan vilken rutt jag cyklar.

IMG_20220823_170031_520.jpg

Typ så här ;)

IMG_20220823_170024_265.jpg

Men mestadels EV13 och grus, skog och strand.

pugs.jpg

Då frågan vad jag har för packning. Jag tog inte själv bilden (fick den från en trevlig cyklist i Finland) men det är Pugsley med packning såsom jag kör nu. Lite svårt att se så här en inzoomande bild till:

index.jpg

Har två 18 liter drybags: en på styret och den andra bak på sadeln, med tältet ovanpå. Har en 8 liter drybag till som reserv (när jag använder den ligger den också på styret) men ofta är den tom.
På gaffeln har jag fyra Blackburn outpost cages: med tre vattenflaskor och en 4L drybag (med tarp).
På underröret 1 liter bränsleflaska och reserv innerslang (26x4 så den är stort).
Då en Pugsley ramväska, en Morakniv på ramen och de små Revelate väskorna + gps + cykeldator på styret.
Plus en liten ryggsäck med mjuk mat och små grejer såsom pass, pengar, mobil, e-reader, powerbanks mm.

Många undrar vad jag tar med mig så tänkte skicka senare lite mer om packningen, med en bild os. Men har iaf allt jag behöver: verktyg, kök, kläder, mat, bränsle, >6liter vatten, 1-2p tält, 3x3m tarp, vintersovsäck (viktig när det är 34grader), vinterliggunderlag osv. Kan cykla så hela världen runt.

Hoppas svaret hjälper lite, att det ger lite inspiration :)

WSMC

Aktiv medlem
Får ofta frågan vilken rutt jag cyklar.

Visa bilaga 576904
Typ så här ;)

Visa bilaga 576906
Men mestadels EV13 och grus, skog och strand.

Visa bilaga 577240
Då frågan vad jag har för packning. Jag tog inte själv bilden (fick den från en trevlig cyklist i Finland) men det är Pugsley med packning såsom jag kör nu. Lite svårt att se så här en inzoomande bild till:

Visa bilaga 577241
Har två 18 liter drybags: en på styret och den andra bak på sadeln, med tältet ovanpå. Har en 8 liter drybag till som reserv (när jag använder den ligger den också på styret) men ofta är den tom.
På gaffeln har jag fyra Blackburn outpost cages: med tre vattenflaskor och en 4L drybag (med tarp).
På underröret 1 liter bränsleflaska och reserv innerslang (26x4 så den är stort).
Då en Pugsley ramväska, en Morakniv på ramen och de små Revelate väskorna + gps + cykeldator på styret.
Plus en liten ryggsäck med mjuk mat och små grejer såsom pass, pengar, mobil, e-reader, powerbanks mm.

Många undrar vad jag tar med mig så tänkte skicka senare lite mer om packningen, med en bild os. Men har iaf allt jag behöver: verktyg, kök, kläder, mat, bränsle, >6liter vatten, 1-2p tält, 3x3m tarp, vintersovsäck (viktig när det är 34grader), vinterliggunderlag osv. Kan cykla så hela världen runt.

Hoppas svaret hjälper lite, att det ger lite inspiration :)
Kul att se alla bilder på dina cykelresor!
Du är helt klar en stor inspiration för alla som läser på Happy!:love:

Yonna

Aktiv medlem
Kul att se alla bilder på dina cykelresor!
Du är helt klar en stor inspiration för alla som läser på Happy!:love:
Instämmer! Jag och min fru cyklade precis en tur i Dalsland - inte helt utan inflytande från all inspiration jag fått i tråden!:)
Tack, fint att läsa! Då fortsätter jag med lite mer RR :)

Själv får jag lite inspiration eller egentligen är det mer styrka/energi än inspiration av möten jag har på resan. I början av resan finns det mycket att tänka på: jobb, kollegor, kompisar, små/stora problem etc. Men snabbt är de borta för man kopplar ju av, iaf jag. Och då tar cyklingen, vädret och alla intryck av resan över. Men när jag cyklar dag efter dag på ändlösa tomma grusvägar eller på riktigt tråkiga asfaltvägar. Eller när jag kämpar många dagar i motvind, regn eller mördande sol, är det svårt att tänka på nåt eftersom huvudet tömmer helt. Då får man köra på automatisk pilot, stänga av känslor och bara trampa på. Och det kan vara svårt tycker jag. Har haft dagar (inte på den här resan) att jag var så tom i huvudet att jag började sjunga eller prata högt, eller räkna varje pedaltramp till 1000, eller försöka hitta ord på varje bokstav i alfabet (t.ex mat, djur, verktyg, namn osv i olika språk).
Då är det också mycket frestande att ta ofta rast, men det hjälper inte. Man blir bara seg, stel, tappar glädje och det kostar mycket tid. Bäst att bita sig fast i cyklingen och trampa vidare som en dum idiot. Så när jag då möter någon ute och pratar lite, är det mycket välkommen. Det är som värdefull energi, jag får några nya känslor och nåt nytt att tänka på. Låter kanske lite dum men jag kan cykla/leva länge på några fina ord eller vanligt småprat än på 100 Snickers. Det gör det lättare på långa tråkiga cykeldagar.

Många tråkiga ord, och ska nu också posta några tråkiga bilder till :)

1photo16617806.jpeg

En helt vanligt lettlandsk bild: 100tals höbalar utan plast, vindkraftverk och en bondgård mellan några träd.

2photo16617806.jpeg

Det var den här bondgården. Med förstås ett storkbo.

3photo16617806.jpeg

Och en brevlåda.

4photo16617806.jpeg

Ändlösa grusvägar.

5photo16617806.jpeg

Om man har tur finns det lite grön i mitten.

6photo16617806.jpeg

Eller det kommer en bil, då blir man glad för att det händer nåt.

7photo16617806.jpeg

Finns många ruiner.

9photo1661780.jpeg

Gamla

8photo1661780.jpeg

Men också nya.

10photo16617807.jpeg

Efter några tvättbrädgrusmil är det skönt att rulla in i en by. Som har alltid några storkbo.

11photo16617807.jpeg

Finns få som kan engelska (de flesta pratar lettiska eller ryska) men det finns alltid några storkar man kan klappa på eller prata med.

12photo16617807.jpeg

Men annars kan man beundra deras bo.

13photo16617807.jpeg

Om jag har tur finns där en liten butik med vatten, fikabröd, glass och en påse frusna frukt. De sista är härligt att äta upp när man trampar vidare.

14photo1661780.jpeg

Jag sover ofta på strand. Ofta är det långgrunt vid stranden, det blir inte djupt förrän flera hundra meter ut. Sover ibland utan tält eller bara i innertältet. Skönt att sova under bar himmel, framförallt när det var så varmt. Så bäst att ha ett tält som kan sätta upp utan yttertält, och som kan stå utan tältpinnar (självstående) för det behövs i sand eller på sten.

15photo16617807.jpeg

Ibland har jag tur och finns i skuggan ett bord med bänkar.

16photo16617807.jpeg

Kan också vara kallt. Här en vinterbild från en konstnär som hade hängt upp några bilder mellan träd vid stranden.

17P1250180.jpg

Några strandbilder till.

18photo1661780.jpeg

19photo16617807.jpeg

SvenC

Aktiv medlem
Tack, fint att läsa! Då fortsätter jag med lite mer RR :)

Själv får jag lite inspiration eller egentligen är det mer styrka/energi än inspiration av möten jag har på resan. I början av resan finns det mycket att tänka på: jobb, kollegor, kompisar, små/stora problem etc. Men snabbt är de borta för man kopplar ju av, iaf jag. Och då tar cyklingen, vädret och alla intryck av resan över. Men när jag cyklar dag efter dag på ändlösa tomma grusvägar eller på riktigt tråkiga asfaltvägar. Eller när jag kämpar många dagar i motvind, regn eller mördande sol, är det svårt att tänka på nåt eftersom huvudet tömmer helt. Då får man köra på automatisk pilot, stänga av känslor och bara trampa på. Och det kan vara svårt tycker jag. Har haft dagar (inte på den här resan) att jag var så tom i huvudet att jag började sjunga eller prata högt, eller räkna varje pedaltramp till 1000, eller försöka hitta ord på varje bokstav i alfabet (t.ex mat, djur, verktyg, namn osv i olika språk).
Då är det också mycket frestande att ta ofta rast, men det hjälper inte. Man blir bara seg, stel, tappar glädje och det kostar mycket tid. Bäst att bita sig fast i cyklingen och trampa vidare som en dum idiot. Så när jag då möter någon ute och pratar lite, är det mycket välkommen. Det är som värdefull energi, jag får några nya känslor och nåt nytt att tänka på. Låter kanske lite dum men jag kan cykla/leva länge på några fina ord eller vanligt småprat än på 100 Snickers. Det gör det lättare på långa tråkiga cykeldagar.
Precis samma sak upplever jag när jag kör Rando, skiftet mellan att tänka och inte brukar infalla efter ca 40 mil. Det kanske är det som är tjusningen med Långcykling.

Yonna

Aktiv medlem
Precis samma sak upplever jag när jag kör Rando, skiftet mellan att tänka och inte brukar infalla efter ca 40 mil. Det kanske är det som är tjusningen med Långcykling.
Det måste vara mycket svårare. Jag kan sätta upp tältet när som helst (om jag har vatten/mat) men en randonneur får alltid cykla vidare. Det är bara att det inte hjälper att sätta upp tältet för då blir avståndet ännu längre och då är det lätt att ge upp.
Jag delar själv upp tråkiga avstånd i mindre portioner så att jag varje gång har ett nytt mål att cykla till. Typ till nästa högsta punkt, bro, korsning osv och då får jag som liten belöning rast, mat, kaffe, skugga, värme eller det sista äpplet eller choklad. Och så kämpar jag vidare. Annars funkar det inte och slirar jag bara trött, sur och omotiverat runt. Ibland kan belöningen vara att inte ta det sista äpplet och bara cykla vidare, då fyller man med lite extra styrka, typ jag-är-så-duktig-styrka. Konstigt nog :)

1P1250197a.jpg

På den här milslånga tråkiga grusvägen var nästa mål en busshållplats med skydd. Ofta finns det nämligen bara en liten bänk att sitta på.

2P1250194b.jpg

Fick sedan köra mer än 3 mil på den dammiga sandpuckelvägen innan jag hittade en.

3P1250239a.jpg

Den här korsningen var också ett mål. Enligt kartan skulle det vara en rastplats, men i verklighet fick jag först köra 3km på grusvägen och rastplatsen var bara en P-plats. Ingen bord/bänk, bara grus. Då blir man lite besviken och förbannat, men det är bra för det ger energi.

4P1240877a.jpg

Tur att det finns kyrkogårdar.

5P1240881.jpg

Då känner man sig inte ensam längre.

6P1250204.jpg

Finns också kor, hästar eller en ensam get som man kan prata med. Ofta sitter de fast med ett långt rep. Den här geten satt fast med en kedja, kanske han hade ätit upp repet. Och han tyckte tydligen inte om fatbikers-med-små-däck för han försökte anfalla mig. Tur att han satt fast.

8P1250254.jpg

En av de bästa grejerna som finns i Lettland: kaffeautomat! För 1,10 euro har man en stor kaffe, té eller varm choklad.

9P1250245.jpg

De finns nästan alltid vid en liten butik, så då kan man köpa fikabröd (de har bl.annat härliga stoooora kanelbullar). Och tomat-vitlök-ost. 😍
Förresten är det billigare än i Sverige, ibland mycket billigare.

10P1250153.jpg

Men de bästa rastplatserna är små marknader. Finns alltid blommor, grönsaker, kläder att köpa och ofta nåt att äta/dricka. Om man har tur finns det dessutom ett bord med några stolar.

11P1250248.jpg

Har ännu inte sett många cyklister, iaf inte på landet. Mestadels har de typ så här cyklarna. Förresten var det två män som körde dem.

12P1250151.jpg

Sparkcyklar finns inte heller så mycket som i andra länder. Och dem slängas inte som skräp på vägen såsom de gör i Sverige. Nej, här står de prydligt.

13P1250136.jpg

Har sett bara en cykelaffär. Tyvärr var den stängt, hade varit roligt att prata lite om cyklingen i Lettland.

14P1250138.jpg

Kikade genom fönstret, de säljer vanliga stadscyklar men också holländska träskor. 🤩

15P1250354.jpg

Men staten/kommun bygger på att cyklister får det bättre. Finns t.ex många cykelställ.

17P1250149.jpg

Och ny asfalt, framförallt för cyklister och gående.

16P1250271.jpg

Ibland ser det till och med ut som att det finns en cykelled. Här cyklade jag 47 km på ny asfalt, det var skönt!

18P1250361.jpg

Vanligt att se en bra väg/gåta bredvid en gammal förfallen hus. Ofta bor där fortfarande människor i.

De har det inte lätt i Lettland. De är bara 30 år ’fri’ från Sovjetunionen och allt påminner om den sovjetiska ockupationen. T.ex många byggnader är riktigt sovjetiska (regimen hade förbjudit arkitektonisk utsmyckning av vanliga byggnader). Finns också fortfarande spänningar/splittring mellan rysktalande och lettiska befolkning (mer än tredje del har ryska som modersmål) och enligt några letter jag pratade med ser de ofta ryssarna som fienden.

Mycket påminner också när landet var ockuperades av Nazityskland. Andre världskriget var också en enorm förstörelse för landet, mycket värre än första världskriget (som också var en väldigt förstörelse), t.ex att befolkningen minskade med 30%. Och ofta, när jag pratar lite med folk, då diskuteras detta också. Tyvärr kan jag inte språket och många kan inte engelska.

19P1250160.jpg

Jag tar nästan aldrig bilder av kyrkor, katedraler, moskéer etc. Religion (spelar ingen roll om det är kristendom, islam eller en rosa-kanin-sekt) är för mig förknippat med förtryck, makt, våld, krig osv och därför kan jag inte se skönheten i deras gudshus. Tog därför bara den här bilden för att visa att skillnaden mellan ett gudshus och själva omgivningen (var folket bor) kan vara så stort.

21P1250168.jpg

Såsom de här lägenheterna som finns i närheten.

20P1250165.jpg

På andra sidan av katedralen finns många övergivna förfallna byggnader.

22P1250310.jpg

Jo, det finns gräs, träd och balkonger.

23P1250312.jpg

Men det kan inte vara riktigt kul att bo här.

P1250263.jpg

Det är lätt att tro att ingen bor här, men så är det inte.

WSMC

Aktiv medlem
Kul att se så många intressanta bilder!
Framför allt tycker jag bilden på cykelaffären hade något speciellt.
Fortsatt lycka till på färden.

Jonatan F

Aktiv medlem
Väldigt ”intressant”. Det bästa med att cykla är att få en liten inblick i ett annat samhälle. Det finns något lite fascinerande i att även om folk bor i sovjetiska bo-maskiner utan utsmyckning så gör folk sina hus till ”sitt eget” med egna inglasade balkonger, någon har murat ett balkongstaket etc.

Också tufft att höra om de inte splittringarna. Kan inte bli lättare nu med Rysslands aggressioner.

Om du hade varit på Instagram hade jag tipsat om northern friend. Han och hans partner reser runt i kommunistländerna främst (inte minst avlägsna delar av Ryssland) och fotar. Det är inte klokt vilka villkor människor lever under bitvis. Människor som bor kvar i ”övergivna” gruvstäder i Sibirien där hälften av lägenheterna är översvämmade av is pga frostsprängda rör men några angränsande lägenheter fortfarande är bebodda av envisa, ofta äldre människor.

Yonna

Aktiv medlem
Väldigt ”intressant”. Det bästa med att cykla är att få en liten inblick i ett annat samhälle. Det finns något lite fascinerande i att även om folk bor i sovjetiska bo-maskiner utan utsmyckning så gör folk sina hus till ”sitt eget” med egna inglasade balkonger, någon har murat ett balkongstaket etc.

Också tufft att höra om de inte splittringarna. Kan inte bli lättare nu med Rysslands aggressioner.

Om du hade varit på Instagram hade jag tipsat om northern friend. Han och hans partner reser runt i kommunistländerna främst (inte minst avlägsna delar av Ryssland) och fotar. Det är inte klokt vilka villkor människor lever under bitvis. Människor som bor kvar i ”övergivna” gruvstäder i Sibirien där hälften av lägenheterna är översvämmade av is pga frostsprängda rör men några angränsande lägenheter fortfarande är bebodda av envisa, ofta äldre människor.
Tack för tipset! Jag hittade Arseniy Kotov portfolio och mer info på den här sidan: https://arseniykotov.com/?lang=eng#2 Otroligt vackra bilder, ger mycket inspiration och idéer!

Skulle gärna vilja göra en lång resa i Lettland till. På en snabbare cykel för att lättare kunna besegra de tråkiglånga grusvägarna. Skulle också vilja lära mig språket lite och vill då gärna köra längs övergivna byggnader från sovjettiden, såsom resterna av industribyggnader, militärbaser, bunkrar, förfallna hus var fortfarande människor i bo osv. Lite som en rampturist. En cyklande rampturist, det låter kanske lite bättre ;)
Men hur hittar man de där övergivna sovjetställena, det är inte lätt. Man får också hitta bra rutter, finns många vägar jag inte skulle våga cykla på.

Jonatan F

Aktiv medlem
Tack för tipset! Jag hittade Arseniy Kotov portfolio och mer info på den här sidan: https://arseniykotov.com/?lang=eng#2 Otroligt vackra bilder, ger mycket inspiration och idéer!

Skulle gärna vilja göra en lång resa i Lettland till. På en snabbare cykel för att lättare kunna besegra de tråkiglånga grusvägarna. Skulle också vilja lära mig språket lite och vill då gärna köra längs övergivna byggnader från sovjettiden, såsom resterna av industribyggnader, militärbaser, bunkrar, förfallna hus var fortfarande människor i bo osv. Lite som en rampturist. En cyklande rampturist, det låter kanske lite bättre ;)
Men hur hittar man de där övergivna sovjetställena, det är inte lätt. Man får också hitta bra rutter, finns många vägar jag inte skulle våga cykla på.

Kul att du gillar det! Jag tycker mycket om hans foton också.

Jag tror att han tittar mycket på satellitbilder (letar väl efter stora grå fyrkanter etc) men nej - inte lätt!

Jag drömmer om att kombinera cykelresor med reportage, antingen är på Happy eller i en tidning eller någon annan stans. Intervjuer med människor och foton från sådant som intresserar mig. Jag tror det hade gett en extra meningsfullhet till resan och andra intryck. Mina bästa resor har alla varit studieresor där man fått lära sig om det lokala samhället och träffa människor och utbyta erfarenheter. Tänk att kunna kombinera det med skrivande.

Kul att höra att du har en så fin resa .)

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Jag drömmer om att kombinera cykelresor med reportage, antingen är på Happy eller i en tidning eller någon annan stans. Intervjuer med människor och foton från sådant som intresserar mig. Jag tror det hade gett en extra meningsfullhet till resan och andra intryck. Mina bästa resor har alla varit studieresor där man fått lära sig om det lokala samhället och träffa människor och utbyta erfarenheter. Tänk att kunna kombinera det med skrivande.
Det låter skoj! Jag funderade just på detta idag på finhempendlingen. Tänk om någon skulle cykla och skriva en bok om det. Finns ju mycket potential :) har läst en del sådana böcker. En av favoriterna är en snubbe som cyklar runt i Kina ett bra tag, tar sig tid och träffar en del folk, fotar mycket. Sedan gör han om det 10 år senare. Samma rutt, försöker träffa samma folk. Också skriver han lite om, inte bara en "vanlig" RR, utan han skriver också mycket om skillnaderna på dessa 10 år, vissa delar inåt landet där utvecklingen hade varit enorm på dessa 10 år. Riktig kanonbok.

Yonna

Aktiv medlem
Du kan ju börja här på Happy, jag skulle säkert gärna läsa dig!

En av favoriterna är en snubbe som cyklar runt i Kina ett bra tag, tar sig tid och träffar en del folk, fotar mycket. Sedan gör han om det 10 år senare. Samma rutt, försöker träffa samma folk. Också skriver han lite om, inte bara en "vanlig" RR, utan han skriver också mycket om skillnaderna på dessa 10 år, vissa delar inåt landet där utvecklingen hade varit enorm på dessa 10 år. Riktig kanonbok.
Vet du vad boken eller cyklisten heter? Skulle vara kul att läsa.

Yonna

Aktiv medlem
Några snabba bilder.

1P1250373.jpg

Ventspils, en liten hamnstad i Lettland, var båten till Nynäshamn väntar. Överfart tar nästan 9 timmar.

P1250356.jpg

Finns många kor i staden och hamn. De lämnades efter två konstprojekt i 2002 och 2012 och har blivit en av Ventspils symboler.

P1250360.jpg

P1250374.jpg

Jag är den första som får köra in i valfiskens tomma buk.

P1250385.jpg

Bilar som kommer lite sent får stå ute, i den salta vinden.

P1250395.jpg

Ett hav av kranar och några små gula lökar

P1250404.jpg

Hamnmannen lossar trossen.

P1250408.jpg

Hejdå Ventspils!

P1250438.jpg

Hejdå Lettland, hoppas vi ses nästa år igen. 😘

mzi

Aktiv medlem
Överfart tar nästan 9 timmar.
Kan ta mycket längre än så ibland!

🙀

Garaban

Medlem
jadu, det var en bra fråga. Den ligger i någon flyttkartong någonstans. Ska försöka komma ihåg det senare när jag packar upp grejjerna :)
En linje över Kina?

Yonna

Aktiv medlem
En linje över Kina?
Tack för tipset! Låter mycket intressant!

Yonna

Aktiv medlem
Lite uppdate :)

Är i Sverige tillbaka. Tänkte cykla från Nynäshamn till Stockholm, ta tåget för att snabbt komma bort från landets tråkigaste del och då cyklar hem. Men efter 4 tråkiga mil, mitt i Handen, ändrade jag planen för man blir ju inte glad. Trampade därför riktning Tyresta naturreservat och därefter till syd igen, till Gålö. Tänkte bo på en camping, duscha, borsta håret, tvätta tshirt så att jag skulle vara fräsch i tåget.

Nu är jag inte så förtjust i campings (varför betala dyrt för att sova mellan stora campers, caravans, skrikande barn, skällande hundar och nyfikna blickar) men kom just från Lettland och där var det ofta trevligt på campings. Också lätt, behövs inget pass, campingkeyeuropassmedlemkort, myntdusch, digitala kodkort osv. Så inget problem om receptionen stängs kl 18, man kan bara sätta upp tältet, gå på toa eller duscha utan jävla kort (som man glömmer på toa och då kan man inte komma in igen).
De är billiga också, ofta 5 eller 7 euro.

P1240936.jpg

Då får man ofta ett eget bord och grill.

P1240939.jpg

Vatten och el finns på den lilla stolpen och stranden är 20m bort.

P1240984.jpg

Den här lilla camping var fint, med en trevlig ägare som hade byggt i en 150 år gammal lada ett gemensamt kök, med kylskåp, vattenkokare, kaffe, bord osv.

P1240971.jpg

De enda gästerna var en motorbiker och jag så det var mycket lugnt :)

P1250042.jpg

Finns också flowerpowersnäckcampings. Tjejen var ett strålande sällskap, hon tappade aldrig humöret.

Så jag hade glömt lite hur det kan vara i Sverige. Första fel jag gjorde var att komma efter kl18. Morgonen efter, när jag kom in i receptionen och ville betala, fick jag först skriva allt jag visste om mig själv (fejkade mitt telnr och mejladress), de ville se mitt IDkort och då var det ”370 kr, tack”. När jag sa att jag har bara ett litet tält, cykel och ingen el, tittade mannen en gång till i datorn och sa ”jo, det stämmer, du har ett tält och cykel, så det blir 370kr”. Helt galen, så om man är två, med varsitt tält får man betala 740kr.

Så jag var lite förbannat på min första dag i Sverige igen. Men glömde snart allt när jag hittade lite gatukonst. Jag älskar gatukonst, har en hel församling bilder hemma i datorn.
Men de här bilderna är från min första dagen i Sverige igen, eller egentligen var det andra dagen :)
P1250473A.jpg

P1250475.jpg

P1250478A.jpg

P1250482.jpg

P1250484.jpg

P1250488.jpg

P1250491A.jpg

P1250497.jpg

P1250499 .jpg

RP1250474A.jpg

RP1250479.jpg

Jonatan F

Aktiv medlem
Vilken fantastisk konst!

Smart med eu-korten. Campingar som stänger tidigt är ju ett elände. :(

Vi bor en hel del på camping för min fru fryser så om hon inte får duscha av sig svetten och byta kläder. Jag förstår inte riktigt det (man kan ju bada).

Hur gör du för att inte frysa på kvällen när man är lite svett-fuktig, kanske har en bh som håller kvar fukten etc.? Om du orkar svara på det också :) Nu när vi var ute var det ca 15 grader för det mesta och vi hade ingen möjlighet att göra upp en eld.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
En linje över Kina?
Just det, den är det! Köpte den boken på en fotoutställning han hade i och med släppet. Riktigt kul.

Yonna

Aktiv medlem
Vi bor en hel del på camping för min fru fryser så om hon inte får duscha av sig svetten och byta kläder. Jag förstår inte riktigt det (man kan ju bada).

Hur gör du för att inte frysa på kvällen när man är lite svett-fuktig, kanske har en bh som håller kvar fukten etc.? Om du orkar svara på det också :) Nu när vi var ute var det ca 15 grader för det mesta och vi hade ingen möjlighet att göra upp en eld.
Jag är hem igen så att svara går bra nu :)

Tror jag gör det lite annorlunda för ofta cyklar jag till sent på kvällen, kan vara mörkt innan jag kryper i sovsäcken. På ljusa sommarnätter kan jag cyklar hela natten, framförallt på 28mm-långturer.
Tycker inte om att sitta hela kvällen framför tältet, inte heller att laga mat så sent. Vill bara sova, typ ride-eat-sleep-repeat. Annars blir jag bara kallt, stel och tar det lång tid (energi) innan jag är varmt i sovsäcken igen. Så vanligtvis äter jag mitt på dagen (lunch) eller fördelat i små portioner så att jag slipper laga mat på (kalla)kvällar. Är jag långt bort från civilisation är det nåt annat förstås.

Angående svett och sånt. Jag blir snabbt varm när jag cyklar, snabbt kallt när jag slutar och svettas bara lite (förutom när det är riktig varmt eller mitt i vintern när jag kämpar i djup snö). Har tunna löpning/cykeltights och ofta bara en t-shirt på mig så när det är kallt och jag har rast eller sätter upp tältet, tar jag mer kläder på mig och väntar inte tills jag fryser för då är det för sent.
Behöver inte duscha varje kväll, tur för det går inte i skogen :) Svettig t-shirt och bh hänger inne på tältets torklina (väldigt skönt att ha torklinor i tältet) eller spolar rent i sjö, bäck osv och hänger sedan över cykeln eller i ett träd. De torkar nästa dag på cykeln i vinden, eller jag tar de blött på mig. 🥶

I vintern är allt annorlunda förstås men tror jag är en av få som cyklar långt när det fryser :)

aanee

Aktiv medlem
Nu har jag läst genom hela tråden från sida ett och måste bara instämma i kören av inlägg att detta är en väldigt inspirerande tråd. Tack för att du delar med dig!

Så om du någon gång i framtiden eventuellt skulle övertygas av någon att sammanfatta tråden i bokformat. Rent hypotetiskt. Så har du här mitt förslag på omslag. :P

Yonna_bokomslag.png

Yonna

Aktiv medlem
Nu har jag läst genom hela tråden från sida ett och måste bara instämma i kören av inlägg att detta är en väldigt inspirerande tråd. Tack för att du delar med dig!

Så om du någon gång i framtiden eventuellt skulle övertygas av någon att sammanfatta tråden i bokformat. Rent hypotetiskt. Så har du här mitt förslag på omslag. :P

Visa bilaga 583127
Oj, har missat ditt inlägg! Och vilket inlägg, vad kul!
Det ger glädje och energi! Tack! 😘

GoranS

Aktiv medlem
Har nu botaniserat igenom tråden i jakt på material till min tråd med länkar till utlands-RR:ar. Har bara sporadiskt läst texten men jag måste säga att jag blivit glad av att se alla fina (natur)bilder.

Ur mitt perspektiv var det dock en liten utmaning att få klart för mig var bilder var tagna och hur du färdats då saker inte alltid kommer i kronologisk ordning och rutterna är lite av mysterier. Absolut inget klagomål från min sida. Jag tycker det är helt rätt att TS kör sin stil i denna typ av trådar. Lyckades till slut finna delar från Norge, Danmark, Finland, Estland och Lettland som utvidgade länkarkivet.

Yonna

Aktiv medlem
Var länge sen jag kollade Happy. Tiden går väldigt fort och livet med, ibland hinner jag inte med. 🙃

Har nu botaniserat igenom tråden i jakt på material till min tråd med länkar till utlands-RR:ar. Har bara sporadiskt läst texten men jag måste säga att jag blivit glad av att se alla fina (natur)bilder.

Ur mitt perspektiv var det dock en liten utmaning att få klart för mig var bilder var tagna och hur du färdats då saker inte alltid kommer i kronologisk ordning och rutterna är lite av mysterier. Absolut inget klagomål från min sida. Jag tycker det är helt rätt att TS kör sin stil i denna typ av trådar. Lyckades till slut finna delar från Norge, Danmark, Finland, Estland och Lettland som utvidgade länkarkivet.

Vad mycket jobb du gjorde Goran! Och vad härligt din Meta tråd, tack för jobbet! 😍
Kollade snabbt första sidan, imponerade att det finns 666 RR, och då i 79 länder.
Kanske jag kan bidra med Luxemburg som 80:e land när jag ska cykla södra delen av EDT i år, alltså om jag tar en liten omväg då.

Vågar själv inte läsa mina konstiga texter tillbaka så vet inte så bra om vilka turer jag snackade. Men kan skriva en liten lista av några långturer jag gjorde efter mitt första inlägg här. Inte de där korta turerna från några dagar till typ två veckor. De var mestadels i mitten av Sverige eller till en kompis långt bort, långsamt-bikerafting, några ggr till Stockholm osv så inte värt att nämna.

Och eftersom jag aldrig sparar/dokumenterar var, när, hur många dagar, mil, höjdmeter, var jag sov, åt mm (inte alls viktig), glömmer jag förmodligen några långturer. Så listan är inte komplett. Men hoppas det kan hjälpa lite som cykel-inspiration.

Kan också posta en liten lista var jag har paddlat med fatbike och packraft, alltså bikerafting. Men kommer aldrig ihåg vad allt heter så listan är inte heller komplett 🤪

WSMC

Aktiv medlem
Kul att höra från dig igen!
Ungefär hur lång blir turen på södra EDT?
Tänkte du cykla hela vägen till Cape St Vincent eller blir det en kortare del?
Lycka till!

Yonna

Aktiv medlem
Kul att höra från dig igen!
Ungefär hur lång blir turen på södra EDT?
Tänkte du cykla hela vägen till Cape St Vincent eller blir det en kortare del?
Lycka till!
Tack för välkommen. 😘

Tänkte cykla hela södra del, alltså från Portugal till Danmark. Vill köra med min nya big brownie kärlek, en BigBroBrother 29er. Men cykeln är inte färdigt, har bara ram och sadel, så kanske jag får ändra planen.
Då blir det kanske bikerafting i Belgien/Frankrike med fatbiken.
Vill också gärna köra i Lettland igen, plus Litauen.
Eller Norge/Finland på den sista EDT-biten eller en blandning EDT, Offroad Finnmark 700, Arctic Post Road, bikerafting Karasjok-Alta, the Savukoski-Pelkosenniemi Gravel Loop, Santa's Western Gravel Loop, EV13 (Iron Curtain Trail) mm.
Och vill cykla till Antwerpen på racern igen. Så planer nog :)

NAnders

Aktiv medlem
Jag är förresten i Lettland nu. In Riga var det fortfarande 32 grader men nu är det mycket bättre väder. Har till och med regnat.

Lettland har ännu mer dåliga vägar än Estland. I Estland såg jag också många motorcyklister (kändes mer än i Sverige) men de har försvunnen. Ibland mötter jag en som kör långsamt och de står ofta upp på pedalerna. Det måste vara livsfarligt i mörket.

Visa bilaga 576561
I städer och byar finns ofta de här stenarna, vet inte vad de heter på svenska.

Visa bilaga 576557
Jobbigt att cykla på och jag är glad med de tjocka däcken och fälgarna.

Är bilderna från Liepaja?

Yonna

Aktiv medlem
Det var mycket jobb men här en liten lista var jag har cyklat sedan jag vågade komma in i Happy.
Som sagt bara de riktiga långa turer så inte de från några dagar/vecka osv. Och jag är lite glömsk, dement, kaotisk, vilse mm så listan är inte komplett. 🤪

Finns några routes (eller några delar av dem) jag ofta cyklar. T.ex Bergslagsleden, Vasaloppet (Sälen-Mora), Siljan runt, Siljansleden (också den stora rundan), nästan alla Sverigeleder, Cykelspåret (Haparande-Ystad) som är nästan samma som Eurovelo 10/Baltic Sea route, Eurovelo 7 (Sun route), Vänern-runt, Mälardalsleden, St:Olovsleden till Norge, några delar av Kungsleden, Rallarvägen (Abisko till Norge), i Tiveden, Bergslagen, Tiomilaskogen (till/från Norge), sträckan Orsa-Jokkmokk, Kiruna-Narvik, Arvidsjaur-Treriksröset eller via Finland till norges Alta osv.
De lederna använder jag nämligen som mellanroute till andra routes. T.ex när jag cyklar till Amsterdam (tror totalt 5 ggr nu) tar jag Vänerns östra sida och tillbaka vänstra sida så då blir det några ggr Vänern runt. 😁

De flesta långturer är typ 80% offroad (grus/skog/fjäll/vatten), alltid med tält (mestadels fritältning) och i alla säsonger. Här några jag kommer ihåg:

Mitten av Dalarna till kyrkogården Båstnäs (och lite in i Norge) och tillbaka.

Från Dalarna till Helsingborg, bl.a via Kattegattleden och tillbaka. På racer så det var asfalt.

Dalarna till Helagsfjället. Via Tandådalen, Idrefjäll, Funäsdalen, Tänndalen, Flatruet mm. Tillbaka hade jag packraft med så det var bikerafting på älvar, sjöar, åar mm.

Via Dalarna och Jämtland till närmaste fjäll för att cykla hela fjällkedjan till Finland. Men pga skogsbränder (tror det var året 2018) var det för farligt så jag fick cykla tillbaka och körde sedan till Värmland, Örebro län mm.
Har aldrig känt mig så rädd i skogen, det var riktig hemskt.

Bikerafting upp till Kiruna, Finland, Norge, Senja runt (norsk ö) och tillbaka via Norge genom fjäll och själfmordstigar till Junkerdalen, Jäkkvikk (Kungsleden), upp igen till Porjus och via älvar, Klimpfjäll, Marsfjällen, Borgafjällen, Vildmarksvägen och mycket mer tillbaka hem.

På racern en gång till Amsterdam och en gång till Bryssel (och tilbaka). Båda ggr med färjan Göteborg-Fredrikshamn, tvärs genom Danmark och kortaste väg i Tyskland.

Bikeraftrundan i Dalarna, Värmland och lite i Norge.

Via Dalarna och Värmland till Norge: Dovrefjäll, Rondane, Pilgrims route och då via Värmland etc tillbaka.

Har också cyklat några sträckor av Vildmarksruta (från Alta till Finland) högt upp i Norge och några små delar av Mjölkevegen.

Långtur i Norge/Finland där jag försökte cykla norra delen av EDT (European Divide Trail) men pga många knott, mygg och fylla ryssar körde jag på asfaltvägar till Sverige igen.

EDT i Sverige. Några delar i Dalarna/Värmland hade för mycket snö och is så det tog låååång tid plus att jag ramlade några ggr där. Fick ont i knä och höft så sista delen till Göteborg tog jag asfaltvägar.

Till Danmark (via färjan Göteborg/Fredrikshamn). Cyklade där vidare på EDT till Tyskland. Men trailen är nästan samma som Pilgrims route och EuroVelo 3 som jag redan har cyklat några ggr så tog därför även några sidospår. Tillbaka via EV12, North Sea Cycle Route.

Långtur i Sverige, Finland, Estland, Lettland. Kombinerade några routes såsom EV13 (Iron Curtain Trail), EV11, EV10 (Baltic Sea Route), Euroroute R1 och några bikepacking/hiking routes.

Har nu cyklat hela finska kusten (Helsingfors till Haparanda) och stora delar av mitten av Finland. Också nästan hela Östersjön runt (Baltic Sea Route) förutom Litauen, Kalingrad och Sydsverige. Tyskland var tråkigaste, Danmark lättast, Polen spännandst och Lettland intressants (och billigast).

Körde också varje vinter några långa turer, typ 1, 2 eller 3 veckor, mestadels i mitten av landet. Men det går lååångsamt (mörkt, kallt, snö, is) så inte viktigt att säga vart osv.

Låter kanske mycket cyklande men det är ju typ 5 år.
Och att resa med en fatbike och packraft är inte alls samma som vanligt tourcykling (tunna däck på asfalt). Det tar mycket mer tid och kan också vara väldigt svårt, framförallt ensam i fjällen eller mitt i vintern. Men frihet- och äventyrkänslan är så mycket mer, finns ingen ord att beskriva. Det är bara fantastiskt :)

desmo

Aktiv medlem
Jag har inte läst på ett tag. Kanske för att jag blir så avundsjuk på dina äventyr. Bilderna från Estland och Lettland var verkligen inspirerande för mig. Jag hoppas få göra en tur österut framöver. Men än så länge har jag bara möjlighet till kortare turer.

Du är fantastisk Yonna! Och tack för att du delar med dig!

erolwi

Aktiv medlem
Det var mycket jobb men här en liten lista var jag har cyklat sedan jag vågade komma in i Happy.
Som sagt bara de riktiga långa turer så inte de från några dagar/vecka osv. Och jag är lite glömsk, dement, kaotisk, vilse mm så listan är inte komplett. 🤪

Finns några routes (eller några delar av dem) jag ofta cyklar. T.ex Bergslagsleden, Vasaloppet (Sälen-Mora), Siljan runt, Siljansleden (också den stora rundan), nästan alla Sverigeleder, Cykelspåret (Haparande-Ystad) som är nästan samma som Eurovelo 10/Baltic Sea route, Eurovelo 7 (Sun route), Vänern-runt, Mälardalsleden, St:Olovsleden till Norge, några delar av Kungsleden, Rallarvägen (Abisko till Norge), i Tiveden, Bergslagen, Tiomilaskogen (till/från Norge), sträckan Orsa-Jokkmokk, Kiruna-Narvik, Arvidsjaur-Treriksröset eller via Finland till norges Alta osv.
De lederna använder jag nämligen som mellanroute till andra routes. T.ex när jag cyklar till Amsterdam (tror totalt 5 ggr nu) tar jag Vänerns östra sida och tillbaka vänstra sida så då blir det några ggr Vänern runt. 😁

De flesta långturer är typ 80% offroad (grus/skog/fjäll/vatten), alltid med tält (mestadels fritältning) och i alla säsonger. Här några jag kommer ihåg:

Mitten av Dalarna till kyrkogården Båstnäs (och lite in i Norge) och tillbaka.

Från Dalarna till Helsingborg, bl.a via Kattegattleden och tillbaka. På racer så det var asfalt.

Dalarna till Helagsfjället. Via Tandådalen, Idrefjäll, Funäsdalen, Tänndalen, Flatruet mm. Tillbaka hade jag packraft med så det var bikerafting på älvar, sjöar, åar mm.

Via Dalarna och Jämtland till närmaste fjäll för att cykla hela fjällkedjan till Finland. Men pga skogsbränder (tror det var året 2018) var det för farligt så jag fick cykla tillbaka och körde sedan till Värmland, Örebro län mm.
Har aldrig känt mig så rädd i skogen, det var riktig hemskt.

Bikerafting upp till Kiruna, Finland, Norge, Senja runt (norsk ö) och tillbaka via Norge genom fjäll och själfmordstigar till Junkerdalen, Jäkkvikk (Kungsleden), upp igen till Porjus och via älvar, Klimpfjäll, Marsfjällen, Borgafjällen, Vildmarksvägen och mycket mer tillbaka hem.

På racern en gång till Amsterdam och en gång till Bryssel (och tilbaka). Båda ggr med färjan Göteborg-Fredrikshamn, tvärs genom Danmark och kortaste väg i Tyskland.

Bikeraftrundan i Dalarna, Värmland och lite i Norge.

Via Dalarna och Värmland till Norge: Dovrefjäll, Rondane, Pilgrims route och då via Värmland etc tillbaka.

Har också cyklat några sträckor av Vildmarksruta (från Alta till Finland) högt upp i Norge och några små delar av Mjölkevegen.

Långtur i Norge/Finland där jag försökte cykla norra delen av EDT (European Divide Trail) men pga många knott, mygg och fylla ryssar körde jag på asfaltvägar till Sverige igen.

EDT i Sverige. Några delar i Dalarna/Värmland hade för mycket snö och is så det tog låååång tid plus att jag ramlade några ggr där. Fick ont i knä och höft så sista delen till Göteborg tog jag asfaltvägar.

Till Danmark (via färjan Göteborg/Fredrikshamn). Cyklade där vidare på EDT till Tyskland. Men trailen är nästan samma som Pilgrims route och EuroVelo 3 som jag redan har cyklat några ggr så tog därför även några sidospår. Tillbaka via EV12, North Sea Cycle Route.

Långtur i Sverige, Finland, Estland, Lettland. Kombinerade några routes såsom EV13 (Iron Curtain Trail), EV11, EV10 (Baltic Sea Route), Euroroute R1 och några bikepacking/hiking routes.

Har nu cyklat hela finska kusten (Helsingfors till Haparanda) och stora delar av mitten av Finland. Också nästan hela Östersjön runt (Baltic Sea Route) förutom Litauen, Kalingrad och Sydsverige. Tyskland var tråkigaste, Danmark lättast, Polen spännandst och Lettland intressants (och billigast).

Körde också varje vinter några långa turer, typ 1, 2 eller 3 veckor, mestadels i mitten av landet. Men det går lååångsamt (mörkt, kallt, snö, is) så inte viktigt att säga vart osv.

Låter kanske mycket cyklande men det är ju typ 5 år.
Och att resa med en fatbike och packraft är inte alls samma som vanligt tourcykling (tunna däck på asfalt). Det tar mycket mer tid och kan också vara väldigt svårt, framförallt ensam i fjällen eller mitt i vintern. Men frihet- och äventyrkänslan är så mycket mer, finns ingen ord att beskriva. Det är bara fantastiskt :)
Häftigt

Man vet liksom inte hur man ska reagera. Imponerad och avundsjuk. Samtidigt för mycket äventyr för mig som uppskattar en skön säng och en varm dusch. Men det är kul för oss dödliga all läsa om dina äventyr och tänka att en dag kanske man kan klämma in ett litet litet äventyr. Mitt mål för sommaren är att lyckas tå till ett bidrag till stenbro eller träbro tråden, lagom för mig.

Topp