Söker en stel framgaffel för 26" med fäste för skivbroms

ErOx

Medlem
Tjena,
Jag har en MTB från sent 90-tal / tidigt 00-tal (DiamondBack Vectra Sport).
Det är min "mekl/experiment -cykel", den får stå ut med det mesta när jag försöker lära mig cykelmek och får mina infall, just nu är den utrustad med ett gravelstyre.
Så den är alltså ombyggd från flatbar med 3*8 växlar och V-bromsar till dropbar 3*9 växlar och skivbromsar.

Den är förvånansvärt rolig att cykla på i detta utförande men jag stör mig på att den har en dämpad framgaffel.
Jag försöker alltså hitta en stel framgaffel som kan tänkas passa denna cykel, då det som sagt är min "experimentcykel" och ingen high-end/top notch -cykel så läggs det inte ner för många kronor på den.

Så någon som kan tipsa om en passande framgaffel (gärna begagnad) som är för 26" hjul och har fäste för skivbroms?
Vad mer för info (diameter/längd på gaffelrör?) kan tänkas behövas för att hitta en passande framgaffel (misstänker att den pga sin ålder har ett rakt gaffelrör)?

Tack på förhand

Bilagor

• 20220327_144932.jpg
    20220327_144932.jpg
    949 KB · Besök: 44
  • 20220327_145021.jpg
    20220327_145021.jpg
    583.2 KB · Besök: 45
  • 20220327_145013.jpg
    20220327_145013.jpg
    617.4 KB · Besök: 45

ErOx

Medlem

Anronadolfsson

Aktiv medlem
Jag har en du kan få om du vill. Men då får du ta hela ramen som den sitter på.

Finns i Västerås och skickas tyvärr inte
Mvh Anton

Bilagor

• IMG_20211207_210109.jpg
    IMG_20211207_210109.jpg
    361.6 KB · Besök: 49

liveforthis

Aktiv medlem
Den där är riktigt intressant, är det något mått jag behöver dubbelkolla på min nuvarande gaffel för att vara helt säker på att den passar?

Vilka lager är det som jag oxå behöver inhandla, eller är de "överflyttningsbara" från gaffeln jag har?

Tack för hjälpen :)
Det du kan mäta är från framaxeln upp till lagerbanan på gammla gaffeln för och så hur lång din nuvarande gaffel är. Men annars behöver du bara som nämnt flytta lagerbanan från din gamla till den nya.

ErOx

Medlem
Jag har köpt ebay/amazon gafflar till sådant. Brukar funka bra!
Jag har med spanat lite på Amazon, men tycker inte jag hittar "billiga" gafflar där (allt är ju relativt men säg att billigt = under 800kr).

Dock säkert jag som använder fel ord vid sökning :)

liveforthis

Aktiv medlem
Ja
Har också funderat på att ersätta en trött gaffel på min stads-mtb med en stel, tittade vidare där på https://www.cykelgear.se/reservdelar/framgafflar/mtb-framgafflar/force-26-fast-gaffel
Såg ju trevlig ut förutom IS fäste men det finns väl adaptrar till PM antar jag.
Är 440mm A-C lagom för att ersätta en 26" 100mm gaffel?
"ErOx" har dock IS på sin dämpare så han kan flyta bromsen rakt över. 440mm ac kan va lagom. Jag har den gaffeln du länkade fast i 29" som jag kört på min 27.5" mtb ram. Varit nöjd med den gaffeln för det ändamålet.

HMGustavsson

Aktiv medlem
Ja

"ErOx" har dock IS på sin dämpare så han kan flyta bromsen rakt över. 440mm ac kan va lagom. Jag har den gaffeln du länkade fast i 29" som jag kört på min 27.5" mtb ram. Varit nöjd med den gaffeln för det ändamålet.
Ah, Hittade en adapter där sen, då kanske jag ska ersätta den gaffeln innan den brakar ihop helt. Som en gnisslig hoppstylta i vanliga fall och stel är den när det är minusgrader ute ändå :censored:

erik h

Aktiv medlem
Identiti gillar jag, deras XC är 445 lång med med IS-tabs och QR. Lättare än många andra i stål också, den är aningen nättare dimensionerad vilket kan kännas lite när man kör.

Annars har jag min egen modell med 445 längd, 45 rake och 15/100 mm axel, som förr i tiden fast bättre. :)

Köp & Sälj

Topp