Söker luftig fullfacehjälm, kanske med avtagbart halskydd

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag vill köpa en fullfacehjälm där man kan ta av hakskyddet och köra den som "endurohjälm" om man så vill. Typ bell super dh mips eller liknande men kan även tänka mig en med fast hakskydd förutsatt att den är någorlunda luftig.

Två saker:
- Någon som vet var i stockholmskrokarna man kan köpa fullfacehjälm? Inte så många som har sådant och i synnerhet inte med avtagbart hakskydd..

- Någon som har erfarenheter av fullfacehjälm med avtagbart hakskydd?

Senast ändrad:

Johge

Aktiv medlem
Finns en medium Bell super3r till salu på FBs marketplace.
Ny i kartong för 1100kr vilket nog får anses som ett väldigt bra pris. Jag har en 2r som jag är väldigt nöjd med. Använder den iofs mest utan hakskyddet då jag även har en Fox proframe

Bollox

Medlem
Har en Giro Switchblade i stlk L med avtagbar hakskydd. Passar min något "fyrkantigt" huvud väldigt bra.

Provade en Bell Super 2r i XXL innan, men fick den inte ens på skallen då haksyddet var på, då formen är så smal/avlång. Något att tänka på.

-= Evoc Pro cykelväskor uthyres, PM me=

Senast ändrad:

hungrig

Aktiv medlem
Jag har lite samma funderingar, fast jag har lutat mer åt en med avtagbart skydd. Tanken är då att kunna köra den till allt som inte är hårdare liftbaserat, då jag kanske vill ha "riktig" fullface. Jag kör mest stig med låg snittfart, så den får vara hyfsat väl ventilerad, och kommer mest köras med hakskyddet av.

Giro Switchblade verkar bra, men enligt recensioner är den ganska varm, och jag är oftare överhettad än frusen.

Det finns en del tidigare trådar om liknande hjälmar. Enligt en del så skyddar de bra vid krasch, enligt andra går de bara sönder. Switchblade och 3R fick båda bra kritik här:

https://enduro-mtb.com/en/lightweight-convertible-full-face-helmets-review/

Blir intressant att se vad som kommer upp i den här tråden...

Rattnalle

Aktiv medlem
Köp två hjälmar. En vanlig och en riktig fullface.

Om nu inte syftet är att köra med fullface oftare och vid tillfällen då en riktig inte skulle funka. Men då skulle jag själv titta efter en lätt med fast käke istället. Fox har ju en sådan t ex. Och sedan ändå ha en vanlig hjälm när även det är overkill.

marr

Moderator
Forumvärd
Rattnalle sa:
Köp två hjälmar. En vanlig och en riktig fullface.

Om nu inte syftet är att köra med fullface oftare och vid tillfällen då en riktig inte skulle funka. Men då skulle jag själv titta efter en lätt med fast käke istället. Fox har ju en sådan t ex. Och sedan ändå ha en vanlig hjälm när även det är overkill.
Håller med. Trots att jag har två med avtagbart hakskydd. En av varje är bättre.

Der Kaiser

Aktiv medlem
På Morens i Kärrtorp finns flera Bell super dh inne.

Jag har en 2r, och en kraftigare men ändå lätt (ca 850gr) fast fullface. Har ganska mycket nytta av 2r'en i Hellas, ids inte cykla runt i skogarna med hakskyddet på men när jag ska mot enduro-sträckor har jag det i ryggan så det kan åka på inför åken.
Sparar ändå in på en hjälm i hyllan och ökar flexibiliteten.
När det blir dags att ersätta den blir det troligen en super dh, men kanske en 3r ändå, 100 gr lättare, men jag tror att viktskillnaden mest sitter i haksskyddet, men ffa mer ventilerad. Eftersom jag ändå har en dh-klassad hjälm redan.

Annars är ju Fox proframe luftig som tusan, och Leatt stages lika lätt, vet inte hur den ventilerar.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Proframe är nästan som att jag vanlig hjälm. Tyvärr passar den mitt huvud dåligt.

Men där det är motiverat med riktig fullface vill jag för egen del inte kompromissa.

C-dale

Aktiv medlem
En kompromiss blir det ändå. Tung hjälm medför större risk för whiplashskada.

Rattnalle

Aktiv medlem
Förvisso. Men chansen att mosa ansiktet i något ser jag som avsevärt större för egen del. Har gjort det två ggr med fullface hittills.

Viktskillnaden mellan Proframe eller Super 3R och en lätt riktig dh-hjälm är dessutom bara ca 2-300 g

jonte987

Aktiv medlem
Jag har en 3r och är nöjd, men håller med om att löst hakskydd inte är en prio.

Raggamuffin

Aktiv medlem
C-dale sa:
En kompromiss blir det ändå. Tung hjälm medför större risk för whiplashskada.
Alltid svårt det där.

Jag har både spräckt hjälmar och svimmat av och har en whiplashskada (försköt 4 kotor, 14 år sen) jag lider rätt mycket av.
Har en Super 2R och den är ett skämt bredvid en "riktig" fullface när det kommer till yttre våld imho. Men visst märks ett helt kilo hjälm i nacken efter en heldag, men mest märks det när man kör huvudet i något hårt.
Eftersom kroppen inte sitter fast så tror jag inte det är så stor risk för whiplash som när man sitter fast i en bil. Dels går det inte så fort och när kroppen följer med så blir det inte den utdragnings-effekten på kotorna.

Valhalla_

Aktiv medlem
Tack för tipsen alla. Jag ska nog försöka ta mig in till morens och prova lite. Nätköp och begköp är lockande men jag menar, de gånger jag provat hjälmar är ju de flesta antingen obekväma eller så passar inte hjälmen utseendemässigt.

Anledningen till min fråga är att jag dels tänkt på detta ett tag och dels såg jag en kille få ansiktet mosat när han vurpade efter ett hopp i fiskartorpet igår. Ingen trevlig syn och ännu mindre trevligt för den stackarn. Blod i halva ansiktet. Ska jag fortsätta öva hoppteknik bör jag kanske ha bättre hjälm, annars är det väl jag nästa gång..

Jag har redan en fullfacehjälm och en vanlig men fullfacehjälmen är jättejättevarm. Jag har tänk att man kanske skulle ha en endurohjälm som skyddar lite bättre än den vanliga mtb hjälmen och varför inte då ha en med avtagbart hakskydd så kan jag ha det i ryggsäcken om jag vill, och så kan jag köra med det 100% på i bikepark osv.. Och de hjälmar jag sett ser hyfsat luftiga ut också

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Valhalla_ sa:
Tack för tipsen alla. Jag ska nog försöka ta mig in till morens och prova lite. Nätköp och begköp är lockande men jag menar, de gånger jag provat hjälmar är ju de flesta antingen obekväma eller så passar inte hjälmen utseendemässigt.

Anledningen till min fråga är att jag dels tänkt på detta ett tag och dels såg jag en kille få ansiktet mosat när han vurpade efter ett hopp i fiskartorpet igår. Ingen trevlig syn och ännu mindre trevligt för den stackarn. Blod i halva ansiktet. Ska jag fortsätta öva hoppteknik bör jag kanske ha bättre hjälm, annars är det väl jag nästa gång..

Jag har redan en fullfacehjälm och en vanlig men fullfacehjälmen är jättejättevarm. Jag har tänk att man kanske skulle ha en endurohjälm som skyddar lite bättre än den vanliga mtb hjälmen och varför inte då ha en med avtagbart hakskydd så kan jag ha det i ryggsäcken om jag vill, och så kan jag köra med det 100% på i bikepark osv.. Och de hjälmar jag sett ser hyfsat luftiga ut också
Det var så jag tänkte och jag är som sagt nöjd. Sen är Bell Super DH kanske nästan lika luftig som super 3R men certad för DH.

Tomcaten

Aktiv medlem
Jag har en O´neal Fury fullface-hjälm som jag klippt upp maximalt för att få in luft. Men det blir ändå varmt så jag ser det som en riktig prioriterings-fråga för mig själv, vill jag vara mera skyddad på bekostnad av syre-tillförsel?

Efter min krasch i sommar gjorde jag noll tolerans för mig själv att aldrig mera välja bort fullfacen. Då när jag kraschade var det olidligt varmt och jag skulle "bara ta en lätt tur" så jag hade bara en dirt-hjälm.

Tomcaten

Aktiv medlem
Men om det var en fråga att du kanske ska ha avtagbart käk-skydd så tycker jag Nej.

Jag skulle inte våga lita på att det skyddar ordentligt om man har hakskyddet på och träffar på just den punkten.

Rattnalle

Aktiv medlem
Valhalla_ sa:

Bikepark är ju givet integralhjälm imo. Men som komplement mitt emellan absolut

Valhalla_

Aktiv medlem
Integralhjälm? Oj så pass. Nä för mig stannar det vid vanlig fullface, annars blir det för varmt ?.

Bell super dh är klassad som downhillhjälm med hakskyddet på, de andra varianterna vet jag ej, kanske inte. Men oavsett kan det ju förstås vara bra att spara den fullfacehjälm jag redan har.

Valhalla_

Aktiv medlem
Tomcaten sa:
Jag har en O´neal Fury fullface-hjälm som jag klippt upp maximalt för att få in luft. Men det blir ändå varmt så jag ser det som en riktig prioriterings-fråga för mig själv, vill jag vara mera skyddad på bekostnad av syre-tillförsel?

Efter min krasch i sommar gjorde jag noll tolerans för mig själv att aldrig mera välja bort fullfacen. Då när jag kraschade var det olidligt varmt och jag skulle "bara ta en lätt tur" så jag hade bara en dirt-hjälm.
Men kör du fullface för vanlig skogsåka också? Eller du kanske syftar på bikepark

Rattnalle

Aktiv medlem
Valhalla_ sa:
Integralhjälm? Oj så pass. Nä för mig stannar det vid vanlig fullface, annars blir det för varmt ?.

Bell super dh är klassad som downhillhjälm med hakskyddet på, de andra varianterna vet jag ej, kanske inte. Men oavsett kan det ju förstås vara bra att spara den fullfacehjälm jag redan har.
Äh. Det var det jag menade. Som kontrast till de lättare konstruktionerna utan det hårda sammanhängande skalet.

spleensweden

Aktiv medlem
Jag köpte Fox Proframe i våras då jag började cykla lite Enduro och det var krav på det i ESS. Jag tittade efter en med löstagbart käkskydd men hittade ingen då i min prisklass, så då tittade jag efter en med så mycket ventilation som möjligt! Var med på SBR40 nu i somras som var riktigt svettig och den kändes inte så mycket varmare än vad min vanliga hjälm gör tyckte jag. Jag har dock inte haft någon annan full-face tidigare så kan inte jämföra mot andra.

Rattnalle

Aktiv medlem
spleensweden sa:
Jag köpte Fox Proframe i våras då jag började cykla lite Enduro och det var krav på det i ESS. Jag tittade efter en med löstagbart käkskydd men hittade ingen då i min prisklass, så då tittade jag efter en med så mycket ventilation som möjligt! Var med på SBR40 nu i somras som var riktigt svettig och den kändes inte så mycket varmare än vad min vanliga hjälm gör tyckte jag. Jag har dock inte haft någon annan full-face tidigare så kan inte jämföra mot andra.
Det är rätt stor skillnad även mot en väl ventilerad fullface.

Valhalla_

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Valhalla_ sa:

Äh. Det var det jag menade. Som kontrast till de lättare konstruktionerna utan det hårda sammanhängande skalet.
Hehe, anade det ?

Tufvan

Medlem
Sweet Arbitrator kanske kan vara något?
https://www.sweetprotection.com/en/...mwy5iLPMRpxQyotL1RnQg_3C-Nx6edOhoCzEkQAvD_BwE
"This product is a two-for-one helmet - with zero compromises given"

Jag var länge sugen på en sån men då lanseringen drog ut på tiden blev jag med Proframe istället. Jag är visserligen supernöjd med den men vill man kunna ta bort hakskyddet så... Jag märkte dock med min tidigare Super 2R att jag aldrig plockade isär den utan använde den som en fullface och hade en annan för finåkningen.

C-dale

Aktiv medlem
Ett sätt att göra en ff luftigare på transporter är att plocka bort kindkuddarna vilket gör en stor skillnad. Sett att åkare på EWS sätter kuddarna under gogglesremmen.

Tomcaten

Aktiv medlem
Valhalla_ sa:
Tomcaten sa:

Men kör du fullface för vanlig skogsåka också? Eller du kanske syftar på bikepark
Det gör jag.

Antex66

Medlem
Bell super dh är jag väldigt nöjd med. Luftig och bra skyddsfaktor med acceptabel vikt. Känns väldigt gedigen jämfört med 2r samt 3r. Det enda dåliga med den hjälmen är priset.

glitch

Aktiv medlem
Var på fiskartorpet mosade han ansiktet?
Kör själv super DH. Men testa nånstans om det går. Trodde jag skulle ha large så det tog ett felköp innan jag fick acceptera att det är medium för mig. Large satt bra på huvudet men käkbågen blev för lös mot kindbenen och då blir den en hävarm mer än ett skydd.

Valhalla_

Aktiv medlem
glitch sa:
Var på fiskartorpet mosade han ansiktet?
Kör själv super DH. Men testa nånstans om det går. Trodde jag skulle ha large så det tog ett felköp innan jag fick acceptera att det är medium för mig. Large satt bra på huvudet men käkbågen blev för lös mot kindbenen och då blir den en hävarm mer än ett skydd.
Han kraschade direkt efter första hoppet i candyland-slingan, det efter första svängen. Missade väl på något vis och faceplantade, såg inte själva förloppet. Men det fick en att prioritera upp bra hjälm.

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Blev en bell super 3r. Känns luftig och skön. Otroligt lätt är den jämfört med min vanliga fullface. Hakskyddet är lite obekvämt pga tjock stoppning men det går att justera så det löser sig. Får se hur det funkar på sikt men känns bra så här långt. ?

jonte987

Aktiv medlem
Valhalla_ sa:
Blev en bell super 3r. Känns luftig och skön. Otroligt lätt är den jämfört med min vanliga fullface. Hakskyddet är lite obekvämt pga tjock stoppning men det går att justera så det löser sig. Får se hur det funkar på sikt men känns bra så här långt. ?
Min var tight som fan över käken så plockade ut en kudde direkt

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer