Söker prisvärd kedja och kassett till pendlarracen

Cyklat på alltför länge nu utan att byta slitagedelarna så känner mig tvungen att lägga lite av lönen nu på nya kedja och antagligen kassett också, om jag förstått det rätt.

Enligt spec från köp så sitter det en
Shimano CN-HG600-11 kedja och Shimano 105 CS-5800, 11-32T kassett på.

Finns det prisvärda alternativ på iaf kedjan? Såg att bikester vill ha ca 400kr för den och jag skulle gärna komma ner lite i pris. Cykeln går som året rund pendel nu ca 2mil/dag de dagar jag är på jobbet. Ca 3dgr i veckan

MrGunnar

Aktiv medlem

hs

Medlem
Går ej o jfr stål och AL
Skrot finns ju på Biltema tex.
Köp Al och drylube samt en borste till kedjan och drev och någon gammal trasa att torka av med.
Alt kör med en std på vintern utan utv vxl.
Cyklade till jobb och gymnasium lumpen lika långt på 2 vx stål Cresent helt ok även i snö anl till senare utv vxl var ju bättre ekonomi men ger ju betydligt mer underhåll.
3 vxl optimalt val på vintern hel beg bra cykel för pris av kedja och drev. sen kan man byta från 19-17 kuggar bak om man har lite backar så kan du få samma fart som de flesta elcyklister.
Köp kmc kedja bättre än sram och Shimano Wiperman osv köpt kedja i samma prisklasser och mät slitage med mätare ifh till mil
https://www.kmcchain.eu/KMC_12-speed_NEW_fully_compatible_with_the_systems_of_all_manufacturers

Senast ändrad:

velovin

Aktiv medlem
Vad gäller kedjan väljer jag fulast och billigast möjliga, åtminstone över vintern. Trots egolapp till marken och relativt kort pendlingsväg äter sopsaltet upp en kedja under den blöta årstiden. Köp ett knippe sådana här och byt oftare, det sparar dessutom resten av drivlinan.
Kedjeslitagemätare är också en klok investering.

rln

Aktiv medlem
Wiperman Connex tror jag lönar sig i längden. Utmärkt kedjelås och hållbar kedja.

NickPick

Aktiv medlem
Vad gäller kedjan väljer jag fulast och billigast möjliga, åtminstone över vintern. Trots egolapp till marken och relativt kort pendlingsväg äter sopsaltet upp en kedja under den blöta årstiden. Köp ett knippe sådana här och byt oftare, det sparar dessutom resten av drivlinan.
Kedjeslitagemätare är också en klok investering.
Den där kedjan har jag provat, vilket skräp mot liknande från Shimano. Växlar värdelöst… men duger helt klart att cykla till jobbet på 😁❤👍

Topp