Söker Racercykel till Filminspelning Stockholm

kais01

Aktiv medlem
Söker Racercykel till Filminspelning Stockholm
den stora klingan är härligt vanebildande.

inte så mycket för själva toppfarten, en 52/11 har förresten marginellt högre utväxling än 61/13

utan mer den kuggfria motståndslösa känslan generellt på de högsta växlarna, även när kedjan inte längre är helt ny. liksom det minimala slitaget på de i praktiken större kassettdreven man använder mest. en annan bonus är att växlarna ligger något tätare, bra ffa för de högsta växlarna.

en bieffekt bra eller dåligt är att den är klart kontaktskapande; gästar jag en klunga kommer strax gillande frågor:)

utan jämförelse i övrigt; elitspurtarna närmar sig, med nu förekommande 58t.
 

GoranS

Aktiv medlem
Söker Racercykel till Filminspelning Stockholm
Hade jag en 61:a fram hade jag inte behövt ha mindre än 14 som minsta bak. Och egentligen hade nog 15 gått också rent utväxlingsmässigt Har en cykel med 50-12 som tyngsta och det är ytterst sällan jag känt ngn önskan om tyngre växel.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Söker Racercykel till Filminspelning Stockholm
Jag har en Eddy Merckx i stål, ljusblå med niodelat. Men den är stor passar +190cm Kan också se konstigt ut om "ägaren" är liten. Inte helt premium men komplett och hyfsat passande i tiden. Har ingen bild idag. Fixar det om den kan vara intressant.
Tolkar uteblivet svar som ganska ointressant objekt.
 

kais01

Aktiv medlem
Söker Racercykel till Filminspelning Stockholm
Hade jag en 61:a fram hade jag inte behövt ha mindre än 14 som minsta bak. Och egentligen hade nog 15 gått också rent utväxlingsmässigt Har en cykel med 50-12 som tyngsta och det är ytterst sällan jag känt ngn önskan om tyngre växel.
det satt 50/13 på cykeln från början, och det kändes ju däremot i tamaste laget.

kunde bytt kassett till en 12a, men hade 61an liggande, så varför inte testa? blir ungefär som att lägga till två istället för en styck snabbare växel, alltså jämförbart med 50/11. men 11t är som jag ser det inte ett alternativ, kuggigt och trögt som det är.

och det kände alltså klart förnöjsamt med 61an. av även andra skäl än en tillräckligt hög toppväxel.

vid tillfälle ska det dit en mindre tredje klinga, numera införskaffad, men för åkning i platta mälardalen räcker nuvarande uppsättning. gjort preliminära tester som visar att framväxeln från campa har tredelat sas inbyggt. för att möta det större omfånget har jag satt dit en lång arm till växeln.

tror mig dock veta att filmteamet inte bryr sig om detta alls, men ett snyggt vevparti är ju aldrig fel:)
 

GoranS

Aktiv medlem
Söker Racercykel till Filminspelning Stockholm
det satt 50/13 på cykeln från början, och det kändes ju däremot i tamaste laget.

kunde bytt kassett till en 12a, men hade 61an liggande, så varför inte testa? blir ungefär som att lägga till två istället för en styck snabbare växel, alltså jämförbart med 50/11. men 11t är som jag ser det inte ett alternativ, kuggigt och trögt som det är.

och det kände alltså klart förnöjsamt med 61an. av även andra skäl än en tillräckligt hög toppväxel.

vid tillfälle ska det dit en mindre tredje klinga, numera införskaffad, men för åkning i platta mälardalen räcker nuvarande uppsättning. gjort preliminära tester som visar att framväxeln från campa har tredelat sas inbyggt. för att möta det större omfånget har jag satt dit en lång arm till växeln.

tror mig dock veta att filmteamet inte bryr sig om detta alls, men ett snyggt vevparti är ju aldrig fel:)
Min tanke med 61-14 (alt 61-15) som tyngsta växel vore att man då fick 1 (2) extra växlar att stoppa in på annat ställe, dvs tätare stegning i ett intervall där jag ligger tämligen frekvent istället för 2 (1) tunga växlar jag sällan använder. Om jag inte varit så lat hade jag nog kört med 50-13 som tyngsta hemma i Stockholmstrakten och bytt till 50-12 när jag skulle iväg till bergigare trakter.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Söker Racercykel till Filminspelning Stockholm
Min tanke med 61-14 (alt 61-15) som tyngsta växel vore att man då fick 1 (2) extra växlar att stoppa in på annat ställe, dvs tätare stegning i ett intervall där jag ligger tämligen frekvent istället för 2 (1) tunga växlar jag sällan använder. Om jag inte varit så lat hade jag nog kört med 50-13 som tyngsta hemma i Stockholmstrakten och bytt till 50-12 när jag skulle iväg till bergigare trakter.
Du får ha olika cyklar för olika kuppering såklart!
 

kais01

Aktiv medlem
Söker Racercykel till Filminspelning Stockholm
Min tanke med 61-14 (alt 61-15) som tyngsta växel vore att man då fick 1 (2) extra växlar att stoppa in på annat ställe, dvs tätare stegning i ett intervall där jag ligger tämligen frekvent istället för 2 (1) tunga växlar jag sällan använder. Om jag inte varit så lat hade jag nog kört med 50-13 som tyngsta hemma i Stockholmstrakten och bytt till 50-12 när jag skulle iväg till bergigare trakter.
det sällan använda är ibland det mest åtråvärda:)

för övrigt är väl tajta växlar ingen generell bristvara med två- eller tredelat? särskilt inte där det betyder något nämligen kring normalfart och däröver, och ffa inte med 61t. i varje fart där det är ett kuggs hopp, kommer intilliggande växel ligga närmare än med t ex 50t.

man kan ju alltid växla ned till en mindre klinga om det känns aktuellt?

du gillar ju alper och långa stigningar och då får man prioritera annorlunda, i mitt fall skulle jag bekväma dit en tredje klinga, men har från föregående ägare en kassett med lite mer spridning, fortfarande med 13t som minsta. den lär han ha använt när han tog sig upp över diverse bergspass med just denna cykel, vill minnas att han nämnde jochpass. mycket passande satt det stelviodäck på cykeln när jag köpte den; liksom fortfarande när bilden togs.

filmbolaget värdesätter nog föga vårt nörderi...;)
 

heklamama

Aktiv medlem
Söker Racercykel till Filminspelning Stockholm

Bilagor

  • 8208B442-631B-426B-925D-B4522C4913D0.jpeg
    8208B442-631B-426B-925D-B4522C4913D0.jpeg
    123.1 KB · Besök: 24

GoranS

Aktiv medlem
Söker Racercykel till Filminspelning Stockholm
det sällan använda är ibland det mest åtråvärda:)

för övrigt är väl tajta växlar ingen generell bristvara med två- eller tredelat? särskilt inte där det betyder något nämligen kring normalfart och däröver, och ffa inte med 61t. i varje fart där det är ett kuggs hopp, kommer intilliggande växel ligga närmare än med t ex 50t.

man kan ju alltid växla ned till en mindre klinga om det känns aktuellt?

du gillar ju alper och långa stigningar och då får man prioritera annorlunda, i mitt fall skulle jag bekväma dit en tredje klinga, men har från föregående ägare en kassett med lite mer spridning, fortfarande med 13t som minsta. den lär han ha använt när han tog sig upp över diverse bergspass med just denna cykel, vill minnas att han nämnde jochpass. mycket passande satt det stelviodäck på cykeln när jag köpte den; liksom fortfarande när bilden togs.

filmbolaget värdesätter nog föga vårt nörderi...;)
Om jag behövde det skulle jag kunna tänka mig att ha en sällan använd riktig lågväxel om det hjälpte mig att komma uppför backar jag ville cykla men som jag inte klarade utan det. Att behöva rulla istället för att trampa i klart över 60 km/h är dock för mig som turist-/motionscyklist inget problem så det där om åtråvärdheten av en växel som jag får drivning med klart över 60 km/h gäller inte för mig.

Då jag som sagt är lat blir det inte av att hålla på och byta vare sig kassett (eller vevparti) inför/efter alpresor. Med 50/34 fram har det visat sig att 12-28 (eller tidigare 12-27) funkat i bergen. Jag tror att jag hade uppskattat en 18t eller 20t (har fortfarande 10-delat) mer än en 12t. Är ytterst sällan jag behöver 12:an i Sverige och är jag utomlands och det är ngn utförsbacke där jag till äventyrs skulle tycka att det vore kul att ha drivning runt 65 km/h skulle jag kunna offra det och rulla för att istället ha en växel mellan antingen 50-21 och 50-19 eller mellan 50-19 och 50-17 utan att behöva gå via lillklingan+kompensationsväxling för att ev. hitta någon utväxling däremellan.

De två(?) gånger jag haft hyrcyklar med trippelklinga (53-39-30 om jag minns rätt) har inte direkt sålt in mig på konceptet. Kändes mest som att det för mig blev mer växlande fram (+kompensationsväxling bak) än med 50-34.

Ska man verkligen få till riktiga lågväxlar behöver man en riktigt liten minsta fram, klart under 30 i alla fall, och då börjar det bli rejält omfång om man vill ha hyggligt stor storklinga, i synnerhet 61(!), vilket jag misstänker kan vara lite lurigt.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Söker Racercykel till Filminspelning Stockholm
Om jag behövde det skulle jag kunna tänka mig att ha en sällan använd riktig lågväxel om det hjälpte mig att komma uppför backar jag ville cykla men som jag inte klarade utan det. Att behöva rulla istället för att trampa i klart över 60 km/h är dock för mig som turist-/motionscyklist inget problem så det där om åtråvärdheten av en växel som jag får drivning med klart över 60 km/h gäller inte för mig.

Då jag som sagt är lat blir det inte av att hålla på och byta vare sig kassett (eller vevparti) inför/efter alpresor. Med 50/34 fram har det visat sig att 12-28 (eller tidigare 12-27) funkat i bergen. Jag tror att jag hade uppskattat en 18t eller 20t (har fortfarande 10-delat) mer än en 12t. Är ytterst sällan jag behöver 12:an i Sverige och är jag utomlands och det är ngn utförsbacke där jag till äventyrs skulle tycka att det vore kul att ha drivning runt 65 km/h skulle jag kunna offra det och rulla för att istället ha en växel mellan antingen 50-21 och 50-19 eller mellan 50-19 och 50-17 utan att behöva gå via lillklingan+kompensationsväxling för att ev. hitta någon utväxling däremellan.

De två(?) gånger jag haft hyrcyklar med trippelklinga (53-39-30 om jag minns rätt) har inte direkt sålt in mig på konceptet. Kändes mest som att det för mig blev mer växlande fram (+kompensationsväxling bak) än med 50-34.

Ska man verkligen få till riktiga lågväxlar behöver man en riktigt liten minsta fram, klart under 30 i alla fall, och då börjar det bli rejält omfång om man vill ha hyggligt stor storklinga, i synnerhet 61(!), vilket jag misstänker kan vara lite lurigt.
Tycker 35-36 duger gott åt oss gubbfetton.
 

AdamLR

Aktiv medlem
Söker Racercykel till Filminspelning Stockholm
Samtidigt?!

Edit: när det gäller Compact living så är det kanske en kombinationsenhet?
Den här sidodiskussionen påminde mig om att trådskaparen förstås bör plöja den här tråden:
 

GoranS

Aktiv medlem
Söker Racercykel till Filminspelning Stockholm
Samtidigt?!

Edit: när det gäller Compact living så är det kanske en kombinationsenhet?
Nej, inte samtidigt men det är lite jobbigt att behöva flytta runt cykeln när jag t.ex. ska gå från duschen och ta handduken. Eller att jag efter att ha dumpat de svettiga kläderna i tvättmaskinen måste flytta på cykeln för att komma in i duschen.
 

Peth

Aktiv medlem
Söker Racercykel till Filminspelning Stockholm
Nej, inte samtidigt men det är lite jobbigt att behöva flytta runt cykeln när jag t.ex. ska gå från duschen och ta handduken. Eller att jag efter att ha dumpat de svettiga kläderna i tvättmaskinen måste flytta på cykeln för att komma in i duschen.
Men inte omöjligt!

😀
 

jonte987

Aktiv medlem
Söker Racercykel till Filminspelning Stockholm
Det går väl bra att sköta tvätt, tvagning +annat och sen flytta cyklarna från köket till badrum för frukost. (I köket för de tvåbenta)
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Söker Racercykel till Filminspelning Stockholm
Hm, känns som det blir en bit glesare än 28 i det intervallet man cyklar i platt terräng så jag avstår nog tills jag blir tvungen, vilket kan bli förr än jag vill.
Ja, sannolikt glesare och börjar även på 10 som jag förstått är ocyklingsbar i östra Sverige. 10-36: 10, 11, 12, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 36
 

GoranS

Aktiv medlem
Söker Racercykel till Filminspelning Stockholm
Det går väl bra att sköta tvätt, tvagning +annat och sen flytta cyklarna från köket till badrum för frukost. (I köket för de tvåbenta)
Inte min kopp te att hålla på och flytta runt en cykel i lägenheten som vore den en bricka i ett 15-spel. Gillar man det så är det väl bara att köra på. Jag passar dock.
 

kais01

Aktiv medlem
Söker Racercykel till Filminspelning Stockholm
Sportig lägsta växel!
den är ändå lätt att få med sig och med spd får man viss hjälp med idrag i backarna.

annars är tricket att inte kämpa för mycket i låg fart, den accelererar i alla fall. den lilla massan i hjulen är då ett plus.

varje cykel har sin charm, men denna är riktigt rolig. har kört nio mil 29 kmh med den, och på en kort klubbrunda växeldragandes 6 pers 45 km höll vi 34,5kmh i genomsnitt. ingen racerfart direkt, men rätt ok för en tvåväxlad minicykel.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Söker Racercykel till Filminspelning Stockholm
den är ändå lätt att få med sig och med spd får man viss hjälp med idrag i backarna.

annars är tricket att inte kämpa för mycket i låg fart, den accelererar i alla fall. den lilla massan i hjulen är då ett plus.

varje cykel har sin charm, men denna är riktigt rolig. har kört nio mil 29 kmh med den, och på en kort klubbrunda växeldragandes 6 pers 45 km höll vi 34,5kmh i genomsnitt. ingen racerfart direkt, men rätt ok för en tvåväxlad minicykel.
Kul! 👍
 

kais01

Aktiv medlem
Söker Racercykel till Filminspelning Stockholm
ts har väl helgledigt, och förväntade sig väl också eventuella förslag in i sin mail?

vore kul med återkoppling vilken det blev. har väl säkerligen lagts ut krokar på fler ställen.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer