Söker tips på sub 10kg cykel för lite av varje.

Mike C

Medlem
Jag har sökt och sökt, och kommer egentigen inte fram till särskild mycket då jag int har nå bra koll på cyklar, så jag ställer frågan här och kanske har någon tips på en cykel som inte är kostar över 30k. Jag hittade denna sida men de cyklarna av intresse jag kollade på där var på tog för dyra för mig: https://www.bikeperfect.com/features/best-lightweight-mountain-bikes-under-10kg

Det jag söker kan man väll kalla för en "kompromiss cykel" för resor med vår van/bobil/liten husbil som inte bör kosta mer en 30k. Vår senaste semester gjordes med 3 cyklar bak under sängen (min MTB, min racer och tjejens) och det var för mycket. Cykelställ bak utanpå vanen då? Been there, done that, ain't going back... har tröttnat på folk som skär upp kapellet och snokar om cykeln är enkel att stjäla, plus att det var ännu jobbigare än att ha tre cyklar bak under sängen, så nu har vi cyklarna under sängen och det funkar, fast det är riktigt jobbigt med tre så jag har fått lova tjejen att det bara blir en cykel var till nästa resa.

Jag cyklar gärna enklare MTB stigar med lite väldigt lite rena nedfarter, de röd markerade turer jag gjort i Frankrike är inte downhill banor, alltså ingen galet downhill (testade det i La Grave och överlevde, tänker inte utmana ödet). Ok, en vanlig MTB tänker ni nu? Ja, men jag gillar också vägcykling. Med racern gjorde jag en rundtur på 120km med över 3700 höjdmeter. Visst, det går att göra sånt på MTB också, tidigare i år gjorde jag en 100km runda på 2500 höjdmeter med min MTB, men den väger betydligt mer än 10kg och det märktes. Jag siktar på att spräcka 4000 höjdmeter gränsen på en runda nästa år så där av kravet på vikt under 10kg.

För MTB cykling behöver jag inte ha dämpad framgaffel även om det är behagligt. Sub 10kg med dämpad framgaffel blir nog dyrt tänker jag, jag kan nog klara mig utan men går det att hitta en med så är det int så dumt. Kan även tänka mig försöka bygga, men då blir det nog många trådar här och många störande samtal till Adam, cykelbygge är inget jag försökt mig på tidigare.

Edit: Jag kommer att ha dubbla uppsättningar hjul, en MTB uppsättning och en för väg. Jag har tidigare kört detta system för min MTB då det var bara den som hängde med på resorna.

Så, med allt detta sagt (skrivit), har någon här lite tips på cyklar jag kan kolla på?

Senast ändrad:

Mike C

Medlem
Gravelbike? Nja, bockstyre funkar fint för vägcyklingen men gillar inte det för MTB biten (om jag har förstått rätt så gäller termen gravelbike för cyklar som har bockstyre). Futureshock var dock helt klart intressant, det möter nog mina behov... Är det bygga eget som gäller eller kan man hitta en cykel med futureshock som motsvarar gravelbike men utan bockstyre?

tolgraven

Aktiv medlem
Gravelbike? Nja, bockstyre funkar fint för vägcyklingen men gillar inte det för MTB biten (om jag har förstått rätt så gäller termen gravelbike för cyklar som har bockstyre). Futureshock var dock helt klart intressant, det möter nog mina behov... Är det bygga eget som gäller eller kan man hitta en cykel med futureshock som motsvarar gravelbike men utan bockstyre?
Finns Redshift Shockstop som är liknande fast som generisk stam.

mzi

Aktiv medlem
Ska du köra röda leder i bikepark med en futureshock?

Men oavsett så kommer du ha svårt för att lyckas få ihop en hoj - speciellt till det där priset - som möter dina krav.

Mike C

Medlem
Ska du köra röda leder i bikepark med en futureshock?

Men oavsett så kommer du ha svårt för att lyckas få ihop en hoj - speciellt till det där priset - som möter dina krav.
Inte särskilt mycket, men då det händer kommer det inte att gå fort. Som sagt, för den typen av cykling jag gör som är "off road" är inte särskild avanserat. Hmm, jag borde kanske ta bort downhill från mitt inlägg, det verkar framstå som om det är downhill jag syftar med "röd backe" på MTB. De röda turerna jag gjort i Frankrike var inte särskild krävande, skulle nog gått utan dämpning.

andersson.n

Aktiv medlem
Jag har sökt och sökt, och kommer egentigen inte fram till särskild mycket då jag int har nå bra koll på cyklar, så jag ställer frågan här och kanske har någon tips på en cykel som inte är kostar över 30k. Jag hittade denna sida men de cyklarna av intresse jag kollade på där var på tog för dyra för mig: https://www.bikeperfect.com/features/best-lightweight-mountain-bikes-under-10kg

Det jag söker kan man väll kalla för en "kompromiss cykel" för resor med vår van/bobil/liten husbil som inte bör kosta mer en 30k. Vår senaste semester gjordes med 3 cyklar bak under sängen (min MTB, min racer och tjejens) och det var för mycket. Cykelställ bak utanpå vanen då? Been there, done that, ain't going back... har tröttnat på folk som skär upp kapellet och snokar om cykeln är enkel att stjäla, plus att det var ännu jobbigare än att ha tre cyklar bak under sängen, så nu har vi cyklarna under sängen och det funkar, fast det är riktigt jobbigt med tre så jag har fått lova tjejen att det bara blir en cykel var till nästa resa.

Jag cyklar gärna enklare MTB stigar med lite väldigt lite rena nedfarter, de röd markerade turer jag gjort i Frankrike är inte downhill banor, alltså ingen galet downhill (testade det i La Grave och överlevde, tänker inte utmana ödet). Ok, en vanlig MTB tänker ni nu? Ja, men jag gillar också vägcykling. Med racern gjorde jag en rundtur på 120km med över 3700 höjdmeter. Visst, det går att göra sånt på MTB också, tidigare i år gjorde jag en 100km runda på 2500 höjdmeter med min MTB, men den väger betydligt mer än 10kg och det märktes. Jag siktar på att spräcka 4000 höjdmeter gränsen på en runda nästa år så där av kravet på vikt under 10kg.

För MTB cykling behöver jag inte ha dämpad framgaffel även om det är behagligt. Sub 10kg med dämpad framgaffel blir nog dyrt tänker jag, jag kan nog klara mig utan men går det att hitta en med så är det int så dumt. Kan även tänka mig försöka bygga, men då blir det nog många trådar här och många störande samtal till Adam, cykelbygge är inget jag försökt mig på tidigare.

Så, med allt detta sagt (skrivit), har någon här lite tips på cyklar jag kan kolla på?
Min tidigare BMC Twostroke 01 TWO 2021 kostade cirka 34 tkr ny och vägde in på 10.25 kg utan pedaler men med flaskhållare. Jag sålde den för 20 tkr, sett många liknande annonser. Rent allmänt tror jag att du kan hitta många fina begagnade HT som uppfyller ditt viktkrav inom din budget.

Så, begagnad HT med lätta hjul och lock-out på gaffeln, sedan kan du ta med olika däck på resorna?

Mike C

Medlem
Min tidigare BMC Twostroke 01 TWO 2021 kostade cirka 34 tkr ny och vägde in på 10.25 kg utan pedaler men med flaskhållare. Jag sålde den för 20 tkr, sett många liknande annonser. Rent allmänt tror jag att du kan hitta många fina begagnade HT som uppfyller ditt viktkrav inom din budget.

Så, begagnad HT med lätta hjul och lock-out på gaffeln, sedan kan du ta med olika däck på resorna?
Jo, kollar efter begagnat också... dock måste jag oftast söka rätt på vikt efter varje annons, där av frågan här om särskilda modeller. Och ja, dubbla uppsättningar hjul kommer det att bli, glömde bort att nämna det. Jag har så på min nuvarande MTB för tidigare resor då bara den cykeln hängde med.

hm

Aktiv medlem
Har du utrymmesbrist är nog dubbla hjulpar det sista jag skulle ta med ...
Ett par lätta breda xc däck fixar biffen galant sålänge du inte satsar på KOM nerför dh banan eller uppför alpe dehuzh

Mike C

Medlem
Det sista jag tar med i fortsättningen är dubbla cyklar. Ett extra hjulpar har jag kört med förrut, inga som helst problem.

mzi

Aktiv medlem
Jag tror du ska ha en grusvägsräser ändå. Kanske det som nu går som "äventyrscykel". Så lite bredare däck, typ 2.25 eller så borde räcka och så brett bockstyre - 50-55cm - och kanske tempopinnar på det om du ska trycka länge på platten.

Mike C

Medlem
Ok, nu kommer jag att låta dryg, men "köp en sån typ av cykel" var inte alls det jag frågade efter, utan modeller som väger upp till 10kg. Av alla inlägg här så har jag hittils bara fått ett tips på modell (BMC Twostroke 01 TWO, tackar för den). Jag får väll bara anta att sub 10kg cyklar är inte av så stort intresse här och söka vidare.

jonte987

Aktiv medlem
Jag förstår inte. Det är bara att srolla upp i prislistan tills man hamnar under 10kg?
Om man inte vill bygga och det är över budget så får man scrolla tillbaka till bekvämt pris istället för bekväm vikt?

Räcker kanske med en stel gaffel på den för att hamna under 10? Om det stämmer tycker det låter lite billigt. Visserligen alu.
Sen ett par dyra hjul så har man en fin gravel flatbar.

glitch

Aktiv medlem
Nu vet jag inte vad den väger, men en Diverge Evo kanske?

DJ_Datte

Medlem
Kan man säga runt 10Kg, det är svårt att kolla exakt, bara tex storleken på cykel skiftar vikten en del.

En Diverge Evo låter som något som hade kunnat passa, rakt styre, finns för 25k ny (eller 32k för expert, som då väger säkert mycket). Verkar väga runt 10,3Kg "i en viss uppsättning" som går säkert göra lättare relativt enkelt (vanligtvis bättre däck + hjul fixar biffen).

Den verkar säljas som ram också, så kan du bygga ihop nått på den ramen (då relativt enkelt att skruva ihop nått eller be en butik göra det) som kommer under 10kg, och du slipper ha delar över som inte är vad du vill ha.

Mike C

Medlem
Jag förstår inte. Det är bara att srolla upp i prislistan tills man hamnar under 10kg?
Om man inte vill bygga och det är över budget så får man scrolla tillbaka till bekvämt pris istället för bekväm vikt?
Bara och bara, visst, vikten kan man få fram till slut men jag har inte sett någon sida där jag kan sortera cykel efter vikt. Jag ser cyklar långt över min budget som väger långt över 10kg.

Men tackar för tipsen på Radon och Diverge cyklarna, de ser fina ut, ska söka lite mer på dem. Och ja, bara ram är ett alternativ, man lär sig väll alltid något på att skruva ihop den själv.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, det landar väl på ungefär samma och blir liknande resultat. Förutom att med Radon har man kvar en dämpad gaffel och den är sannolikt lättare.

jonte987

Aktiv medlem
Tror fakiskt det finns nån som sorterare efter vikt men det är svårt nog att hitta nån som anger vikt och dessutom korrekt.

Sen fungerar det nog skapligt att gå efter pris. Det var det jag syftade på.
Blir sugen på en Radon nu men får väl vänta tills barnen cyklar i från mig - och då är jag väl för gammal för stel.

Berk

Aktiv medlem

Räcker kanske med en stel gaffel på den för att hamna under 10? Om det stämmer tycker det låter lite billigt. Visserligen alu.
Sen ett par dyra hjul så har man en fin gravel flatbar.

Ville också lägga upp den. Kolversionen är ännu lättare, men det finns ingen leveransdatum på den.

För ett tåg sen såg jag en HT serie från en tillverkare som hade en modell med stel gaffel, men ny minns jag inte vilken tillverkare det var. Inte Orbea, som har en Alma LTD som är riktigt dyr.

freddag

Aktiv medlem
tidigare i år gjorde jag en 100km runda på 2500 höjdmeter med min MTB, men den väger betydligt mer än 10kg och det märktes. Jag siktar på att spräcka 4000 höjdmeter gränsen på en runda nästa år så där av kravet på vikt under 10kg

om du snittar 150W i en enda lång backe på 4000 höjdmeter över 10 mil, 4% lutning, så sparar du cirka 14 minuter på att minska cykelns vikt med 3 kg.

trekilo.png

om du istället sparar 5W rullmotstånd på varje däck, simulerat genom att öka effekten till 160W i kalkylatorn, så sparar du nästan det dubbla, 27 minuter.

tiowatt.png

så du kanske bara kan skaffa nya däck istället för att lägga 30 papp på en ny cykel?

detta enligt enligt bikecalculator.com. och det stör mig lite, för det är inte i linje med min känsla. så nån får gärna säga att det är helt fel.

cyclingabout har testat lite, och anser att det stämmer:

DJ_Datte

Medlem
om du snittar 150W i en enda lång backe på 4000 höjdmeter över 10 mil, 4% lutning, så sparar du cirka 14 minuter på att minska cykelns vikt med 3 kg.

om du istället sparar 5W rullmotstånd på varje däck, simulerat genom att öka effekten till 160W i kalkylatorn, så sparar du nästan det dubbla, 27 minuter.

så du kanske bara kan skaffa nya däck istället för att lägga 30 papp på en ny cykel?

detta enligt enligt bikecalculator.com. och det stör mig lite, för det är inte i linje med min känsla. så nån får gärna säga att det är helt fel.

Inte så konstigt,

Vikten är 88/85 = ~3-4%
Watten är 160/150 = 6-7%

Det finns väldigt lite magik i energianvänding och åtgång för att bekämpa gravitation.

Mike C

Medlem
Som jag redan skrivit, jag har dubbla uppsättningar hjul till MTB, jag har redan bra däck till väg för den. Jag tycker inte att jag ska behöva speca vilka däck jag har på en gammal cykel för att få tips om en ny. Den väger dessutom mer än 13kg. Man sparar väll mer energi på en lätt cykel med bra däck än en tung cykel med bra däck, inte sant?

Berk

Aktiv medlem
Inte så konstigt,

Vikten är 88/85 = ~3-4%
Watten är 160/150 = 6-7%

Det finns väldigt lite magik i energianvänding och åtgång för att bekämpa gravitation.

Ja, men placebo effekt är lite mer magisk. Kanske kör man mycket snabbare med en dyr sub 10 kg cykel.

jonte987

Aktiv medlem
Det är inga problem. Jag tror radon på bra däck blir riktigt snabb. Jag är själv sugen att testa om jag är snabbare på helstel.

Bara att handla.

Problemet är om man sen upptäcker krav på geo och annat

Berk

Aktiv medlem
Det är inga problem. Jag tror radon på bra däck blir riktigt snabb. Jag är själv sugen att testa om jag är snabbare på helstel.

Bara att handla.

Problemet är om man sen upptäcker krav på geo och annat

Man blir inte snabbare på helstel, förutom om man kör mycket uppför och bara på slätt underlag. Jag byggde en helstel bara för att köra långsamt.

Det är dock riktigt roligt med sub 10 kg cykel för att det är mycket enklare att hoppa över mindre och uppför stora hinder.

freddag

Aktiv medlem
Man blir inte snabbare på helstel, förutom om man kör mycket uppför och bara på slätt underlag. Jag byggde en helstel bara för att köra långsamt.

Det är dock riktigt roligt med sub 10 kg cykel för att det är mycket enklare att hoppa över mindre och uppför stora hinder.
och en tyngre cykel går jämnare över smågupp. om material kostade pengar per kilo skulle tillverkarna marknadsföra den känslan som "lyxig" istället för "trög" med massa snack om jämnheten i gången minskade "fatigue" och sånt.

jonte987

Aktiv medlem

Ja, jag borde sagt se om jag är nästan lika snabb på stel.

Nu blev det en väldigt dålig cykelsommar för mig, bortsett från barnens cykling, men jag funderade på ett litet projekt att köra samma runda på olika cyklar och se vad det gjorde och sen avsluta med att hyra en dyr XC. (Eller låna men det är väl optimistiskt)

Nästa sommar kanske! Nu blir det trainer.

Mike C

Medlem
Då måste man dock tro på vetenskap isf pengar och bling.
Är det vetenskapligt bevisat att det är tron på pengar och bling som är orsaken till att det är långsammare för någon att cykla 3700 höjdmeter på en cykel som väger över 4kg mer?
15 min kanske inte är av så mycket betydelse men jag vill köpa en cykel och sälja mina andra två, det blir inte så himla mycket mera jag måste punga ut i slutändan.

jonte987

Aktiv medlem
Är det vetenskapligt bevisat att det är tron på pengar och bling som är orsaken till att det är långsammare för någon att cykla 3700 höjdmeter på en cykel som väger över 4kg mer?
15 min kanske inte är av så mycket betydelse men jag vill köpa en cykel och sälja mina andra två, det blir inte så himla mycket mera jag måste punga ut i slutändan.
Är du nöjd med den typen av hoj vi länkar nu så ser jag ingen anledning att inte handla.
Du kan ha både dämpad och odämpad gaffel.

Det är ändå rimliga pengar. Vill du köra dämpat, feta däck eller aggresivare cykel och ändå hamna under 10 blir det dyrt.

Berk

Aktiv medlem

Skojade lite.

En lätt XC hoj verkar vara rätt till din ändamål.

etnica

Aktiv medlem
Låter som vi pratar riktiga berg?

Fransmännen och spaniorerna är ju inte så mycket för cykla nerför men tuggar sig upp för alpvägar/brandvägar med sina XC hojar. Byns maja rökande pajas har en heldämpad XC/trail som han tar samma singletracks som de engelska baggy shorts turisterna på sina enduro hojar när han skall hem igen.

Inga fördomar alls men kanske ger en fingervisning om vad som kanske skulle funka.

Olmo

Aktiv medlem
Kanske en begagnad XC med kolfiber ram och 26" hjul? Då skulle det vara ganska enkelt att få hyfsat bra komponenter, sub 10 och inte så dyrt. Om man är OK med 26" hjul alltså.

Eller kanske kolla med mindre fälg. Kollade en kompis hardtail häromdag: alu ram, ej tubeless, budget komponenter och den vägde "bara" 11.5 kg. Når jag kollade närmare så hade han 19mm fälg på den, tror det gör betydlig skillnad.

hm

Aktiv medlem

Visa bilaga 514161

Visa bilaga 514162

Kunde du inte tagit och stoppat in en lite mer realistiskt backe och siffror utan något freak som inte går att hitta i hela världen..

hm

Aktiv medlem

Nära, men du kanske kan be allebike sätta på en ultimate gaffel eller något annat som lättar hojen så den blir användbar .
Allebike brukar väl kunna ställa upp med sånt. ?

freddag

Aktiv medlem
skillnaden mellan den 35 mm sid select som sitter på den oanvändbara cykeln och en sid ultimate är 330 gram enligt r2:s vågbilder.

över en backe på 4000 höjdmeter och 10 mil och knappt åtta timmar gör det cirka 1,5 minut.

("plus minus menade jag!" /sigge)

Mike C

Medlem
Den där ser fin ut! Får hoppas att den är kvar efter helgen (bortrest).

För övrigt så tackar jag för alla tipsen, har hittat lite att kika efter. Har inte direkt bråttom heller, cykeln ska jag ha till semestern nästa år.

Helkama raisu

Aktiv medlem
skillnaden mellan den 35 mm sid select som sitter på den oanvändbara cykeln och en sid ultimate är 330 gram enligt r2:s vågbilder.

över en backe på 4000 höjdmeter och 10 mil och knappt åtta timmar gör det cirka 1,5 minut.

("plus minus menade jag!" /sigge)
Jag tror han behöver mer brus i kubbarna bara.

HåkanC

Aktiv medlem
...
...

Kunde du inte tagit och stoppat in en lite mer realistiskt backe och siffror utan något freak som inte går att hitta i hela världen..
Redan för över 11 år sedan postade jag en liknande beräkning för Vätternrundan
"Vikten spelar i verkligheten mkt mindre roll än man tror."
Men de flesta (alla?) cyklar jag har skaffat sedan dess har varit lättare än de (flesta?) cyklar jag hade för över 11 år sedan!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer