Boe Skrev:
> Kan du berätta mer om vad en cykelförening kan göra som ett gäng polare inte kan göra?
Man kan söka väsentliga bidrag för utveckling. (Lok stöd och handslagpengar). Man kan ta del av ett rad erbjudande som kommer SCF motion. Man kan komma underfynd med att man vill arrangera motionslopp själva. Man kan vara med och påverkar utvecklingen av cykelarrangemang i Sverige. Man kan bli inbjudan till konferenser där man kan byta erfarenheter med andra. Gruppledare som leder motionsträning kan bli inbjudna till träff det man delar med sig och håller sina kunskaper levande. I motionskommittén har vi planer på att införa ett föreningsbidrag. Då kan man söka bidrag för sin träning i diverse former. T ex man kanske vill köpa in 5 nya "prova på" cyklar för barnen i åldern 8-13. Man kan ta del av allt som SISU har att erbjuda. Man kan delta i en storartat kampanj som SCF Motion startar upp inför 2007.
Blivande motionärer kan ta kontakt med cykelföreningen på orten. Har inte föreningen motionsträning kan blivande motionären "utebli". Däremot har Kalle gått med i sin lokala cykelförening och erbjudit sig att ta hand om motionsträningen då har han en ny cykelkompis.
För många är allt ovanstående väldigt främmande för vad att man vet eller vill veta av. Man vill cykla. Man vill cykla. Man vill cykla. Varken jag eller någon annan i SCF vill kräva att cyklister ska vara med i en förening. Men genom att ta fram ett underlag kan vi underlätta vi för cyklister att hitta SCF motions röda tråd. Det som binder oss samman. Mer om detta på vår nya website. (När det kommer)
För övrigt har vi faktiskt underlättat för icke föreningsanslutna cyklister. (För första gången i cykelförbundets 106 år). Om man vill tävla måste man ha en licens. För att ha licens måste man vara med i en förening. Ett undantag - sportklass - där man kan tävla på en engångslicens som icke föreningsansluten. Det har aldrig varit möjligt att tävla i elit eller veteranklasser på en engångslicens. Därför har kravet alltid varit att man ska vara med i en förening om man ska tävla som elit eller Veteran. Så var det i alla fall fram till och med 2005. SCF har gett dispens till långloppscupen där det numera är möjligt att tävla på elit och veteranklasser med engångslicens utan att tillhöra en förening.
Detta är ett omvänt moment 22. Genom att underlätta för icke-förenings anslutna cyklister hoppas vi ökar intresset för cykling, antalet cyklister och därmed antalet föreningsanslutna.
Sedan vill jag rör en annan fråga som handlar mer om en moralisk inställning. Om alla cyklister resonerar att man inte behöver vara med i en förening vem är det då som kommer att arrangera tävlingar och motionslopp? Vem är det som kommer att fyller de funktioner man behöver vid våra arrangemang.
Måste man ha arrangemang? Nej, visst kan man cykla ändå, något jag känner väl igen från mitt hemland. Till skillnad från England gäller träning här oftast om att träna för något annat än just träningens skull. Hur många hade tränat regelbundet om inte det vore för t ex, "en Svensk Klassiker", (med bl a Vasaloppet & Vätternrundan), "Stockholm Maraton, "O-Ringen", Göteborgsvarvet osv, osv. För att möjliggör alla dessa arrangemang krävs ideella arbetsinsatser från förenings anslutna medlemmar.
Föreningens roll i den svenska idrottsrörelsen är av väsentliga proportioner för den idrott man bedriver. Ju längre man är med desto mer man förstår hur det gå till. För att kunna driva en elitverksamhet med seriösa satsningar inför OS och VM krävs det att SCF får behålla sitt bidrag från Riksidrottsförbundet och SOK. Ett bidrag som baseras på några nyckeltal där antalet licenserade, antalet start i sanktionerade lopp och föreningsanslutna medlemmar ingår.
Än en gång - Ingenting för Kalle och hans vänner att bry sig om eller ens förstår.
Jag blev invald i SCF vid förbundsmötet i mars 2006. Det är "Cykel Sverige" som har vald i mig och då vill jag göra allt i min makt för att öka intresset för cykling. Framförallt inom SCF-familjen. Kalle och hans vänner är välkomna att cykla hur länge dem vill utan att vi komma att andra förutsättningar för dem. Det är dock min hopp att Kalle ska bli nyfiken på vår nya website nästa år. Då kan han upptäcka en massa intressanta som tilltala just honom. Det kan bli den inspirationen som motiverar honom till att gå med i eller t o m starta upp en cykelförening.