Solekrat bakhjul???

Spider

Ny medlem
Solekrat bakhjul???
Någon som har erfarenhet av solekrade bakhjul?
Hittade detta hjul i källaren... Det är i väldigt fint skick, men är solekrat. Vet ej vem som har byggt det.
Är det tillräckligt starkt att åka på? Det rör sig om en veteranracer som kommer att rulla sparsamt.
Tacksam för synpunkter.

Bilagor

Bengt-re

Aktiv medlem
Solekrat bakhjul???
Någon som har erfarenhet av solekrade bakhjul?
Hittade detta hjul i källaren... Det är i väldigt fint skick, men är solekrat. Vet ej vem som har byggt det.
Är det tillräckligt starkt att åka på? Det rör sig om en veteranracer som kommer att rulla sparsamt.
Tacksam för synpunkter.
Radialekrat fungerar utmärkt som framhjul på fälgbromsade cyklar.

Bengt-re

Aktiv medlem
Solekrat bakhjul???
Dock aldrig på skuvbromsat eller som bakhjul. Vill du promt ha det bak så får man iaf på drivsidan ha normal ekring för att ta upp vridmomentet mellan fälg och nav.

ething

Aktiv medlem
Solekrat bakhjul???
Inte så länge du bromsar eller driver med navet.
Den här debatten spårar säkert ur :)

Om du har ett normalt ekrat nav så "drar" navet i hjulet vinkelrät i ekrarna som är leading spokes och när du bromsar (skivbroms) så förmedlas kraften vinkelrät i trailing spokes. På ett solekrat hjul får du alltid skjuvkrafter i de flesta ekrarna vid drivning, är det fälgbromsar slipper du problemet vi inbromsning. Därmed är det knappast optimalt men det fungerar säkert. Den mest viktsoptimerade varianten jag sett var gamla crossmax (fälgbromsade) som hade 2-kors på drivsidan och solekrat på andra sidan sina bakhjul. Det finns säker andra varianter men poängen är att du får leta länge för att hitta ett solekrat bakhjul i modern tid.

Valhalla_

Aktiv medlem
Solekrat bakhjul???
På ett solekrat hjul får du alltid skjuvkrafter i de flesta ekrarna vid drivning
Nja, det blir i princip helt ren dragkraft, och den blir stor så in i norden, jämfört med normala hjul. Det blir en helt annan utväxling på det hela. Trampar man till ordentligt lär man dra sönder något rätt snabbt.

tmalm

Aktiv medlem
Solekrat bakhjul???
Principiellt är det så fel det kan bli men å andra sidan vet jag en som kör solekrat skivbromsat framhjul med 203mm skiva och det har inte exploderat än.

Tror det funkar för dig.

/T

hm

Aktiv medlem
Solekrat bakhjul???
Svårt att se att det skulle spela nån större roll .
Ekrar kan inte ta nån annan last än draglast. Ska ha ganska bra tryck i buggarna om du drar av 32 ekrar samtidigt.

tmalm

Aktiv medlem
Solekrat bakhjul???
Svårt att se att det skulle spela nån större roll .
Ekrar kan inte ta nån annan last än draglast. Ska ha ganska bra tryck i buggarna om du drar av 32 ekrar samtidigt.
Solekrat är superdåligt på att överföra vridmoment från /till navet och du får jättemycket drag i ekrarna.
Uppenbarligen exploderar inte hjulen automatiskt bara för det men jag skulle aldrig ha det så bak/skivbromsat.

/T

Indurain

Medlem
Solekrat bakhjul???
UFO diskhjul, du saknar dom två plastsidorna, solekrat pga anläggningsytan blir bättre för skivorna, inte optimalt men funkar dom få ggr man använder skivhjul, plastbiten vid navet är en del av fästanordningen för skivorna.

Spider

Ny medlem
Solekrat bakhjul???
UFO diskhjul, du saknar dom två plastsidorna, solekrat pga anläggningsytan blir bättre för skivorna, inte optimalt men funkar dom få ggr man använder skivhjul, plastbiten vid navet är en del av fästanordningen för skivorna.
Tackar! Visste att det fanns mycket kunskap på Happy! Då vet jag att det är fabriksbyggt och klarar lite lugn söndagscykling! Tack! Ha en fin sommar! / Matts

Berk

Aktiv medlem
Solekrat bakhjul???
Tror inte att drag i ekrarna blir större. Däremot kan man inte överdrar vridmoment från navet till fälgen i laget på bilden. Då måste navet och ekrarna först vrida lite så ekrarna kan drar fälgen runt istället för bara inåt. Därför tror jag att hjulen skulle känna "mjukt" när man trampar och att ekrarna skulle snabbt går sonder vid navinfästningen. Verkar som en designhjul.

Majkel

Medlem
Solekrat bakhjul???
Den här debatten spårar säkert ur :)

Om du har ett normalt ekrat nav så "drar" navet i hjulet vinkelrät i ekrarna som är leading spokes och när du bromsar (skivbroms) så förmedlas kraften vinkelrät i trailing spokes. På ett solekrat hjul får du alltid skjuvkrafter i de flesta ekrarna vid drivning, är det fälgbromsar slipper du problemet vi inbromsning. Därmed är det knappast optimalt men det fungerar säkert. Den mest viktsoptimerade varianten jag sett var gamla crossmax (fälgbromsade) som hade 2-kors på drivsidan och solekrat på andra sidan sina bakhjul. Det finns säker andra varianter men poängen är att du får leta länge för att hitta ett solekrat bakhjul i modern tid.
Så här ser mitt bakhjul (årsm 2020) ut. Hur ska man analysera detta?
15971724314696328803759685449950.jpg

dabac

Aktiv medlem
Solekrat bakhjul???
Så här ser mitt bakhjul (årsm 2020) ut. Hur ska man analysera detta?Visa bilaga 435484
Radialekrat på ena sidan, korsekrat på andra.
Med ett modernt tjockt nav så är det inga problem att överföra vridmomentet från drivsidan till icke-drivsidan.
Det finns vissa (teoretiska) fördelar med att ha drivsidan kors och icke-drivsidan radial, men bägge versionerna förekommer. Och bägge verkar funka.

Kneecap

Aktiv medlem
Solekrat bakhjul???
Tror inte att drag i ekrarna blir större. Däremot kan man inte överdrar vridmoment från navet till fälgen i laget på bilden. Då måste navet och ekrarna först vrida lite så ekrarna kan drar fälgen runt istället för bara inåt. Därför tror jag att hjulen skulle känna "mjukt" när man trampar och att ekrarna skulle snabbt går sonder vid navinfästningen. Verkar som en designhjul.
Tjena!

Indurain har ju kommit med svaret. Det är alltså inte en designpryl utan fyller en funktion. Har själv kört med ett sånt hjul och det höll bra för lite cafécykling. Har sett folk som kör Ironman på dom också.

s

Aktiv medlem
Solekrat bakhjul???
Ekrarna är knappast problemet. Den stora utmaningen med solekrat är istället att kraften i navflänsarna blir radiell istf tangentiell. Ett vanligt baknav tror jag skulle explodera ganska omgående. TS nav verkar dock designat för detta med extra feta flänsar. Kör på bara.

calmbay

Aktiv medlem
Solekrat bakhjul???
Summa summarum, du är safe på det där hjulet så länge det är rakt och ekrarna spända. Radialmonterade ekrar ger snygga hjul.

Berk

Aktiv medlem
Solekrat bakhjul???
Tjena!

Indurain har ju kommit med svaret. Det är alltså inte en designpryl utan fyller en funktion. Har själv kört med ett sånt hjul och det höll bra för lite cafécykling. Har sett folk som kör Ironman på dom också.
Intressant att Indurain använde den, visste jag inte! Skulle också tänka att det är ingen problem als för cafécyckling, men det finns ett skäll varför man inte ser dom ofta.

Berk

Aktiv medlem
Solekrat bakhjul???
Ekrarna är knappast problemet. Den stora utmaningen med solekrat är istället att kraften i navflänsarna blir radiell istf tangentiell. Ett vanligt baknav tror jag skulle explodera ganska omgående. TS nav verkar dock designat för detta med extra feta flänsar. Kör på bara.
Solekring finns ofta på framhjul och finns också på en sidan bak på några hjul. Drivkraften är inte mycket större än belastningen från vikt av cyklisten och ekerspänning är redan hög. Radiella belastningen är ingen problem als.

tmalm

Aktiv medlem
Solekrat bakhjul???
På fälgbromsen
Intressant att Indurain använde den, visste jag inte! Skulle också tänka att det är ingen problem als för cafécyckling, men det finns ett skäll varför man inte ser dom ofta.
Användaren indurain tror jag avses här, hen som postade inlägget om diskhjulet.

/T

ething

Aktiv medlem
Solekrat bakhjul???
Solekring finns ofta på framhjul och finns också på en sidan bak på några hjul. Drivkraften är inte mycket större än belastningen från vikt av cyklisten och ekerspänning är redan hög. Radiella belastningen är ingen problem als.
Problemet är alltså inte kraften utan var den kommer ifrån. Som du själv skriver så finns det gott om hjul med EN sida solekrat bak men ytterst få med båda. Detta beror på att vridmomentet som du genererar i en spurt blir väldigt kraftigt när ekrarna skjuvas istället för att dras nästan vinkelrät. Svaren finns redan i tråden ovan.

s

Aktiv medlem
Solekrat bakhjul???
Naturligtvis blir det en helt annan kraftriktning i flänsen om ekrarna sitter radiellt istf tangentiellt. Hur kan man tro något annat? Det är inte utan anledning att vissa navtillverkare avråder från radiell ekring och friskriver sig i garantivillkoren.

TS nav ser dock som sagt ut att vara konstruerat för att tåla detta.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer