Solglasögon stigcykling

Tose

Medlem
Solglasögon stigcykling
Tjena! Jag är på jakt efter ett par schyssta briller för stigcykling men som inte heller gör bort sig på stan.

Har kikat på Oakley holbrook med prizm ruby lins. Vad är den generella åsikten om dessa? Killen i butiken ansåg att den troligen skulle vara för mörk för cykling i skogspartier och rekommenderade istället Radar ev path med Prizm trail lins. ( Tyvärr anser jag att denna båge ser lite för snabb ut för mina behov 😅 )

Så är det någon som har erfarenhet och kan rekommendera den ena över den andra eller sitter på bättre alternativ så är jag högst tacksam !

Luzen

Aktiv medlem
Solglasögon stigcykling
Du vill inte har en Prizm Trail på stan när det är sol. Och du vill inte ha något mörkare i skogen.
Du får helt enkelt välja ett par photokromatiska som inte blir helt mörka. och en schysst båge.

s

Aktiv medlem
Solglasögon stigcykling
Solglas i skogen är totalt värdelöst imho. Det blir för mörkt helt enkelt.
Transparenta eller möjligen svagt gula eller oranga för konstrastens skull är det som gäller för min del. Prizm trail verkar vara av det senare slaget.

Solglasögon stigcykling
Jag kör Bliz Matrix svart båge och byter mellan en mörk lins och deras rosa kontrastlins beroende på var jag ska cykla. Oftast blir det rosa lins, trots att man inte ser helt klok ut. Funktion får gå före form. Därför använder jag heller inte dessa bland vanligt folk.

Makten

Aktiv medlem
Solglasögon stigcykling
Prizm ruby är inte alls rolig för stigcykling. Helt knäppa färger som snarast gör att du får svårare att se skillnad på det du vill se skillnad på. Därtill är de tämligen mörka.

Den vettigaste Oakley-linsen som finns både i "fashion"-bågar och funkar i skogen är Prizm dark golf. Den är dock också för mörk om det inte är solsken, tycker i alla fall jag. Men jäkligt trevliga färger och funkar i solsken på stan, även om den då är ganska ljus.

En båge som är lite sportig men ändå ser vettig ut till vardags är Crossrange. Finns med massor av olika linser (inklusive dedikerade sport-dito) dessutom.

JSG

Ny medlem
Solglasögon stigcykling
Prizm trail funkar ypperligt i skogen men inte speciellt bra på stan när det är ljust. Därav använder jag endast mina oakley när jag är i skogen och trampar eller springer.

Hälsingland

Aktiv medlem
Solglasögon stigcykling
Jag har ett par prizm black för att ha till vardags när det är riktigt soligt. Var i Åre en snabbis i onsdags och det var sjukt soligt så jag tog dom istället för prizm trail som jag normalt har. Skulle nöta asfalt upp till våfflan så jag tänkte att mina laseropererade ögon skulle tycka det var behagligt.

Fick ju köra våfflan på känn var ju halvt blind i skogen trots stark sol. :poop:

Köp ett par glassiga glajjer att ha på stan och ett annat par i skogen på cykeln. https://www.stadiumoutlet.se/search?SearchTerm=oakley+solglasögon

Tose

Medlem
Solglasögon stigcykling
Tack för alla svar! Nu har jag blivit lite klokare iaf och kunnat sålla ut lite vettig information :unsure:
Så nu en ny frågeställning, ska jag investera i ett par mellanmjölkbriller som ”dark gilf linsen” som är funkis överallt och i värsta fall fortsätta få flugor i ögonen?

mavicxp21

Ny medlem
Solglasögon stigcykling
Kolla efter skyddsglasögon i någon byggshop. Eller prova dessa.

Jag använder dessa nu och dom funkar kanon för ändamålet. För som tidigare talare så är solbrillor värdelösa i skogen. Svagt gula eller blåa kan funka.

yonsson

Aktiv medlem
Solglasögon stigcykling
Oakleys Prizm trail funkar kanon för mig i skogen men det är ju knappt något solskydd i dem, snarare kontrasthöjande skyddsglas.

Solglasögon stigcykling
Kolla på brillor från Julbo, deras fotochromatiska lins funkar fint i skogen. t ex Julbo Arise Zebra Light Fire men finns även andra modeller med den linsen som inte ser helt sjuka ut på stan.
Finns på sportamore bl a.

alltrack16

Ny medlem
Solglasögon stigcykling
Tyckte mina Prizm trail var lite "too much", köpte ett par Bliz Fusion Nordic Light som jag upplever har en "lugnare" kontrasthöjning. Funkar bra i väder med växlande molnighet i skogen (filterkategori 2). Finns även med filterkategori 1 som funkar vid mörkare förhållanden. Skulle dock aldrig ha dom i stan😎😇. Oakley har väl en Holbrook modell med en ljusare variant, Prizm golf? Inte dark golf. Den kanske kan funka i skogen för en casualrider😁

Makten

Aktiv medlem
Solglasögon stigcykling
Tack för alla svar! Nu har jag blivit lite klokare iaf och kunnat sålla ut lite vettig information :unsure:
Så nu en ny frågeställning, ska jag investera i ett par mellanmjölkbriller som ”dark gilf linsen” som är funkis överallt och i värsta fall fortsätta få flugor i ögonen?
Att jag föreslog den var mest för att det är en av väldigt få linser som är ganska funkis både på stan och i skogen. Men om du inte bara cyklar i solsken så är de lite onödigt mörka. Det är svårt att föreställa sig hur stor skillnad det är mellan skugga under träd och mitt ute i solskenet om man inte provar själv med samma lins faktiskt.

Som många andra i tråden så kör jag Prizm Trail i skogen och älskar det, men den är alldeles för ljus för vardagsbruk om det inte är mulet. En del tycker att färgerna är lite för extrema och då kan man kika på Prizm Trail Torch som är lite mer neutrala men fortfarande bra. Faktiskt väldigt, väldigt lika Prizm dark golf fast inte lika mörka.

Sen finns det såklart massa andra fräsiga märken, men där har jag ingen koll. Jag tror dock helt klart att det är värt att köpa en dedikerad sportlins för "utomhusbruk i naturen" om man vill ha bästa upplevelse, då det handlar om att framhäva olika färger så att man ser tydligare vad som är stig och inte, bland annat.

Ajax

Medlem
Solglasögon stigcykling
Prizm trail funkar ypperligt i skogen men inte speciellt bra på stan när det är ljust. Därav använder jag endast mina oakley när jag är i skogen och trampar eller springer.
Snor tråden lite, men tycker du prizm trail funkar fint att springa i? Är nämligen på jakt efter ett par glasögon som funkar både på cykeln och i löparspåret.

JSG

Ny medlem
Solglasögon stigcykling
Snor tråden lite, men tycker du prizm trail funkar fint att springa i? Är nämligen på jakt efter ett par glasögon som funkar både på cykeln och i löparspåret.
Ja, det tycker jag allt. Jag har jawbreaker modellen av bågar med prizm trail linsen. Funkar fint att löpa i och man ser bra.

Solglasögon stigcykling
Lånar också tråden, har jawbreaker med prizm trail och vill komplettera med en lins som jag kan ha när jag fiskar och åker längd på våren. Vilken ska jag köpa?

Makten

Aktiv medlem
Solglasögon stigcykling
Lånar också tråden, har jawbreaker med prizm trail och vill komplettera med en lins som jag kan ha när jag fiskar och åker längd på våren. Vilken ska jag köpa?
Om vi snackar fullt solsken så är Prizm Deep water polarized jäkligt najs. Ganska neutral men lite "varm" i tonen utan att man upplever det som ett färgstick. Dock ganska trist och alldeles för mörk om det inte är sol.

MtbPappan

Ny medlem
Solglasögon stigcykling
Tjena! Jag är på jakt efter ett par schyssta briller för stigcykling men som inte heller gör bort sig på stan.

Har kikat på Oakley holbrook med prizm ruby lins. Vad är den generella åsikten om dessa? Killen i butiken ansåg att den troligen skulle vara för mörk för cykling i skogspartier och rekommenderade istället Radar ev path med Prizm trail lins. ( Tyvärr anser jag att denna båge ser lite för snabb ut för mina behov 😅 )

Så är det någon som har erfarenhet och kan rekommendera den ena över den andra eller sitter på bättre alternativ så är jag högst tacksam !
B38F59B1-6BBB-4827-B66E-F3084D62A943.jpeg

zekler, valfri välsorterad bygghandel, lätta, starka(ce) , billiga ca80:-, bekväma för heldagar, inte för mörka finns i olika färger osså. 😎

VO2max

Aktiv medlem
Solglasögon stigcykling
Kör northug med photocrom lins. prisvärt på xxl så man inte behöver gråta blod när ungar bryter sönder skalm!
passar bra med poc

Går nog att fynda nu pga kokainet..

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer