[Solorando/RR] En lördagstur till svärföräldrarna (långt eller halvkort beroende på referensram)

dantor

Aktiv medlem
[Solorando/RR] En lördagstur till svärföräldrarna (långt eller halvkort beroende på referensram)
Varning för osammanhängade vägg av text, kassa bilder (kass kamera och kass fotograf), svammel och raljerande samt sammanblandning av småländska småorter. Och så lite cykling på det. Cyklingen blev lång, om man nu inte snöat in för mycket på TABR-, TCR-trådar och liknande.

Kort version:
- Nyköping – typ Torup en lördag
- Fin morgon, pigga ben
- Fika på Centralkondis i Väderstad
- Småvägar och skog
- Misär
- Mer misär

Lång version:
Bor i Nyköping, har svärföräldrar i Torupstrakten (tänk Halmstad/Falkenberg och 4 mil inåt land). Tänkte mig att det vore en lagom cykeltur för att se att det går, för att få rensa huvudet och bara cykla samt för att jag inbillar mig att det är roligt att cykla långt (tack för det, alla randotrådar). Har tidigare gett mig på en liknande tur för några år sedan, som p.g.a. motvind och klent pannben tog slut i Väderstad då sambon kom ikapp med kvastbilen. Sedan dess har familjen utökats från två till fyra, så det gäller att ta sina chanser. Tack för en relativt förstående sambo, som förstår att jag vill cykla, men inte varför (för att uttrycka det milt och bespara känsliga läsare diverse okvädningsord).

En annan anledning är att jag tycker att det är rätt skoj att plotta rundor, så Garmin Connect, Trafikverkets NVDB samt Google maps nyttjades flitigt sena kvällar för att få till en rimligt kort runda (d.v.s. inte alltför mycket mer än 36 mil som E4 + Nissastigen tar med bil) med mestadels små vägar, någon fika samt ingen grusväg. Till slut var jag nöjd. Det blev en del kompromisser, varav den största var att gamla riksettan Nyköping-Norrköping valdes istället för Nävekvarn-Kvarsebo-Bråviken p.g.a. att färjan från Säter inte börjar gå tillräckligt tidig samt att den är mer lättcyklad. Andra kompromisser var några km 90-väg, och en del tråkigt 80-väg sista tredjedelen.

Nåja. Till saken. Tidig revelj, eller snarare vaknade jag före väckarklockan, drog mig tio minuter och funderade på om det här egentligen var en så bra idé innan jag stängde av klockan några minuter innan den skulle ringa vid 03.00. Något ätbart och kaffe, på med cykelkläder, ut i garaget och hämta en förberedd cykel. Upp och iväg!

1.Start.jpg

Start.

Rullade sakta igenom Nyköping centrum, det var viss festdagarna nu, Storgatan full med tält men folktom sånär på några förvirrade själar på jakt efter en efterfest. Och en inte lika förvirrad, men mer malplacerad cyklist. Chansningen på att inte byta till klara glas på cykelglasögonen visade sig funka. De ska vara något fotokromatiska, och det var inga som helst bekymmer ens nu trots mörkret.

Gamla Riksettan är nog ett hatobjekt bland Randosverige. Och antagligen bland Nyköpingscyklister. Kommentarer överflödiga. Dessutom är det alltid motvind. Ända till idag, i alla fall. Synen nedan kunde nästan göra en religiös. Men bara nästan. Helt öde, helt vindstilla. Mötte en taxibil vid Svalsta, och såg en misstänkt tjuvrökande yngre tjej sitta vid vägkanten. Vi funderade nog båda hur det stod till mentalt med den andre. Sedan var det någon mil mellan bilarna. Bitvis var det lite blött på vägen, det hade varit mörka moln igår kväll, så det hade säkert regnat under natten. Skulle dock, enligt YR, inte komma något regn under dagen vid de städer jag hade sökt på efter planerad rutt. Fick stanna och justera min nya stora sadelväska några gånger. Motiverade köpet med att det skulle underlägga pendling till jobbet, så den var införskaffad innan jag började delge sambon cykelplanerna.

2.R1.jpg

Nästan religiöst.

Norrköping är, som många andra städer, tråkig att ta sig igenom. Börjar med Ingelsta shopping (=tortyr för själen) och fortsätter med tråkiga cykelvägar bredvid tråkiga bilvägar. Gjorde dagens första felnavigering, men bara med ett tiotal meter. Efter tredje taktikstoppet på lika många timmar försökte jag minska på vätskeintaget. Annars brukar jag få i mig för lite vätska på längre pass, men just idag vore det en utomordentligt dålig idé.

Norr om Roxen tog jag en riktigt fin, småkuperad liten väg. Såg säkert 100 hjortar och/eller rådjur samt följaktligen en mängd jakttorn. Att jaga här måste vara som att lägga nät i akvarium. Sträckan var lite jobbig, men bjöd på härlig cykling. Solen tittade fram för första gången! Kan bli en bra dag i sadeln!

3.Roxen.jpg

Vilt i mängder. Jakttornen var nästan lika många.

4.All.jpg

Fin väg att cykla på.

5.Berg.jpg

Slussandet hade inte kommit igång i ett sömnigt Berg.

Passerade Bergs slussar och kom ut på schlätta och landskapet ändrades till stora platta åkrar. Stora delar hade jag medvind, men vägvalet var en del sicksack som det kändes så vinden kom från alla möjliga håll. Kändes som revansch sedan sist, trots att motvinden var mycket starkare då.

6.Schltta.jpg

Platt och, som tur var, medvind. Har väl aldrig hänt förut?

Någon dipp hade jag här också. För att citera en okänd 2,5-årig tänkare (dottern, alltså): ”Vad gör du, pappa?” och ”Varför då, pappa?”. Bra frågor, som jag inte hade några bra svar till, och motivationen gick inte direkt upp när cykeldatorn visade på knappa 150 km. Var en bit kvar, minst sagt. Och börjar redan bli trött. Eventuellt borde jag haft lite mer än 130 mil i benen i år. Uppladdning sedan september var ungefär: Marathon, lunginflammation, flytt till hus, bihåleinflammation, nytt jobb samt dagisbaciller hela våren och tillökning i maj. Inte helt optimalt. Men nu hade jag gjort mig besväret att ta mig hit, förhandla med familjen, fått chansen och tagit den. Bara trampa på, alltså. Hittade någon slags glädje i att se enstaka solrosor var tjugonde meter vid ett vetefält. Lyckades inte fånga någon på bild. Rullade in mot Väderstad, benen började kännas lite sega men huvudet kändes bättre. Fika hägrade, mycket bra som synes nedan:

7.Fika.jpg

Finfika!

Efter fikat och påfyllnad av flaskor började det droppa. Ett par till fikacyklister rullade in, och sa att de hoppades att regnet inte skulle tillta, då de var 65 km hemifrån. Undrar vad de tänkte när jag sa att jag cyklat från Nyköping och skulle mot Halmstad till. Rotade fram skoöverdrag och regnjacka. Bilden att det rasade ut en halv garderob och halv verkstad får jag bjuda på. Bjuder även på synen att plasthandskar (för ev. kedjebrott och liknande) och vaselinflaska rasade ut. Tror inte direkt att jag framstod som mer normal än innan. Flaskan som var (dåligt) fastspänd på sadelväskan for i backen och gick sönder. Nere på två flaskor nu. Borde gå att klara sig på. Snabbt in på Ica och köpa cola och snickers, och väl ute slutade det regna. Skoöverdrag och regnjacka av, nu skulle jag inte se regn än på ett tag. Anade någon tillstymmelse till ömhet i sadelregionen, men inga problem, och det gick över hyggligt fort. Efter någon halvmil såg jag en trasig flaska i diket, en likadan som jag just tappat i backen och kastat. Tydligen skräpkvalitet.

Under E4, och här började det. Småvägar, skog och betande kor, upp-upp-ner, upp-ner-upp. Repetera. Väldigt vackert, ingen trafik, pigga ben (tack, wienerbrödet!). Betydligt mycket mer upp än ner (med svenska mått mätt), kändes att cykeln inte var så rapp uppför, men med stor sadelväska som emellanåt svängde lite fram och tillbaka är det inte konstigt. Här någonstans svor jag mitt val att låta 11-23 sitta kvar, istället för att byta till 11-28. Den senare hade varit att föredra. Det finns backar i Sverige också, uppenbarligen.

8.Smvgar.jpg

Trevliga vägar öster om Vättern.

Här någonstans hade jag varit ute 8 h och 22 mil, och började fundera på det mentala välbefinnandet efter att ha börjat konversera med korna. Det lät ungefär så här: Jag: ”Muuuh”, korna tittade upp och såg ut att tänka ”Idiot!”. Kan inte klandra dem. Det var väldigt lite trafik, något fåtal cyklister innan jag blev omkörd av ett femtiotal motorcyklar i närheten av ett mopedmuseum. Bra att ställa in cykeldatorn på energisparläge så man slipper se hur sakta kilometerna tickar upp.

De här skogarna bjuder inte på så mycket annat än skog, några sjöar och kor. Det är trivsamt, men det finns inte så många fina rastställen om man inte vill sitta mitt på vägen eller i skogen, men jag hittade ett och åt plättar med jordnötssmör, sylt och nutella till lunch. Satt fint!

Närmade mig någon slags civilisation efter tio mil sedan stoppet, även om jag nog aldrig tidigare tänkt mig ”Tenhult” och ”civilisation” i samma mening förut. Hur som helt, en cykelbana bjöds det på, dock med massa grus och Välkommenskylt (borde kanske haft en tilläggsskylt ”om du inte färdas på cykel”). Samt uppförsbacke. Kanske inte så mycket civilisation ändå… Sen kom en nerförsbacke till själva stan, och efter colainköp även en tågstation, så visst mått av civilisation var det nog ändå.

Väl iväg igen blev jag lite blöt och kletig på ena vaden, och noterade att det sprutade en fin stråle cola från ena flaskan. Tror att den blivit klämd någon gång tidigare, och uppenbarligen blev det tillräckligt tryck med kolsyran i en full flaska för att trycka ut vätska. Nåja, drack några klunkar och det löste sig.

10.Smvgar3.jpg

Fler trevliga småvägar.

I början av en längre uppförsbacke hörde jag ett ”PANG!” och såg mig stå vid sidan och byta slang. Det var dock inte däcket, utan den andra flaskan. Korken är uppenbarligen tvådelad där en del är fastskruvad på flaskan och en del fasttryckt på den första. Inte så hårt fasttryckt, då, den klarade inte trycket från 75 cl kolsyrad dryck. Ja, jag hade för stora flaskor, stilpolisen får leva med det. Inte mycket annat idag som följer reglerna.

Återigen småvägar. Skog. Repetera. Sen ut några km på en 90-väg som var lite otrevlig, men med hänsynsfulla bilister. Sen småvägar, skog och sjöar ännu några mil. Mycket trivsamt, och nu var det bara axlarna som hade det lite jobbigt. Sedan var de fina vägarna slut för ett tag, liksom det bästa krutet i benen. Raka, platta cykelbanor bredvid 80-väg och senare samma sak utan cykelbanan. Här var det lite fuktigt på vägen, och sedan mer blött. Men inget regn uppifrån, och jag höll tummarna att jag missat regnet även om det såg lite trist ut framåt.

11.Orovckande.jpg

Slipper jag det där regnmolnet, eller kommer det att bli blött snart?

Runt Vaggeryd, Skillingaryd (väl?) kom första stänken vatten sedan Väderstad, och det ökade till ett regn. Jacka och skoöverdrag på. Nåja, bara 10-talet mil kvar, ska väl gå. Regnet upphörde, av med regnkläder.

12.Stigning.jpg

Glad att jag inte skulle åt höger.

Nu tog vattnet slut, men jag var inte så farligt törstig. Hittade inga bensinmackar med luftskåp (för vatten, inte sömn), och bara kyrkogårdar med ”ej dricksvatten”-skyltar. Erfarna randocyklister, hur gör man då? Till slut blev det vatten på Lidl i Gislaved. Och strax utkommen ur affären började det regna. Regnjacka och skoöverdrag på. Blev blöt rätt fort, men ändå hanterligt. Temperaturen gick ned rätt rejält, från ca 20 till kanske 14, höll mig dock relativt varm så fort jag kom igång på cykeln.

13.Cockpit.jpg

Cockpit, i brist på annan bild.

Och sen öppnade sig himlen. Det värsta ösregn jag cyklat i. Blev helt dyngsur på ett par minuter trots regnkläder som brukar hålla åtminstone en halvtimme i normalt regn. Vissa vägpartier blev som mindre sjöar, att cykla i uppförsbackarna var som att cykla uppströms. Ohyggligt blött.

14.Syndaflod.jpg

Syns dåligt, men regnet studsade liksom någon decimeter när det slog i marken.

Regnet till trots fick jag ny energi, och trycker på (med dagens mått mätt). Det var åtminstone svag medvind och inte motvind. Svårt att hålla isär alla byar/städer. Sen började jag känna av skav i sadelregionen, som snabbt blev värre. Nu hade jag kanske 50 km kvar, ca två h, vilket kändes hanterligt. I Jönköpings 40-milare ifjol var det betydligt jobbigare efter den distansen, och idag var det mer utför än uppför resterande bit.

Regnet slog så hårt att det bläddrade i menyerna på cykeldatorn (Edge 1030), så jag kunde inte se den vy jag ville, men som tur var fanns det inte så många vägval att göra, och hastighet m.m. var ointressant i nuläget. Skavet blev värre, och började göra ont. Funkade hjälpligt att cykla med knät utåtvinklat från cykeln. Någonstans här i ingenstans lyckades ösregnet avbryta banan på datorn. Tack för det touch-skärm… Tog ett tag innan jag fick igång det igen när det som tur var slutade regna. Här någonstans förvärrade skavet så att varje tramptag smärtade.

Jävla skav från helvete. Smärtsamt att bara sitta, försöker stå uppförsbackar och motlut, ont som f*n att sätta sig. Hittar ingen position som funkar. Bara att stå upp i backarna och motlut, sen sätta sig och försöka trampa trots smärtan. Ingen vits att försöka räkna på snitthastighet och tid kvar, men kommer bara fram till att det kommer att ta lång tid till i denna takt.

Sista två milen helt hopplösa, trots att regnet slutat och solen strålar. Sträckan 5-10 km kvar stod jag upp och cyklade uppför, slutade trampa och hängde på cykeln i knapp styrfart på krönen och försökte sitta och samtidigt avlasta vad som nu utvecklat sig till en böld och försökte hålla igång benen så att jag skulle ta mig framåt. Vinglade en del över vägen också, tur att det inte var någon trafik.

15.Kinnared.jpg

Kvällssol i Kinnared.

Aldrig varit så glad att se sågen i Kinnared, inte långt kvar nu. Tvärslut när jag kom fram. Kall, dyngsur och trött lade jag mig på hallgolvet en stund. Masade mig in i duschen, skönt med varm dusch. Illamående så jag tog mig till soffan och somnade. Vaknade när det var mörkt, kröp uppför trappan och ner i sängen i fosterställning. Mer misär alltså, missade både utlovad öl och grillmiddag.

Tar nog ett tag innan nästa långa cykelpass… Inte sugen på att göra om det dagligen i, typ, fjorton dagar till.

16.Rutt.JPG

17.Hjd.JPG

18.Data.JPG

Senast ändrad:

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Bra trampat
Solorando är underskattat
Trevlig RR

Att skppa öl och grill i mål måste svida.

Freddie L

Aktiv medlem
Trevlig RR! Det där med långcykling är nog trevligast by proxy...

Lite besviken att du inte nämner Skänninge i texten, fast jag antar att du sparar det till ett speciellt inlägg med mycket bilder! :-)

Jolinwood

Aktiv medlem
dantor sa:
Mötte en taxibil vid Svalsta, och såg en misstänkt tjuvrökande yngre tjej sitta vid vägkanten. Vi funderade nog båda hur det stod till mentalt med den andre.

Haha älskart.
Trevlig RR och bra kämpat!

Hasse#7

Aktiv medlem
Grymt cyklat och väl avvägd berättelse med bra text och mycket bilder. Fem skavsår av fem .

Peth

Aktiv medlem
Två tummar upp för både genomförande och avrapportering!

Brakstav

Aktiv medlem
Fantastiskt att det ändå går så bra att köra så pass långt utan direkt träning för det. Man skulle ju inte direkt kunna springa liknande sträcka utan en oerhörd uppbyggnadsperiod först.

Bra rapport!

Hasse#7

Aktiv medlem
Regnet när det var som värst, var det ett sånt där regn när man ser bilar komma krypande med vindrutetorkarna på maxfart? Sånt regn har jag cyklat i nån enstaka gång och det är inte långt från att bada.

Snuten

Aktiv medlem
Tänk ändå, varm dusch och säng vid framkomst! Det kunde ha varit tält och tunt liggunderlag.

dantor

Aktiv medlem
Fjärdebrunn sa:
Bra trampat
Solorando är underskattat
Trevlig RR

Att skppa öl och grill i mål måste svida.

Ja, det är något meditativt över det, trots att det bitvis är jäkligt jobbigt. Kontrast mot livet som heltidsarbetande småbarnsförälder! Var ölen och grillen som gjorde att jag fixade sista 20 km, surt att missa.

Freddie L sa:
Trevlig RR! Det där med långcykling är nog trevligast by proxy...

Lite besviken att du inte nämner Skänninge i texten, fast jag antar att du sparar det till ett speciellt inlägg med mycket bilder! :-)

Ska bättra mig till nästa gång jag har vägarna förbi! Hann nog inte med att fota där, stan swishade bara förbi. Känner dock till att det är en av nio (?) städer i Östergötland (eller var på 60-talet; far min försöker pränta i mig att han minsann också läste geografi). På något märkligt sätt är det kul att testa på också, men kul att läsa om andras äventyr (misär) också.

Hasse#7 sa:
Grymt cyklat och väl avvägd berättelse med bra text och mycket bilder. Fem skavsår av fem .

Tack! Kul att det gillades, tycker själv att det är bland det mest intressanta att läsa RR här på forat. Hade kanske hellre sett en skala med strålande solar är skavsår, men man kan ju inte få allt!

Brakstav sa:
Fantastiskt att det ändå går så bra att köra så pass långt utan direkt träning för det. Man skulle ju inte direkt kunna springa liknande sträcka utan en oerhörd uppbyggnadsperiod först.

Bra rapport!

Tack! Ja, det är en märkligt sport på så sätt. Visst behövs kondition, men pannben är nästan viktigare.

Hasse#7 sa:
Regnet när det var som värst, var det ett sånt där regn när man ser bilar komma krypande med vindrutetorkarna på maxfart? Sånt regn har jag cyklat i nån enstaka gång och det är inte långt från att bada.

Råkade ut för ett sånt härom kvällen, gick bara att köra 30 på motorvägen. Det var värre än det jag cyklade i, men cykelvädret hade krävt maxfart på torkarna och nedsatt fart. Går inte ens att bli irriterad, bara skratta åt eländet.

Snuten sa:
Tänk ändå, varm dusch och säng vid framkomst! Det kunde ha varit tält och tunt liggunderlag.

Ja, iofs. Och möjligen hade man varit i mellersta Bulgarien och haft 14 dagar till Brest också. kanske är lite mycket gnäll från min sida :)

WSMC

Aktiv medlem
Starkt att orka pilla fram telefonen/kameran i monsunregnet utanför Gräfthult (jag har själv en tendens att ta ungefär noll foton om det regnar och jag är på cykeln)!!

Hasse#7

Aktiv medlem
Bedömningsskalan med fem skavsår av fem var tänkt som en cred för hårt arbete och misärövervinnande. Att få fem solar av fem är inte lika svårt.

Edit: cred, inte vred.

Senast ändrad:

dantor

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
Bedömningsskalan med fem skavsår av fem var tänkt som en vred för hårt arbete och misärövervinnande. Att få fem solar av fem är inte lika svårt.

Förstod och håller med, fast hade skalan varit solar istället, hade det varit skönare att sitta ned just nu...

dantor

Aktiv medlem
WSMC sa:
Starkt att orka pilla fram telefonen/kameran i monsunregnet utanför Gräfthult (jag har själv en tendens att ta ungefär noll foton om det regnar och jag är på cykeln)!!

Haha, ja - nog fordrade det lite energi att orka ta fram och fota, dock inte när det regnade som mest. Tänkte ju att jag var tvungen att ha någon form av bevis för misären. Sadelsåret besparar jag er ;-)

Yonna

Aktiv medlem
Härligt RR och bra trampat!

dantor sa:
Nu tog vattnet slut, men jag var inte så farligt törstig. Hittade inga bensinmackar med luftskåp (för vatten, inte sömn), och bara kyrkogårdar med ”ej dricksvatten”-skyltar. Erfarna randocyklister, hur gör man då?
Jag frågar nån snäll människa som jobbar eller gör nåt i trädgården om han/hon vill fylla på flaskorna, dem hjälper gärna en törstig cyklist. Men jag är tjej&blond så kanske det hjälper lite ;)

dantor

Aktiv medlem
Yonna sa:
Jag frågar nån snäll människa som jobbar eller gör nåt i trädgården om han/hon vill fylla på flaskorna, dem hjälper gärna en törstig cyklist. Men jag är tjej&blond så kanske det hjälper lite ;)

Det är nog bästa sättet. Såg tyvärr ingen som jobbade ute i trädgården, men behövs det verkligen kanske man måste ringa på hos någon. Får nog försöka jobba bort folkskyggheten lite först, bara.

Köp & Sälj

Topp