Spänna alla ekrar för att hjul ska bli stramt.

Så mitt hjul rullar inte särskilt skevt. Men det känns liksom "löst" runtom hela hjulet. Det är en bakhjulsmotor på det.

Om jag ruckar på det med händerna ser man hur det vobblar. Men sätter man hjulet i fria luften och snurrar på det ser det inte ut att vobbla så mycket mer åt något håll.

Tänker kanske att alla/samtliga ekrar behöver spännas på detta hjul. Och undrar hur jag genomför det? Är det en halv motsols på ena sidan och sedan en halv motsols på andra sidan som "spänner" hjulet liksom?

Jag har bifogat en filmsnutt på eländet.

HåkanC

Aktiv medlem
Om inte flera av ekrarna helt tappar spänningen när hjulet belastas, det brukar höras som knäppningar, kommer det inte att bli (lateralt) styvare om du spänner dem hårdare eftersom en ekers spänning inte påverkar hjulets laterala styvhet (inom rimliga gränser). Däremot blir ett hjul med hårdare spända ekrar starkare (hjulstyrka = vertikal belastningsförmåga)
Att ekrarnas spänning inte påverkar hjulets laterala styvhet beror på att en metalls styvhet(e-modul) inte påverkas av hur hårt spänd metallen är

Det finns även mätningar på hjul som visar precis det
tension.gif

"Some believe that a wheel built with tighter spokes is stiffer. It is not.
Wheel stiffness does not vary significantly with spoke tension unless a spoke becomes totally slack.
"
Från: http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/index.htm
Scrolla ned till "1. Does stiffness vary with spoke tension?"

ADD

Aktiv medlem
Samma gissning här. Finns mycket el-ände i det bakhjulet.
Är framhjulet ok? Känn då efter på ekrarna fram och bak om det är någon skillnad.

ADD

Aktiv medlem
Ta av hjulet. Håll stadigt i däcket och vicka på axeln. Då bör du se var det rör sig någonstans.

Ta av hjulet. Håll stadigt i däcket och vicka på axeln. Då bör du se var det rör sig någonstans.

Låter som att det är något helt annat som händer.. :)

Hm jag ska alltså vicka på axeln på själva hjulet? Är axeln där hjulet sitter fast i ramen typ? Det är det som är axeln eller hur? Alltså typ navet?

Om den grejen är lös eller nåt(?) så kan jag även åtgärda det på något sätt?

apan_

Aktiv medlem
Det är inte så enkelt att du bara måste spänna QR lite hårdare då? 🤔 Svårt att se på de filmerna vad som är fel..

ADD

Aktiv medlem
Ja, axeln är det som går genom mitten på hjulet och sitter fast i resten av cykeln. Ta först av hjulet från cykeln så att de är minst två meter från varandra. Håll fast däcket, vicka och rör på axeln åt olika håll. Rör sig ekrarna eller något annat? Du skall nog ta hjälp av någon med lite erfarenhet av mekaniska ting som tittar på det i verkligheten.

Ja... det som gör det svårt att se är väl att du håller mobilen i handen när du vickar på hjulet, det går inte att se om det är ekrar, hjullager eller hand som skakar. 🙂
Haha. Var på XXL idag och dom trodde inte det var något inne i hjulet i alla fall. Utan att det troligtvis var något med ekrarna typ.

Han menade att jag borde spänna och och kolla om den glappade någonstans. Ni vet den där vanliga "eeni meenie miney mo" eller vafan det heter.

Har även sett någon amerikansk youtube-video där han snackade om att ibland kan skevande bakhjul bero på att själva ramaxlarna där bak är skeva i relation till varandra. Men kanske knappast är felet nu eller?

Problemet är att när jag tagit av hjulet är det nästan ännu svårare att se vad som händer :) :)

Senast ändrad:

Latmask

Aktiv medlem
Som du säger, fortfarande svårt att se. Men jag tror inte att det är uteslutet att det är som du säger, att alla ekrar är för lösa. Som HåkanC skriver så blir hjulet inte styvare för att man spänner ekrarna hårdare, men det förutsätter ju att de är normalspända från början. Om du trycker (rimligt hårt) i sidled någonstans på kanten av navet så kan du känna på ekrarna på den "slaka" sidan, de skall inte kännas lösa eller röra på sig i vare sig navet eller fälgen. Jag tror inte att man kommer så mycket längre här, eller på XXL för den delen, utan om jag hade varit du så hade jag tagit med hjulet till en riktig cykelverkstad och låtit dem titta och eventuellt justera.

Topp