Spänning thru axle? Rullar trögare??

Putteman

Medlem
Jag har precis fått hem en beggad Bianchi med thru axle 12x100.

När jag monterade dit framhjulet så noterar jag att ju hårdare jag skruvar åt axeln så rullar hjulet märkbart trögare?

Ska det verkligen vara så? Känns märkligt tycker jag. Nåt som är knas?

TsUPeR

Medlem
Det låter inte rätt, det ska finnas en spacer eller liknande som "håller emot". Vad är det för nav?

Fulkinesen

Aktiv medlem
Nej, det ska inte vara så. Du ska kunna skruva i axeln hur hårt som helst utan att det ska påverka hur hjulet rullar. Kan eventuellt framhjulets lager vara kassa?

jonte987

Aktiv medlem
På mtb så är det många som slarvat bort end cap...tex att den sitter kvar i plastskyddet som satt på hjulet vid leverans

Spinx

Medlem
För att detta ska hända så finns det tre alternativ.
1 Inre lagerbanorna trycks mot varandra pga att mothållet mellan lgrena sanknas/ är för kort.
2 Ett eller båda lagrena är monterade snett allt att hela navet är svarvat snett alt skadat av överlast.
3 konerna/ distanseran utanför lagret tar i navet/ yttre lagerbanan och skapar friktion

Principia

Aktiv medlem
Bilderna syns inte om sagt. Finns det en ring som justerar förspänningen av lagret (det gör det på vissa Fulcrum). Den ska i så fall ha en liten insexa som du öppnar, sedan kan du snurra på den och på det sättet gänga den inåt eller utåt. OM den finns så testa att lossa den rejält, skruva fast axeln lagom hårt och se om det rullar bra. Gör det det så kolla om det glappar, i så fall skruvar du in lite tills det inte glappar men inte heller rullar trögt. Hoppas det här var begripligt.

Makten

Aktiv medlem
Nej, det ska inte vara så. Du ska kunna skruva i axeln hur hårt som helst utan att det ska påverka hur hjulet rullar. Kan eventuellt framhjulets lager vara kassa?
Nja, inte hur hårt som helst. Drar man insticksaxeln tillräckligt hårt så kommer naturligtvis själva hjulaxeln att komprimeras och därmed påverkas kullagrenas förspänning eftersom navkroppen där ytterbanan sitter inte påverkas.
Det är rätt vanligt på gamla QR-hjul att man måste justera in ett visst lagerglapp för att det ska bli oglappt när man dragit åt QR:en. Dessa har dock i regel innerbanan gängad på axeln utifrån och då ökar lagerförspänningen ju hårdare man drar åt med QR. Blir inte riktigt samma sak på ett hjul med spårkullager, men åt det hållet.

Edit: Såhär ser det ut rent schematiskt. När man drar åt antingen QR eller genomgående axel så mosar man ihop själva hjulaxeln en aning och kullagrena får högre lagerförspänning. På ett nav med spårkullager brukar man oftast inte kunna justera förspänningen, utan det är tillräckligt (för stort) glapp redan från början som minskar något vid montering.

1276px-Labeled_Bicycle_Hub_Comparison-en.svg.png

Senast ändrad:

Smiler

Medlem
Bilderna syns inte om sagt. Finns det en ring som justerar förspänningen av lagret (det gör det på vissa Fulcrum). Den ska i så fall ha en liten insexa som du öppnar, sedan kan du snurra på den och på det sättet gänga den inåt eller utåt. OM den finns så testa att lossa den rejält, skruva fast axeln lagom hårt och se om det rullar bra. Gör det det så kolla om det glappar, i så fall skruvar du in lite tills det inte glappar men inte heller rullar trögt. Hoppas det här var begripligt.
Samma lika för mig, fick justera lite enligt Principias beskrivning. Det var så jag kommer ihåg det iaf :giggle: Något i naven sviktar en aning tror jag. Gick iaf att få bra till slut men hänger på att man skruvar åt axeln lika hårt varje gång hjulet varit borta.

Mayhem

Aktiv medlem
För att detta ska hända så finns det tre alternativ.
1 Inre lagerbanorna trycks mot varandra pga att mothållet mellan lgrena sanknas/ är för kort.
2 Ett eller båda lagrena är monterade snett allt att hela navet är svarvat snett alt skadat av överlast.
3 konerna/ distanseran utanför lagret tar i navet/ yttre lagerbanan och skapar friktion
Ett alternativ till jag kan tänka mig:
4 När gaffeln trycks ihop flexar gaffeln lite lite så att bromsoket tar i skivan.

weldion

Aktiv medlem
1939CB6A-FA61-4977-B329-54971E3AF11F.jpeg

Lossa på den insexskruven och rotera ringen något, riktning moturs, dra åt den lilla insexskruven igen.

Principia

Aktiv medlem
Ok, tack.
Vad gör man då? Släpper spänningen något på lagret?
Man bör väl kunna hålla i dom två silvriga ändarna och rotera hjulet antar jag? Går inte nu.
Ja, då släpper du spänningen på lagret. Det var samma sak som jag försökte förklara ovanför. Ja, om du håller i de silvriga ändarna ska hjulet kunna rotera fritt. De silvriga ändarna ligger ju dikt an mot gaffeln så de rör sig inte när hjulet är monterat.

Putteman

Medlem
Ja, då släpper du spänningen på lagret. Det var samma sak som jag försökte förklara ovanför. Ja, om du håller i de silvriga ändarna ska hjulet kunna rotera fritt. De silvriga ändarna ligger ju dikt an mot gaffeln så de rör sig inte när hjulet är monterat.
Vad märkligt. Jag har lossat den ringen, testa att montera hjulet och allt sitter helt fast??

Har precis fått hem den, och har noll anledning att tro att nån skulle sälja den med problem då det är en beggad team cykel.

Nån som har nån idé på nästa steg?

Ska lämna in den imorgon för ombyggnad med annat styre, sadel osv. Kan såklart be dom kolla. Men är nyfiken.

Pfaff

Aktiv medlem
Vad märkligt. Jag har lossat den ringen, testa att montera hjulet och allt sitter helt fast??

Har precis fått hem den, och har noll anledning att tro att nån skulle sälja den med problem då det är en beggad team cykel.

Nån som har nån idé på nästa steg?

Ska lämna in den imorgon för ombyggnad med annat styre, sadel osv. Kan såklart be dom kolla. Men är nyfiken.
Det är med den ringen du justerar förspänningen på Fulcrum. Men det är små små justeringar som skall göras, inga halva eller hela varv. Och spänner du axeln för hårt kan man ge sig fan på att det även påverkar lagerförspänningen. Precis som på gamla tiders konlager och QR.
det borde även framgå nånstans med vilket moment du skall spänna din TA.

Putteman

Medlem
Här kommer uppdatering och följdfråga.

Nu har jag haft hojen på verkstad som är 110% seriösa. Jag bad dom dels kolla framhjulsproblemet och dels gå igenom hela cykeln allmänt.

Dom konstaterade att framhjulslagret satt bängfast, rörde sig inte ur fläcken och fick bytas såklart.

Och vid bakhjulet så hade samma sak hänt med själva bodyn som jag förstod det, så även den fick bytas.

Jag fick även med mig dom utbytta delarna och ingen tvekan om att skiten sitter fast, så var det.

Följdfrågan blir ifall detta är något som kan hända "bara sådär"? Detta är en dyr fincykel av årets modell som jag fått skickad till mig. Den har rullat "ett bakdäck", så inte så långt.

Jag har ingen som helst anledning att tro något ont om säljaren, verkar hur ärlig och schyst som helst, verkligen. Han sa redan i telefon att den har stått skitig och orörd sedan i somras typ (han har fler cyklar), och att han tvättar till och skickar den till mig. Jag ringde även och frågade ang. problemet ovan innan jag lämnade in den och han verkade uppriktigt ovetande.

Det jag funderar på är helt enkelt ifall detta är något som kan gått säljaren förbi eller om jag har blivit blåst? Det som teoretiskt kan ha hänt är väl om man grisat ner cykeln alternativt tvättat med högtryck eller så och fukt har letat sig in. Står den sedan oanvänd länge så kanske detta kan inträffa?

Vad säger expertpanelen?

Jag kommer såklart fråga säljaren igen nu när jag har facit, men vill ha på fötterna ifall detta kan inträffa eller om jag lär blivit blåst. Med material och arbete kostade det ändå typ 2600:-, förvisso med bättre lager. Men det är inte så mycket pengarna, jag ogillar starkt känslan av att blivit blåst, plus att jag tycker om att kunna lita på folk och vill inte tro att denna killen är annat än hyvens.

Principia

Aktiv medlem
Om man kör på vintern eller i riktigt grisiga förhållanden och sen inte tvättar så kan lagren absolut ”frysa”. Har hänt mig på efter extremt skitigt cykelcrossrace när jag sedan lät hojen stå någon vecka. Svårt att säga om säljaren borde märkt det. Har cykeln förvarats utan hjulen monterade är det väl inte så otroligt att man inte märker det när man packar ner den till exempel.

ejma

Aktiv medlem
Flitigt tvättande av cykeln med avfettningsmedel kanske?
Tvätt av cykel i sjö brukar också resultera i rostiga lager.

Om du har de trasiga lagrena bör du kunna plocka bort en tätning och se om kulorna rostat.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer