Här kommer uppdatering och följdfråga.
Nu har jag haft hojen på verkstad som är 110% seriösa. Jag bad dom dels kolla framhjulsproblemet och dels gå igenom hela cykeln allmänt.
Dom konstaterade att framhjulslagret satt bängfast, rörde sig inte ur fläcken och fick bytas såklart.
Och vid bakhjulet så hade samma sak hänt med själva bodyn som jag förstod det, så även den fick bytas.
Jag fick även med mig dom utbytta delarna och ingen tvekan om att skiten sitter fast, så var det.
Följdfrågan blir ifall detta är något som kan hända "bara sådär"? Detta är en dyr fincykel av årets modell som jag fått skickad till mig. Den har rullat "ett bakdäck", så inte så långt.
Jag har ingen som helst anledning att tro något ont om säljaren, verkar hur ärlig och schyst som helst, verkligen. Han sa redan i telefon att den har stått skitig och orörd sedan i somras typ (han har fler cyklar), och att han tvättar till och skickar den till mig. Jag ringde även och frågade ang. problemet ovan innan jag lämnade in den och han verkade uppriktigt ovetande.
Det jag funderar på är helt enkelt ifall detta är något som kan gått säljaren förbi eller om jag har blivit blåst? Det som teoretiskt kan ha hänt är väl om man grisat ner cykeln alternativt tvättat med högtryck eller så och fukt har letat sig in. Står den sedan oanvänd länge så kanske detta kan inträffa?
Vad säger expertpanelen?
Jag kommer såklart fråga säljaren igen nu när jag har facit, men vill ha på fötterna ifall detta kan inträffa eller om jag lär blivit blåst. Med material och arbete kostade det ändå typ 2600:-, förvisso med bättre lager. Men det är inte så mycket pengarna, jag ogillar starkt känslan av att blivit blåst, plus att jag tycker om att kunna lita på folk och vill inte tro att denna killen är annat än hyvens.