SPD pedaler eller inte som nybörjare?

johan82

Ny medlem
Som ny på en mtb sadel har jag förstått att man har mycket att lära sig för att kunna ta sig fram över stock och sten. Bör man direkt införskaffa SPD pedaler och skor eller är det bättre att lära sig att cykla utan och sedan gå över till dessa? Personligen tycker jag att det verkar läskigt att sitta fast i cykeln, men jag antar att det är en vanesak. Hur gjorde ni när ni var noviser i spåren?

Obed

Aktiv medlem
spd fanns inte när jag var ny. Men det kan vara en idé att prova de första gångerna utan spd så slipper du ha det störande i bakhuvudet när du lär dig. Men inom ett år är nog dags i alla fall.

jesperC

Aktiv medlem
Om du tänkt köra med SPD ser jag inget skäl att vänta för länge. Bara byta till det och börja vänja dig så snabbt som möjligt.
Att klicka i/ur blir en vana men räkna med ett antal vurpor i början. Dessa brukar dock inte bli när det går särskilt fort utan oftare när man kör stopp vid något hinder uppför och behöver sätta ner en fot. Man brukar kunna göra sig mer illa när då det går fort och är stökigt och man slinter av en plattformspedal.

//j (som nästan bara kör med plattformspedaler numera)

DIRAVI

Ny medlem
Som jag ser det finns det två alternativ.

Antingen Clipps, eller Clippless.

Clipps känns lite jobbigt, framförallt i skogen, clippless är att föredra.

Sen är det frågan om man skall köra SPD, Time, CB eller något annat system....

dans

Aktiv medlem
Måste man välja, ett par pedaler av var sort, och sen kan man testa sig fram i olika sammanhang.

marcusr

Ny medlem
Jag ska försöka vara hjälpsam på mitt eget vis: Fokusera på att cykla och ha kul istället för att klura på vilka pedaler du ska ha!

mwahlstedt

Ny medlem
Om du kör SPD (vilket jag rekommenderar) så se till att ställa de rätt mjukt, så att det är lätt att ta loss foten. Jag körde på ett par pedaler förra veckan som var extremt hårt ställda, och gjorde flera SPD-vurpor på samma runda, innan jag tog mig för att ställa om spänningen. Dessa var mina första SPD-vurpor på hela året...

Så, min rekommendation är att först lära känna cykeln utan SPD i lättare terräng, sen köra mjukt ställda SPD-pedaler (och skor givetvis). Känner du att du lossnar för lätt så kan du gradvis spänna fjädern på pedalerna.

jbella

Ny medlem
När du kört sönder de du har, då kan du börja fundera på vad du ska byta till.. Bättre att bara komma ut och köra nu..

NiclasY

Aktiv medlem
Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> SPD på ena sidan och platt på den andra.
>
> http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/shp
> dm324.jpg

Om du måste ha dubbelsidiga pedaler är PD-A530 ett bättre val:

Färre delar som rostar, enklare att justera lager på och mycket bättre tätningar.
Men egentligen är det nog bäst med vanliga SPD pedaler.

Bilagor

mzi

Aktiv medlem
Man kan cykla till affären och till jobbet i vanliga skor på SPD-pedaler. Det funkar till och med på vispar; så jag har aldrig riktigt fattat vad man ska med den andra sidan till...

Knuppe

Medlem
Börja med SPD direkt, köpt vanliga SPD-pedaler typ 520 eller XT beroende på hur mkt pengar du vill slösa. Ställ pedalerna löst.

mzi

Aktiv medlem
Kör med de svarta klotsarna och ställ dem ganska hårt skulle jag säga. När du fattat hur det funkar så byter du till silverklotsar och ställer de löst. Sedan kan du skruva åt dem så hårt du vill.

floors

Aktiv medlem
När jag började cykla så gick jag direkt på SPD och tänkte att det var SPD som SPD så jag satte på ett par gamla slitna SPD-pedaler som jag hade fått... tre brutna revben senare så är jag lite mera kinkig i att pedalerna ska lösa ut när man väl vill att de ska lösa ut.

De första pedalerna jag hade har jag ingen aning om vad det var för märke. Pedalset nummer två var av märket Xpedo vilka jag fortfarande tycker var fantastiska - lätta och otroligt smidiga att komma i och ur utan att det försämrade funktionen när det gällde att trampa på för att ta sig upp på en häll. Fast som sagt, framförallt så var Xpedopedalerna väldigt lätta att ta sig ur så jag kände mig aldrig rädd med de pedalerna. Här kommer ett tips på ett par som jag hittade. Xpedo är i regel lite dyrare. http://www.bike-components.de/products/info/p7266_MF-3-Mountain-Force-SL-CrMo-Klickpedale-.html

Jag har också kört en del med en av Shimanos enklaste pedaler, M520. Dessa upplevde jag som svåra att ta sig i och ur. Alltså det gick ju, men bara den osäkerheten påverkade min åkning till det sämre i alla fall. Jag blev onödigt försiktig och gjorde av den anledningen flera misstag som fick mig att skada mig än mer än mer för att jag var försiktig mot om jag hade litat på pedalerna. Det finns säkert någon som har motsatt åsikt, men jag avråder i alla fall från dessa. Jag har ingen erfarenhet av de lite dyrare SPD-pedalerna från Shimano men gillade inte M520 i alla fall.

Jag har nu i dagarna monterat på ett par andra billiga pedaler som jag tyckte såg lovande ut, och det var de också. Ett par billiga Ritcheypedaler för strax under 300 spänn. Mycket lätta att komma i och ur och konstruerade så att de inte samlar på sig en massa lera. Det är dagens tips i alla fall om du vill börja med ett par snälla SPD. http://www.bike-discount.de/shop/k417/a5315/pedals-comp-v4-black.html

Lycka till!

Senast ändrad:

Fkavipela

Ny medlem
Clips - Aldrig i livet! Dessa övergav jag på åttiotalet och hoppas att jag aldrig ska behöva se dem igen!

Plattform - Kan tänka mig att BMX, Freeride, Downhill-killarna kan ge dig råd ang dem.
Personligen så skulle jag använda dessa på "slit och släng"-cykeln för att kunna använda vanliga skor och slippa plattforms-plast-tramset på spd-pedalerna

SPD - Om du som de säger längre upp i tråden.
- Ta dig tid att vänja dig vid dem ....för du kommer att ramla ett par gånger ;)
- Steg 1, lär dig att vrida ut hälarna för att komma loss ...detta ska sitta i ryggmärgen oavsett pedal eller färg på klossar....
- Steg 2, lär dig att nyttja dem så att du "drar" och nyttjar hela pedalvarvet.. (eller hur man ska uttrycka det).
Så är dessa det överlägsna alternativet, har själv (förvisso) bara kört med Shimano 737-pedaler på mtb och racer. Men tycker att dessa är fantastiskt slitstarka och bra. Möjligvis så är de inte helt optimala när du cyklar i riktig mög-lera...

Frolicc

Ny medlem
Köp ABSOLUT INTE kombipedaler. Det tar alldeles för lång tid att få i foten och man har inte möjlighet att vända rätt pedalen bland stock och sten som man har på vägen.

Köp SPD direkt!! Finns inget alternativ, dock kan du ju slå till på shimanos klossar som går att rycka ur pedalen vid panik, sådana har jag på vinterskorna och det är nice när någon isfläck får en att vilja få loss foten snabbt. De kallas för multi directional release

http://www.cyclecomponents.com/1/sv...s/tillbehor-135/shimano-spd-pedalklossar.html

Purra

Ny medlem
Säger som så många andra: Skaffa spd ställ in dom riktigt löst, åk ut och testa och ställ sedan in tills du tycker dom sitter bra / att du känner att du tar dig loss utan problem. Har själv upptäckt hur mycket man tjänar både uppför och nedför när man har pedaler :) Själv kör jag combipedaler detta beror dock på att jag för tillfället kör cykeln till jobbet och cykeln har varit med i några år ....

mzi

Aktiv medlem
De enda "kombipedalerna" som jag har kommit överens som sådär har varit CrankBrothers Mallets; Stor och bra platform som man kan stå på och fästpunkt när man vill ha det. Dock så verkar mitt nya par vara stört på omöjligt att komma ur när man väl kommit i, så jag vågar inte riktigt köra med dem i skogen.

Men ut och kör lite på några gräsmattor ett par gånger och känn hur det känns.

På senaste turen som jag tog med en total nybörjare så vurpade han tre gånger. Dels i första uppförsbacken, dels när han följde mig i ett helt tokigt spårval och dels när han skulle "rädda" mig efter jag gjort en rejäl flygtur över styret och landat på bröstkorgen.

Den enda som slog sig lite var jag, och det var inte pedalernas fel.

mzi

Aktiv medlem
Med sönderslagna vader och skenben och inte helt otroligt ganska mycket blåmärken och ett och annat benbrott. Jag skulle inte vilja tappa greppet i en hårig utförslöpa, men så är jag lite harig också.

Pluko

Ny medlem
Det är inte givet att du kommer att göra en spd-vurpa. Jag har bara vurpad en gång på min mountainbike och det var mer än ett halvår efter att jag började med spd. Lycka till!

s

Aktiv medlem
Som jag skrev i en annan spd vs plattisar tråd så är det en vanlig missuppfattning att man tror att man kan cykla med plattisar bara för att man kan det på stadscykeln medan spd är något som man måste lära sig. Därför är man villig att acceptera en, ofta smärtfylld och lång, lärotid för spd men avfärdar plattisar vid minsta skråma på smalbenen eller att en fot studsat av i en utförslöpa.

De flesta lägger dessutom avsevärda pengar på spd-pedaler och fina skor. Jämför med dom gamla jumpadojorna du körde på skitplattisarna som följde med cykeln när du köpte den. Är det verkligen en rättvis jämförelse?

Skaffar man riktiga grejor och tar sig tid att bli vän med sina plattisar så är det väldigt belönande för tekniken. Att klicka ur spd-pedalerna och stanna cykeln när det börjar hetta till gör dig inte till en bättre cyklist.

Skall du köra långlopp eller jaga tiondelar så välj spd. Med mjölksyrestumma ben så är det svårt att hålla fötterna kvar på ett par plattisar.

Gillar du inte mjölksyra så välj plattisar.

AxelSthlm

Aktiv medlem
Det kanske bara är jag men....när jag, låt vara sällan, använder min skogshoj så tenderar jag att vurpa ganska regelbundet. Jag skulle aldrig vilja vara utan mina clipless pedaler, crankbrothers för tillfället, dock!
Det är en lärosak och kan du cykla kan du lära dig att klicka ur i tid. Men vurpa kommer du ändå göra!

lkp317

Ny medlem
Jag är som du ganska ny i skogarna och inhandlade SPD direkt.
Helt annat drag i trampet mot plattform men visst står jag på näsan ibland.
Oftast faller man när man får oplanerade stopp och då är de ju bara en liten pinsam vältning in i närmaste buske så det är inte så farligt.
Jag köpte mig ett par knäskydd som fint tar upp alla vältskador.

DrEnglund

Ny medlem
Köp SPD. Du kommer inte vurpa mer med SPD än med plattisar, sannolikt mindre. Klicka i och ur lär du dig på nolltid. Faktum är att det närmast sker automatiskt. Försöker du dra ut foten och den sitter fast i tådelen vrids ju foten en aning och då är du loss.

Du kommer inte ångra dig.

carl.josefsson

Aktiv medlem
s skrev:

> De flesta lägger dessutom avsevärda pengar på
> spd-pedaler och fina skor. Jämför med dom gamla
> jumpadojorna du körde på skitplattisarna som
> följde med cykeln när du köpte den. Är det
> verkligen en rättvis jämförelse?
>
> Skaffar man riktiga grejor och tar sig tid att bli
> vän med sina plattisar så är det väldigt
> belönande för tekniken. Att klicka ur
> spd-pedalerna och stanna cykeln när det börjar
> hetta till gör dig inte till en bättre cyklist.

+ 100 på detta!!

/C

Nicathu

Aktiv medlem
Och varför ska man klicka ur pedalerna när det blir lite tekniskt? Jag gjorde mitt livs värsta vurpa i tisdags och fötterna klickade finfint ur av sig självt, något som händer varje gång jag vurpar...

Aron

Aktiv medlem
Egentligen borde det finnas ett donationsprogram där "erfarna" cyklister donerar sina slitna pedalklossar till nybörjare. (När de är slitna löser de ut lättare = för lätt). På så sätt skulle de första veckorna kanske innebära något färre blåmärken.

Plattisar funkar utmärkt i terrängen. Men det är en längre inlärningströskel och därmed inte nödvändigtvis den bästa vägen för en nybörjare som vill komma igång att cykla. Det finns ju många andra saker som behöver läras in i början.

bruce

Ny medlem
Hur svårt kan det vara? ;) Köp spd och cykla, välj snäll terräng i början om det känns bäst, testa att lossa fötterna tills det känns som du kan det, spraya lite silikonspray på pedal och kloss så glider de ur lite smidigare.

Jag har aldrig ångrat spd och har svårt att tänka mig att gå tillbaka till plattformspedaler. Men smaken är ju olika.

esseven

Medlem
Är det ingen som gjort en överstegring med spd och slagit sig? Tycker det borde vara det värsta. Alltså om man leker på bakhjulet

carl.josefsson

Aktiv medlem
esseven skrev:
> Är det ingen som gjort en överstegring med spd
> och slagit sig? Tycker det borde vara det värsta.
> Alltså om man leker på bakhjulet

nope! det finns väl en bakbroms ;-)

/C

marran

Aktiv medlem
esseven skrev:
> Är det ingen som gjort en överstegring med spd
> och slagit sig? Tycker det borde vara det värsta.
> Alltså om man leker på bakhjulet

Slå sig lär man göra oavsett pedalsystem, i alla fall om man pressar gränserna och utmanar sig själv hela tiden.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer