Spd-pedaler köpråd

Corleone

Medlem
Spd-pedaler köpråd
Gokväll!

Kör idag med Shimano 520 men med ny cykel så kollar jag runt lite vilka pedaler jag ska ha på nya mtb-hojen. Och ser att det finns spd med en ram runt pedalen tex denna

Shimano Deore XT PD-M8120​

Nån som använder den el likartad och kan förklara vad ramen är bra för?

Bilagor

• 069C4BA4-C4F8-4CD4-A2AE-D246550396AA.jpeg
    069C4BA4-C4F8-4CD4-A2AE-D246550396AA.jpeg
    52.2 KB · Besök: 23

Spindelbenen

Aktiv medlem
Spd-pedaler köpråd
Jag har likadana fast HT och skon i sig vilar inte mot själva ramen så jag tror att den är till för lite stabilitet om man klickar ur och inte direkt klickar i, lite som DH-pedaler fast mindre och lättare. Ser ju lite tuffare ut med ram om man inte tävlar i XC så jag tror den är bra till det mesta, ramen alltså.

Rattnalle

Aktiv medlem
Spd-pedaler köpråd
Jag har likadana fast HT och skon i sig vilar inte mot själva ramen så jag tror att den är till för lite stabilitet om man klickar ur och inte direkt klickar i, lite som DH-pedaler fast mindre och lättare. Ser ju lite tuffare ut med ram om man inte tävlar i XC så jag tror den är bra till det mesta, ramen alltså.
Nja, ramen gör ingen direkt nytta urklickas heller. Den skyddar mekanismen lite mot slag men annars är det mest extra vikt är min analys.

jonte987

Aktiv medlem
Spd-pedaler köpråd
Jag har inte provat så många men gillade verkligen 520.

Nu kör jag spd med platform och pins. Med mjuka skor rör foten platform och det hjälper lite urklickat. Vet inte hur det är med 8120.

Rent spd klick i och ur var 520 bättre.

Berk

Aktiv medlem
Spd-pedaler köpråd
Nja, ramen gör ingen direkt nytta urklickas heller. Den skyddar mekanismen lite mot slag men annars är det mest extra vikt är min analys.

Du glömmer att det är också mer material som kan kollidera mot sten.

När jag började med riktigt stigcykling använda jag ramen för att kunna står urklickad på pedalen. Men det funkar inte så bra och jag blev snabbt bättre och kunde köra allt utan att klicka ur.

Enda fördel jag här märkt är att man kan klicka i lite snabbare för att ramen hjälper lite med att guida rätt. För det behövs dock ingen stor ram.

Rattnalle

Aktiv medlem
Spd-pedaler köpråd
Du glömmer att det är också mer material som kan kollidera mot sten.

När jag började med riktigt stigcykling använda jag ramen för att kunna står urklickad på pedalen. Men det funkar inte så bra och jag blev snabbt bättre och kunde köra allt utan att klicka ur.

Enda fördel jag här märkt är att man kan klicka i lite snabbare för att ramen hjälper lite med att guida rätt. För det behövs dock ingen stor ram.
Det bygger ju dock inget på höjden så tycker det är rätt försumbart.
Jag har ett par 8100 och ett par 8020 och jag märker faktiskt ingen som helst skillnad när jag cyklar på dem så eftersom utan korg är lättare känns det som ser bättre valet för min del.

Rattnalle

Aktiv medlem
Spd-pedaler köpråd
Märkligt om det bara är för att skydda mekanismen. Jag har smällt 520 ordentligt ända till jag slet ut lagret
Jag har spräckt aluminiumkroppen på en 520. Och ryckt loss skruven som håller bygeln rakt ut på en annan. I förhållande till pris och cyklad tid ändå inget att klaga på.

Men det var länge sen, innan jag blev smidig och slutade ha sönder saker 😁

Berk

Aktiv medlem
Spd-pedaler köpråd
Det bygger ju dock inget på höjden så tycker det är rätt försumbart.
Jag har ett par 8100 och ett par 8020 och jag märker faktiskt ingen som helst skillnad när jag cyklar på dem så eftersom utan korg är lättare känns det som ser bättre valet för min del.

Kanske har du rätt. Jag har kört 8020 och 530 sista åren och kan inte jämföra med pedaler utan cage.

Men den sticker ner lite länge när man har foten lite nedvinklad, som är ofta fallet.

42Hz

Aktiv medlem
Spd-pedaler köpråd
Med en ram runt blir det "skönare" att stå på pedalen, så upplevde jag skillnaden i alla fall när jag bytte till TIME Z-pedaler...

erolwi

Aktiv medlem
Spd-pedaler köpråd
Kör M540 och M8120 på mina cyklar. Tycker jag känner lite mer stabilitet i sidled på 8120 men marginellt isåfall eller kanske bara imaginärt. Ramen ger ingen hjälp när man är urklickad men lite behagligare att köra cykeln med gympaskor!

jonte987

Aktiv medlem
Spd-pedaler köpråd
  • Wide pedal-to-shoe contact
  • Lower platform height for pedaling stability
  • Integrated cage increases stability and control when not clipped in and protects binding mechanism against impacts

Rattnalle

Aktiv medlem
Spd-pedaler köpråd
Jag har ändå mjuka SPD-skor av sneakers-modell och jag märker absolut ingen skillnad urklickad, står ju ändå på mekanismen med rännan i skon typ. Saint m fl med större plattform kan jag tänka mig gör en viss nytta i det läget.

jonte987

Aktiv medlem
Spd-pedaler köpråd
Jag har ändå mjuka SPD-skor av sneakers-modell och jag märker absolut ingen skillnad urklickad, står ju ändå på mekanismen med rännan i skon typ. Saint m fl med större plattform kan jag tänka mig gör en viss nytta i det läget.
Jag har inte testat Saint men vill gärna jämföra med nukeproof. Nukeproof är väldigt stabil klickat och visst märker man den enorma platformen urklickat.
Nackdelan är att klicket är otydligt jämfört med 520.

M530 eller M8120 frestar inte. Tyckte det funkade klockrent utan cage utanför park (och berg utgår jag ifrån)

Berk

Aktiv medlem
Spd-pedaler köpråd
Jag har inte testat Saint men vill gärna jämföra med nukeproof. Nukeproof är väldigt stabil klickat och visst märker man den enorma platformen urklickat.
Nackdelan är att klicket är otydligt jämfört med 520.

M530 eller M8120 frestar inte. Tyckte det funkade klockrent utan cage utanför park (och berg utgår jag ifrån)

Då blir det Saint ...

-Andy-

Aktiv medlem
Spd-pedaler köpråd
Jag har alltid trott att ramen runt är tänkt för att man ska kunna cykla med ett par vanliga skor. Typ kortare sträckor när man inte vill ha ett par cykelskor.

s

Aktiv medlem
Spd-pedaler köpråd
Det vill till att det är rätt kombination av ram och sko om ramen skall ge stöd oiklickad.
Hade ett par Nukeproof likt de ovan hemma till påseende men det fanns liksom inget läge där skon vilade mot både fram och bakkanten samtidigt oiklickad. Resultat blev att korgen kunde röra sig fritt och skon i realiteten enbart vilade på klippset i pedalen. Skillnaden mot att inte ha korg var m.a.o. obefintlig.
Till saken hör att mina skor har en relativt styv sula. En mjukare sko kanske böjer sig och tillåter att den tar stöd på ramen. Tvivlar dock på att man vill ha så pass mjuk sula på en cykelsko.
Jag gav mig aldrig på att lösa den ekvationen utan returnerade pedalerna. Nu kör jag antingen SPD (Time) eller plattisar.

kais01

Aktiv medlem
Spd-pedaler köpråd
ramen gör enligt mig ingen annan nytta än att skydda pedalen vid islag. men risken för islag ökar.

möjligen ger de lite bättre trampkänsla några sekunder i väntan på att man skall lyckas klicka i efter en omstart.

inte väsentligt mer användbara med vanliga skor än spd-pedare som saknar ram. och det finns plattformar att klicka i. detta en bättre ide än assymetriska pedaler. kan dessutom göras på två sidor.

Topp