Specialized Epic Brain 2.0?

RAJ

Medlem
Köpte en ny (dyr) Specialized MTB 2020 med Brain 2.0 fram och bak, och upplever att Brain-funktionen fram känns helt annorlunda jämfört med tidigare versioner.
Känns som framgaffeln "pumpar" kraftigt vid sprinter och klättring på helt slätt underlag, och jag upplever inte ngn skillnad alls mellan låst och olåst läge (blå vredet).
En viss "sag" innan dämparen styvnar kan jag förstå när det gäller att få bra "markkontakt", men jag tycker att mitt ex är överdrivet mjukt och leder till onödiga kraftförluster i otekniskt terräng.
Bak funkar det utmärkt med ca 1 cm sag innan dämparen styvnar om man väljer låst läge (men inte om man väljer olåst läge).
Butiken som sålde cykeln var först inne på att Brain fram inte funkade som den skulle, men sedan hävdade de plötsligt att den funkade som den skulle (utan att förklara närmare)
Har även kontaktat Specializeds kundsupport i USA om hur man själv kan testa Brain-funktionen fram, men hittills har jag fått ganska luddiga svar (kan utveckla om ngn är intresserad).
Någon som har erfarenhet, mer info eller tips angående detta?
Har Googlat runt en hel del och det verkar finnas andra som har upplevt nya Brain på liknande sätt, men jag hittar inget som ger klarhet i frågan.

NickPick

Aktiv medlem
Brain har sedan 2019 (dvs snart två modellår) saget att spela på innan Brain låser. Önskemål från kunder tydligen.
Du märker ju tydligt kör den öppnar om du sprintar, men personligen tror jag du varken vinner någon tävling eller något KOM på det du känner.

NickPick

Aktiv medlem
Brain har sedan 2019 (dvs snart två modellår) saget att spela på innan Brain låser. Önskemål från kunder tydligen.
Du märker ju tydligt kör den öppnar om du sprintar, men personligen tror jag du varken vinner någon tävling eller något KOM på det du känner.

RAJ

Medlem
Tack för snabbt svar NickPick! Kan du förtydliga lite vad du menar med "Du märker ju tydligt kör den öppnar om du sprintar" (den ska ju enligt Secialized förbli styv när man sprintar på slätt underlag) och "... varken vinner någon tävling eller något KOM på det du känner" (menar du att det kan kännas mjukt men är snabbt i verkligheten?). Sorry om jag inte riktigt fattar... :-)

Spacekitty

Aktiv medlem
När jag köpte min sa dom att den ska vara mjuk fram till 25% sag och att man ska ställa in mellan 25-30%, då ska den styvna till över det, hur styv den ska vara styrs med brain-ratten.

Senast ändrad:

RAJ

Medlem
När jag köpte min sa dom att den ska vara mjuk fram till 25% sag och att man ska ställa in mellan 25-30%, då ska den styvna till över det, hur styv den ska vara styrs med brain-ratten.
Tack Spacekitty! Första gången jag får en tydlig förklaring. Betyder det att om jag tycker ner gummiringen på gaffeln i botten och sedan gör en sprint (uppför eller plant) på asfalt så ska gummiringen bara flytta sig 25 mm, medan den flyttar sig mer om jag t ex kör utför på en teknisk stig? Ska testa detta, men känslan hittills har varit det gungar mkt mer än 25 mm oavsett underlag och och läge på blå ratten. Du du gjort ett liknande test? :-)

Spacekitty

Aktiv medlem
När du sitter på cykeln och står still ska ringen hamna på 25-30%, det styr du med din gaffelpump. Var den hamnar sen när du sprintar beror på om du ställt hårt eller mjukt på brain-vredet, hur många tokens du har i och dur dålig du är på att hålla dig stilla när du cyklar.

RAJ

Medlem
När du sitter på cykeln och står still ska ringen hamna på 25-30%, det styr du med din gaffelpump. Var den hamnar sen när du sprintar beror på om du ställt hårt eller mjukt på brain-vredet, hur många tokens du har i och dur dålig du är på att hålla dig stilla när du cyklar.
Stor tack för detta, du har helt klart mkt bättre koll än cykelbutiken som inte alls kunde förklara funktion och inställningar! Ny har jag ngt konkret att gå vidare med för att optimera dämparen :-) Valde du själv att lägga i extra tokens?

Spacekitty

Aktiv medlem
Börja med att cykla lite innan du pillar för mycket. Det går ändå inga långlopp nu där du behöver sprinta på upploppet.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer