Specialized Epic Expert baknav 2019

zmicke

Medlem
Hur bra nav är det? Köpte cykeln ny hösten 2020 och redan glappt. Finns det någon som kan förklara hur det är konstruerat?
Frågade på fb, där menar någon att hylsan inne i navet mellan lagren är en svag punkt.

Spez brukar väl använda DT370 nav på sina hjul för Comp/Expert-nivårerna?
Kan inte annat än att rekommendera dig till att byta ut baknavet till DT350 med star ratchet (36t eller 54t).
Tråkig kostnad, men väl värt det. Ett risigt baknav är inget roligt hur man än vrider och vänder på det. :-P

Står bara 148 på navet vad jag kan minnas. 36t eller 54t så verkar 54 populärt? Blir det ett garantiärende så kanske man kan betala mellanskillnad för ett sådant nav.

Senast ändrad:
Har du skruvat åt navet? Går att justera lagerspänningen på de och som andra nav som det går på så får man hålla koll på de. Plus att muttern på kassettsidan kan lossa lite ibland med så den får man efterdra.

Been there…

Förmodligen ett formula nav, hade det på ett par roval carbon traverse hjul som suttit på en stumpjumper expert.
Rena skiten, bytte lager flera ggr på ett par år. Tillslut gick axeln av.
Men det går att justera lagerspänningen. Kan vara så att dom skruvar upp sig om låsmuttern inte är tillräckligt dragen.

Men långsiktigta lösningen är att byta till 350 som nån sa ovan.

Detta gäller oem hjulen, roval carbon traverse hjulen som man kan köpa löst har 350 nav.

/Magnus

Muttern på kassettsidan var lös och den har jag dragit åt.
Är det dom 2 muttrarna på bromssidan som man fixar lagerspänningen med ?

Magnus, du verkar ha bra koll. Så jag håller axel med 12mm insexnyckel, lossar dom 2 kontramuttrarna och justerar till förspänningen och låser allt?

Tråkigt med specialized att man måste köpa något för typ 90k plus för att få värdiga hjul.

Formulanav är det nästan säkert. Har för mig det står det på en body jag har hemma.

Hej igen,
Är det någon som vet måtten på hylsan som bör sitta mellan lagren?
Tänker svarva en egen och få det fungera lite bättre.

Väcker min tråd igen. Har hållit liv i navet med justering.
Om jag köper ett Dt 350 nav, ska man satsa på straightpull ekrar samtidigt?

Väcker min tråd igen. Har hållit liv i navet med justering.
Om jag köper ett Dt 350 nav, ska man satsa på straightpull ekrar samtidigt?

Straightpull har ingen fördel, förutom att vara lite lättare. Nackdelar är att det är svårare att jobba med för att dom kunna rotera och att ekrarna är svårare att få tag i i nödfall. Ekrarna blir också lite brantare. Specialized använder numera vanliga ekrar på sina Trail-hjul. Om du har tur kan du använda nuvarande ekrar om du köper vanlig 350.

PS Riktigt trist an Specialized (och många andra tillverkare) använder Formula nav på din prisnivå. Frihjul är ofta första komponent som går sönder, framförallt på svensk stig.

Kan det här vara ett alternativ ? Alltså köpa ett helt set. För ett löst nav och byta ut kostar en del med allt arbete.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp