specialized, evo eller inte

Flurken

Aktiv medlem
Köpte en billig hard tail förra året för att spara pengar. Det visade sig nog bli dyrare i slutändan då jag nu funderar på en fulldämpad, blev biten.

Det har visst öppnat en affär i staden som säljer specialized, som enligt insatta kamrater är bra (handlaren alltså).

Camber 29" är vad jag tänkte åka och titta på. EVO har 10mm mer fjädring och antar jag en annan geometri. Den kostar typ 8-papp mer, en skillnad som är större än priset på min gamla cykel.

Har bara cyklat en halv säsong. Kört enduro (riktig) tidigare. Cyklar i skog, sandigt, stenigt, rötter ofta surt.

Känns ganska viktigt att det blir rätt ram i början, växlar etc går ju att byta med tiden..

Kommer jag att märka stor skillnad på dessa 10mm? Att testa lite på cykel-handlarens parkering lär inte säga så mycket.

Tycker att den är för dyr, men vill inte heller byta om 2 år..

Vad säger proffsen?
Tack på förhand.

oxr

Aktiv medlem
Jag har svårt att tro att Evon kostar 8 papp mer för en jämförbar version. Kollar du specen så kommer du nog konstatera att det inte är någon större prisskillnad jämfört med vanliga Camber.

Makten

Aktiv medlem
Flurken skrev:
-------------------------------------------------------
> Cyklar i skog, sandigt,
> stenigt, rötter ofta surt.

Säkert att du inte ska ha en fatbike istället för en FS? :-)

rularn

Aktiv medlem
Flurken skrev:
-------------------------------------------------------
> Köpte en billig hard tail förra året för att
> spara pengar. Det visade sig nog bli dyrare i
> slutändan då jag nu funderar på en fulldämpad,
> blev biten.
>
> Det har visst öppnat en affär i staden som
> säljer specialized, som enligt insatta kamrater
> är bra (handlaren alltså).
>
> Camber 29" är vad jag tänkte åka och titta på.
> EVO har 10mm mer fjädring och antar jag en annan
> geometri. Den kostar typ 8-papp mer, en skillnad
> som är större än priset på min gamla cykel.
>
> Har bara cyklat en halv säsong. Kört enduro
> (riktig) tidigare. Cyklar i skog, sandigt,
> stenigt, rötter ofta surt.
>
> Känns ganska viktigt att det blir rätt ram i
> början, växlar etc går ju att byta med tiden..
>
> Kommer jag att märka stor skillnad på dessa
> 10mm? Att testa lite på cykel-handlarens
> parkering lär inte säga så mycket.
>
> Tycker att den är för dyr, men vill inte heller
> byta om 2 år..
>
> Vad säger proffsen?
> Tack på förhand.

Det finns ju massor av testhelger nu framåt våren. Jag gissar att du bor i gbg? Åk till Kinnekulle eller skatås och testa där :)

Annars tycker jag evo är en mycket bättre deal, fast ännu hellre stumpjumpern :)

Agge

Medlem
Kör själv en Camber Evo 29". Jag cyklar som du beskriver på tekniska stigar typ Hellas.(Stockholms referens, sorry) Grymt nöjd med att jag valde EVO modellen och framförallt så ger den lite flackare vinkeln på framgaffeln extra trygghet i utförsåkningen. I övrigt tycker jag Happys test av Cykeln är bra!

Köp!

cerro

Aktiv medlem
Jag har cyklat Camber Evo och köpte en vanlig Camber Elite Carbon 2015. Ska man bara cykla runt och ha kul på stigar hade jag sagt Evo, ska man tävla lite med så hade jag sagt vanliga Cambern. Sen beror det ju lite på pris med, Evo finns för 25 och 50k, vanliga i en massa prisklasser både över, under och emellan Evopriserna.

För 50k hade jag lätt köpt en Expert Evo jämfört med vanliga Experten iaf, Expert Evo är ju grymt specad :D

erdu

Ny medlem
Har själv en expert carbon evo. Den är grym i skogen. Men blir inte lika snabb på grus mm. Vill man köra lite långlopp är inte evo den man ska ha. Men i skogen är den kung.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer