Specialized hotwalk discbrake

Grabbhalvan började bli lite väl snabb i nerförsbackarna.
Dags att skrida till verket...
Första iterationen var en gammal ram som slaktades för att att ta v-broms fästena.
Det blev dock inte helt bra för en 2 årings hand.

06bec669-ea79-4b45-be8f-487c96876d2a.jpg

Efter lite googlande såg jag någon på internet som använst hope nav och skivbromskonverterat. Sweet.
Letade fram en gammal XT broms i lådorna.
Hittade ett begagnat hope nav för en rimlig peng. Monterat i pelarborren och fulsvarvat ner bredden till 95mm ( från standard 100 mm)

e15b1cc7-d7c7-41c1-a223-4f226f11dd7c.jpg

Original ekrar gick att använda med lite kreativ ekerkorslösning.
04c87eb6-5b42-4bd9-ac8d-e7bc31863817.jpg

Första provturen mycket lyckad och grabbhalvan var extatisk över att han har en "broms-cykel!" precis som pappa, med samma färg på navet och allt.

Brorsan donerade en hope snabbkoppling och ett kortningskitt till bromslangen. Nu börjat det likna nåt.

ad0e7256-1655-41df-9525-bf1e9c19e03a.jpg

7b899c48-9c11-4222-864a-871123af247b.jpg

47a11c8b-21be-4851-8f30-20f47a092f2e.jpg

36de2951-8801-4cee-9b7f-65c2b5ab09bc.jpg

47d7825a-a2bd-4109-91a4-540c667eb658.jpg

Nu är det bara ett guldigt hope nav fram med som saknas.

Senast ändrad:

MTBemil

Aktiv medlem
🤘🤘
lite snålt tilltaget med slang dock, tänker att det inte e länge förrens det börjar slängas tailwhips och barspins!!

Berk

Aktiv medlem
Wow, hur coolt!

Förutom guldigt framnav saknas tyvärr Hopes karakteristiska frihjulsljud. Men du kan berätta till barnet att han är med i nyaste trenden med bara (disk)broms bak:

kais01

Aktiv medlem
riktigt kul. kanske en bild på infästningen av oket...

fram kanske det kan duga med lite guldfärg på befintligt nav?

tmalm

Aktiv medlem
Ser ut som slängklämma? Kreativt och snyggt! Gillar cykelns patina- verkligen No poser metal, skulle kunna vara Yo anns första:-)

/T

Screenshot_20210504-094718.png

Oket bak sitter monterat på en avid adapter från en gammelboxxer (32mm) , adaptern är bredare än vanligt, urfräst på baksidan för att matcha radien på ramröret. Satt först med en slangklämma, men är nu uppgraderat(?) med 3 grövre buntband.
Tanken var att svetsa det, men den sitter som berget.

Mårten

Aktiv medlem
Snyggt!

För egen del tog jag genvägen med ram färdig med fäste. Det gjorde helt klart övergången till riktig cykel lite lättare när hanteringen av broms inte var ett nytt moment.

6C7F8D23-DC3F-4A80-A671-2E117053B0E5.jpeg

Berk

Aktiv medlem
Production Privee, vet inte om den säljs längre.

Wow, otroligt snygg och fin! Men dom skriver inte om öl-öppnare ...

Mårten

Aktiv medlem
Wow, otroligt snygg och fin! Men dom skriver inte om öl-öppnare ...

Ah, crap, den nya färgsättningen är ju snyggare! Synd/tur att vi lämnat springcykel.

Spännande att ni fastnade på kapsylöppnaren och inte alls kommenterar det vansinniga i, och hur overkill det är, att ha ett fyrkolvsok med sintrade belägg på en springcykel...

Berk

Aktiv medlem
Ah, crap, den nya färgsättningen är ju snyggare! Synd/tur att vi lämnat springcykel.

Spännande att ni fastnade på kapsylöppnaren och inte alls kommenterar det vansinniga i, och hur overkill det är, att ha ett fyrkolvsok med sintrade belägg på en springcykel...

Jag tycker att gul är snyggare!

Såg fyrkolvsoken, men missade sintrade beläggen. Jag tycker att broms på springcykel är redan overkill i sig, men då bor jag inte i en kuperad område. Min son sprang stökig stig med sin sparkcykel, men då behövs ingen (disk)broms, för att 12" hjul, även med breda däck, stannar vid varje sten.

Mårten

Aktiv medlem
Det började förra sommaren faktiskt gå lite fort i nedförsbackarna, särskilt i skogen, och det var ett sätt att försöka vänja honom vid riktig broms inför trampcykel. Funkade ganska bra och han lärde sig sladda ganska fort. 😁

Nu i år fick han, vid 3 år och 3 månader, en riktig cykel, och eftersom det bara tog en dryg timme att lära sig trampa iväg i full fart (verkar vara den enda hastighet som finns) är det rätt skönt att han faktiskt kan stanna med bromsarna. Ska dock inte säga att det alltid funkar, kommer paniken åker fötterna ut istället för att bromsarna används... Men det jobbar vi på.

Berk

Aktiv medlem
Det började förra sommaren faktiskt gå lite fort i nedförsbackarna, särskilt i skogen, och det var ett sätt att försöka vänja honom vid riktig broms inför trampcykel. Funkade ganska bra och han lärde sig sladda ganska fort. 😁

Nu i år fick han, vid 3 år och 3 månader, en riktig cykel, och eftersom det bara tog en dryg timme att lära sig trampa iväg i full fart (verkar vara den enda hastighet som finns) är det rätt skönt att han faktiskt kan stanna med bromsarna. Ska dock inte säga att det alltid funkar, kommer paniken åker fötterna ut istället för att bromsarna används... Men det jobbar vi på.

Min son började cykla när har på vägen hem genom stan från butiken ville prova nya cykeln. Han cyklade efter en eller två minuter (minns inte rätt). Jag minns också inte att jag lärde honom att bromsa, så tror att han fick det till direkt. Så tyvärr ingen fin minne av klassiska föräldrarmomentet "lära sin barn att cykla" ...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer