Specialized power sadel, 143mm vs 130mm?

Hej!

Jag gillar power sadeln, men upplever att den blir onödigt bred där bak vilket gör att jag tenderar att slå i/skrapa emot baksidan av låren beroende på hur jag sitter (förstår ej varför dem gjort så då den kraftiga breddningen baktill inte verkar fylla någon funktion?).

Så undrar ifall någon provat eller sett både 143mm och 130mm varianten och kan säga något om vart breddskillnaden börjar? Är 130mm smalare över hela sadeln, eller blir den smalare vid en viss punkt?

NickPick

Aktiv medlem
143mm är ju specialized standard. Misstänker att den motsvarar liknande märkens 13x mm faktiskt.
Sadeln passar nog helt enkelt inte dig, trots att det är den sadeln som ska "passa alla".

143mm är ju specialized standard. Misstänker att den motsvarar liknande märkens 13x mm faktiskt.
Sadeln passar nog helt enkelt inte dig, trots att det är den sadeln som ska "passa alla".

Dock är det med så lite marginal som gör att den blir lite "fel". Därför tänker jag att 130mm varianten skulle kunna vara lösningen. Men hade du provat eller sett båda varianterna?

Är fö den sadel som känts absolut bäst under något längre turer, så vill ju också gärna få den att funka till 100% istället för 85 ish :)

DanielS

Aktiv medlem
Har ingen input från den specifika sadeln, men känner igen problemet. Har mätt upp mina sittben till ca 140mm men när sadeln är tillräckligt bred för att jag ska sitta på sittbenen är det lätt att det skrapar emot och skaver på andra ställen.

På mtb där jag rör mig mer så fungerar en smalare sadel bättre, men på racern har jag landat i att en bredare är bättre. Kompromiss blir det, kanske skulle gå till en riktig bra sadelutprovare om det nu finns?

NiklasL

Aktiv medlem
Det problem du beskriver ser man av och till på nätet. Bredden bestäms av avståndet mellan sittbenen men med rätt bredd kan det för vissa bli problem på lårens baksida. Power Arc kan då vara ett alternativ.
Gillar själv Power mycket men har upptäckt Fizik Vento Argo, som är riktigt trevlig. Finns även som Tempo Argo, för endurance-cykling och lite mer upprätt sittställning.

Det problem du beskriver ser man av och till på nätet. Bredden bestäms av avståndet mellan sittbenen men med rätt bredd kan det för vissa bli problem på lårens baksida. Power Arc kan då vara ett alternativ.
Gillar själv Power mycket men har upptäckt Fizik Vento Argo, som är riktigt trevlig. Finns även som Tempo Argo, för endurance-cykling och lite mer upprätt sittställning.

Fizik sadeln såg väldigt lik ut powersaden. Nästan så man inte ser skillnad ifall man skulle ta bort alla logotyper etz. Vilken skillnad upplever du på dem?

NiklasL

Aktiv medlem
Fizik sadeln såg väldigt lik ut powersaden. Nästan så man inte ser skillnad ifall man skulle ta bort alla logotyper etz. Vilken skillnad upplever du på dem?
Bredare utskärning framför allt. Fizik är även lite längre och lite fastare (Vento, tror att Tempo-modellen kan ha mer stoppning). För mig kanske lite lättare att komma ner i aeroposition med Fizik utan att få tryck på känsliga ställen. Känner inget tryck på lårens baksida vilket även jag kan ha tendens till med Power.
Men det här med sadlar är ju väldigt personligt…

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer