Specialized Riprock 20?

Specialized Riprock 20?
Har en snart sju år gammal pojk hemma som ör väldigt intresserad av att hänga ned ut i skogen och cykla. Av någon anledning så vill han helst ha en fatty som pappa.. ha ha! Någon som har erfarenhet av Riprock 20”? Den ser trevlig ut och ligger vettigt i pris. Hur långa har era barn varit när de växlat (he he he...) över till 24”?

xzbatt

Aktiv medlem
Specialized Riprock 20?
Vi har en till vår dotter, hon fick den när hon var 5,5år och var då 125cm lång. Det finns fortfarande mycket sadelstolpe kvar att växa i och hon är idag 130cm, cykeln har också väldigt lång reach för att vara en 20".
Storleksmässigt ligger den nog närmare 24" än 20".

Det är ju däremot ingen superbra cykel då den kostar mycket med tanke på komponenter och sen är den tyngre än nödvändigt dels pga den onödiga dämpgaffeln.

Hursomhelst är den uppskattad och grepp finns alltid i överflöd, kör man rätt tryck så får ju även barnet en behaglig fjädring i dom tjocka däcken.

Skulle jag köpa ny idag skulle jag försöka leta en lättare cykel, men man ska inte glömma att användaren av cykel hellre cyklar på en cykel som han/hon tycker om än cykeln som pappa och mamma påstår vara förnuftigast.

Jimel

Aktiv medlem
Specialized Riprock 20?
Finns inte 20” med luftgaffeln? Dotterns 24” har luft och den går att få riktigt trevlig. Lite dyr ja men iaf dotterns har fina komponenter.

Globalistic

Aktiv medlem
Specialized Riprock 20?
Köpte en sådan till min dotter som fyller fem snart :)
Tydligen är det bajken att ha då flera av mina vänner har köpt den till deras knoddar som fullkomligt älskar cykeln och däckbredden bl.a.

Köp?

Rompa

Aktiv medlem
Specialized Riprock 20?
Min dotter har en 20” Riprock sen i våras, hon har kört säkert 4-5 lopp på den och den är toppenbra säger hon. Hon är 6år och den har lång reach och lång styrstam på, jag har fixat en kortare styrstam och Sworks kolfiberstyre jag hade liggandes som hon fick.
Enda som är knas i min mening är att axeln på vevlagret är för lång, kedjehopp och arga ord.... jag har bytt det till ett lager med kortare axel och samtidigt bytte jag kedja till en 9del så den växlar bättre och ligge tajtare på dreven.
Enda som är synd är att det inte är en luftgaffel, men hon är liten o lätt så det kan man ta ur luften i däcken istället.

Bilagor

• EC3CC8AD-685E-41A7-A361-CA5C3ACD6447.jpeg
    EC3CC8AD-685E-41A7-A361-CA5C3ACD6447.jpeg
    513.8 KB · Besök: 504

liveforthis

Aktiv medlem
Specialized Riprock 20?
Min dottee fick en när hon fylde 7 va då ca 124/125cm lång och funkade fint då. Har nu sen hon fyllde 8a satt dit kortare styrstam och bredare styre :) . En bild in action

Bilagor

• 20170415_105544.jpg
    20170415_105544.jpg
    475.5 KB · Besök: 395

kogoyo

Medlem
Specialized Riprock 20?
Bygg egen på begagnad alu-ram (eller ge mig uppdraget ;-).
På bild: 20".
10 växlar, 11-42t.
Bakväxel Shimano zee (clutch) med Radr
38t narrow-wide fram (tillsammans med bakväxel: kedjan hoppar aldrig) 125mm vevparti (ack så viktigt med rätt längd på vevparti)
Växelreglage Zee, utan display (för att inte ta bort blick från terräng)
Formula R1 broms fram. Klossbroms (lathet) bak.
Kolfibergaffel (stel), -styre, -styrstam.
Maxhastighet nerför: ca 45 kmh (uppmätt 40 i en kort nerförsbacke). Snitthastighet på pendling till skolan (8 km en väg) 21,5 kmh - snabbaste km 27,5 kmh.
Snitthastighet över 21 km på stig/grusväg i skog: 12 kmh
Pilot: 6-åring som mäter 124 cm, vikt 23 kg.

På bild i vinterskrud:
20171116_171048.jpg

Specialized Riprock 20?
Det är lite det jag funderar på, trist att dels köpa en som inom bara några månader blir för liten, samtidigt for den ju inte bli alldeles larvigt för stor när han får den.... svårt!

kogoyo

Medlem
Specialized Riprock 20?
RobertRaden sa:
Det är lite det jag funderar på, trist att dels köpa en som inom bara några månader blir för liten, samtidigt for den ju inte bli alldeles larvigt för stor när han får den.... svårt!

När jag byggde barnens hojar så gjorde jag d med tanken att föra över komponenterna till nästa storlek. På det sättet sparar jag. Det som förs över blir: kassett, kedja, kanske framdrev, bakväxlare, reglage, broms(ar), styre o styrstam. Mao, det som blir kvar på cykeln är försumbart. Bara att flytta tillbaka gamla skräpkomponenterna och sälja som en vanlig hoj.

Mina pojkar är 6 och 8 år gamla. Yngsta dottern är 11 år och liten, 135 cm. Pojkarna är lika stora (124 cm). Steget från 20 till 24 är ganska långt och pojkarna kommer att fortsätta med sina 20" hela nästa år. Bara att köpa längre sadelstolpe så småningom. De har provcyklat syrrans lilla 24" men de är på tok för stora än. Äldsta tjejen sitter på en lite längre 24", än yngsta tjejen. Även om hon är på gränsen till nästa hopp så är det bättre att sitta på den hon har så att inte nästa är som en motorcykel.

Här kan du se 3 av dom in action (yngsta dottern var sjuk). Obs att cyklarna inte var helt färdiga i klippet:

Specialized Riprock 20?
Underbart! Du har ju ett helt blivande proffsteam i de ungarna. Tyvärr känner jag inte att jag har kunskap nog att bygga en hoj från grunden åt grabben, men byta en sadelstolpe skulle jag väl mäkta med ?

Ultralite

Aktiv medlem
Specialized Riprock 20?
Min dotter var 126 när hon fick sin Riprock comp 24 (idag 130). Butiken sa 20 men hon har aldrig klagat och flyger fram i skogen. Grabben +120 (6år) har en 20.

Jag har bytt till kortare stammar och hydrauliska bromsar på 20 tummaren. Dom är lite tunga men de har så mkt roligare i skogen med de feta däcken. Rötter och stenar är rätt stora för vanliga 20tums däck...

Om ni letar bra skärmar så funkar mudhuggers 26 bra!

Topp