Specialized Stumpjumper FS - The tråd

Har en ST alloy 2021, och funderat om man ska köra "high" setting på flip chip. Någon som testat båda inställningarna och tycker att det generellt funkar bättre än "low"?
Visa bilaga 502649
Jag köpte den med Low men bytte till High och tycker jag fick en mycket rappare och kvickare hoj. Dessutom minskade pedalislagen. Men jag bor i Piteå och kör mest där det är platt, så den settingen funkar ju fint här.

SthlmJ

Aktiv medlem
Jag köpte den med Low men bytte till High och tycker jag fick en mycket rappare och kvickare hoj. Dessutom minskade pedalislagen. Men jag bor i Piteå och kör mest där det är platt, så den settingen funkar ju fint här.
Det var lite min tanke att minimera att pedalerna slår i. I mitt fall tar dom i lätt lite då och då men har kanske mer med teknik att göra

SthlmJ

Aktiv medlem
Letade efter en lösning för att köra skärm bak och hittade inget vettigt alternativ. Så här kommer ett tips hur jag löste det med risk för fulmeck(?)
Ska tilläggas att det är mest för att skydda länkage.

Köpte en "Mudhugger front long fender" och klippte ner denna. Sedan måtta in och göra hål för att dra fast upptill.

Moddning (Sätta dit hela temporärt för att sedan markera/bestämma hur man vill ha det gällande längd och vart de övre hålen behöver vara)
Front-Race-Long-Fender-black-universal-58206-334812-1589889456.jpeg

Fastsatt
Screenshot_20210727-085813.jpg

lidalooparn

Aktiv medlem
Har justerat in min Gx eagle men pulley hjulen som sitter i cage en fastnar av o till i kasetten dessutom fastnar alltoftare skit i yttersta pulley hjulet med stopp somresultat
Vad kan d bero på?
Kan det vara ett dåligt växelöra som försvagat spänningen av kedjan? Har böjt till det om the fly några ggr

SthlmJ

Aktiv medlem
Low funkar mycket bra overall för mig. Körde den i high en runda från Läggesta till Haninge då jag bytte till ett vevparti med längre vevarmar och det funkade väl okej.
En till fråga :) När du ändrade släppte du ur luften ur dämparen och lossade den från ramen? Verkar inte som att man behöver släppa ut luften efter några sökningar men lika bra att fråga

SthlmJ

Aktiv medlem
Har skaffat ett par nya fälgar med DT 350 hubs vart lite fundersam över denna bit, känns som att orginal har bättre "stöd" i gaffeln?
Behövs det, isåfall antar jag man behöver andra "end caps" ? Alt kanske man kan flytta över 😕
Ska sitta på en Specialized ST 2021. Danke!

Bilagor

• fråga.jpg
    fråga.jpg
    78.2 KB · Besök: 19
3AF42D37-E603-44C0-BCE3-B39359150523.jpeg
Här kommer en bild på min Stumpy, Comp Alloy LT från 2019. Lätt upp-pimpad med Nukeproof styre/stam för att komma ner och fram lite mer än orginalsetup. Har även lättat den med ett extra hjulset som sitter på när denna bild togs (Dt1900 bak med Garbaruk kassett samt ett Veltec framhjul samt Bontrager XR2 däck).
Otroligt stabil och rolig cykel utför och i stök, men lite för tungdriven i platta Piteå där jag bor, så där av lite mer XC-inriktade ombyggnationer som lättare hjulset och styrkombon.

Frippe99

Aktiv medlem
Fortsätter med en bild på min Stumpjumper Comp 2021. Moddad med lite prylar jag hade uppgraderat förra hojen med såsom hjul, gaffel och styre. Sjukt nöjd med denna hojen 😊

Bilagor

• D1AEC449-AF91-4F57-8845-B93B9AECC74F.jpeg
    D1AEC449-AF91-4F57-8845-B93B9AECC74F.jpeg
    1.4 MB · Besök: 79
Fortsätter med en bild på min Stumpjumper Comp 2021. Moddad med lite prylar jag hade uppgraderat förra hojen med såsom hjul, gaffel och styre. Sjukt nöjd med denna hojen 😊
Snyggt! Har vi samma modell? Har du strajpat loggan på sidan själv? Jag har letat efter nåt gummiskydd till underröret, du verkar ha hittat ett?

agren

Medlem
Hej på er alla, jag är en nybörjare på mtb och har lite funderingar...

Jag har nyligen köpt en Stumpjumper Alloy 2021 som jag cyklat ett par stigar med samt en tur i Kungsberget.

Som första hoj är jag nöjd, dock har jag inte så mycket att jämnföra med.

Till mina frågor, upplever väldans pumpeffekt i fram trots lufttryck enligt spec, dämpare bak är inställd enligt tillverkaren och funkar bra tycker jag, dock upplevde jag även framdämparen lite långsam när jag körde i Kungsberget, vissa partier där det går fort med ojämnt underlag, typ på sånna platser folk bromsar så det blir som ett traktorspår, om ni förstår mig rätt, ja då vibrerar mina armar/händer tråkigt mycket..

Så är det någon som har tips på hur jag ska ställa in framdämparen för att tackla detta bättre? I nuläget är den iställd enligt tillverkarens beskrivning...

Ska man ha mycket eller lite rebound när det går utför och fort? Snabb rebound känns ju rimligt tyckte jag, testade lite olika..
Ska man kanske ha ett annat lufttryck än vad tillverkaren anger vid dessa tillfällen till skillnad från stigcykling? Framdämparen heter Rockshox 35 silver tror jag.

Tacksam om någon kan komma med lite input..
Bifogar bild på Cykeln!

Mvh Adam

Bilagor

• 20210716_134827.jpg
    20210716_134827.jpg
    1.1 MB · Besök: 30

Rompa

Aktiv medlem
Jag ska plockar alltid ur tokens fram o bak. Fram kör jag enligt Specialized suspension calculator och det funkar riktigt bra, bak kör jag med mer luft än vad Suspension calculator säger. Det funkar riktigt bra.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Halloj!
Det rekommenderade lufttrycket upplever jag bara som någon slags grund. Jag brukar börja så, kolla sag och sen justera luften efter det så jag har typ 25%. Kör man hårdare vill man ha mindre sag och kör man gubbigare som jag vill man oftast ha lite mer.

Känns den för studsig kan det vara rebounden som du behöver skruva på. Tror du skall göra den lite långsammare. Det ska finnas en ratt på undersidan för det.

Åas så behöver du säkert snabbare rebound för de brake bumps som du kör över så att händerna skakar sönder. Om jag ska vara ärlig så vet jag inte hur man kan få en gaffel att bli så plush att de där rackarna inte känns.

Bakdämparen tycker jag oftast blir bra varje gång. Den är liksom under dig och du använder ju även benen för att dämpa upp hojen.

Plockar du ut tokens som Rompa (och även jag) gör så blir gaffeln lite mer linjär, vilket en del gillar. Har du fler tokens i kan du, åtminstone i teorin ha mindre lufttryck för att få den att reagera mer på småstöket utan att riskera att bottna för lätt.

Men det är väl som med det mesta, att testa dig fram. Ta med dig en gaffelpump och ha koll på hur du har skruvat på alla reglage. En inställning för stig kan ju oxå vara helt värdelös om du ska till en bikepark med cykeln.

Och sen är ju olika gafflar just olika. Jag hatade verkligen min Pike jag hade på min förra Stumpjumper men tokgillar min Fox34 som jag har på min nuvarande. Jag gjorde fan alla olika justeringar som kunde göras på Piken men sålde den till slut ändå.

SthlmJ

Aktiv medlem
Ändrade flip chipet till high och var ute på en lång runda idag. Tycker att den känns lite rappare styrningen vilket är positivt, blir några rundor till för att jämnföra.

Någon som har tips på uppgradering av dämparen bak 190x45mm?
Har en "x-fusion 02 pro", ska man sikta på t.ex Fox float dps som sitter på de bättre utrustade modellerna?

ylva

Aktiv medlem
Blev inspirerad av er som ändrat flip chippet, så gjorde det precis på min 2021 alloy! Vet inte om det är placebo men tycker den känns väldigt annorlunda trots att det är få millimeter som ändrats, nu när jag provcyklat den hemma. Blir spännande att ta den på en skogstur snart!

SthlmJ

Aktiv medlem
Blev inspirerad av er som ändrat flip chippet, så gjorde det precis på min 2021 alloy! Vet inte om det är placebo men tycker den känns väldigt annorlunda trots att det är få millimeter som ändrats, nu när jag provcyklat den hemma. Blir spännande att ta den på en skogstur snart!
Blir intressant att höra vad du tycker (y)

SthlmJ

Aktiv medlem
Är det någon som har koll / tips på vart man kan få tag på "Specialized" färg för att bättra stenskott / färgskav på ram? Om det är något som säljs eller om man får luska fram färgkod och beställa typ bättringsfärg/lackstift till bil 😷

SthlmJ

Aktiv medlem
Om du kollar här så finns det olika versioner beroende på ramen som jag förstår det och osäker på om det är mullet länk, generellt svårt att hitta information om de olika delarna förutom kort kryptisk beskrivning.. https://support.specialized.com/hom...ures-compatibility/frame-fork-rear-suspension
Screenshot_20210825-054619__01.jpg

Senast ändrad:

SthlmJ

Aktiv medlem
Det var dags att uppgradera dämparna, Domain 150mm fram och Super Deluxe Ultimate bak. Insett att det börjat spåra men man lever ju bara en gång och får väl ses som budget med tanke på vilka komponenter andra kör 😉
20210824.jpg

Healons

Aktiv medlem
Hej
Jag har gamla kullager i min sving. Vet expertisen här vilka jag ska beställa från kullagergrossisten? Stumpjumper 2016 29” Det är främst det kullagret nere vid vevpartiet som är kass. Bifogar bild och undrar om detta är rätt https://www.kullagergrossisten.se/product/15x24x5-gummitatat-abec-3
Och sen undrar jag hur dessa tas ur? Andra lager kan ju pressas ut men här känns det som att det sitter nån rörlig distans mellan de två kullagren så känns som att dessa ska dras ut?

Bilagor

• 7C46B396-6DCD-4EB2-B152-0A838207259D.jpeg
    7C46B396-6DCD-4EB2-B152-0A838207259D.jpeg
    52.9 KB · Besök: 5
  • 67037E38-57FC-43FC-BAE8-9D45FB783977.jpeg
    67037E38-57FC-43FC-BAE8-9D45FB783977.jpeg
    415.2 KB · Besök: 5

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer