Specialpedaler

Justdoit

Medlem
Specialpedaler
Tips på inköpsställen.
Har efter många års rullstolsåkande gett mig 17 på att börja cykla igen. började med en trehjuling i helgen efter 6 månaders styrketräning.(måste börja någonstans , balansen måste tränas upp).
Experimentet lyckades o jag cyklar igen!!!!!!
Det enda som är lite strul med är pedaler. Jag har kraftigt inåtvridna fötter pga flera års spastisk kramp. Har löst detta temporärt med lite bredare pedaler o töjbar rem.
Söker nu:
Andra med liknande problem/Inköpskanaler/Tillverkare/Ortopedtekniker/
Inser att det inte är enkelt, det var inte enkelt att lära sig cykla heller men DET GICK!!!!!!!!!!!
Även intresserad av små tips hur jag ska få lite mer kraft trots att fötterna är sneda inåt.

KjellF

Aktiv medlem
Specialpedaler
Lycka till. Det måste vara härligt att cykla i stället för rullstol. Du kommer definitivt att komma längre.
Kommer du sitta ovanför pedalerna eller kommer pedalerna vara framför dig? Om du kommer sitta ovanför kan plattisar för mountainbike vara ett alternativ. GCN har på Youtube visat att man vinner ytterst lite med att sitta fast med fötterna (förutsatt att man har skor som är gjorda för cykling). Om du behöver specialanpassade pedaler måste det vara mycket enklare med plattisar.

Laan84

Aktiv medlem
Specialpedaler
Låter ju toppen, fortsätt kämpa!

Kolka om du har en bra lokal cykelhandlare. Min före detta lokala handlare vet jag hjälpte en kille med protes och några till utmaningar. De hjälpte med cykel och mek-kompetens samt klurande. Sen hjälpte en lokal mekanisk firma till med lite specialtillverkning som behövdes.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Specialpedaler
Den här killen är en profil i att cykla med väldigt annorlunda fötter

erolwi

Aktiv medlem
Specialpedaler
Är inte riktigt med på vad du var ute efter men kom direkt att tänka på straps som jag sett på många fixies på Insta. Liknande dessa, både raka och diagonala:

Berk

Aktiv medlem
Specialpedaler
Kanske kan dessa hjälpa?

jolov

Aktiv medlem
Specialpedaler
Kul!

Jag tänker spontant att någon med lite erfarenhet av bikefit och med sjukgymnastbakgrund skulle kunna vara bra att bolla med? Typ https://www.toppfysik.nu/bikefit eller https://medicrehab.se/per-stenstrom/
Verkar finnas en hel del att välja på beroende vart i landet du är.

Dom strapsen som länkats ovanför är bra. Dom diagonala är för att man ska kunna skjuta in foten snett och vrida den rakt, och med den rörelsen göra så att dom sitter hårdare runt foten.

Ifall man går vägen med stora plattformspedaler så är nog @Berk förslaget en bra idé för att få ut dom lite.
Det jag skulle tänka på när man köper pedalerna är att dom inte blir bredare längst in mot vevarmen
t.ex det jag ringat in på bilden nedanför: Annars blir det ganska obekvämt att råka hamna för långt in på dom.
Skärmavbild 2023-03-27 kl. 18.53.27.png

Ett par plastpedaler. typ dom här skulle funka bättre, och vara billigare.

Skärmavbild 2023-03-27 kl. 19.03.10.png

Justdoit

Medlem
Specialpedaler
Lycka till. Det måste vara härligt att cykla i stället för rullstol. Du kommer definitivt att komma längre.
Kommer du sitta ovanför pedalerna eller kommer pedalerna vara framför dig? Om du kommer sitta ovanför kan plattisar för mountainbike vara ett alternativ. GCN har på Youtube visat att man vinner ytterst lite med att sitta fast med fötterna (förutsatt att man har skor som är gjorda för cykling). Om du behöver specialanpassade pedaler måste det vara mycket enklare med plattisar.
Hej o tack för svar. Jag börjar med en trehjuling med ett hjul fram där jag har pedaler rakt under mig. Tack för länktips! Kollar under dan..
PS: Uttrycket plattisar, syftar det på sko eller pedaltyp?

KjellF

Aktiv medlem
Specialpedaler
Hej o tack för svar. Jag börjar med en trehjuling med ett hjul fram där jag har pedaler rakt under mig. Tack för länktips! Kollar under dan..
PS: Uttrycket plattisar, syftar det på sko eller pedaltyp?
Plattis är pedaltyp. Platta pedaler för mtb har ganska aggressiva piggar som gör att skorna inte glider omkring. För bästa känsla (och skornas livslängd) bör du matcha med skor som är avsedda för platta pedaler.

Bikeam

Aktiv medlem
Specialpedaler
SQlab har stora plattformpedaler som man kan välja lång pedalaxel på, och fokus på ergonomi. Också snabba och trevliga när man kontaktar dom. https://www.sq-lab.com/en/

Senast ändrad:

Justdoit

Medlem
Specialpedaler

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Specialpedaler
Håller med om MTB-plattisar, men var försiktig med skruvarna som ger grepp (och alltså får undersulan på skorna att fastna). Enormt peppande tråd för övrigt. Cykla på!

arcamone

Aktiv medlem
Specialpedaler
Ingen aning om det är till hjälp men denna pedaltyp visste jag inte ens fanns. Inga skruvar att skada sig på men ändå en rejäl plattform - fanns i andra färger också.

Den pedalen plus rem/korg över?

Kämpa!

Bilagor

• 48A0BE25-523E-4445-B28D-813B501847A2.jpeg
    48A0BE25-523E-4445-B28D-813B501847A2.jpeg
    264.6 KB · Besök: 7
Topp