Spola av cykeln utan tillgång till rinnande vatten!

frigganrickard

Aktiv medlem
Hej!
Jag bor i lägenhet och har inte tillgång till rinnande vatten för att tvätta/spola av cykeln utomhus. Hur gör ni med samma problem? En hink vatten och tvättar bort skiten? Duschen inne i lägenheten är inget alternativ heller ska jag säga!

Senast ändrad:

Erwi

Ny medlem
Tjena! Jag köpte en portabel lågtryckstvätt på clas ohlson för dryga tusenlappen. Laddar batterierna och fyller tanken i lägenheten och knatar ner på gatan och tvättar av.

KjellF

Aktiv medlem
Om cykeln är riktigt skitig rullar jag förbi närmsta Glimra men det kostar 50 kr/gång (minst). Det gäller bara att inte spruta rakt på kullager.

Rholm

Aktiv medlem
Jag hade samma dilemma efter att ha flyttat från hus till lägenhet i somras. Köpte en Kärcher OC3 och den har varit värd varenda krona. Fyra liter kan låta lite, men det räcker till att spola av en genomlerig hoj. Jag köpte den i paket med sugslang, så att jag kan använda en vattendunk om det är ett större tvättbehov.

frigganrickard

Aktiv medlem
Jag hade samma dilemma efter att ha flyttat från hus till lägenhet i somras. Köpte en Kärcher OC3 och den har varit värd varenda krona. Fyra liter kan låta lite, men det räcker till att spola av en genomlerig hoj. Jag köpte den i paket med sugslang, så att jag kan använda en vattendunk om det är ett större tvättbehov.
Tack för hjälpen! Ja den verkar vettig, antingen en sån eller någon superbillig tryckspruta... Ska fundera lite på saken!

glitch

Aktiv medlem
Har Kärchern själv, tycker den är rätt kass. Alldeles för klen stråle så när det är rejält skitigt skjuter den mest runt smutsen. Funkar okej om man har hink och svamp och sen slutsköljer med den.
Dock oändligt mycket bättre än blomspruta. Jag har ofta kört förbi macken och tagit en vattenkanna och sköljt av med när smutsen fortfarande är ny och blöt. Det funkade rätt bra.
Vissar kör ju med slangbit och koppling för att kunna ansluta till mackens vattenskåp.

94tibe14

Aktiv medlem
Bor du på bottenplan? Vi löste det genom en slang från biltema man kopplar på köks/badrumskranen och drar den ut på gatan. Det fungerar verkligen över förväntan!

frigganrickard

Aktiv medlem
Har Kärchern själv, tycker den är rätt kass. Alldeles för klen stråle så när det är rejält skitigt skjuter den mest runt smutsen. Funkar okej om man har hink och svamp och sen slutsköljer med den.
Dock oändligt mycket bättre än blomspruta. Jag har ofta kört förbi macken och tagit en vattenkanna och sköljt av med när smutsen fortfarande är ny och blöt. Det funkade rätt bra.
Vissar kör ju med slangbit och koppling för att kunna ansluta till mackens vattenskåp.
Tack! Jo jag tror det är svårt med sån blomspruta. Har använt en sån portabel dusch en gång och den funkade ju att bli ren med, men jag var inte fullt så skitig som en MTB har en tendens till att bli.
Kanske ändå får bli en Kärcher OC3. Så tar jag med en svamp för att bli av med den smutsen som inte försvinner av sprutan.

BorkaMattis

Aktiv medlem
Bor på 2a våningen, fyller 2 st 1.5 liters vattenflaskor med vatten, vattenflaskorna har drick-munstycken ifrån någon gammal flaska.

Duger gott till att få cykeln ganska ren även om det tar lite tid, för ordentligare rengöring åker jag till macken med snabbtvätt typ 300 meter bort.

ooms

Aktiv medlem
Snackar vi Mtb eller LVG? Min lvg tvättar jag med hink och svamp, har även möjlighet att dra ut slang men det är nästan mer mek med det än att snabbt svampa av och sedan fylla en hink med rent vatten att skölja med.
Men för en lerig mtb kan det säkert vara värt att dra ut slangen och spola av värsta skiten, innan man svampar den ren.

Hälsingland

Aktiv medlem
Biltema har en lågtrycksspruta på 8L som funkar, kompletterar du med en diskborste och en sprayflaska såpvatten så går det fint.

MtbIte

Aktiv medlem
Jag lyckades hitta vattenutkast på utsidan av mitt lägenhetshus men vattnet var avstängt, förklarade för hyresvärden hur det låg till och lyckades få hyresvärden att sätta på vattnet för 1 av utkasten.

så gå runt och kolla där du bor om det finns ett vattenutkast.

ponx

Aktiv medlem
Jag kör hinkar och tycker att det funkar bra. Skönt att kunna köra varmt vatten och kunna välja en tvättplats själv.

Men mitt hus har gott om vattenutkastare och jag har en egen lite kortad slang samt vred så jag kan även använda det.

frigganrickard

Aktiv medlem
Snackar vi Mtb eller LVG? Min lvg tvättar jag med hink och svamp, har även möjlighet att dra ut slang men det är nästan mer mek med det än att snabbt svampa av och sedan fylla en hink med rent vatten att skölja med.
Men för en lerig mtb kan det säkert vara värt att dra ut slangen och spola av värsta skiten, innan man svampar den ren.
MTB!

frigganrickard

Aktiv medlem
Bor på 2a våningen, fyller 2 st 1.5 liters vattenflaskor med vatten, vattenflaskorna har drick-munstycken ifrån någon gammal flaska.

Duger gott till att få cykeln ganska ren även om det tar lite tid, för ordentligare rengöring åker jag till macken med snabbtvätt typ 300 meter bort.
Hur fungerar det? Är det gör-det-själv-tvätt? Har läst att man ska akta sig för högtryckstvättar dock...

frigganrickard

Aktiv medlem
Biltema har en lågtrycksspruta på 8L som funkar, kompletterar du med en diskborste och en sprayflaska såpvatten så går det fint.

Tack! Ja det kan ju definitivt vara värt att prova, är ju så otroligt mycket billigare än en som går på batteri :)

BorkaMattis

Aktiv medlem
Hur fungerar det? Är det gör-det-själv-tvätt? Har läst att man ska akta sig för högtryckstvättar dock...
Yes, gör det själv! Hyggligt avstånd till cykeln, det vill säga ha inte munstycket direkt mot cykeln. Står 1.5 meter bort minst, så det blir mer en dimma än en stråle. En veteran-cyklist hemmavid visade mig när jag började cykla MTB, han hade aldrig haft problem.

LazzeKongo

Aktiv medlem
Har provat både en sån 8L från biltema och en Kärcher OC3, det är bättre tryck i oc3:n men jag tyckte sällan att en tank räckte utan krävdes oftast minst 2 för att rengöra min mtb. Trycksprutan är helt ok som ett billigt alternativ men borste eller svamp går åt också för att få bort smutsen och sen skölja av med trycksprutan

Laan84

Aktiv medlem
Jag bor i hus men kör ändå med lågtrycksspruta på vintern då man inte vill ha en slangvinda stående utomhus . Tycker att det fungerar helt ok. Kompletterar med en hink och trasa.

HåkanC

Aktiv medlem
Jag bor i hus men kör ändå med lågtrycksspruta på vintern då man inte vill ha en slangvinda stående utomhus .
Det finns slangar som är enkla att hantera. Jag har en spiralslang som funkar OK
1

Kostar endast 199 SEK, inkl sprutpistol och anslutn, här.

frigganrickard

Aktiv medlem
Yes, gör det själv! Hyggligt avstånd till cykeln, det vill säga ha inte munstycket direkt mot cykeln. Står 1.5 meter bort minst, så det blir mer en dimma än en stråle. En veteran-cyklist hemmavid visade mig när jag började cykla MTB, han hade aldrig haft problem.
Låter rimligt. Bor på södra Hisingen men har försökt googla utan att hitta en enda gör-det-själv tvätt på rimligt cykelavstånd tyvärr :/

Stumpy

Aktiv medlem
Jag bor i hus men kör ändå med lågtrycksspruta på vintern då man inte vill ha en slangvinda stående utomhus.
Har aldrig haft problem med att ha slangvindan ute på vintern. Enda problemet är att man inte kan/vill spola när det är frost. Numera sitter en sån här i carporten. Supersmidigt.

1629458478130.png

jolov

Aktiv medlem
Har aldrig haft problem med att ha slangvindan ute på vintern. Enda problemet är att man inte kan/vill spola när det är frost. Numera sitter en sån här i carporten. Supersmidigt.
Jag blir alltid lika överraskad när jag läser sånt här.

Här är det frost från oktober till slutet av maj :)

clnr

Aktiv medlem
Låter rimligt. Bor på södra Hisingen men har försökt googla utan att hitta en enda gör-det-själv tvätt på rimligt cykelavstånd tyvärr :/
Finns vid Aröd och Deltavägen. Södra Hisingen, men ön är ju bred...
Själv löser jag det med en batteridriven högtryckstvätt + dunk med vatten som jag har i förrådet.
Ska finnas en uppdaterad variant som jag inte hittar just nu som är kraftfullare. Rekommenderas om du tänkt använda den till annat utöver att tvätta cykeln.

frigganrickard

Aktiv medlem
Finns vid Aröd och Deltavägen. Södra Hisingen, men ön är ju bred...
Själv löser jag det med en batteridriven högtryckstvätt + dunk med vatten som jag har i förrådet.
Ska finnas en uppdaterad variant som jag inte hittar just nu som är kraftfullare. Rekommenderas om du tänkt använda den till annat utöver att tvätta cykeln.
Bor vid nya Kvillebäcken så Deltavägen är ju ett par cykeltramp bort! Vilken tvätt har självtvätt där?

Tack för hjälpen

HåkanC

Aktiv medlem
Med 20l i tanken borde den bli tung att bära och även hantera, trots att det är hjul på den. Dessutom kostar den ju en hel del.
Jag har sedan flera år en nu utgången classesåld Cotech-kopia av Aqua2go GD73 på landet
Aqua2go GD73 säljs för 1.179 SEK hos Amazon
Kan vara värt att kika runt huset också. Finns rätt ofta vattenpost som går att använda om man köper rätt nyckel bara.
+1
Så gör jag numer här i stan + slangen i #23.

R.Nilsson

Medlem
Jag kör en sån här ute på fältet. Helt ok resultat. Går att fylla med lite varmare vatten också om man tycker det underlättar.
Billig och enkel lösning för 259kr.

OskarLodin

Aktiv medlem
Med 20l i tanken borde den bli tung att bära och även hantera, trots att det är hjul på den. Dessutom kostar den ju en hel del.
Jag har sedan flera år en nu utgången classesåld Cotech-kopia av Aqua2go GD73 på landet
Aqua2go GD73 säljs för 1.179 SEK hos Amazon
Bra tips med Amazon. 1179 sek för 17-liters versionen är riktigt prisvärt.

DanielS

Aktiv medlem
Har en Kärscher OC3, som flera skriver så är 4L för lite om cykeln är ordentligt lerig. Men de flesta gånger funkar det ok. Sugslangen är för meckig att hålla på med tycker jag.

Senast ändrad:

Virrolicious

Ny medlem
Är det någon som har testat denna?

Den verkar vara en smidig lösning om man har tillgång till vattenkran men inte eluttag.

ShimanoSaint

Aktiv medlem

Gör typ likadant...Man får inga glada miner hos bilisterna som väntar på sin tur när man rengör cykeln på snabbtvätten😆🤟 men hej life is short.

frigganrickard

Aktiv medlem
Tack alla för hjälpen. Tillslut gick jag till Jula och köpte en Meec Tools Portable power washer på 8liter. Det stod att den är utmärkt för cyklar så då hoppas jag på det!

Topp