[Sponsrad Artikel] Din kompletta guide inför Trainerköpet

Redaktionen

Medlem
header_image_TRAINERS_1600x825.jpg

De senaste åren har inomhuscyklandet exploderat i popularitet och nu finns det tävlingar online i stort sett dygnet runt. Vi pratar om att på en trainer cykla mot andra, ofta via den digitala tjänsten Zwift. Men om du inte riktigt tagit klivet upp på trainern så finns det nog massor av frågor, vi har svaren.

Läs hela artikeln:

jonte987

Aktiv medlem
Punkt 9 är väl lite svag? Bättre att förklara vad som krävs för ser det ska funka. Det finns "motionscyklar" som funkar vilket bevisas i nästa punkt.

Sen konsekvent stavning av swift och att det inte heter sufferfest längre (?)

MrSthlm

Aktiv medlem
Ett något rörigare ämne som är lätt att missa vid inköp är väl också smart trainers och ståcykling, då kan man möjligen behöva tänka till lite extra i sitt val. Tror att vissa trainers passar mer eller mindre bra för ståcykling vilket kan störa mera seriösa cyklister. Dels har vissa smart trainers inte någon flex alls och sedan händer det väl (i värsta fall) att ramar kan ta skada av ståcykling om smart trainern har noll flex. Att kunna ståcykla kan vara bra om man försöker hävda sig i virtuella race, annars mindre viktigt.

Vissa smart trainers har lite flex men dedikerade "riktiga" trainers som tex Wahoo Kickr Bike, Stages Cycling Stages Bike SB20 och Wattbike Atom tror jag är överlägset bäst för ståcykling men svindyra.

hm

Aktiv medlem
Varför skulle en "wattbike" vara överlägsen en direktdriven? Tror du fått något om bakfoten här...

MrSthlm

Aktiv medlem
Varför skulle en "wattbike" vara överlägsen en direktdriven? Tror du fått något om bakfoten här...

Jag? Det är nog snarare du? :sneaky:

Tror att trainers som tex Wahoo Kickr Bike, Stages SB20 & Wattbike Atom generellt är överlägsna trainers där man kopplar på en cykel just för ståcyklingsmomentet. De är stabilare helt enkelt och det blir ingen påfrestning på en cykelkram. Ståcyklingen var det enda jag syftade på i mitt uppenbarligen otydliga inlägg. Ståcyklar man sällan eller aldrig på sin trainer är det inget att bry sig om (då kan du glömma mitt inlägg helt).

En sak är säker: Jag är inte förtjust i att ståcykla på min racer kopplad till min Wahoo Kickr Core eftersom den har inget flex alls och man kan höra lite mysiga knakande ljud också. Om jag förstått det rätt förekommer det fall där ramen kan ta skada (google är din vän).

Stages SB20
1635859181742.png

Wahoo Kickr Bike
1635859109307.png

Wattbike Atom
1635859026805.png

Senast ändrad:

hm

Aktiv medlem
Så du tror inte att din cykel håller för dina små watt du producerar, för du läst om nån ram tagit stryk av att sitta fast I en trainer ... ? Hoppas du inte kör ner i ett pothål ute på vägen med den heller .

I ordet överlägsen trodde jag iofs du syftade på att wattbike magiskt skapade fler watt än en trainern bara man stod upp . Och inte syftade på att din cykel knakar lite grann när du gör det.

Själv har jag min core på gummikuddar som en enklare rockerplate https://www.facebook.com/groups/415329188897706/?ref=share
för att det inte ska bli så statisk. Skulle kanske va något för dig också som lösning din oro.

Edit ståcyklar själv mycket , uppemot 30min i taget om det blir hårdkörning uppför .

MrSthlm

Aktiv medlem
Så du tror inte att din cykel håller för dina små watt du producerar, för du läst om nån ram tagit stryk av att sitta fast I en trainer ... ? Hoppas du inte kör ner i ett pothål ute på vägen med den heller .

I ordet överlägsen trodde jag iofs du syftade på att wattbike magiskt skapade fler watt än en trainern bara man stod upp . Och inte syftade på att din cykel knakar lite grann när du gör det.

Själv har jag min core på gummikuddar som en enklare rockerplate https://www.facebook.com/groups/415329188897706/?ref=share
för att det inte ska bli så statisk. Skulle kanske va något för dig också som lösning din oro.

Edit ståcyklar själv mycket , uppemot 30min i taget om det blir hårdkörning uppför .
Tycker du uttrycker dig lite fjantigt och nedlåtande men jag kanske misstolkar dig. Handlar dock inte enbart om risken för ramskada för mig, jag tycker inte Kickr Core känns särskilt skön att ståcykla med helt enkelt men smaken är som baken.

För att citera dig "I ordet överlägsen trodde jag iofs du syftade på att wattbike magiskt skapade fler watt än en trainern bara man stod upp."
Jaså, det trodde du? ;-) Nej, jag är inte helt dum i huvudet :ROFLMAO: men uttrycker mig uppenbarligen luddigt.

Men ja, den lösningen du tipsar om med gummikuddar som en enklare rockerplate är mycket intressant.

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Wattbiken är överlägsen på att passa flera cyklister inom familjen. Man behöver inte byta cykel utan det räcker att justera om samma cykel för alla som vill trampa inomhus.

cubefritzz

Aktiv medlem

hm

Aktiv medlem

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag körde förra vintern på en Stages och tyckte den var rätt skramlig. Mer av en spinninghoj för gym typ. Watten fladdrade så vilt att jag hellre kikade på pulsen i intervallerna.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Hade varit fint med info om hur man gör med en dum trainer för att få den smart
Jag saknar pedagogiska kvaliteer för det. Kör intervaller av olika slag för endurance, tröskel, VO2MAX, Sprint/HIIT eller recovery.

Det jag försöker lära min är att inte vandra över golvet i intervallerna. Inte heller det förstår den dumme fan.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer