[Sponsrad Artikel] Orbea vill inspirera fler till att cykla

Redaktionen

Medlem
puff-orbea-2000x1191.jpg

Det spanska företaget Orbea tillverkar cyklar sedan 100 år tillbaka. Deras mission är att det ska finnas en cykel för alla och att fler ska upptäcka glädjen i cykling.

Läs hela artikeln:

Velocipeden

Aktiv medlem
Fin reklam. Säkert kul cyklar, jag blir intresserad av hur ägandemodellen ser ut och funkar.

Orbea vill vara den mest "etiska" cykeltillverkaren och att processen ska vara så miljövänlig som möjligt, blir det då bara stål nästa år? 🥳
16 gånger mindre C0² än kolfiber enl. Starlings beräkningar.
Eller är det tomma ord och greenwashing?🤔

SIE

Aktiv medlem
Fin reklam. Säkert kul cyklar, jag blir intresserad av hur ägandemodellen ser ut och funkar.

Orbea vill vara den mest "etiska" cykeltillverkaren och att processen ska vara så miljövänlig som möjligt, blir det då bara stål nästa år? 🥳
16 gånger mindre C0² än kolfiber enl. Starlings beräkningar.
Eller är det tomma ord och greenwashing?🤔

Intressant. Då Orbea Sverige har pröjsat för reklamplats känns det rimligt att anta att de även läser tråden, så jag förmodar att vi kan vänta oss en återkoppling från dem här inom kort.

SocialGimp

Aktiv medlem
Äh, det står ju klart o tydligt att det är reklam o det är väl fine. Fint om det satsas i Sverige, bra att de tillverkar cyklar i Europa oxå men jag är ganska intresserad av var ramarna tillverkas ngnstans.

Det här med etik- o miljöpropaganda är tyvärr ngt som man måste tvångsmatas med nuförtiden oavsett företag. Har du inte en tydlig PK-profil så kan du drabbas av det värsta som finns näst ebola - social media shaming.

Velocipeden

Aktiv medlem
Äh, det står ju klart o tydligt att det är reklam o det är väl fine. Fint om det satsas i Sverige, bra att de tillverkar cyklar i Europa oxå men jag är ganska intresserad av var ramarna tillverkas ngnstans.

Det här med etik- o miljöpropaganda är tyvärr ngt som man måste tvångsmatas med nuförtiden oavsett företag. Har du inte en tydlig PK-profil så kan du drabbas av det värsta som finns näst ebola - social media shaming.
Jo att det är reklam var ingen fråga.

Men det är tydligt att många företag, organisationer och privatpersoner är villiga att välja brun kartong istället för vit men att förändra på riktigt är inte intressant. Om Orbea verkligen vill skulle en övergång från kolfiber till stål säkert spara rätt mycket, men det var ju det där med risken att förlora marknadsandelar...

SocialGimp

Aktiv medlem
Jo att det är reklam var ingen fråga.

Men det är tydligt att många företag, organisationer och privatpersoner är villiga att välja brun kartong istället för vit men att förändra på riktigt är inte intressant. Om Orbea verkligen vill skulle en övergång från kolfiber till stål säkert spara rätt mycket, men det var ju det där med risken att förlora marknadsandelar...
Ja, att det endast blir stålhojar lär ju aldrig hända.

Däremot kunde man ju flytta hem produktionen o spara på transporter o miljösvineri i Kina eller liknande (om de nu tillverkar sina ramar i Asien).

Velocipeden

Aktiv medlem
Ja, att det endast blir stålhojar lär ju aldrig hända.

Däremot kunde man ju flytta hem produktionen o spara på transporter o miljösvineri i Kina eller liknande (om de nu tillverkar sina ramar i Asien).
Nej, men vore lite coolt.

Kanske ingen som vill pyssla med storskalig kolfiber hemma?
Ingen aning om exakt hur illa det är.

Topp