[Sponsrad Artikel] woom – nu kommer superlätta barncyklar från Österrike till Sverige

Wingqvist

Medlem
[Sponsrad Artikel] woom – nu kommer superlätta barncyklar från Österrike till Sverige

Under de senaste sex åren har woom satt nya standarder när det gäller barncyklar. Barnen älskar cyklarna från Österrike eftersom de är ultralätta och enkla att använda. Även nybörjare känner sig säkra direkt och lär sig cykla betydligt snabbare. Nu lanseras woom även i Sverige.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=36834

Senast ändrad:

Ultralite

Aktiv medlem
Superkul! Hur kommer man runt det patetiska lagkravet på fotbroms på barncyklar?

Boromir

Medlem
Eftersom det är tillåtet i andra EU-länder borde det inte vara så svårt att ”runda”

F ö kan jag rekommendera Woom, bästa barncykeln vi ägt.

Philan

Medlem
Vi köpte en Woom till vår 3-åring i September. Hur bra som helst!

Snuten

Aktiv medlem
Intressant!
Lär bli 6:an som är intressant nästa gång för oss (grabben). Fast 8 euro, då får han f*n lära sig att låsa hojen och att parkera med stöd!

geologen

Aktiv medlem
Ultralite sa:
Superkul! Hur kommer man runt det patetiska lagkravet på fotbroms på barncyklar?
Är ju bara att strunta i. Vem bryr sig, liksom? Funktionella bromsar går före nån dammig lag stiftad av välmenande men djupt okunniga.

Snuten

Aktiv medlem
geologen sa:
Ultralite sa:
Är ju bara att strunta i. Vem bryr sig, liksom? Funktionella bromsar går före nån dammig lag stiftad av välmenande men djupt okunniga.
Visste inte ens att det fanns! Både min 6- och min 8-åring kör alltså olagligt!? Beställde deras hojar (cube och serious) via bikester (som ju lev till svenska marknaden). Verkar skumt...

-****-

Aktiv medlem
Snuten sa:
geologen sa:
Ultralite sa:
Visste inte ens att det fanns! Både min 6- och min 8-åring kör alltså olagligt!? Beställde deras hojar (cube och serious) via bikester (som ju lev till svenska marknaden). Verkar skumt...
Inte om det är möjligt att höja sadeln över 635 mm på deras cyklar.

Senast ändrad:

-****-

Aktiv medlem
Ultralite sa:
Skickar med en förlängd sadelstope till modellen "WOOM 2"? Det är bara den modellen som omfattas av det patetiska lagkravet.

Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Det är inte olagligt att sälja barncyklar utan fotbroms så Woom har inga problem med lagkravet. Sen tror jag att det ska rejält mycket till för att en polis ska ge en förälder böter för att cykeln inte har fotbroms.

-****-

Aktiv medlem
Från artikeln: ". Nu lanseras woom även i Sverige." Vad innebär "nu", och på vilket sätt? Hemsidan är ff på tyska, svenska finns inte att välja. Söker man återförsäljare på sidan får man svaret: " kein Resultat gefunden".

Är den här sponsrade artikeln "lanseringen"?

Leffe

Aktiv medlem
Ultralite sa:
Finns ingen fotbroms på min fyraårings woom.

Edit: Den gick jättebra att köpa via deras sida före den här ”lanseringen” också.

Edit2: Såg den nya mtb-modellen nu, ser ju riktigt fin ut! För en gång skull har någon gjort en snygg och bra barn-mtb. Inte ruskigt dyr heller jämfört med blyklumparna hos LBSn

Senast ändrad:

Westman

Aktiv medlem
Nån som benchmarkat 20-tummaren vs ex Trek Roscoe (och Scotts klon)? Vågar man kolgaffel på en cykel som kommer välta/slängas mot trottoarkanter mm?

Hur står sig woom 16 vs Islabikes Cnoc 16"?

Onemangang

Ny medlem
Superior team 20 är bra, köpte åt grabben i somras. Ser bättre ut än woom oxå.

Jay Jay

Medlem
Det skrivs om MTB med luftgaffel. Syns i bakgrunden på en bild men hittar inte till försäljning. Undrar när den kommer samt vikt o pris... har redaktionen info?

Sarvi

Medlem
-****- sa:
johan44 sa:
Ultralite sa:
Källa på det? Jag tror att du har fel.
TSFS 2009:31,
Transportstyrelsens föreskrifter om cyklar, hästfordon och sparkstöttingar, kap 2, 2 §.
Sagda föreskrift innehåller också svaret på frågan ”hur man kommer runt” kravet på fotbroms, vilket återfinns i 1 kap 1 a §.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Westman sa:
Hur står sig woom 16 vs Islabikes Cnoc 16"?
Har både woom (3 & 4) och isla (beinn 20L och 24). Woom känns som den bättre cykeln, finish och detaljer tycker jag är bättre och mer genomtänkt. Dock tycker jag isla är snyggare.

Kneecap

Aktiv medlem
Sarvi sa:
Sagda föreskrift innehåller också svaret på frågan ”hur man kommer runt” kravet på fotbroms, vilket återfinns i 1 kap 1 a §.
Tjena!

Jag kopplar inte..

KJS

Medlem
Vad har vi för något en nivå upp? Kanske helst där man kan köra ramset.

Kör idag en Vpace 20” med kolfibergaffel (liten o storlek) och fyraåringen verkligen älskar den och tagit det till nya höjder.

Men dags att börja planera för nästa så den är klar i tid. En ny Vpace eller försöka hitta en kina kol?

jonte987

Aktiv medlem
KJS sa:
Vad har vi för något en nivå upp? Kanske helst där man kan köra ramset.

Kör idag en Vpace 20” med kolfibergaffel (liten o storlek) och fyraåringen verkligen älskar den och tagit det till nya höjder.

Men dags att börja planera för nästa så den är klar i tid. En ny Vpace eller försöka hitta en kina kol?
24? Har inte sett något kina bygge på 24 men 26 finns det ett antal

Boromir

Medlem
Kneecap sa:
Sarvi sa:
Tjena!

Jag kopplar inte..
Är varan godkänd i annat EU-land gäller det godkännandet först.

” 1 a § De tekniska kraven i dessa föreskrifter gäller inte för ett fordon som 1.lagligen har tillverkats eller satts på marknaden i en annan
medlemsstat inom EU eller i Turkiet, eller
2. lagligen har tillverkats i ett EFTA-land som har undertecknat EES-
avtalet.
De tekniska kraven i dessa föreskrifter ska däremot gälla i de fall då
Transportstyrelsen kan visa att fordonet i fråga inte uppnår en säkerhetsnivå som är likvärdig med den som garanteras genom dessa föreskrifter. (TSFS 2010:144)”

johan44

Aktiv medlem
Alltså endast svenska barncyklar ska ha fotbroms och handen på hjärtat, det är väl (tyvärr) ingen förlust i dagsläget när Pitpros 24-tummare är historia sen länge...

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Amerikanska barncyklar måste också ha fotbroms, om jag inte är helt fel på’t.

Laan84

Ny medlem
Vi äger två woom och är nöjda. 14 resp 16.. 20 blev en early rider trail, men 24 blir nog wooms senaste..

MrTwo

Ny medlem
KUbikes sopar mattan med de flesta andra barncyklar i mitt tycke.
Inte direkt dyrare, oftast lättare och man kan få saker "custom" på dem.

pirx

Medlem
MrTwo sa:
KUbikes sopar mattan med de flesta andra barncyklar i mitt tycke.
Inte direkt dyrare, oftast lättare och man kan få saker "custom" på dem.
Ser ut som att kubikes bara har mtb?

Bladin

Medlem
KUbikes var ju svinsnygga ju! 👍
Blir nog en 24" därifrån så småningom.

woombikes

Ny medlem
Re: [Sponsrad Artikel] woom – nu kommer superlätta barncyklar från Österrike till Sverige
Av: -****-23 november, 2019Från artikeln: ". Nu lanseras woom även i Sverige." Vad innebär "nu", och på vilket sätt? Hemsidan är ff på tyska, svenska finns inte att välja. Söker man återförsäljare på sidan får man svaret: " kein Resultat gefunden".

Är den här sponsrade artikeln "lanseringen"?

Hello, our website is in english too https://woombikes.com/en_US/ and you can buy all our bicycles and accessories via online shop https://woombikes.com/en_US/bikes-accessories kind regards from Austria! Teresa, press manager woombikes

Senast ändrad:

woombikes

Ny medlem
Jay Jay sa:
Det skrivs om MTB med luftgaffel. Syns i bakgrunden på en bild men hittar inte till försäljning. Undrar när den kommer samt vikt o pris... har redaktionen info?
In spring 2020 there will be a version of the bike with an air suspension fork, available in 3 sizes, starting with 899 EUR, 20", weight: 9,0 kg. Greetings from Austria

Min dotter har precis vuxit ur sin woom 3, så vi kollar efter en ny cykel som är bra för stigar. Vi har kollat på Trek Roscoe 20 och Woom off 4. Gillar vikten och de hydrauliska bromsarna på Woom off 4. Det negativa jag läst om Trek Roscoe 20 är att man gärna vill byta till hydrauliska bromsar direkt. Sen att bromshandtagen inte är gjorda för barn.
Det jag gillar hos Roscoe är de feta däcken. Finns det några andra bra alternativ? Har ni någon erfarenhet av dessa cyklar?

Atlas

Aktiv medlem
Den där styrstammen... vad skall det vara bra för?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer