[Sponsrad video] Happyride testar: Funäsfjällen och Tänndalens Fjällcykelpark

Redaktionen

Medlem

I denna video cyklar programledaren Aron Gooch med sin familj i Tänndalen Fjällcykelpark som är en del av Funäsfjällen. Här finns det cykelleder för både nybörjare och mer inbitna, men alla leder har en sak gemensamt, nämligen fjäll.

Läs hela artikeln:

larsaw

Aktiv medlem
Trevligt reportage Aron!
Gör en minnesnotering om att ha Tänndalen i åtanke om/när vi åker norrut med familjen.
Hur står sig denna bikepark mot Lofsdalen som jag också hört mycket gott om?

Westman

Aktiv medlem
Trevligt reportage Aron!
Gör en minnesnotering om att ha Tänndalen i åtanke om/när vi åker norrut med familjen.
Hur står sig denna bikepark mot Lofsdalen som jag också hört mycket gott om?
Vi besökte båda i somras.

Båda är bra med familj. Både m a p barncykling och pumptrack mm. Tänndalen får plus för att köra skidåkbandet som gratis barnlift, även efter stängning av Hamra, och hade en klätterarrete som var kul för vår dotter, Lofsdalen har även ett lekland och en jäääättefin lekplats invid liften. Båda ställena serverar öl i anslutning till familjeytorna. :)

Tänndalen hade fina slingor uppepå platån men ganska varierad kvalle på spåren ner i parken. Rejtade mellan 2/5 (Mardrömsskogen, fjällflyt nedre) och 5/5 (Renen) på TF. Huvudspåret fjällflyt är bitvis bra men lite ojämnt. Vackra vyer! Kul flytspår för nybörjare och barn men lite feldoserade berms, brist på hopp och stök och väldigt snällgraderat för en erfaren cyklist. Deras blå är mer blå-grön och röd är mer blå-röd. Men en bra start och det byggdes redan på en blå hoppbana som förhoppningsvis blir bra. Lägg till något mer blå-rött stökspår för den erfarne. Röda downdays/Hamra DH var kul men skulle behöva få sällskap. Hoppas även nedre halvan av parken får ett litet lyft då det är mycket transportsträcka på serpentin över det. Nedre fjällflyt är snarast grön transport och uppsamling. Cykeltvättarna var också för få och klena. Enkel sak att fixa, 45 min kö för att spola av cykeln är inte jättekul.

Lofsdalen tycker jag är bättre för en erfaren cyklist, det är en "riktig" bikepark med varierade och underskattade spår. Väldigt bra hoppspår och snabba, tekniska stökspår. Stenrutsleden är ganska bra, särskilt uppför(!) Och med alternativ avslutning på Rombo utmanande utför. Och nya Vildmarksleden på södra sidan var jättefin, även om den byggda klättringen inte var klar så var utförsåket i princip klart och Niklas som bygger ville ha trafik och feedback. Var för förra året också och vi kommer nog fortsätta återvända. Till nästa år blir det väldigt intressant med de byggda stigarna uppe vid Panorama. Om det blir ett mini-Gullia ut på fjällplatån så känns det väldigt intressant. Traversstigen till-från toppen stolsliften fanns redan och tanken att kunna blanda och ge mellan stigcenteråk vid Panorama och parkåk ner igen känns väldigt lovande.

Senast ändrad:

fhloston

Aktiv medlem
Vi besökte båda i somras.

Båda är bra med familj. Både m a p barncykling och pumptrack mm. Tänndalen får plus för att köra skidåkbandet som gratis barnlift, även efter stängning av Hamra, och hade en klätterarrete som var kul för vår dotter, Lofsdalen har även ett lekland och en jäääättefin lekplats invid liften. Båda ställena serverar öl i anslutning till familjeytorna. :)

Tänndalen hade fina slingor uppepå platån men ganska varierad kvalle på spåren ner i parken. Rejtade mellan 2/5 (Mardrömsskogen, fjällflyt nedre) och 5/5 (Renen) på TF. Huvudspåret fjällflyt är bitvis bra men lite ojämnt. Vackra vyer! Kul flytspår för nybörjare och barn, lite feldoserade berms, brist på hopp och stök och väldigt snällgraderat för en erfaren cyklist. Deras blå är mer blå-grön och röd är mer blå-röd. Men en bra start och det byggdes redan på en blå hoppbana som förhoppningsvis blir bra. Lägg till något mer blå-rött stökspår så blir det bra. Röda downdays/Hamra DH var kul. Hoppas även nedre halvan av parken får ett litet lyft då det är mycket transportsträcka på serpentin över det. Nedre fjällflyt är snarast grön transport och uppsamling. Cykeltvättarna var också för få och klena. Enkel sak att fixa, 45 min kö för att spola av cykeln är inte jättekul.

Lofsdalen tycker jag är bättre för en erfaren cyklist, det är en "riktig" bikepark med varierade och underskattade spår. Väldigt bra hoppspår och snabba, tekniska stökspår. Stenrutsleden är ganska bra, särskilt uppflr6(!) Och med alternativ avslutning på Rombo utmanande utför. Och nya Vildmarksleden på södra sidan var jättefin imo. Var för förra året också och vi kommer nog fortsätta återvända.

Tack för jämförelse.
Jag har också funderat på hur Tänndalen står sig mot andra parker. I år, när de byggt lite nytt, var jag bara några timmar i parken (cyklade upp vid tännporten, cyklade ca 2 mil på lederna uppe på fjället och cyklade ner via fjällflyt). Som oerfaren park-cyklist tycker jag att det var roligt, men en del saker upplevde jag som förbättringsbara. Jag tror och hoppas att de fortsätter att utveckla anläggningen.
Downdays har jag cyklat både när den var öppen för några år sedan, och när den har varit stängd, och ej underhållen. Kul, och kanske i övre spannet i vad jag klarar 😀

Jag hoppas kunna besöka Lofsdalen nästa år. Bara hört bra om den parken.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer