[Sponsrat] Därför ska du välja ett Shimano Service Center + 4 tips från meken

Redaktionen

Medlem
rrr-2000x1125.jpg

Vilken butik som helst kan inte bli ett Shimano Service Center. Vi besöker Cykelcity på Södermalm i Stockholm, ett av cirka 90 Shimano Service Center i Sverige. Dessutom får vi 4 grymma mektips.

Läs hela artikeln:

H.

Aktiv medlem
På det stora hela köper jag resonemanget, men jag är rädd för en framtida utveckling där cykeltillverkarna går samma väg som biltillverkarna och börjar kräva regelbunden service av auktoriserade verkstäder för att garantier ska gälla osv.

Och vad gäller Shimano så är ju deras största problem Shimano Nordic som tar mer betalt som grossist än vad tyska webshoppar tar till slutkund. Eller har de kommit på att den affärsidén inte är hållbar längre? Det kan ju vara så att de har sig själva att skylla att marknaden för icke originaldelar är rätt stor. Eller är det här ett sätt att försöka tvinga på kunder delar som är orimligt dyra?

JBogevik

Aktiv medlem
På det stora hela köper jag resonemanget, men jag är rädd för en framtida utveckling där cykeltillverkarna går samma väg som biltillverkarna och börjar kräva regelbunden service av auktoriserade verkstäder för att garantier ska gälla osv.

Och vad gäller Shimano så är ju deras största problem Shimano Nordic som tar mer betalt som grossist än vad tyska webshoppar tar till slutkund. Eller har de kommit på att den affärsidén inte är hållbar längre?

Kan ta ett exempel, när jag köpte ett fullt XT-kit till min nya mtb förra hösten så kostade det ca 7500:- när jag beställde det från en av de största tyska webbshopparna, jag kunde tänka mig att lägga lite extra för att kunna köpa det från LBS men de skulle ha nästan 15 000:-, dubbla priset, så det fick bli tysken istället... tyvärr.

Pajen53

Aktiv medlem
Bara en fundering...........
om vi alla handlade från LBS skulle detta innebära att priserna hamnade på en rimligare nivå. 🤔

H.

Aktiv medlem
Bara en fundering...........
om vi alla handlade från LBS skulle detta innebära att priserna hamnade på en rimligare nivå. 🤔
Nej. För facit finns. Priserna har inte höjts för att folk började onlinehandla från Tyskland. Men konsumenterna har nu fått ett alternativ. Tids nog tvingas distributörerna korrigera priserna. Ja, eller hitta på andra sätt att låsa in kunderna på dyra alternativ, vilket denna artikel som sagt kanske visar.

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
På det stora hela köper jag resonemanget, men jag är rädd för en framtida utveckling där cykeltillverkarna går samma väg som biltillverkarna och börjar kräva regelbunden service av auktoriserade verkstäder för att garantier ska gälla osv

Och vad gäller Shimano så är ju deras största problem Shimano Nordic som tar mer betalt som grossist än vad tyska webshoppar tar till slutkund. Eller har de kommit på att den affärsidén inte är hållbar längre? Det kan ju vara så att de har sig själva att skylla att marknaden för icke originaldelar är rätt stor. Eller är det här ett sätt att försöka tvinga på kunder delar som är orimligt dyra?
Såg att bike24 inte skickar ultegrakassetter till Sverige längre... Misstänker att det har någon med shimano nordic att göra (men vad vet jag?). Bevisligen är den svenska grenen väldigt kostsam då det lönar sig så mycket att beställa från övriga europa. Nordics lager är väl i Holland som alla andras?

jolov

Aktiv medlem
Att det är ett shimano service center är absolut ingen kvalitetsstämpel.
De absolut sämst utförda jobben jag råkat ut för har varit hos mitt lokala shimano service center (exv lufta shimanobromsar)

Stervelo

Aktiv medlem
Snart släpper shitmano nya växlar, med Canbus, mecken tar nu 1800 kronor i timmen i arbetskostnad.

Det här var något av det värsta dravel jag läst. En cykel är lättmeckad i det stora hela. Svårigheten ligger inte i att matcha rätt wirehölje med växlarna direkt.

Nu börjar happy likna se och hör, give me a fucking brake. Pun intended.

Shimano goes Nespresso, snygga center, med höga priser för skräpinnehåll.

Stervelo

Aktiv medlem

Nu kör jag inte bil, men jag är rätt säker på att inom eu får du inte kräva märkesservice, men däremot kräva en service, gjord enligt deras spec. Så, att det ska vara märkesverkstäder för att garantin ska gälla är väl väck? Sen gör det kanske inte så mycket skillnad. De krävs så dyr utrustning att de flesta inte kan vara med.

Woodknocker

Medlem
Ibland är marknadsföring sämre och ibland är marknadsföring bättre. Oavsett kvaliteten på den så är jag dess motståndare.

Herr Person

Ny medlem
Har två cyklar med shimano steps. En låste sig helt och hållet. Pratade med flera Shimano center och de fick inte reparera den utan enbart byta hela motorn till det billiga priset av 10 000:-. Jag öppnade motorn hittade ett trasig kullager och kulor som kikat fast sig i kugghjulen. Beställde nytt kullager för 88,35:- och bytte. Det var 2 år sedan och 5000km. Denna annons är ju direkt felaktig om de inte kan byta ett enkelt kullager på sina egna produkter som de är så kompetenta på.

ooms

Aktiv medlem
Har två cyklar med shimano steps. En låste sig helt och hållet. Pratade med flera Shimano center och de fick inte reparera den utan enbart byta hela motorn till det billiga priset av 10 000:-. Jag öppnade motorn hittade ett trasig kullager och kulor som kikat fast sig i kugghjulen. Beställde nytt kullager för 88,35:- och bytte. Det var 2 år sedan och 5000km. Denna annons är ju direkt felaktig om de inte kan byta ett enkelt kullager på sina egna produkter som de är så kompetenta på.
Det är väl så som det blivit på bilverkstäder. Det finns inga mekaniker som faktiskt kan laga saker längre, det finns bara montörer som enbart kan byta saker.

HåkanC

Aktiv medlem
Såg att bike24 inte skickar ultegrakassetter till Sverige längre... Misstänker att det har någon med shimano nordic att göra (men vad vet jag?).
Stämmer inte, däremot har de endast 11-34 kassetten CS-HG800 i lager, de andra är det minst 2-3 veckors leveranstid på.
Även en hel del av både CS-R7000 och CS-R9100 kassetterna är slutsålda
och med lång leveranstid.
Men jag misstänker att det beror mer på Corona än på Shimano Nordic.

NickPick

Aktiv medlem
Stämmer inte, däremot har de endast 11-34 kassetten CS-HG800 i lager, de andra är det minst 2-3 veckors leveranstid på.
Även en hel del av både CS-R7000 och CS-R9100 kassetterna är slutsålda
och med lång leveranstid.
Men jag misstänker att det beror mer på Corona än på Shimano Nordic.
Har jag drömt!?
Denna betalda sponsorartikel kan ske inte får rätt utfall på happyride iaf...?

Juhlin

Aktiv medlem
Nu kör jag inte bil, men jag är rätt säker på att inom eu får du inte kräva märkesservice, men däremot kräva en service, gjord enligt deras spec. Så, att det ska vara märkesverkstäder för att garantin ska gälla är väl väck? Sen gör det kanske inte så mycket skillnad. De krävs så dyr utrustning att de flesta inte kan vara med.
Det där är vad EU vill att du ska tro, se vad duktiga de har varit och gett en känga till biltillverkarna.

Men tillverkarna har sedan det infördes stramat åt garantier och betecknar allt mer som goodwill åtgärder, det senare beviljar de naturligtvis endast de som servar på märkesverkstad.

jolov

Aktiv medlem
Det där är vad EU vill att du ska tro, se vad duktiga de har varit och gett en känga till biltillverkarna.

Men tillverkarna har sedan det infördes stramat åt garantier och betecknar allt mer som goodwill åtgärder, det senare beviljar de naturligtvis endast de som servar på märkesverkstad.

Så du menar att EU vill att du ska tro att de har varit duktiga och gett en känga till biltillverkarna, vilket de även har gjort.

Att biltillverkarna sen har försökt gå runt det hela genom att strama åt garantier förändrar väl inte det?

Är det bara jag som tycker det är lite komiskt att du försöker utmåla EU som boven i dramat här? :)

Juhlin

Aktiv medlem
Så du menar att EU vill att du ska tro att de har varit duktiga och gett en känga till biltillverkarna, vilket de även har gjort.

Att biltillverkarna sen har försökt gå runt det hela genom att strama åt garantier förändrar väl inte det?

Är det bara jag som tycker det är lite komiskt att du försöker utmåla EU som boven i dramat här? :)
Jag tycker ingenting av det är komiskt, EU har jobbat och lobbat hårt för det vilket sannolikt kostat oss alla en hel del i förbrukade resurser som kunnat användas till annat samt et par säckar med pengar.

Jag är möjligtvis lite bitter på att man genomförde detta för drygt 20 år sedan (jag gissar, minns inte), tillverkarna drog åt svångremmen och sedan hände inget mer.

För oss konsumenter blev det ingen praktisk förbättring.

På sin höjd tragikomiskt.

Karl-Luis

Aktiv medlem
Som en stark förbrukare av billiga cykeldelar känns hela argumentet som dåliga vajrar som en avgörande del i dålig växling som bs, min erfarenhet av lokala lbs är orimligt dyra och allt ska vara helt nytt annars ska det skrotas.

Shimano gör bra grejer, prisvärde i det segment jag använt men skulle aldrig serva en cykeln på ett certifierat center.. som Elektriker vet jag att erfarenhet och kundnöjdhet väger tyngre än certifikat.

Oskar

Aktiv medlem
Det är väl så som det blivit på bilverkstäder. Det finns inga mekaniker som faktiskt kan laga saker längre, det finns bara montörer som enbart kan byta saker.
Nog finns dom (mekaniker som faktiskt kan laga saker) allt, men kanske inte i första hand på de verkstäder som finns i anslutning till nybilsförsäljningsinrättningen...

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nog finns dom (mekaniker som faktiskt kan laga saker) allt, men kanske inte i första hand på de verkstäder som finns i anslutning till nybilsförsäljningsinrättningen...

Precis, man får ut till de riktiga verkstäderna. Där du kan lämna in en topp för planing, en gräsklippare eller få schimsat in din nya slutväxel till bakaxel.

Min före detta LBS köpte själv in många delar från Bike24, annars fick han inte ihop det.
Det fick han inte ändå iof så nu har jag ingen. Shimano är ett stort bolag som rör sig otroligt långsamt.

Sen, "cykelmekaniker", "service center" etc. Lego technic är svårare än att skruva ihop en cykel ffs. Branschen försöker verkligen blåsa upp detta till något svårt och stort och fint. Specialverktyg ska hålla folk borta.

"Rör inte mina verktyg" - nä för då kanske gemene man fattar att en 10 åring kan göra det? Jag var väl 6 år när min far började lära mig att själv laga mina cyklar och motorcyklar. Har man slutat överföra kunskap?
Givet finns det exempel på folk helt med tummen mitt i handen och dämpare eller bygga hjul är klart inte för alla. Man har råd att vara bekväm och lämna in cykeln. Men sluta låtsas att det är nåt svårt eller avancerat...

Senast ändrad:

Herr Person

Ny medlem
Precis, man får ut till de riktiga verkstäderna. Där du kan lämna in en topp för planing, en gräsklippare eller få schimsat in din nya slutväxel till bakaxel.

Min före detta LBS köpte själv in många delar från Bike24, annars fick han inte ihop det.
Det fick han inte ändå iof så nu har jag ingen. Shimano är ett stort bolag som rör sig otroligt långsamt.
Fast märkesverkstaden får plana en topp, de kan bara inte eller vill inte. Den sista shimano verkstaden sa att de inte fick reparera den för shimano, då slutade jag ringa runt.

Spacekitty

Aktiv medlem
Jag får reklam på Facebook om dessa Shimano Service Center flera gånger dagligen sedan 1-2 veckor, dom vill huvudsakligen att jag ska köpa deras Shimanomärkta fula kläder.

boorschteen

Ny medlem
Har länge vart en nöjd shimano zee användare. Kanske dags att byta nu när deras produkter visst inte klarar av off-brand höljen, eller deras tekniker inte klarar av att få skiten att fungera med jagwire. Ska de inte passa på att döpa om sig till "geniuses"

Drosa

Aktiv medlem
Shima NO! Är väl ngt riskokarjappanesföretag som gjorde fiskerullar tror jag. Nu lever de på massmarknaden för cykelkomponenter med ska vi säga varierande kvalitet.

JBogevik

Aktiv medlem
Har aldrig haft kvalitetsproblem med shimano, inte ens någon vandrande bromspunkt på 5-6 uppsättningar bromsar.
När det kommer till pris så är ändå prissättningen om du beställer utanför Sverige långt mycket bättre än t.ex SRAM, om man jämför kvalitet på XT kontra GX så skulle jag säga att det är till Shimanos favör, pratar vi SLX mot NX så kommer jag inte att vika mig en tum på att shimano spöar SRAM ordentligt.
Men visst, XX1 och XO1 är riktigt fina men kostar därefter.

rouster

Aktiv medlem
Har aldrig haft kvalitetsproblem med shimano, inte ens någon vandrande bromspunkt på 5-6 uppsättningar bromsar.
När det kommer till pris så är ändå prissättningen om du beställer utanför Sverige långt mycket bättre än t.ex SRAM, om man jämför kvalitet på XT kontra GX så skulle jag säga att det är till Shimanos favör, pratar vi SLX mot NX så kommer jag inte att vika mig en tum på att shimano spöar SRAM ordentligt.
Men visst, XX1 och XO1 är riktigt fina men kostar därefter.
För att inte tala om SX mot Deore 12 speed. SX känns som leksaker i jämförelse.

-Andy-

Aktiv medlem
Jag roade mig med att kolla vad en Dura Ace-kedja (Hg901) kostar hos den dyraste LBSen här i krokarna där jag bor (Cykloteket) och blev lite förvånad. LBSer sägs vara såååå dyra och att Tyskarna alltid är billigare. Vad har hänt? Vart är världen på väg? #systemkollaps

Cykloteket: 550 kr

R2-bike: €48,89
Rose: 577,67 kr
Bikester: 618 kr
Bike24: €62,50
Starbike: €70,80
Bike-Discount: €72,50

Berk

Aktiv medlem
Jag roade mig med att kolla vad en Dura Ace-kedja (Hg901) kostar hos den dyraste LBSen här i krokarna där jag bor (Cykloteket) och blev lite förvånad. LBSer sägs vara såååå dyra och att Tyskarna alltid är billigare. Vad har hänt? Vart är världen på väg? #systemkollaps

Jag ser 52,50 euro på både bike24 och bike-discount.
Men fortfarande förvånansvärt bra pris på cykloteket. Verkar vara samma för andra Shimano kedjor

HåkanC

Aktiv medlem
Det är väl bra att priserna sjunker i Sverige, eller kan det vara så att de stiger mer i Tyskland?
Men om man istället jmf däck är skillnaden fortf stor, åtminstone det exempel jag har valt att jmf
Conti GP5000 622x25
CykelCity 549 SEK
Bike-Discount 38,33 €

H.

Aktiv medlem

Jag har inte jämfört på flera år. Men det är ju positivt om de blrjat korrigera prisbilden. En XT-bakväxel är dock 17% dyrare på cykloteket än bike-components.

ooms

Aktiv medlem

Du missade att den kostar 450kr hos canyon, 470kr hos Wiggle, 649kr hos cykelcity, 659kr hos cykelmagneten, etc.

ooms

Aktiv medlem
Kanske har Cykloteket börjat gråimportera kedjor? Vet att även XXL låg bra till mot tyskarna för några år sedan, men nu är det sämre igen.

-Andy-

Aktiv medlem
Du missade att den kostar 450kr hos canyon, 470kr hos Wiggle, 649kr hos cykelcity, 659kr hos cykelmagneten, etc.

565,90 kr hos Canyon inkl. frakt
Wiggle är inte tyskt
Cykelcity och Cykelmagneten ligger för långt bort för att räknas som LBS (en butik som jag lätt kan cykla till och hämta i butik)

Berk

Aktiv medlem
Jag räknade med frakten också samt att jag hämtar kedjan i butik

Men det är inte en rimligt jämförelse. Man är bara i den situation när man bara behöver en kedja och ingenting annat och bor nära en Cykloteket butik.

Kejdan är 40 euro hos r2-bike och bike-components, som är klart biligare, men kanske lite mindre skillnad än väntad.

ooms

Aktiv medlem
Ja, räknar man med frakt blir det ju en annan sak. Men vem köper enbart en kedja, det är ju en typisk grej man plockar med någon/några när man ändå beställer annat.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer