[Sponsrat] Därför ska du välja ett Shimano Service Center + 4 tips från meken

-Andy-

Aktiv medlem
Ja, räknar man med frakt blir det ju en annan sak. Men vem köper enbart en kedja, det är ju en typisk grej man plockar med någon/några när man ändå beställer annat.
Till exempel jag 🙂 Men det är mest för att jag behöver en kedja nu på en gång och behöver inget annat.

Ska man räkna bort frakten för att den ingår vid köp över X kr får man nog räkna med den rabatt man kan få hos LBSen om man gör ett lite större inköp. Blir svårt att jämföra.

NickPick

Aktiv medlem
Ja, räknar man med frakt blir det ju en annan sak. Men vem köper enbart en kedja, det är ju en typisk grej man plockar med någon/några när man ändå beställer annat.
Så är det, men vissa beställer ju tex bara en kedja, blir för snål för att stå för frakt och lägger in annat egentligen onödigt i korgen för att tex få fraktfritt eller att motivera frakten iaf. Det känns ju också sådär.

Argos

Aktiv medlem
Köper man två stycken hos Bikester blir det fraktfritt. Och så en rabattkod på det så är lyckan gjord. :love:🐥

-Andy-

Aktiv medlem
Men det är inte en rimligt jämförelse. Man är bara i den situation när man bara behöver en kedja och ingenting annat och bor nära en Cykloteket butik.

Kejdan är 40 euro hos r2-bike och bike-components, som är klart biligare, men kanske lite mindre skillnad än väntad.

Jag kan bara jämföra utifrån mina egna förutsättningar och situation. Poängen var att påvisa den galna situation som råder just nu där gamla sanningar är satta ur spel.

HåkanC

Aktiv medlem
Vet att även XXL låg bra till mot tyskarna för några år sedan, men nu är det sämre igen.
Lite då och då kan/kunde man hitta bra grejer till riktigt bra prise på XXL
De har tex sålt klassiska SKS Rennkompressor till riktigt bra pris
och på en av mina cyklar har jag fortf de XTR-pedaler jag köpte för 500SEK(?) vid en kampanj för flera år sedan.

ooms

Aktiv medlem
Lite då och då kan/kunde man hitta bra grejer till riktigt bra prise på XXL
De har tex sålt klassiska SKS Rennkompressor till riktigt bra pris
och på en av mina cyklar har jag fortf de XTR-pedaler jag köpte för 500SEK(?) vid en kampanj för flera år sedan.
Ibland går det att göra riktiga fynd där. Mitt bästa är nog detta, ett SRAM power pack för 100kr pga trasig kartong :-)
90D4970A-15EC-4931-A215-06557598872A.jpeg

kais01

Aktiv medlem
har verkligen inget emot att köpa och använda shimanos produkter, men kedjeniten de envisas med är ett nerköp, och ersätts bäst av ett icke original kedjelås.

har dock när jag tänker efter inte så jättemycket shimano, men deras kedjor sitter på mina mtb med sramväxlar (med kmc kedjelås), och på en brompton har jag transplanterat en dura-ace utanpåliggande växel och kassett. deras stabila vajerhöljen sitter lite varstans och nexus 7 är en pålitlig arbetshäst som jag ekrat in på övriga familjens standardcyklar.

för övrigt ser deras mest påkostade landsvägs vevpartier billiga och omekaniska ut, som vore de gjorda i kromad gjutplast. gör om:)

rouster

Aktiv medlem
har verkligen inget emot att köpa och använda shimanos produkter, men kedjeniten de envisas med är ett nerköp, och ersätts bäst av ett icke original kedjelås.

har dock när jag tänker efter inte så jättemycket shimano, men deras kedjor sitter på mina mtb med sramväxlar (med kmc kedjelås), och på en brompton har jag transplanterat en dura-ace utanpåliggande växel och kassett. deras stabila vajerhöljen sitter lite varstans och nexus 7 är en pålitlig arbetshäst som jag ekrat in på övriga familjens standardcyklar.

för övrigt ser deras mest påkostade landsvägs vevpartier billiga och omekaniska ut, som vore de gjorda i kromad gjutplast. gör om:)

Man får kedjelås till deras 12s mtb kedjor i alla fall nu mera.

Trasselplanta

Aktiv medlem
Jag är rätt ny i cykelträsket och vet inte riktigt vad en "service" innebär. Är det någon som vet vad en sådan innebär?

Freddie L

Aktiv medlem
Åhhh, service... The memories!

I början av min cykelkarriär innebar en service att cykeln plockades isär i smådelar. Allting (typ) avfettades och smörjdes på nytt. Hög sannolikhet för ny vajer-hölje, kedja och styrlinda. Sen polerades allt till glans! Varje cykel fick två servicar om året. Zen-liknande.

Nuförtiden innebär en service att jag på så kort tid som möjligt försöker åtgärda det akuta problemet på någon av 9 cyklar som används i familjen. Olja på kedjan om jag hittar flaskan. Spolar av med trådgårdsslangen eller låter skiten torka och ramla av.

Jag gissar att Shimano-Servicecenter ligger nån stans mittimellan.

jonte987

Aktiv medlem
Kolla så skiten inte skakat isär har visat sig lönsamt om man åker utför.

Annars borde man oroa sig mindre för gratis "fullservice" och mer för ogratis dämpar service.
La precis över 4000 spänn på att serva lyrik + super Deluxe.

NickPick

Aktiv medlem
Kolla så skiten inte skakat isär har visat sig lönsamt om man åker utför.

Annars borde man oroa sig mindre för gratis "fullservice" och mer för ogratis dämpar service.
La precis över 4000 spänn på att serva lyrik + super Deluxe.
Det finns väldigt många människor som inte ens klarar av att smörja kedjan så service är väldigt bra, för många.

Snuten

Aktiv medlem
Med risk för att bli tjatig, men hoppas vi inte får så avancerade cyklar att man som hemmamekare inte har en chans. Då försvinner en av de charmigaste grejerna med cykling, nämligen att det är relativt enkelt och billigt att underhålla (om man jämför med motorfordon).

katten

Aktiv medlem
Jag kommer sådär varannat år på att jag skall tömma cykeln på vatten som hamnat i ramen - det är den regelbundna servicen... allt annat byts som slitdelar! Har jag inte verktyg/kunskap så lallar man iväg till LBS.

I våra småstäder så är det väl ändå juste koncept- håller väl kunskapen lite mer uppdaterad tänker jag?

scuda

Aktiv medlem
Åhhh, service... The memories!

I början av min cykelkarriär innebar en service att cykeln plockades isär i smådelar. Allting (typ) avfettades och smörjdes på nytt. Hög sannolikhet för ny vajer-hölje, kedja och styrlinda. Sen polerades allt till glans! Varje cykel fick två servicar om året. Zen-liknande.

Nuförtiden innebär en service att jag på så kort tid som möjligt försöker åtgärda det akuta problemet på någon av 9 cyklar som används i familjen. Olja på kedjan om jag hittar flaskan. Spolar av med trådgårdsslangen eller låter skiten torka och ramla av.

Jag gissar att Shimano-Servicecenter ligger nån stans mittimellan.
Haha, hög igenkänning på det!

Batavus

Aktiv medlem
Är det inte en period i cyklandet, när allt ska skina och blänka? Putsåren.
Dessförinnan kanske en klädfas, när man ska ha snyggaste jackan med matchande strumpor etc.
Och ännu tidigare en racer-fas, när ekrarna vägs på guldvåg.
...Långt senare i cykellivet kommer en tid när man fogar ihop ungdomsårens länkar till nya kedjor åt barnbarnens trehjulingar. Suck!

Hasse#7

Aktiv medlem
Är det inte en period i cyklandet, när allt ska skina och blänka? Putsåren.
Dessförinnan kanske en klädfas, när man ska ha snyggaste jackan med matchande strumpor etc.
Och ännu tidigare en racer-fas, när ekrarna vägs på guldvåg.
...Långt senare i cykellivet kommer en tid när man fogar ihop ungdomsårens länkar till nya kedjor åt barnbarnens trehjulingar. Suck!
Helt i onödan dessutom. Trehjulingar har direktdrivet fastnav fram.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer