[Sponsrat inlägg] Tips till dig som ska köpa din första landsvägscykel

Redaktionen

Medlem

Att köpa sin första landsvägscykel kan vara en djungel. Hur mycket behöver man lägga för att få en bra och rolig cykel och vad mer kan vara värt att begrunda? Berner Yngwe på Sportson har tipsen.

Läs hela artikeln:

nieves

Aktiv medlem
Skivbromsar är ett måste *fniss, vinnaren av Strade Bianche och Milano - San Remo klarade sig fint utan i hastigheter som en förstagångsköpare förmodligen aldrig kommer att uppleva.

Mannen pratar i egen sak, mer problem, mer pengar in i verkstadsdelen när kunden inte kan laga själv. Det tragiska är att kunderna verkligen tror att bromsarna på en racer är till för att tvärnita och att fälgbromsen inte klarar av det jobbet.

Jag ser istället en ganska stor fara med skivbromsar i klungkörning med oerfarna cyklister som inte klarar av att modulera bromskraften i paniksituationer.

Oskar

Aktiv medlem
Skivbromsar är ett måste *fniss, vinnaren av Strade Bianche och Milano - San Remo klarade sig fint utan i hastigheter som en förstagångsköpare förmodligen aldrig kommer att uppleva.

Mannen pratar i egen sak, mer problem, mer pengar in i verkstadsdelen när kunden inte kan laga själv. Det tragiska är att kunderna verkligen tror att bromsarna på en racer är till för att tvärnita och att fälgbromsen inte klarar av det jobbet.

Jag ser istället en ganska stor fara med skivbromsar i klungkörning med oerfarna cyklister som inte klarar av att modulera bromskraften i paniksituationer.

Nu verkar det som att du reagerar i affekt. I artikeln står det

Skivbroms eller fälgbroms på cykeln ger exempelvis viss prisskillnad, marknaden går mot skivbromsar som har bättre och mer konstant bromskraft oavsett väder. Det funkar givetvis med fälgbroms, men de är på lite utfasning vilket man ska ha i åtanke.

Dessutom finns det en bildtext där det står

Skivbromsar med dess pålitliga och säkra bromskraft tar över mer och mer, även på landsvägscyklar.

Ingenstans påstås det att skivbromsar är ett måste.

fredrikw

Aktiv medlem
Heter det halmgubbe eller halmdocka på svenska? Hur som helst, när man brinner tillräckligt starkt för en icke-fråga gäller det att ta alla chanser man kan att hitta på vad andra säger för att sedan komma med ett risigt motargument. Mycket underhållande exempel.

Wingqvist

Aktiv medlem
@ooms Stort tack för feedbacken, känns superkul att vi lära oss nya grejer hela tiden!
Jag uppdaterar artikeln och ska nog pilla ihop en ny artikel just om denna ologiska terminologi och dess ursprung med de gamla goa korgarna.

Snuten

Aktiv medlem
På det hela taget vettiga råd kan jag tycka. Bra med passagen ang komfort. Hur många ggr har man inte hört nybörjare, kanske särskilt de som inte är så unga längre, klaga på ont här och ont där? Skulle inte förvåna mig om många slutar cykla bara inom ett år eftersom de satsat på en alltför extrem geometri.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer