[Sponsrat inlägg] Tubeless: så konverterar du ditt hjul till slanglöst

Redaktionen

Medlem
tube-puff-2000x1125.jpg

Att köra "tubeless" innebär att istället för en traditionell slang används en tätande vätska. Den stora fördelen är att du kan cykla mountainbike med lägre luftryck i dina däck, vilket ger bättre friktion och mer grepp på stigarna, samtidigt som risken för punktering inte ökar. Här visar vi hur en konvertering till slanglöst går till.

Läs hela artikeln:

cubefritzz

Aktiv medlem
Konverterade mina däck till tubeless under vintern 2020 och kollade då först igenom mängder av youtube videon och framförallt hur man skall sätta fast tejpen. Man skall leta reda på ventil hålet och börja tejpa från motsvarande hjulsida och inte 10 cm från ventilhålet, just för att slippa framtida läckage. Tejpen skall dessutom vara något bredare än vad som faktiskt visas i videon just för att man spänner tejpen när man tejpar hjulet som gör att tejpen dras ihop och blir något smalare, återigen för att slippa läckage! Källa mängder av amerikanska som engelska videos på youtube som jag följt och som verkligen fungerar. Visserligen gör han rätt när han sätter fast tejpen och håller emot och tejpar men han missar en viktig sak som också nämns i flera amerikanska som engelska videos. Du kan aldrig få det 100% tätt som i fabrikstejpade fälgar! För att få 100% hemma skall man stoppa i en cykelslang efter montering av tejp och däck. Pumpa upp däcken med nästan max tryck och köra minst 1-3 mil med slang utan vätska, just för att slangtrycket i däcket trycker ut fälgtejpen till max samt att samtliga luftbubblor som kan orsaka pyspunka försvinner! Därefter ta loss både däck och slang igen och fyll på tubeless vätska, först då blir också tejpen 100% tät och inte innan. För att få däcken lätt på fälgen kan man använda såpa vatten på sidorna så däcken glider på lättare. Helt rätt att man måste pumpa upp däcken utan vätska för att se att allt är tätt. Dock är det en myt att man måste använda kompressor, räcker med golv pump för cykel. Tubeless läcker inte alls en gång i veckan om man gör på rätt sätt! Du har helt missat det viktigaste och det är TEJPEN! Fälg tejp måste tryckas fast med tryck och det får man endast via cykelslang eller från fabrik! Från cykelslang krävs ca 1-3 mil cykling och sedan bara tubeless vätska utan läckage en gång i veckan som ni påstår!

Freddie L

Aktiv medlem
Kul att du fått till ett hjulpar cubefritzz! Det finns en uppsjö varianter och tricks on the internetz för hur man ska göra, och jag får en känsla av att du valt ”de säkraste och omständligaste” när du gjorde din research. Ingen kritik, hittar man nåt som funkar, så kör på det!
Men generellt tycker jag videon är bra. 10cm överlapp fungerar. Bredden på tejpen är inte SÅ viktig, helst rätt bredd och näst helst lite för brett. Men för smal fungerar också om hyllan i fälgbotten räcker till, och i värsta fall får man väl köra dubbla varv. Om man inte får det tätt utan att behöva gå omvägen via slang har man nog missat nåt med tejpningen, troligen tagit i för lite.

Det är INTE raketforskning det här. Det som är viktigt är att få ett tätt utrymme bestående av däck och tejp (och ventil). Det avgörande är att få dit tejpen riktigt hårt och tätt mot hyllan i fälgbotten. Att peta ner tejpen i nedsänkningen i fälgbotten kan behövas för att få plats att montera tighta däck kanske, men påverkar inte tätheten i systemet positivt utan snarare negativt (risk att tejpen glider på hyllan och fäster sämre där). Jag får en naturlig hängmatta av tejpen när jag tar i ordentligt, tom så att den bottnar centralt i nedsänkningen, men passar mig noga för att gnugga ned tejpen i botten.
Om det bubblar ur ekerhålen är inte lösningen att hälla i mer gucka, utan att först försöka montera ventilen bättre därefter tejpa om.
Har jag någon liten invändning mot videon så är det att jag tycker att det inte framgår hur hårt man ska sträcka tejpen. Det ska knäppa i tejp och armbågar. Ett tips, om man inte har en så snygg verkstad med gummimatta som Sportson, är att montera hjulet i cykeln och cykeln i ett ställ så man kommer upp från golvet och slipper repa fälgkanten.

Freddie L

Aktiv medlem
Förresten hur går fabrikstejpningen till? Nån som vet? Riktigt hårt sträckt eller nån krympplast?

Mange.

Aktiv medlem
De flesta tejpsorter går att krympa mha värmepistol eller hårtork. Det är så fabriken gör. Men det är lätt att smälta tejpen med pickan så var försiktig.

SaDle

Medlem
Kommer snart få nya hojen. Antar den kommer med slang?

Vad behövs för att köra tubless med denna? Vätska och ventiler bara eller

FramhjulBontrager Line Comp 30, Tubeless Ready, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel
BakhjulBontrager Line Comp 30, Tubeless Ready, 6-bults, Shimano MicroSpline frihjul, Boost148, 12 mm genomgående axel

manneblask

Aktiv medlem

FramhjulBontrager Line Comp 30, Tubeless Ready, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel
BakhjulBontrager Line Comp 30, Tubeless Ready, 6-bults, Shimano MicroSpline frihjul, Boost148, 12 mm genomgående axel

Oftast kommer hojar med slangar, min senaste fick jag dock utan - men det är nog ovanligt för de mer generiska märken som Trek, Scott, Specialized osv.

Fälgen borde vara tejpad redan. Men för att vara på säkra sidan kan du lägga till fälgtejp i den listan.

stuii

Ny medlem

Tror det är samma fälg som jag har och då sitter det en rejäl gummi/plast insats istället för tejp. Bara att ta ut slangen, sätta i en ventil och fylla med vätska.

SaDle

Medlem

MagerValp

Aktiv medlem
EX8 borde vara tubeless från början, min EX7 var det iaf.

PS: Jag har HG-body på min, inte microspline, men jag gissar att det är samma konstruktion och då kan du uppgradera från 54T till 108T genom att köpa tre klackar och fjädrar för 300 kr. Klart värt det.

SaDle

Medlem
EX8 borde vara tubeless från början, min EX7 var det iaf.

PS: Jag har HG-body på min, inte microspline, men jag gissar att det är samma konstruktion och då kan du uppgradera från 54T till 108T genom att köpa tre klackar och fjädrar för 300 kr. Klart värt det.

Helt ny inom MTB så jag förstår inte ett ord av det du skrev :)
Googlade Microspline och vart lite klokare men klackar och fjädrar hänger jag inte med på. https://www.freewheel.co.uk/blog/post/what-is-microspline

stuii

Ny medlem
Min är en Trek Fuel ex8. Då ska jag ordna ventiler. Är dessa bra grejer? https://www.bikester.se/muc-off-mtb-road-tubeless-valve-kit-44mm-M722015.html

Vätska då någon favorit?
Tror de blir super. Jag kör med Stans vätska. Har funkat bra för mig :)

MagerValp

Aktiv medlem
1624543652951.png

Inuti kassetten bak har du en frihjulsbody. Det finns lite olika varianter på konstruktion, men i ditt fall så är det tre fjädrande klackar som ligger mot en yttre ring med taggar. Det finns dock plats för att sätta i tre klackar till och således få dubbelt så många, vilket halverar hur långt du måste trampa vevarmarna innan det "biter" och ger kraft.

Den engelska termen är "engagement" och för att få mer brukar kräva att man köper ett dyrare hjul. Att kunna uppgradera för 300 kr är så vitt jag vet rätt sällsynt. Har du kedjepiska och verktyg för att ta av kassett kan du göra det själv, annars tar det en cykelmek 5 minuter.

Vet inte var du beställt cykeln, men i mitt fall (Trek Store i Göteborg) så monterade de i klackarna utan extra kostnad (utöver delarna).

SaDle

Medlem
Visa bilaga 497349
Inuti kassetten bak har du en frihjulsbody. Det finns lite olika varianter på konstruktion, men i ditt fall så är det tre fjädrande klackar som ligger mot en yttre ring med taggar. Det finns dock plats för att sätta i tre klackar till och således få dubbelt så många, vilket halverar hur långt du måste trampa vevarmarna innan det "biter" och ger kraft.

Den engelska termen är "engagement" och för att få mer brukar kräva att man köper ett dyrare hjul. Att kunna uppgradera för 300 kr är så vitt jag vet rätt sällsynt. Har du kedjepiska och verktyg för att ta av kassett kan du göra det själv, annars tar det en cykelmek 5 minuter.

Vet inte var du beställt cykeln, men i mitt fall (Trek Store i Göteborg) så monterade de i klackarna utan extra kostnad (utöver delarna).
Tack. Just där jag köper min också. Ska fråga om det

Tror det är samma fälg som jag har och då sitter det en rejäl gummi/plast insats istället för tejp. Bara att ta ut slangen, sätta i en ventil och fylla med vätska.
Har kört på dessa fälgar tidigare. Hade inte rekommenderat att köra utan tejp. Funkar så länge fäljen är rak, är den inte det finns det risk att det börjar läcka luft. Tejpa över gummibandet funkar fint dock!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer