[Sponsrat innehåll] Lofsdalen: Cykelsveriges gömda fjällpärla växlar upp och satsar 10,7 miljoner på nytt cykelområde

Redaktionen

Medlem
[Sponsrat innehåll] Lofsdalen: Cykelsveriges gömda fjällpärla växlar upp och satsar 10,7 miljoner på nytt cykelområde

För tio år sedan började Lofsdalen satsa på cykling. Idag har den bland annat en fin bike park och flera markerade stigcykelleder i fjällterräng. Nu lägger den lilla fjällbyn i Härjedalen in nästa växel i cykelsatsningen med nära 11 miljoner kronor.

Läs hela artikeln:

Hälsingland

Aktiv medlem
Sweet, bara snön försvinner ska jag göra ett besök vid tillfälle!

arcamone

Aktiv medlem
Spännande och intressant att de rekommenderar elcykel på fjället. Då slipper vi den diskussionen iaf.

Ser riktigt fint ut!

Westman

Aktiv medlem
Kul, vi gillar Lofsdalen! Och fler trail centres a la Gullia/Trysil känns rätt. Trail solutions är ju grymma, Panorama är ett fint läge och kan man köra kombos med liftåk/bikepark och utförsvarv i stigcentrat borde det blir riktigt bra. Jag är helpositiv som ni hör. :)

Jag/vi gjorde återbesök i somras på väg mellan Åre och Trysil. Förr tyckte jag Lofsdalen låg off, sedan kom jag på att för oss Göteborgare iaf ligger det på en perfekt sommar-rutt mellan dessa orter som man ofta vill till. Parken är fortfarande kul, bitvis riktigt kul. Stenrutsleden var fin och pumptracken uppe på platån en trevlig överraskning. Hade gärna sett något platåhopp eller två på den långa utförsbiten tillbaka mot sjön men den var snabb och kul ändå. (Fast jag tycker mer leden är grön än blå, i princip helt slätt underlag). Finns det några avstickare/toppturer som är värda från Stenrutsleden?

Pilgrimsleden får jag testa nästa besök.

zinkpasta

Aktiv medlem
Plusettar Westmans fråga - är i Lofsdalen nu och körde parken igår, och tänkte ge mig på stigcyklingen imorgon (samt ev flera dagar). Stenruten ska köras, men det fyller ju inte dagen. I infofoldern man fick står det om Pilmgrimsleden och Vildmarken som båda ansluter till Stenruten och skulle vara bra att komplettera med. Dock står det "Klar augusti 2020" på dessa. Nån som vet om det går att cykla där nu, och/eller har lite mer beskrivning av dessa? (Ja, jag kan höra av mig till turistbyrån, men hoppas på bättre svar från nån cyklist här.. :-)

I Happys stigtips finns även Romboleden (https://happyride.se/turtips/527/) på samma sida sjön, dock är jag osäker på status samt hur man tar sig dit på bäst sätt, är det cykla/knuffa upp och sen vända som det verkar på stigtipset? Eller skippa helt i nuläget, om det är mjukt och/eller massa vandrare..

Sen finns även Hovärksleden bland stigtipsen (och på TF), med start från toppen av Hovärken. Dock verkar det som iaf en del av den har byggts bort på senare år, så frågan är om den är värd att ta sig till och köra? (Uppdelat i två på TF, första delen är från toppen ner till liften, andra delen från liften och ner väster om de 'officiella' bikepark-lederna.)

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Pimgrimsleden är inte klar.
Stigarna på Hovärken duger för att åka över till bikeparken på och sen dra ned för någon av bikeparklederna.
Rombo körde jag inte.
Så för min del blev det stenrutsleden och bike park.

zinkpasta

Aktiv medlem
Hade lite energi kvar efter att ha gått uppför några kullar tillsammans med sambo-som-inte-cyklar, så jag körde först ett varv på Stenrutsleden. Den var väl ganska meh och inte riktigt värt det (helt ok klättring, men nedfarten är väl mycket spång och allmänt slät stig) men så är nog målgruppen snarare barnfamiljer än wannabe endubros.

Fick dock ett infall (efter lite snokande i TF ride logs) och körde ett varv till med tanken att ta Rombo trail ner. Stötte på @byNiklas som lämpligt nog var och jobbade på berget med en ny led som jag fick nöjet att testköra, och som verkar bli riktigt fin. Handbyggd, till skillnad från Stenrut. Efter detta och allmänt trevligt tjöt så blev jag guidad till bra vägval för att nå Rombo: cykla till våffelstugan, kör stenstöket ner (roligaste biten på Stenrutsleden) och kör rakt fram på skoterleden istf att svänga vänster. Efter lite trampande i halvsank mark kommer man fram och får köra en fin naturstig som börjar undulerande med en del rötter och småstenar men som senare byts ut mot flowig utförssingletrack och som slutar på samma ställe som Stenrut. Denna är helt klart värd klättringen upp. (Det är dock en vandringsled, så var beredd att bromsa och lämna plats.. kl 19 en fredag var det dock folktomt.)

En bild som inte ger stigen rättvisa, men iaf.
MVIMG_20200717_191932.jpg

zinkpasta

Aktiv medlem
Under promenaden så gick vi (bl.a.) upp till toppen av Hovärken för att äta inte-sinnessjukt-dyr-men-inte-heller-särskilt-bra sushi (who would've thought..). Lämpligt nog kunde man sen gå Hovärksleden nedför. Denna verkar ju klart trevlig för nedförscykling (uppför finns en mer eller mindre handikappanpassad grusväg att mata), börjar halvbrant med lite löst underlag, för att sen (när man korsar pisten) dyka in i stökigare och plattare stig under trädlinjen. Gick bara övre biten (enligt TF), så vet inte hur nedre är. Eventuellt ger jag mig på att cykla bägge delarna nån dag nu, får återkomma då. Även detta är en vandringsled fö, men vi stötte inte på någon idag, de flesta går nog de större alternativen.

IMG_20200717_133428.jpg

IMG_20200717_133646.jpg

IMG_20200717_134940.jpg

tpn

Medlem
Hovärksleden är ett måste att klämma in om man är i Lofsdalen. Grym åkning hela vägen ner.

zinkpasta

Aktiv medlem
Hovärksleden är ett måste att klämma in om man är i Lofsdalen. Grym åkning hela vägen ner.
Gott, får ge mig på den då. Du råkar inte ha nåt mer att rekommendera i området som inte redan nämnts?

Sam

Aktiv medlem
Jag ska dit idag. Längtar efter att ha sett de senaste inläggen.

zinkpasta

Aktiv medlem
Kort sammanfattning: Hovärksleden, mycket mycket bra.

Får nog skapa en separat tråd/RR med lite fler bilder etc ikväll.

Oliverjak

Ny medlem
Ska upp nästa vecka och är relativt grön inom cyklingen men har införskaffat mig en Scott spark 960 2020, det känns som den ska klara jobbet eller vad tror ni? Blir mest stigcykling men en å annan vända i bike parken ska vi nog försöka oss på.

tpn

Medlem

Jepp, mycket mycket bra :).
Tyvärr inget mer att rekommendera då jag mest cyklat i parken.

Sam

Aktiv medlem
Hade lite energi kvar efter att ha gått uppför några kullar tillsammans med sambo-som-inte-cyklar, så jag körde först ett varv på Stenrutsleden. Den var väl ganska meh och inte riktigt värt det (helt ok klättring, men nedfarten är väl mycket spång och allmänt slät stig) men så är nog målgruppen snarare barnfamiljer än wannabe endubros.
Håller med. Men ändå väl värd att prova för den som har en timme över. Men så är jag också mer XC än Enduro.

Sam

Aktiv medlem
Pimgrimsleden är inte klar.
Definiera klar. Är det markarbete som återstår eller bara skyltningen? Och var kan man få mer info? För lofsdalsspar.se och Destination Lofsdalens hemsida lämnar en del att önska.

glitch

Aktiv medlem
Definiera klar. Är det markarbete som återstår eller bara skyltningen? Och var kan man få mer info? För lofsdalsspar.se och Destination Lofsdalens hemsida lämnar en del att önska.
Inte klar som i - inte klar :)
Tror de siktade på invigning under augusti.
detaljer om vad som återstår vet kanske zinkpasta mer om då han pratat med en av ledbyggarna.

zinkpasta

Aktiv medlem

Fortsatte här: [RR] Stigcykling i Lofsdalen (och lite park också)

@Oliverjak Det kommer att funka utmärkt. Jag rekommenderar att du börjar med de blå lederna i bikeparken, ffa Skogsleden som är lång och med snälla stepuphopp och berms. HappyMTB har en del tightare svängar där man nog kan skada sig om man åker över kanten i lite fart, men i övrigt inga konstigheter. Sen kan du gå på Venom, och sist Viper som är köttigast. Sidspåren från Venom är också lite tricksiga på sina ställen, särskilt om det skulle vara blött så finns det en del hala rötter på sina ställen vill jag minnas. Och ett rätt stort trähopp på Blizzard som kan vara svårt att få med sig lagom fart i. Den gröna leden kan skippas helt, den innehöll mest otäcka svängar utan dosering.. iaf är det mitt minne av den, när jag tröttåkte i slutet av dagen. Fjällstigarna jag åkt innehåller inte heller nåt superstökigt / stora dropp / feta gapp som måste clearas, utan kör med lite förstånd bara så löser det sig. Det finns ju några svårare segment då och då (stenkista etc) men det är ju bara att leda cykeln förbi dessa.

@Sam Lugn nu, jag tog sovmorgon idag pga det sämre vädret. :-) Men som glitch skriver så är den inte klar, och när jag pratade med Niklas så verkar det som att den är långt från klar, dvs inte bara uppskyltning utan markarbete, dragning, vilket håll den primärt ska gå åt, med mera.. Skippa helt är mitt råd, och kanske istället skaffa Lantmäterikartor till Viewranger (t. ex.) och fricykla lite vandringsleder uppe på fjället om du vill hitta annat utöver de jag beskrivit i min RR. iaf är det min plan om det blir mer icke-parkcykling i närtid. Vildmarken är inte heller helt klar, ffa klättringsdelen, så om man ska nå den roliga utförslöpan får man antingen backtracka från pumptracken (följ orange flaggning) eller ta en vandringsled som viker av från Stenrutsleden strax innan den lite jobbigare klättringen.. nåt sånt, har inte kört den biten själv utan bara spanat på karta tillsammans med Niklas.

Senast ändrad:

EST

Aktiv medlem
Oredigerat ner på naturstigen från typ ufot , toppstugan fast där det börjar bli stig. Sen skulle jag upp till panorama igen så körde bara en del av stigen
[video]

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer