[Sponsrat] Unboxing: Världspremiär för Specialized Epic Expert

Redaktionen

Medlem

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Den är nästan provocerande enkel i designen, ger mig förra-generationen-Trek-TopFuel vibbar. Men jag gillar den verkligen. Känns bara som Specialized kan hitta på "roligare" saker när det kommer till designen. Samtidigt så är det rätt skönt med något avskalat.

Det va design apan i mig som talat.

glitch

Aktiv medlem
Gillar att den är så clean. Evon ser ut att ha det mesta rätt, annat än prislappen :)

glitch

Aktiv medlem
Sen borde han lagt den på största drevet bak och trampat bakåt - så vi ser att inte kedjan hoppar ner =P

glitch

Aktiv medlem
Fast känns det inte rätt B att de inte ens orkade göra en dedikerad framtriangel till Evon? Varför vill man ha kortare reach och flackare ST på den?
Notera, det "mesta" rätt :)
Scalpel SE undrar jag hur de fått den så tung och varför så sjukt snik spec. Carbon2 för 40k som kommer med SX grejer och väger 13.5 kg i M utan pedaler :(
Nu undrar man ju vad Scott ska komma med och när ska Giant komma med en "stigfierad" Anthem när Trance blivit nåt slags mini-Enduro.

skier

Aktiv medlem
Riktigt snygga hojar tycker jag även om jag hade hoppats på en dedikerad evo-ram, lite tråkigt att den blev så pass kort (även för mig som gillar korta cyklar...) men det är väl dyrt med gjutformar. Stort plus för mig att de har shimano även på billigaste modellen av evo, så slipper man byta ut NX-växlarna direkt.

Westman

Aktiv medlem
SLX 12s är iofs bra. Ingen jätteskillnad mot XT. Generellt är ju Shimanos billigare grupper väldigt bra i förhållande till pris. Till skillnad mot SRAMs SX/NX Eagle som bara är billiga men dåliga och blytunga.

Jensen

Aktiv medlem
Handlar ju inte om att sakerna är dåliga butan att man får 4-5 gruppen i ”steget” men fortfarande betalt multum. Så är det ju nästan rakt över, oavsett märke. Men sedan är det ju vissa märken där det sticker ut lite extra. Typ bmc.

NickPick

Aktiv medlem
Prislappen är svårsmält....52k för en Evo Comp :(
Det gnälls på internet om att dom är så dyra (det är ju vi internetcyklister), bland annat från Australien där s-works kostar 19000 aus... I Sverige kostar den runt 13k sek mer! Pratar ju s-works då.
Jag läste lite om evon och det ansågs att det var bra dämpare för prisnivån iaf. Växelgruppen gör ju ganska liten skillnad för cyklingen, hellre slx än sram gx iaf!

Sen har dom väl lyckats rätt bra med färgerna kan man tycka. En fultysk eller alikines är väl mer prisvärt, men dom står ju knappast för någon innovation, bara plagiation.

För övrigt ska en recension innehålla vikt på cykeln!

fhloston

Aktiv medlem
Och då är väl frågan, som troligen är mycket svårare att svara på. Är ramen värd så pass mycket mer, och i så fall varför. (jag menar detta som en generell fråga, inte just trådens cyklar)
Gruppset är jättelätt att jämföra, cykelmärken kan man åtminstone ha åsikter om huruvida de är bra eller inte, men om just denna ram är bra/bäst/prisvärd för mig är ju svårare...

landen

Aktiv medlem
Vem har sagt att SLX inte är bra? Verkar toppen, tyker bara att jag borde få mer för 52 000kr

skier

Aktiv medlem
Och då är väl frågan, som troligen är mycket svårare att svara på. Är ramen värd så pass mycket mer, och i så fall varför. (jag menar detta som en generell fråga, inte just trådens cyklar)
Gruppset är jättelätt att jämföra, cykelmärken kan man åtminstone ha åsikter om huruvida de är bra eller inte, men om just denna ram är bra/bäst/prisvärd för mig är ju svårare...
Det är ju individuellt hur mycket man tycker garantier, lackkvalitet, toleranser på lagersäten och liknande är värt, även andrahandsvärdet varierar ju rätt mycket mellan olika märken.
Jag har ägt några olika kina-ramar och de har funkat helt ok för mig, har fått rensa lite i gängor till bromsfästen, lite knepiga wiredragningar och sånt, men tycker numera att prisskillnaden är för liten mot många av märkesramarna.

Mitt senaste cykelköp var faktiskt en Specialized Epic HT, men där köpte jag billigaste modellen och slaktade och sålde de överblivna delarna, så blev det ett ok pris för en komplett cykel.

Berk

Aktiv medlem
Det är solklart att man betalar mycket premium för Specialized klistermärken på ramen.

Men ser ut som en fin cykel. Äntligen en Specialized mtb med tillräckligt reach (icke-Evo, Evo är lite kort). Bara lite konstigt att XC-cykeln nu har längre reach än stig-cykeln.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Det är solklart att man betalar mycket premium för Specialized klistermärken på ramen.

Men ser ut som en fin cykel. Äntligen en Specialized mtb med tillräckligt reach (icke-Evo, Evo är lite kort). Bara lite konstigt att XC-cykeln nu har längre reach än stig-cykeln.
Fast så blir det ju när man bara gör en "quick fix" för att täcka in ett segment till. Kolla yetis "Nya" SB115 :/

Berk

Aktiv medlem
Fast så blir det ju när man bara gör en "quick fix" för att täcka in ett segment till. Kolla yetis "Nya" SB115 :/
Ja, tyvärr blir det ofta så. Men det är trakigt att köpa en cykel som kostar mer än 100k och inte får optimal geometri. Men kanske kan man enkelt köpa Evo i en halv storlek större.

glitch

Aktiv medlem
Ja, tyvärr blir det ofta så. Men det är trakigt att köpa en cykel som kostar mer än 100k och inte får optimal geometri. Men kanske kan man enkelt köpa Evo i en halv storlek större.
Fast det är väl Specialized i ett nötskal?

Berk

Aktiv medlem
Fast det är väl Specialized i ett nötskal?
Ja. Som min frus Camber. Den i XS var enda cykel med tillräckligt låg standover till 156 cm kort cyklist med korta ben, men har för kort reach även för den korta cyklisten. Men såklart betalde vi inte 100k för den.

cerro

Aktiv medlem
Provat eller vad bestämmer vad en optimal geometri är? Jag som tidigare mest kört rena XChojar, senast Cannondale F-Si tycker nya Evon känns galet bra. Bästa mtbn jag någonsin haft.

Berk

Aktiv medlem
Provat eller vad bestämmer vad en optimal geometri är? Jag som tidigare mest kört rena XChojar, senast Cannondale F-Si tycker nya Evon känns galet bra. Bästa mtbn jag någonsin haft.
Det bestämmer du!

Klart är det bättre och bäste du har haft. Jag har köpt 3 nya mtb de sista två år, med +3 cm, +2 cm och +1 xm reach, totalt +6 cm reach. Varje cykel har varit bättre och bästa jag har haft. Men känner redan nu att sista cykeln jag köpte är fortfarande lite för kort. Man vet inte vad är bäst innan man här provat en för lång cykel.
Större tillverkare som Specialized är konservativ med geometrien, så cykeln är nästan alltid för kort, förutom om du har kort överkropp.

glitch

Aktiv medlem
Det bestämmer du!

Klart är det bättre och bäste du har haft. Jag har köpt 3 nya mtb de sista två år, med +3 cm, +2 cm och +1 xm reach, totalt +6 cm reach. Varje cykel har varit bättre och bästa jag har haft. Men känner redan nu att sista cykeln jag köpte är fortfarande lite för kort. Man vet inte vad är bäst innan man här provat en för lång cykel.
Större tillverkare som Specialized är konservativ med geometrien, så cykeln är nästan alltid för kort, förutom om du har kort överkropp.
Jag som är 181 med längre nederdel än överkropp tycker jag börjar nå gränsen för lång reach runt 470-475
Speciellt på stigcykel som jag inte vill ha överdrivet lång.
Utförshoj är lite annorlunda men för vanligt stigtrampa börjar jag tycka att ~1200 hjulbas och 460-470 reach är rätt spot on.
Evon är därmed väldigt intressant.

Berk

Aktiv medlem
Jag som är 181 med längre nederdel än överkropp tycker jag börjar nå gränsen för lång reach runt 470-475
Speciellt på stigcykel som jag inte vill ha överdrivet lång.
Utförshoj är lite annorlunda men för vanligt stigtrampa börjar jag tycka att ~1200 hjulbas och 460-470 reach är rätt spot on.
Evon är därmed väldigt intressant.
Jag är 179 med lång överkropp. Kör nu 470 mm reach på stigcyklen och tror att 1 eller 2 cm till skulle vara bäst. Håller med att reach på Evo kan vara ok om man har kort överkropp.

Senast ändrad:

Debbo

Medlem
Det bestämmer du!

Kanske är största kundgruppen rika lömfeta amerikaner, då är nog kort reach jättebra, men håller med, har en Enduro -16 som känns snorkort mot allt jag cyklat, men märken har ofta en inriktning, vilket gör att alla människoformer kan hitta något som passar!
Så ingen skillnad mot andra produkter du har på dig eller manövreras.

NickPick

Aktiv medlem
Kanske är största kundgruppen rika lömfeta amerikaner, då är nog kort reach jättebra, men håller med, har en Enduro -16 som känns snorkort mot allt jag cyklat, men märken har ofta en inriktning, vilket gör att alla människoformer kan hitta något som passar!
Så ingen skillnad mot andra produkter du har på dig eller manövreras.
Grejen är att nya saker utvecklas och man kommer på nya saker, hur ska annars nästa modell kunna säljas? Happy består av ett fåtal geometrinördar. Icke att jämföra med helt vanliga cyklister.
Ofta är ju geometri och prylar dödsviktigt, men cykeln används för att leka lite med barnen... Typ. Men så är ju forum.

RockyM

Aktiv medlem
Personligen tror jag tillverkarna designar för personer med normala kroppar, så de med taxben kommer tyvärr alltid ha för kort reach. Kanske går att lösa med andra skor & pedaler?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer