Sportdryck - den där som skickade påsar +ANNAT

glitch

Aktiv medlem
Ska inhandla lite sportdryck och minns att det förr fanns någon svensk som skickade små obskyra påsar med Posten.
Jag gillar ju gräsrotsangreppssättet men hittade inget när jag snabbgooglade.
Finns denna kvar?

Annars vad har happy för sportdrycksfavoriter nuförtiden?

Jag använder Umara 1:0,8 sedan ett tag, diskret apelsinsmak. Kommer i stor plastburk med skruvlock. Tröttnade på många års fisighet med Vitargo som ligger i 1kg påsar i plasthink.

Maurten finns också i skafferiet, helt utan smak, ibland är det rätt trevligt. Dom ligger i portionsförpackning (påse). Men Umara huvudsakligen.

Senast ändrad:
Jag gillar Powerbar isomax, min mage tål rätt stora mängder av den och inte så mycket konstiga ingredienser. https://www.powerbar.eu/en_INT/isomax

Annars är det ju rätt enkelt att blanda själv med ingredienser från bulk powders, jag gör egen gel så borde göra sportdrycken oxå.

Maurten har jag provat några gånger, trevligt att den inte är så söt men jag tycker den släcker törsten dåligt iom att den är lite trögflytande.

Jag gillar Powerbar isomax, min mage tål rätt stora mängder av den och inte så mycket konstiga ingredienser. https://www.powerbar.eu/en_INT/isomax

Annars är det ju rätt enkelt att blanda själv med ingredienser från bulk powders, jag gör egen gel så borde göra sportdrycken oxå.

Maurten har jag provat några gånger, trevligt att den inte är så söt men jag tycker den släcker törsten dåligt iom att den är lite trögflytande.

Vad har du den hemmagjorda gelen i, när du är ute och cyklar?

I de fall jag verkligen känner att jag vill ha mesta möjliga effekt kör jag Maurten. Annars vatten.
Vill man bara ha något lite sött med lite energi kan man i min bok lika gärna blanda till lite honungsvatten som någon sportdryck (Maurten undantagen). Men honungsvatten är billigare, nyttigare och godare.

Edit: jag menar att Maurten åtminstone har en produkt som i teorin kanske är bättre och är tillverkad på ett sätt man inte kan göra själv. Därför är den lite unik. Alla andra sportdrycker är ju mer eller mindre olika varianter på sockerdrickor med olika smak och eventuella extra tillsatser som du lika gärna själv kan blanda ihop på egen hand eller ersätta med saft eller honung.

Senast ändrad:
Du skulle ju kunna köpa en påse maltodextrin och sedan smaksätta med valfri saft. Blir både billigt och omväxlande.

Ska inhandla lite sportdryck och minns att det förr fanns någon svensk som skickade små obskyra påsar med Posten.
Jag gillar ju gräsrotsangreppssättet men hittade inget när jag snabbgooglade.
Finns denna kvar?

Annars vad har happy för sportdrycksfavoriter nuförtiden?

Kan det vara Tailwind du tänker på. Sitt eget namn handskrivet på påsen

Pripps Plus, det var grejer det!
0CE4D38C-8246-42E2-868D-A120C3439E51.jpeg

Kör nästan uteslutande på Umaras grejer. Sportdryck,energibars, omega3, salttabletter, koffein, och kreatinVäldigt nöjd. Väldigt bra flaskor med som inte tar smak från sportdrycken. Blir man medlem får man dessutom 10% på allt. Dessutom en väldigt bra podd från samma personer så känns kul att stödja på nått sätt iaf. Prestera mera heter podden.

Maurten lade ju sjukt mycket pengar på att muts influencers typ för två år sedan? Minns dom tog ut 18 mille extra då och skickade ut gulliga paket runt hela världen. Maurten känns inte gräsrot ?.
Göteborgare gillar ju godis, är det därför det finns typ 3 märken sportdryck därifrån!?
Själv kör jag umara. Gillar arbetet dom lägger ner. Bra produkter med!

Jag har tagit fram en egen sportdryck. Kört den ett tag bla under min Everesting. Under dom tolv första timmarna hade jag ett snitt på 93g kolhydrater/h så det får nog anses som godkänt. Nu väntar jag bara på att ett samarbete med en lokal producent ska bli klart så att man kan börja skeppa iväg drycken eller snarare sagt pulvret.

Maurten lade ju sjukt mycket pengar på att muts influencers typ för två år sedan? Minns dom tog ut 18 mille extra då och skickade ut gulliga paket runt hela världen. Maurten känns inte gräsrot ?.
Göteborgare gillar ju godis, är det därför det finns typ 3 märken sportdryck därifrån!?
Själv kör jag umara. Gillar arbetet dom lägger ner. Bra produkter med!
Eventuell trevlighet hos tillverkaren och egenskaper hos produkten är väldigt olika saker. Men man kan ju absolut bojkotta sådan produkter man inte vill stötta av någon slags etiska skäl men då är orsaken annat än att produkten är dålig.

I de fall jag verkligen känner att jag vill ha mesta möjliga effekt kör jag Maurten. Annars vatten.
Vill man bara ha något lite sött med lite energi kan man i min bok lika gärna blanda till lite honungsvatten som någon sportdryck (Maurten undantagen). Men honungsvatten är billigare, nyttigare och godare.

Edit: jag menar att Maurten åtminstone har en produkt som i teorin kanske är bättre och är tillverkad på ett sätt man inte kan göra själv. Därför är den lite unik. Alla andra sportdrycker är ju mer eller mindre olika varianter på sockerdrickor med olika smak och eventuella extra tillsatser som du lika gärna själv kan blanda ihop på egen hand eller ersätta med saft eller honung.
Förutom att den är unik, finns det nån oberoende forskning på att man får i sig mer kolhydrater vid cykling med Maurten än andra drycker? Vad jag förstår så är gelbildningen i magsäcken framförallt en fördel vid löpning för det minskar obehaget av vätska som åker rundor i magsäcken.

För själva upptaget är det väl rätt ordentligt forskat på att glukos/fruktos-blandningar ger ett högre upptag än rent glukos resp. fruktos. Sen finns det vissa som tycker man ska skilja på vätskeupptaget och energiupptaget för att inte riskera att dricka för lite, men sportdryck är ju rätt praktiskt när pulsen är hög.

När jag kollade för några år sedan var de oberoende forskningsresultaten svåra att hitta. Vet inte om något tillkommit.
Kan mycket väl vara så att effekten av deras ”gelbildning” inte är verksam i verkligheten men teorin är farmakokinetiskt intressant i mina öron. Funkar det inte så blir det ju bara som vilken annan sportdryck som helst (eller egen sockerblandning). Dock lite dyrt jämfört med honungsvatten...

Hittade två nyare studier: https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-019-0317-4
Ingen av dem är väl högkvalitativ eller direkt starkt övertygande mot att Maurten är överlägset men jag kan liksom inte se att det skulle vara sämre än alternativen. Dessutom för mig väldigt lättdrucket. Sammantaget ser jag inga skäl att välja annat vid tävling då det KANSKE är bättre men absolut inte sämre.

Hittade två nyare studier: https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-019-0317-4
Ingen av dem är väl högkvalitativ eller direkt starkt övertygande mot att Maurten är överlägset men jag kan liksom inte se att det skulle vara sämre än alternativen. Dessutom för mig väldigt lättdrucket. Sammantaget ser jag inga skäl att välja annat vid tävling då det KANSKE är bättre men absolut inte sämre.
Jag tror det viktigaste är att testa före tävling oavsett vilket fabrikat man väljer, verkar variera från person till person vad som funkar bäst.

det finns som sagts en rätt lagom blandning av fruktos, glukos, sukros. den heter fruktjuice. späd till lämplig styrka.

eller köp koncentrerad juice när du önskar gel. för en tiondel av priset.

till vardags duger dock utspädd saft fint som sportdryck.

lägg till seltin i lagom mängd. det skall inte smaka salt. förbättrar närmast smaken:) innehåller bra blandning av salter; natrium, kalium, magnesium. en förpackning som räcker ett år eller längre kostar en dryg tjuga.

High5 är ju oslagbart ekonomiskt när Wiggle har rea och 2,2kg pulver kostar 240-ish.
Dom blandar dock 2:1 isf 1:0,8 vilket är det nya svarta.
Det har dock, även enligt tillverkarna ,först betydelse vid mkt stora intag och då sannolikt marginellt(enligt mig)

M

Är ju rätt dyrt. Dessutom är potionspåsar rätt kast när man vill stoppa i sig 90-110gram kolhydrater i timmen. Kanske finns i bulk med?

Jag kör Tailwind, till allt. Har allt jag behöver och känns som ett roligt företag att ge pengar till. Lätt att späda till önskad användning.

Hur man vill slå ihop energiintag med väteskeintag det övergår mitt förstånd för mitt cyklande.
Sen är det MYCKET trevligare för tänder och mun att få skölja rent med rent vatten, eller möjligen lite "elektrolyter" i.
Har nästan 5 kilo high5 sportdrickepulver hemma som stått i närmre 10 år. Det är jag det.
Mitt vätskeintag går inte på klocka, mitt energiintag gör det, när jag cyklar mer än 2 h, lvg då. I skogen mäter jag inget, några gellar i fickorna och vatten på ryggen, så bonkar man när man bonkar. ;) Fettocykling. Det är alltid nära hem också.

det finns som sagts en rätt lagom blandning av fruktos, glukos, sukros. den heter fruktjuice. späd till lämplig styrka.

eller köp koncentrerad juice när du önskar gel. för en tiondel av priset.

till vardags duger dock utspädd saft fint som sportdryck.

lägg till seltin i lagom mängd. det skall inte smaka salt. förbättrar närmast smaken:) innehåller bra blandning av salter; natrium, kalium, magnesium. en förpackning som räcker ett år eller längre kostar en dryg tjuga.

Till vardags behövs ingen sportdryck ?

Om jag får välja blir det Skratch Labs Lemon & Lime. Tyvärr brukar det vara svårt att köpa i Europa, enda jag hittat som säljer märket är Wiggle och då endast sporadiskt i lager. Svider ju också lite att en påse kostar typ tre gånger så mycket som att köpa High5 eller Wiggles egna dryck, men känns oftast värt det då den framförallt inte smakar så syntetiskt som de flesta drycker gör. När jag cyklar lopp blir det ibland Maurten som energimässigt fungerat bra men smakar hemskt, känns som att man dricker ren aspartam eller liknande som stoppas i lightläsk…

Ni som skriver att saft/juice fungerar lika bra, hur långt/hårt cyklar ni? Hur många gram kolhydrater får ni i er per timme? Dricker ni en liter koncentrerad saft i timmen eller?

Hur man vill slå ihop energiintag med väteskeintag det övergår mitt förstånd för mitt cyklande.
Sen är det MYCKET trevligare för tänder och mun att få skölja rent med rent vatten, eller möjligen lite "elektrolyter" i.
Har nästan 5 kilo high5 sportdrickepulver hemma som stått i närmre 10 år. Det är jag det.
Mitt vätskeintag går inte på klocka, mitt energiintag gör det, när jag cyklar mer än 2 h, lvg då. I skogen mäter jag inget, några gellar i fickorna och vatten på ryggen, så bonkar man när man bonkar. ;) Fettocykling. Det är alltid nära hem också.

Man lär sig ju ganska snabbt hur mycket vätska man vill ha. Och blandar efter de. Och anpassar efter utetemp. Eller kör man en hårt blandad sportdryck och en ren vatten

Ni som skriver att saft/juice fungerar lika bra, hur långt/hårt cyklar ni? Hur många gram kolhydrater får ni i er per timme? Dricker ni en liter koncentrerad saft i timmen eller?
1/3 äppeljuice, 2/3 vatten. Mest för att få i mig elektrolyter, kolhydrater äter jag. Men jag tävlar inte så ta inte mina råd seriöst.

Man lär sig ju ganska snabbt hur mycket vätska man vill ha. Och blandar efter de. Och anpassar efter utetemp. Eller kör man en hårt blandad sportdryck och en ren vatten
Hmm, så om du dricker halva mängden på grund av kyla, då drar du i dig 12-14 procentig kolhydratlösning? Really?
I did not think so. Men du gör som du vill, jag gör som jag vill.

Energi behövs om man skall cykla hårt eller länge...eller en kombo av dem då det behövs riktigt mycket.
Framförallt är det roligare att cykla om man är pigg har energi i kroppen, och nästan än tråkigare än att cykla utan energi är det när de man cyklar med envisas att äta japp och dricka vatten och tror att det skall räcka efter 7-8mils cykling. ?‍♂️

Umara och Maurten sabbar inte magen och jag kan dra i mig 100g/h utan större bekymmer.
Både sportdryck och gel från dessa är högsta klass.

skall man ha ätbart så är deras U-bar Salty Peanut ruskigt god.

Energi behövs om man skall cykla hårt eller länge...eller en kombo av dem då det behövs riktigt mycket.
Framförallt är det roligare att cykla om man är pigg har energi i kroppen, och nästan än tråkigare än att cykla utan energi är det när de man cyklar med envisas att äta japp och dricka vatten och tror att det skall räcka efter 7-8mils cykling. ?‍♂️

Umara och Maurten sabbar inte magen och jag kan dra i mig 100g/h utan större bekymmer.
Både sportdryck och gel från dessa är högsta klass.

skall man ha ätbart så är deras U-bar Salty Peanut ruskigt god.

helst så ska den där chokladbiten eller bananen ligga längst ner i vätskeryggan med så att alla måste stanna och vänta på personen.

Tillbaka
Topp