Spricka i däck. På cykelsemester.

Hej.
Vad tror ni om det här? Kommer det hålla ytterligare 20 mil när jag kommer hem från cykelsemester?
/Lite stressad bortom Dingle

Bilagor

• 20210619_155631.jpg
    20210619_155631.jpg
    558.5 KB · Besök: 522
  • 20210619_155623.jpg
    20210619_155623.jpg
    1.2 MB · Besök: 520

Ragnvald

Aktiv medlem
Jag tror det ska hålla 20 mil till, ffa om du inte kör med maxtryck i de som jag.
När jag en gång rev ett hål i sidan på mina tog jag mig hem genom att vika en hundring och stoppade in i däcket som förstärkning kring området. Sedlar är gärna gjorda i bomullsväv och rätt solida så det dög bra för att hålla tillbaka slangen 2 mil i en kris.

Svårare när skadan är så lång kanske men där har du en möjlighet att redda dig om det skulle spricka.

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag tror det ska hålla 20 mil till, ffa om du inte kör med maxtryck i de som jag.
När jag en gång rev ett hål i sidan på mina tog jag mig hem genom att vika en hundring och stoppade in i däcket som förstärkning kring området. Sedlar är gärna gjorda i bomullsväv och rätt solida så det dög bra för att hålla tillbaka slangen 2 mil i en kris.

Svårare när skadan är så lång kanske men där har du en möjlighet att redda dig om det skulle spricka.
Sänka trycket lite och undvika potthål kan vara klokt.

Freddie L

Aktiv medlem
Jag ser ingen spricka, mer att det är slitet ned till corden? Det där ska hålla länge än, så där ser alla Mtb-däck ut mot slutet. Var lite försiktig kanske, när slangen tittar ut DÅ ligger du illa till!

Och så kör vi Happy-to-the-rescue för säkerhetsskull. Var befinner du dig? Slår vad om att det finns en trevlig Happyit inom några mil längs resvägen som kan hjälpa dig med ett annat däck.

weldion

Aktiv medlem
Hej.
Vad tror ni om det här? Kommer det hålla ytterligare 20 mil när jag kommer hem från cykelsemester?
/Lite stressad bortom Dingle
Är du i Dingle eller är det bara auto-correct? Där bör det finnas cykelaffär att besöka då det finns ett populärt pass att cykla över på vägen dit.
Edit: Finns tydligen ett Dingle i Sverige också.

Glenn Dahl

Aktiv medlem
Tips från vi som cyklat pre Instagram och Strava:
- Släpp ur luften
- Peta upp däcket
- Vik en valfri sedel. En Selma funkar men en Ingemar Bergman ger mer cred.
- Lägg under revan ovanpå slangen
- Pumpa och kör 20 mil!

Go tur.

Pfaff

Aktiv medlem
Tips från vi som cyklat pre Instagram och Strava:
- Släpp ur luften
- Peta upp däcket
- Vik en valfri sedel. En Selma funkar men en Ingemar Bergman ger mer cred.
- Lägg under revan ovanpå slangen
- Pumpa och kör 20 mil!

Go tur.

Går lika bra med omslaget från en Snickers. Och då får man lite socker på köpet. ;-)

Tusen tack för alla svar! Köper silvertejp, har en selma, släpper ut luft och hoppas på det bästa!

Om det är någon här som råkar läsa tråden, har ett extradäck att sälja och bor på sträckan Skee (norra Bohuslän) och söderut ner mot Gerlesborg (väst om E6) så får den gärna ge ett ljud!

Batavus

Aktiv medlem
Däcket är väl inte så farligt, det är slangen som kan ställa till det, och reserv har du förstås med dig.
Bilvägen Dingle Hunnebostrand Tosterödsvattnet ca 1920 Förlag Hallmans Bokhandel, Uddevalla b.jpgHunnebostrand-Dingle Bilvägen vid Djupedal ca 1925.jpgHar släktingar i Hunnebostrandstrakten, men resan är väl anträdd redan. - Stanna nu inte för att läsa detta fåniga mail!

Pfaff

Aktiv medlem
Lite sent påkommet för du har väl lämnat Skee nu, annars är det ju bara 7-8 km in till Strömstad och Dahlmans på Oslovägen. Även Intersport som håller till i nya gallerian, också på Oslovägen.

OlofSx

Aktiv medlem
Hoppas cyklandet går fint de sista milen med för trådstartaren.

Jag passar på att ställa en fråga riktad till happyexpertisen som visar min bristande erfarenhet av landsvägscyklande.

Jag har cyklat mtb på lätt motionsnivå i massa år och har sett corden på mina däck bara när jag kört smalfälg och lågt tryck och billiga däck som därmed flexat mycket och slitit ut däcksidorna så, eller när cantibromsarna var felinställda och tog i däcket.

Är det här förväntat sett som landsvägsdäck generellt sett dör?

Med tanke på så mycket högre däckstryck så förväntar jag mig inte så mycket flex och dessutom är det ju mindre svängande på landsväg. Så jag är lite förvånad att corden kommer fram så här, och även bara på ett ställe på däcket.

Bengt-re

Aktiv medlem

Jag passar på att ställa en fråga riktad till happyexpertisen som visar min bristande erfarenhet av landsvägscyklande.

Jag har cyklat mtb på lätt motionsnivå i massa år och har sett corden på mina däck bara när jag kört smalfälg och lågt tryck och billiga däck som därmed flexat mycket och slitit ut däcksidorna så, eller när cantibromsarna var felinställda och tog i däcket.

Med tanke på så mycket högre däckstryck så förväntar jag mig inte så mycket flex och dessutom är det ju mindre svängande på landsväg. Så jag är lite förvånad att corden kommer fram så här, och även bara på ett ställe på däcket.

Mitt vanligaste haveri på landsvägsdäck är sönderskurna däckssidor - ofta av en vass sten eller liknande. Näst vanligaste är att däcken helt enkelt får slut på slitbana och corden kommer fram. Många skärsår i slitbanan som gåt ner och skadat corden så att däcket börjar gå isär händer också. Ett däck genom alla år har drabbats av brusten kanttråd vid en potthålskörning - förklara gärna hur det kan bli så då jag tycker att det är ologiskt, men man skall väl inte förstå allt...

Helt uppskuret däck i slitbanan händer väldigt sällan idag (iaf med de däck jag använder, men vet att det hände mig på ett 19mm däck på tempocykel på 80-talet. Snopet....)

Jonatan F

Aktiv medlem

Jag är ingen expert men i mitt fall har alla däck dött av:
1. Utslitet gummi. Gummit blir tunnare och tunnare i mitten och till slut är det genomsnittet/för tunt för att lita på.
2: nödbromsar och sladdar upp en reva i mitten på däcket. Antagligen för att det är nedslitet (se #1).
3: massa glas och grus som efter många mil till slut gör att däcket närmast är perforerat och då byter jag för att vara på den säkra sidan.

Edit: tvåa på den.

kais01

Aktiv medlem
det där däcket lär hålla till gibraltar. förutsatt att ts ökar trycket så inte fortsatt slitage sker där yttre corden är blottad. är det någon fara med däcket brukar det bågna.

ett lätt skak känns i cykeln...

då bör man å andra sidan byta fort som bara tusan. i mitt fall huvudorsak till däckbyte överhuvudtaget, och huvudorsak till att jag närmast alltid medför reservdäck. vid pendling, mtb och landsväg.

jag brukar däremot gucka på polyuretan i form av sikaflex när det uppstår dylika ytliga skador som ts råkat ut för, för att därigenom hindra ytterligare slitage. sker iofs mest på mtb, närmare bestämt conti även där. biltema säljer produkten vindrutetätning, har helt liknande egenskaper.

DanielS

Aktiv medlem
Jag är ingen expert men i mitt fall har alla däck dött av:
1. Utslitet gummi. Gummit blir tunnare och tunnare i mitten och till slut är det genomsnittet/för tunt för att lita på.
2: nödbromsar och sladdar upp en reva i mitten på däcket. Antagligen för att det är nedslitet (se #1).
3: massa glas och grus som efter många mil till slut gör att däcket närmast är perforerat och då byter jag för att vara på den säkra sidan.

Edit: tvåa på den.
De flesta av mina däck som används för lvg eller pendling brukar kasseras när det kommer torrsprickor efter några år. Detta brukar hända innan slitbanan blir utsliten.

marr

Moderator
Forumvärd
det där däcket lär hålla till gibraltar. förutsatt att ts ökar trycket så inte fortsatt slitage sker där yttre corden är blottad. är det någon fara med däcket brukar det bågna.

ett lätt skak känns i cykeln...

då bör man å andra sidan byta fort som bara tusan. i mitt fall huvudorsak till däckbyte överhuvudtaget, och huvudorsak till att jag närmast alltid medför reservdäck. vid pendling, mtb och landsväg.

jag brukar däremot gucka på polyuretan i form av sikaflex när det uppstår dylika ytliga skador som ts råkat ut för, för att därigenom hindra ytterligare slitage. sker iofs mest på mtb, närmare bestämt conti även där. biltema säljer produkten vindrutetätning, har helt liknande egenskaper.
Åker du alltid runt med ett reservdäck?

kais01

Aktiv medlem
ja. inte till affären men annars i stort sett; ja. i fallet mtb ett smalare och lättare än det som sitter på. sub 500 g i ryggan är en billig försäkring. för pendling och lvg kan det prutas till runt hälften. lätt värt.

cordbrott är ett av de mer irriterande sätten att avbryta en cykelresa. inträffar för mig någon gång vartannat år. pushbike i ett antal timmar är inte kul.

om det nu trots allt blivit cordbrott för ts och hon nu valt att åka touring utan reservdäck, är några varv silvertejp runt däck och fälg ett tekniskt enkelt sätt att komma vidare några mil. man kan t ex medbringa några varv lindade runt pumpen.

Senast ändrad:

Grimpeur

Aktiv medlem
Inte orkat läsa hela tråden så jag kanske svarar irrelevant. Det är få tillfällen jag inte har reservdäck med mig. Så för mig är det normalt att ha med sig. Har även med mig vävtejp, eltejp, skruvar, buntband, kedjelås... Är randocyklist och vet av erfarenhet att man inte alltid är bra på att kunna hitta orsak till punka och då är det bra att skita i orsak och bara byta däck

marr

Moderator
Forumvärd
Inte orkat läsa hela tråden så jag kanske svarar irrelevant. Det är få tillfällen jag inte har reservdäck med mig. Så för mig är det normalt att ha med sig. Har även med mig vävtejp, eltejp, skruvar, buntband, kedjelås... Är randocyklist och vet av erfarenhet att man inte alltid är bra på att kunna hitta orsak till punka och då är det bra att skita i orsak och bara byta däck
Du cyklar också ganska långa turer tänker jag mig :)

Bengt-re

Aktiv medlem
Har iofs också ofta med mig reservdäck på lite längre rundor. Lite fegt, men efter några gånger med ohjälpliga däcksskador så blir man lite mer benägen att släpa med reservdelar.....

d_anders

Aktiv medlem
Ser ut som att däcket har haft för lite luft någon gång så att sidorna har tagit i asfalten under en länge tid. Är det hål rakt igenom så behöver du fulfixa det direkt så att inte slangen bubblar ut. Annars hade jag cyklat vidare på det utan någon större rädsla. Jag hade valt "normalt" däcktryck, du vill definitivt ha tillräckligt med luft så att däcksidorna slipper nötas.

Grimpeur

Aktiv medlem
Ser ut som att däcket har haft för lite luft någon gång så att sidorna har tagit i asfalten under en länge tid. Är det hål rakt igenom så behöver du fulfixa det direkt så att inte slangen bubblar ut. Annars hade jag cyklat vidare på det utan någon större rädsla. Jag hade valt "normalt" däcktryck, du vill definitivt ha tillräckligt med luft så att däcksidorna slipper nötas.
Kan vara så att det är för lite luft men jag skulle snarare gissa på skärm eller skärmstag eller annat ifrån cykeln som tar emot. I min erfarenhet så brukar de skadorna se sådana ut. Jag har inte provat att cykla med för lite luft några längre sträckor. Det brukar bli så många genomslagspunkor så vi med innerslangar ger nog upp innan vi får slitage ;).

d_anders

Aktiv medlem
Jag har fått liknande skador vid luftbrist. Skärmstag är helt klart en annan möjlighet, men det brukar låta så mycket att man inte cyklar vidare speciellt länge. Hade det suttit ännu närmre fälgen hade det också kunnat vara en för högt inställd broms, men nu känns det inte så sannolikt.

Grimpeur

Aktiv medlem
Jag har fått liknande skador vid luftbrist. Skärmstag är helt klart en annan möjlighet, men det brukar låta så mycket att man inte cyklar vidare speciellt länge. Hade det suttit ännu närmre fälgen hade det också kunnat vara en för högt inställd broms, men nu känns det inte så sannolikt.
Misstror dig inte. Jag blir dock nyfiken på varför du har kört med luftbrist tills utfall.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer