Spricka i kedjestag, vad göra?

ejma

Aktiv medlem
Upptäckte en spricka i kedjestaget på min Specialized Camber Comp. Sprickan sitter i böjen på drivsidan en bit från svetsfogen så det borde inte vara omöjligt att laga. Vad tror ni?
Någon som har förslag på person eller företag i Stockholmsområdet som kan svetsa ihop sprickan?

kedjestag.jpg

weldion

Aktiv medlem
Går det inte bara att köpa en ny baksving? Risken är att ramen kommer att fortsätta att spricka.

ejma

Aktiv medlem
Går det inte bara att köpa en ny baksving? Risken är att ramen kommer att fortsätta att spricka.
Jag har mejlat Specialized Concept store, men än inget svar.

Har ingen erfarenhet av reparation av alukonstruktioner, men det sägs att sprickbildningen kan stoppas genom att borra ett hål i vardera ände. Borde gå att svetsa sprickan för att öka styrkan.

weldion

Aktiv medlem
Jag har mejlat Specialized Concept store, men än inget svar.

Har ingen erfarenhet av reparation av alukonstruktioner, men det sägs att sprickbildningen kan stoppas genom att borra ett hål i vardera ände. Borde gå att svetsa sprickan för att öka styrkan.
Ja, man skall borra i slutet på sprickans båda sidor och sedan kapa upp en spalt för att kunna svetsa.
Så det måste lagas eller (i mitt tycke, ännu hellre) byta baksvingen.

Jan-E

Ny medlem
Lite erfarenhet finns här , jag har råkat ut för samma sak en stålracer spricker på samma ställe , är säkert ett vanligt problem när ramarna blir utmattade i mitt fall gick det att svetsa ihop det det är lättare med järn än aluminium problemet är att du måste hitta någon som är bra på det kanske det går ?

Tomcaten

Aktiv medlem
Svetsare(bil, plåt o meck) brukar vägra röra i cykelramar. Jag blev nästan utskälld när jag kom förbi med mitt en gång.

lidalooparn

Aktiv medlem
Upptäckte en spricka i kedjestaget på min Specialized Camber Comp. Sprickan sitter i böjen på drivsidan en bit från svetsfogen så det borde inte vara omöjligt att laga. Vad tror ni?
Någon som har förslag på person eller företag i Stockholmsområdet som kan svetsa ihop sprickan?

Visa bilaga 430917
hände samma sak för mig på min i fjol. gick att beställa nytt hos specialized (modell 2013) men i år var lagret slut. kanske har du en nyare?

ejma

Aktiv medlem
SCS fixade ett nytt kedjestag som nu är installerat och provrullat. Hoppas att jag slipper upptäcka sprickor i någon annan del inom en snar framtid.

Tomcaten

Aktiv medlem
Dåligt kinaaluminium utblandat med massa okänt material, ville inte röra i något så tunt och oklart.

Tomcaten

Aktiv medlem
Det beror såklart på vilken typ av svets de gör som du går till. Dessa hade mycket köksutrustning från chakterier men har bra kompetens för annat inom svets(antar mest bil(och en del mc))

Valhalla_

Aktiv medlem
För att det är ett litet skitjobb åt en privatare som troligtvis helst inte vill betala för det så att det är värt besväret? 😁

Dåligt kinaaluminium utblandat med massa okänt material, ville inte röra i något så tunt och oklart.
Låter som ett sätt att slippa jobbet, utan att rakt ut säga att denne inte vill eller ids. De ramar jag svetsat i, billiga och lite dyrare, tunna eller tjocka, har varit rätt fina avseende materialkvalite. Kina eller inte. Inga problem med tunt gods heller för värmeavledningen är sjukt bra pga mycket material runt om. Har inte blåst hål en enda gång och jag är glad amatör.. En yrkessvetsare som inte fixar det är inte värd namnet. Visst om man svetsar i en liten skitbit så blåser man hål direkt, men inte i en cykelram just pga värmeavledningen

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer