Spricka i styrröret - farligt?

ottomatic

Ny medlem
Hej!

Jag har en Scott Speedster från 2008. Ramen är i aluminum.
Förra året upptäckte jag en spricka i styrröret, ca 1-1,5cm, se bifogad bild som är från 2013.
Jag kommer att ta en ny bild och jämföra om sprickan blivit värre, ska uppdatera detta inlägg då.

Vad tror ni om denna spricka i styrröret?
Är risken överhängande att styrröret går sönder totalt och att jag kvaddar? Trist om jag håller hög hastighet just vid tillfället...
Jag planerar att återigen cykla vätternrundan, vilka ev åtgärder hade ni vidtagit inför loppet? Ny ram? Ny cykel?

mvh
Otto Nelson

Bilagor

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Sprickan kommer definitivt bli större med tiden. Svårt att sia om hur lång tid det tar. Chansen är stor att det inte blir ett akut brott, men å andra sidan så kan det lika gärna hända när du kör ner i ett potthål.

lundatok

Aktiv medlem
mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Det där ser inte så bra ut.

Välkommen tillbaka!

ottomatic

Ny medlem
Klippt från scott-sports.com:

BIKE LIMITED WARRANTY

What is Covered?
This warranty covers defects in materials and workmanship at the time of transfer of risks in frames, swingarms and forks (provided it is a fork of SCOTT) on SCOTT branded bikes sold completely assembled by SCOTT or an authorized SCOTT dealer (“Product”).
How Long Does Coverage Last?
This voluntary manufacturer’s warranty is limited to five years for frames and swingarms, respectively two years for forks, from the date of purchase of the Product and is limited to the first purchaser of the Product. Transfer of the Product from the first purchaser to another person terminates this limited warranty.
The limited warranty of five years for the frames and swingarms shall only be granted in case once a year a maintenance service has been effected according to maintenance requirements as set forth in the manual. The effected annual maintenance service shall be confirmed by stamp and signature. In case such an annual maintenance service has not been effected the warranty of five years for the frame shall be reduced to three years. Costs for maintenance and service have to be borne by the owner of the Product.

Så tyvärr inte livstids garanti...

Men, hittade mitt kvitto - från 2009-06-05. Borde funka, eller?

Återigen, klippt från scott-sports.com

2.1.1 What is the warranty policy for SCOTT bikes?
The warranty of frames is 5 year, but shall only be granted in case once a year a maintenance service has been affected according to maintenance requirements as set forth in this manual by an authorized SCOTT dealer. The authorized SCOTT dealer shall confirm the effected annual maintenance service by stamp and signature. In case such an annual maintenance service has not been affected the warranty of 5 years for the frame shall be reduced to 3 years. Costs for maintenance and service have to be borne by the owner of the SCOTT bike. On Gambler, Voltage FR and BMX the warranty period is limited to 2 years.

Så, eftersom jag inte kollat cykeln varje år, så gäller 3 år... Tyvärr.

Senast ändrad:

Kaspar

Medlem
Ser riktigt risigt ut! Belastningen när du bromsar eller kör över en ojämnhet tas upp precis där sprickan är från nedre styrlagret och kan nog sluta riktigt illa när du bromsar hårt eller kör emot en trottoarkant.. Fota och maila Scott!

ottomatic

Ny medlem
Jag tänker som du skriver men vad kan jag säga till Scott? Kommer de att kunna eller vilja hjälpa mig? Enligt deras sida gick garantin ut efter 3 år eftersom jag inte haft inne cykeln på årliga kontroller.

mzi

Aktiv medlem
Gå till din handlare och fråga. Det kan gå på goodwill, eller så gör det inte det.

David_J

Medlem
Trist,

Hade en liknande spricka på min Bianchi hardtail.
Jag bandagerade med en slangklämma och höll koll på sprickans längd.
Körde nog ett långlopp + lite träning (efter upptäckten) sen blev den asfaltspendlare. Nu pensionerad och sparad av nostalgiskäl.
Sprickan växte inte men känslan av att totalt haveri kan uppstå gjorde att jag inte ville/vågade fortsätta köra på den.
Kolla upp vad handlaren säger, med lite tur får goodwill.
Jag hade nog lagt om en slangklämma och kört till ny ram anlänt oavsett om du får den på goodwill eller inte. Du bör byta ut den..

Lycka till.

Belse

Aktiv medlem
Ta en liten borr och borra ett hål där sprickan slutar, då får du ett stopp på brottanvisningen så sprickan inte fortsätter att växa. Sen så går det säkert att svetsa, och ev lägga på ett litet band ovanpå sprickan och svetsa fast som förstärkning men det säkraste är nog att byta ut ramen ändå för att vara säker.

mkallstrom

Aktiv medlem
Jag var i samma situation som du (liknande spricka på en annan Scott-ram som var strax över 3 år) och fick den utbytt. Kolla med din handlare.

Senast ändrad:

rayy

Aktiv medlem
mkallstrom skrev:
> Jag var i samma situation som du (liknande spricka
> på en annan Scott-ram som var strax över 3 år)
> och fick den utbytt. Kolla med din handlare.

Som i: kolla med handlaren där du köpt cykeln.

mkallstrom

Aktiv medlem
rayy skrev:
> mkallstrom skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag var i samma situation som du (liknande
> > spricka på en annan Scott-ram som var strax över 3
> > år) och fick den utbytt. Kolla med din handlare.
>
>
> Som i: kolla med handlaren där du köpt cykeln.

Precis.

dabac

Aktiv medlem
Det där med garanti bara om cykeln blivit servad verkar ju lite fånigt.
Visst, för rörliga delar som behöver tvättas, smörjas och justeras för att må bra är det väl rimligt, men en ram?
Vad skulle man göra, knacka ur styrlagret och kolla om presspassningen är för tajt?
Eller kräver de att sprickan ska vara både nyupptäckt och inom utsatt tid för att garantin ska gälla?

ottomatic

Ny medlem
Det håller jag med om, ramen kan man inte göra mycket åt, hur mycket man än servar cykeln.
För närvarande står cykeln parkerad i källaren.
Jag har skickat mail och beskrivit skadan till affären där jag inhandlade cykeln, Cykelmagneten i Falkenberg, med bild på sprickan och bild på kvitto. Återstår att invända deras svar.
Någon som har erfarenhet av Cykelmagneten?

NickeB

Medlem
Sluta upp med att sprida "kunskapen" om borrning i slutet av sprickan. Sprickan kan vara mycket längre på insidan, samt att materialet kan vara "slut" om och kring sprickan, du kan även ha microsprickor som inte syns för ögat som är betydligt längre och mer utspritt. Ska du utvärdera det där så lämna den till ett provningsföretag. Det duger egentligen inte ens att kapa upp ca 2,5cm till efter sprickans slut efter en annan myt. Har du möjligheten att få den kontrollerad av en provningstekniker gratis , gör det. Annars, kassera.
Visst kan sprickan växa långsamt, du kan ha koll på den, säkert också dra någon slangklamma eller dylikt runt den också, men det påverkar inte hållfastheten, och när materialet och styrhuvudet i fråga nåt sin brottgräns, då är haveriet ögonblickligt, det kan gå bra eller väldigt dåligt.
Finns det sprickor kvar efter svetsning så kommer de tillbaka, ofta rakt genom svetsen, förloppet brukar också vara något snabbare i tillväxt.
Viss aluminium skall också värmebehandlas efter svets för att återfå hållfasthet.

Kassera.

Kid1000

Aktiv medlem
Jag skulle inte cykla på den. Sådana sprickor kan bli större och ge oväntade konsekvenser. Styrlagren tar stryk och det kan i värsta fall bli en låsning där och med olycka som följd, är det värt det?

jaques

Medlem
I det här fallet kan kravet på årlig service mycket väl vara relevant från tillverkarens sida. Ett kraftigt glappande styrlager har jag hört hävdas vara orsak till både spruckna och ovala lagersäten på aluminium ramar.
Scott sports är dock i jämförelse väldigt måna om sina kunder och kan säkert avyttra en ram om återförsäljaren ber snällt.

Lycka till!

ottomatic

Ny medlem
Jag har hört av mig till Cykelmagneten och de behandlar just nu ärendet =)
Som jag förstår det har de hört av sig till Scott och väntar på svar.
Själv håller jag tummarna.

Pebben

Ny medlem
Otto, inte för att vara dryg. Men vad tror du själv?
Känns det tryggt att cykla med denna där sprickan. Ja men gör det då. Om inte, gör det inte.

Men som svar på frågan. Nej den där skulle jag inte cykla med. Jag har allt för snygga tänder för det. Och dessutom har jag aldrig brutit något av mina nyckelben och tänkt fortsätta på den vägen.

JerryEriksson

Ny medlem
Jag är en Provningsingenjör och enligt min mening ska du absolut INTE borra sprickan.
Borrar du med för liten borr ja då sticker sprickan någon annanstans och iom att den inte är provad är det svårt att sia om längden på den.

Det skulle vara roligt med en analys kring varför dessa sprickor uppstår så dom kan förhindras.

;)

Byt ramen och kör hårt ;)

Fältprästen

Ny medlem
Det enda positiva med den sprickan, som det ser ut på bilden, verkar vara att diagonalröret kommer att lindra ett eventuellt brott vid en inbromsning eller liknande belastning i den riktningen.

Själv hade jag nog virat ett antal varv med kolfiberroving strax intill det undre lagret. Men det kräver ju en viss kunskap och utrustning för det.
Annars letat upp en annan ram, inte nödvändigtvis en Scott kanske.

Bengt-re

Aktiv medlem
Byt ram. Alu mattas och spricker och då är det bara att byta. Det är inte lönt att försöka svetslaga dels för att det är svårt att få bra och dels för att deg säkert är fler delar av ramen so är utmattad. Se sprickan som en indikator på att ramen är slut och ny ram är mycket billigare än nya gaddar. Fast iofs, kör med fullface hjälm, knäskydd axelskydd och axelskydd samt cykla där det inte är någon trafik så du slipper bli överkörd när det brister och du går i backen..

bakväxel

Ny medlem
Har dålig erfarenhet av servicen från Cykelmagneten. Fick ramen bytt, men tog väldigt lång tid.
Göran skyllde på Posten, men kunde inte skicka kollinummer trots jag ringe och skickade mail fyra gånger.
blev sur och skrev igen efter någon dag, fick då kollinummer och cykeln dagen efter.
Otroligt dåligt packad, växelörat böjt utåt, fick nytt växelöra efter någon dag.
Släppte det och gick vidare, kommer aldrig beställa något från Cykelmagneten igen.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer