Springa, smärta

Flurken

Aktiv medlem
Springa, smärta
Hej alla. Frågar åt en 'kompis' eftersom att jag som cyklist naturligtvis aldrig skulle underlåta mig att springa.
Har aldrig haft ont av att springa. Senaste året börjat cykla landsväg som tillägg till mtb. Då jag av tidsbrist tänker mig en liten löparrunda tar det stopp efter 1-2km pga smärta på utsidan av knän, löparknä. Tänker mig att det beror på något muskulärt som drar snett pga 'cykelmuskler'.

Finns det någon bra träning/övning som kan fixa detta?
Har provat en övning där man ligger på sida och lyfter benet utan framgång.
//Flurken
 

aahlborg

Aktiv medlem
Springa, smärta
Hur känns det när du går en långpromenad? Kan tänka mig att det motionerar samma muskler som löpning men lite lugnare.
 

DanielS

Aktiv medlem
Springa, smärta
Jag har inte haft problem till den grad att jag någon behövt sluta springa under en runda. Men när jag har känningar i knät så tycker jag att övn nr 2 "Stretch för löparknä - utsida av låren" på följande länk har fungerat bra:
 

NLC

Aktiv medlem
Springa, smärta
Man kan nästan gissa på vad som helst, så första frågan kanske borde vara - hur springer du? Någon uppvärmning innan?
 
Springa, smärta
Som cyklist är det inte ovanligt med IT-bandsbekymmer pga av roterad höft och korta höftböjare samt korta quads. Prova några stretchövningar för framsida lår och långa utfallsövningar där man riktgt drar ut höftböjaren. För mig brukar det riktigt "killa" till i låret strax ovanför/utanför knäet. Känns det besvärligt så har du förmodligen svaret där. Sen kan det ju bara vara så att slemsäckarna behöver lite försiktig tillvänjning när man börjar springa. För mig har det hittils fungerat med att stretcha ut höftböjarna även fast det tog ett halvår med riktiga besvär (omöjligt att cyckla och springa) att hitta någon som kunde visa hur jag skulle göra...
 

Flurken

Aktiv medlem
Springa, smärta
Tack så mycket alla för svaren. Får helt enkelt bli mer konsekvent med stretching och övningar, eller så skaffar jag en trainer så att jag alltid kan cykla :). Eller jag menar, min kompis.
 

bsod

Medlem
Springa, smärta
Hade precis samma problem när jag förra sommaren ville skona min nya fina racer vid regn. Började jogga (efter att bara cyklat de senaste 15 åren). Det gjorde ont. Ondare för varje gång jag joggade, trots stretch och införskaffande av Rehband värmeneoprenskydd. Fick nog och gick till doktorn som undersökte noga och sa att jag skulle röntga knäna för det verkade vara knäartros. Japp - det var just det. Ihärdig rehab träning för att bygga upp all småmuskulatur och nyponpulver varje morgon. Nu - helt smärtfri! (Men aktar mig ändå för att springa...)
 

antosi

Ny medlem
Springa, smärta
Nu kanske jag blir bannad från forumet MEN jag är främst löpare och cyklar mest som aktivitet på vilodagar... Och har en hel del problem med löparknä. Mitt primära tips är att om det gör så pass ont att du måste avbryta passen bör du ta ett par viloveckor, jag överbelastade vid ett tillfälle så mycket att jag inte kunde gå ordentligt på ett par månader. Det vill du absolut inte uppleva!

För att bli av med problemen handlar det väl primärt om att bygga upp styrka i knä och höft. När jag varit hos sjukgymnast har jag blivit rekommenderat en uppsjö övningar men ett par övningar gör jag dagligen, sidoplanka och höftlyft på ett ben. Sen kör jag styrketräning på gymmet för att bygga upp starkare knän, det är inte bara generellt bra för att undvika skador utan du får ett starkare löpsteg av det också!

Sen låter det som att du kanske redan testat sidoplanka innan, men glöm inte att det tar tid att träna och rehaba bort en skada likt denna. Det är inte något som går över efter några sets sidoplanka utan det tar sin tid!
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer