Spacekitty
Aktiv medlem
SRAM GX Eagle AXS, trådlöst MTB-växling für alle.
Kör Axs på en av mina hojjar. Kul men rätt meningslöst
Fast det enda som skiljer är materialet på cagen till rulltrissorna, metall istället för alu/carbon. Så i princip är det en tyngre X01/XX1 AXS.Prisskillnaden upp till XX1 är ju för liten, om gruppen är lika dålig som mekaniska GX iaf (kommer ni ihåg när GX var instegsmodell?).
Den här videon går igenom det mesta.Är det någon här som har koll på hur smidigt det funkar när man byter mellan olika hjul med olika kassetter (dock är båda samma SRAM-Eagel kassett från 10-50). Är det en smidig liten omkalibrering bara?
Anledningen till frågan är att jag idag har lite problem med att få ena hjulparet med en GX-kassett att växla bra, det andra hjulet har en X01-kassett och är betydligt lättare att justera in. Om byten gick smidigare med denna lösning så skulle det vara en 'riktig' anledning att öppna lädret...
//Magnus
Ps Dessutom _hatar_ jag att justera SRAM-växlar med deras förbannade överkänslighet för b-skruvsjusteringar!!!
Jag tänker att det enda du behöver göra är en fine-tuning om nu kasetter och annat är i samma storlek.Tack maRRtin!
Hmm, verkar halvsmidigt. Man drömmer väl om något som känner in mer själv och kan göra den manuella justeringen av b-skruven och läget på andra kuggen (mer) automatiskt.
Då blir det väl som vanligt att man avvaktar.
//M
När har man egentligen behov av den rangen som nya Eagle ger här i Sverige egentligen? Drivlina tycker jag personligen man inte ska lägga för mycket pengar på - lex smasha dyra bakväxlar mot stenar.
När har man egentligen behov av den rangen som nya Eagle ger här i Sverige egentligen? Drivlina tycker jag personligen man inte ska lägga för mycket pengar på - lex smasha dyra bakväxlar mot stenar.
Håller med. Drivlina känns som en av de saker det inte är värt att bränna hela sin budget på. Har hört lite blandade/tveksamma omdömen om GX gruppen och med tanke på att en Shimano XT 12-delad växel går för 100 € och redan DET är mer kvalité än de flesta behöver så känns det ovärt att betala >300 € för en AXS GX.
Om man seriöst vill ha 12-delat så är nog Shimano Deore 12-delat svårslaget idag.
Uppförs - Slättförs - Utförs?I Sverige räcker 3 växlar!
Och det ska vara den absolut billigaste sorten, inget annat är lönt.
Olika det där, vissa köper ju fulramar från Kina och är salig, andra AXS xx1 och är minst lika salig.I Sverige räcker 3 växlar!
Och det ska vara den absolut billigaste sorten, inget annat är lönt.
Jag var dum nog att ta ut hojen i februari och körde på fryst lera som jag glömde var fryst. Kraschade och ett av dreven gick sönder på just AXS växelföraren. Ett drev paket till AXS kostade mig 780 kr =). Dyrt som tusan men jag är ändå fortfarande nöjd. Hade den kraschen varit med en Shimano XT eller XTR hade jag fått köpa en helt ny växelförare bak. Så ja det är dyrt men kan inget annat säga som resten av de reviews jag sett på youtube som slagit med sten på axs växelföraren, det bara fungerar. Nu när jag ändå råkat krascha och testat det också =). Lättare att finjustera växeln än mekanisk shimano vajerlösning. Det enda negativa jag kan tänka mig som kommer att dyka upp i framtiden är förmodligen batteriet men än så länge fungerar det klockrent.Jag är nyfiken på om det är någon som kör AXS som är missnöjd med den?
Allt man läser om det är väldigt positivt.
Här t ex:
![]()
Review: 6 Months with SRAM'S Wireless Eagle AXS XX1 Drivetrain - Pinkbike
We've lived with SRAM's wireless AXS drivetrain for the last six months. Here's how it's performed so far.www.pinkbike.com
Men det vore kul att höra någon som har haft några problem med det.
Är sugen på uppgradera till AXS och kasta bort den där 12-delade XT jag har, inte så imponerad av den. Min gamla 11-delade SRAM X1 var bättre.
Sedär ja, första jag stött på som lyckats mula växeln. Annars har jag sett en hel del repiga växelförare och läst om folk som kraschat så hårt att växelörat har gått av, men växelföraren har klarat sig. Dom verkar ju robusta och reservdelar verkar ju finnas också. Man slipper ju dessutom kostnaden och mecket med vajer och höljen som skall bytas.Jag var dum nog att ta ut hojen i februari och körde på fryst lera som jag glömde var fryst. Kraschade och ett av dreven gick sönder på just AXS växelföraren. Ett drev paket till AXS kostade mig 780 kr =). Dyrt som tusan men jag är ändå fortfarande nöjd. Hade den kraschen varit med en Shimano XT eller XTR hade jag fått köpa en helt ny växelförare bak. Så ja det är dyrt men kan inget annat säga som resten av de reviews jag sett på youtube som slagit med sten på axs växelföraren, det bara fungerar. Nu när jag ändå råkat krascha och testat det också =). Lättare att finjustera växeln än mekanisk shimano vajerlösning. Det enda negativa jag kan tänka mig som kommer att dyka upp i framtiden är förmodligen batteriet men än så länge fungerar det klockrent.
Jag var dum nog att ta ut hojen i februari och körde på fryst lera som jag glömde var fryst. Kraschade och ett av dreven gick sönder på just AXS växelföraren. Ett drev paket till AXS kostade mig 780 kr =). Dyrt som tusan men jag är ändå fortfarande nöjd. Hade den kraschen varit med en Shimano XT eller XTR hade jag fått köpa en helt ny växelförare bak. Så ja det är dyrt men kan inget annat säga som resten av de reviews jag sett på youtube som slagit med sten på axs växelföraren, det bara fungerar. Nu när jag ändå råkat krascha och testat det också =). Lättare att finjustera växeln än mekanisk shimano vajerlösning. Det enda negativa jag kan tänka mig som kommer att dyka upp i framtiden är förmodligen batteriet men än så länge fungerar det klockrent.
Alltså, 2 räcker. Utförs funkar ändå......Uppförs - Slättförs - Utförs?
Man måste gubbtrampa utförs också.Alltså, 2 räcker. Utförs funkar ändå......
Alltså, 2 räcker. Utförs funkar ändå......
Stämmer på mig iaf........Man måste gubbtrampa utförs också.
Nu är jag lite tveksam till att det går att vinna på 3vxl också faktiskt förutsatt att man inte tävlar mot sig själv.Jag kan förstå om inte alla gillar reglaget, jag föredrar gripshift och det tog en stund för mig att hitta bekvämt läge.
Har också vurpat och testat frikopplingen, fungerar över förväntan.
Om man en dag glömmer ladda kommer man klart se det som en nackdel. Annars bara priset om man är känslig för det.
Inte om man vill vinna.
Du kanske skulle testa Zirbel Twister WE01Jag kan förstå om inte alla gillar reglaget, jag föredrar gripshift och det tog en stund för mig att hitta bekvämt läge.
Har också vurpat och testat frikopplingen, fungerar över förväntan.
Om man en dag glömmer ladda kommer man klart se det som en nackdel. Annars bara priset om man är känslig för det.
Inte om man vill vinna.
Kostar inte Xt di2 upgrade kit 7500kr typ?Om det handlar om pris så är ju xt di2 fortfarande billigare än detta, visserligen 11 delat. Annars e ju axs jättebra för rika gubbar som inte kan mecka
Om det handlar om pris så är ju xt di2 fortfarande billigare än detta, visserligen 11 delat. Annars e ju axs jättebra för rika gubbar som inte kan mecka
Du kanske skulle testa Zirbel Twister WE01
På de dyraste ställena säkert, men även det är ju i samma prisklassKostar inte Xt di2 upgrade kit 7500kr typ?
Man kan kunna mecka och ha axs, men eftersom det e minimalt att ställa in så är det nog rätt attraktivt om man inte kan meckaVarför man inte kan mecka om man gillar AXS förstår jag inte.
Vilken handlare? [Edit: hittade att det var bike24.com]
Bike24, kablar fanns inte hos dem men de ligger väl runt 350 spänn.Vilken handlare?
Vad kostar kablarna?
Ser inte om dessa är inkluderade eller inte.
Ingår laddare i detta?
Beror väl enbart på hur man ser det.Bike24, kablar fanns inte hos dem men de ligger väl runt 350 spänn.
Min poäng e mindre att di2 är bättre, och mer att om elektronisk växling skulle bli mainstream i mtb så hade det redan blivit det
Fast det enda som skiljer är materialet på cagen till rulltrissorna, metall istället för alu/carbon. Så i princip är det en tyngre X01/XX1 AXS.