SRAM GX Eagle AXS, trådlöst MTB-växling für alle.

Är det någon här som har koll på hur smidigt det funkar när man byter mellan olika hjul med olika kassetter (dock är båda samma storlek SRAM-Eagel kassett från 10-50). Är det en smidig liten omkalibrering bara?

Anledningen till frågan är att jag idag har lite problem med att få ena hjulparet med en GX-kassett att växla bra, det andra hjulet har en X01-kassett och är betydligt lättare att justera in. Om byten gick smidigare med denna lösning så skulle det vara en 'riktig' anledning att öppna lädret...

//Magnus

Ps Dessutom _hatar_ jag att justera SRAM-växlar med deras förbannade överkänslighet för b-skruvsjusteringar!!!

Senast ändrad:

maRRtin

Aktiv medlem
Är det någon här som har koll på hur smidigt det funkar när man byter mellan olika hjul med olika kassetter (dock är båda samma SRAM-Eagel kassett från 10-50). Är det en smidig liten omkalibrering bara?

Anledningen till frågan är att jag idag har lite problem med att få ena hjulparet med en GX-kassett att växla bra, det andra hjulet har en X01-kassett och är betydligt lättare att justera in. Om byten gick smidigare med denna lösning så skulle det vara en 'riktig' anledning att öppna lädret...

//Magnus

Ps Dessutom _hatar_ jag att justera SRAM-växlar med deras förbannade överkänslighet för b-skruvsjusteringar!!!
Den här videon går igenom det mesta.

Tack maRRtin!

Hmm, verkar halvsmidigt. Man drömmer väl om något som känner in mer själv och kan göra den manuella justeringen av b-skruven och läget på andra kuggen (mer) automatiskt.

Då blir det väl som vanligt att man avvaktar.

//M

maRRtin

Aktiv medlem
Tack maRRtin!

Hmm, verkar halvsmidigt. Man drömmer väl om något som känner in mer själv och kan göra den manuella justeringen av b-skruven och läget på andra kuggen (mer) automatiskt.

Då blir det väl som vanligt att man avvaktar.

//M
Jag tänker att det enda du behöver göra är en fine-tuning om nu kasetter och annat är i samma storlek.

När du väl lärt dig hur många klick det skiljer mellan hjulen så borde det går ganska snabbt och smärtfritt. Men nu spekulerar jag bara, har ingen erfarenhet av det personligen.

Berk

Aktiv medlem
När har man egentligen behov av den rangen som nya Eagle ger här i Sverige egentligen? Drivlina tycker jag personligen man inte ska lägga för mycket pengar på - lex smasha dyra bakväxlar mot stenar.

Håller med! Jag har just byggt en single-speed mtb och det funkar också. Om jag skulle bygga en ny mtb skulle jag använda Sram GX DH komponenter med 11-25 kassett som räcker för mig och då får kortare bakväxel, mindre vikt och mindre fula komponenter.

Många verkar dock att uppskatta Stam Eagle, men vet inte om dom verkligen behöver så stor omfång. Jag tycker att 11-delat Stam är bättre och har det på nästan alla cyklar i familjen.

Joppe_k

Medlem
När har man egentligen behov av den rangen som nya Eagle ger här i Sverige egentligen? Drivlina tycker jag personligen man inte ska lägga för mycket pengar på - lex smasha dyra bakväxlar mot stenar.

Håller med. Drivlina känns som en av de saker det inte är värt att bränna hela sin budget på. Har hört lite blandade/tveksamma omdömen om GX gruppen och med tanke på att en Shimano XT 12-delad växel går för 100 € och redan DET är mer kvalité än de flesta behöver så känns det ovärt att betala >300 € för en AXS GX.

Om man seriöst vill ha 12-delat så är nog Shimano Deore 12-delat svårslaget idag.

manneblask

Aktiv medlem
Håller med. Drivlina känns som en av de saker det inte är värt att bränna hela sin budget på. Har hört lite blandade/tveksamma omdömen om GX gruppen och med tanke på att en Shimano XT 12-delad växel går för 100 € och redan DET är mer kvalité än de flesta behöver så känns det ovärt att betala >300 € för en AXS GX.

Om man seriöst vill ha 12-delat så är nog Shimano Deore 12-delat svårslaget idag.

Ja verkligen. Nya Deore finns ju också för HG med 11-51 så. GX 11-delad SRAM tyckte jag alltid funkade bra när jag körde med det. Numera kör jag Microshift AdventX 11-48, funkar perfekt och har inte behövt finjustera något. Hade Eagle på hojen när jag köpte den 2019 och fyfasen vilket konstant meck det var med finjustering och det blev aldrig riktigt bra.

maRRtin

Aktiv medlem
Jag är nyfiken på om det är någon som kör AXS som är missnöjd med den?
Allt man läser om det är väldigt positivt.

Här t ex:

Men det vore kul att höra någon som har haft några problem med det.
Är sugen på uppgradera till AXS och kasta bort den där 12-delade XT jag har, inte så imponerad av den. Min gamla 11-delade SRAM X1 var bättre.

Hälsingland

Aktiv medlem
Man ska väl bränna årsbonusen på någonting roligt, hade varit fint om bikeshop kunde bjuda på 10% för nyhetsbrevet men där är väl AXS undantaget..!

cubefritzz

Aktiv medlem
Jag är nyfiken på om det är någon som kör AXS som är missnöjd med den?
Allt man läser om det är väldigt positivt.

Här t ex:

Men det vore kul att höra någon som har haft några problem med det.
Är sugen på uppgradera till AXS och kasta bort den där 12-delade XT jag har, inte så imponerad av den. Min gamla 11-delade SRAM X1 var bättre.
Jag var dum nog att ta ut hojen i februari och körde på fryst lera som jag glömde var fryst. Kraschade och ett av dreven gick sönder på just AXS växelföraren. Ett drev paket till AXS kostade mig 780 kr =). Dyrt som tusan men jag är ändå fortfarande nöjd. Hade den kraschen varit med en Shimano XT eller XTR hade jag fått köpa en helt ny växelförare bak. Så ja det är dyrt men kan inget annat säga som resten av de reviews jag sett på youtube som slagit med sten på axs växelföraren, det bara fungerar. Nu när jag ändå råkat krascha och testat det också =). Lättare att finjustera växeln än mekanisk shimano vajerlösning. Det enda negativa jag kan tänka mig som kommer att dyka upp i framtiden är förmodligen batteriet men än så länge fungerar det klockrent.

maRRtin

Aktiv medlem
Jag var dum nog att ta ut hojen i februari och körde på fryst lera som jag glömde var fryst. Kraschade och ett av dreven gick sönder på just AXS växelföraren. Ett drev paket till AXS kostade mig 780 kr =). Dyrt som tusan men jag är ändå fortfarande nöjd. Hade den kraschen varit med en Shimano XT eller XTR hade jag fått köpa en helt ny växelförare bak. Så ja det är dyrt men kan inget annat säga som resten av de reviews jag sett på youtube som slagit med sten på axs växelföraren, det bara fungerar. Nu när jag ändå råkat krascha och testat det också =). Lättare att finjustera växeln än mekanisk shimano vajerlösning. Det enda negativa jag kan tänka mig som kommer att dyka upp i framtiden är förmodligen batteriet men än så länge fungerar det klockrent.
Sedär ja, första jag stött på som lyckats mula växeln. Annars har jag sett en hel del repiga växelförare och läst om folk som kraschat så hårt att växelörat har gått av, men växelföraren har klarat sig. Dom verkar ju robusta och reservdelar verkar ju finnas också. Man slipper ju dessutom kostnaden och mecket med vajer och höljen som skall bytas.

Jensen

Aktiv medlem

du körde alltså sönder bara trissorna eller hela armen?

kompis smällde i bakväxeln så pass att skyddsfunktionen som frikopplar motorn gjorde just det. Bara dra till växeln så klickade den i tillbaka till rätt läge. Precis som det är designat.

har en hel del vänner som bytt till Axs. Förvånansvärt nog är vad jag hört alla nöjda. Skulle varit lite klagande på knappen på reglaget som nu ändrats.

Lyssnade på nerdalert podden där de pratade om nya di2. Då nämnde de just att Shimanos möjlighet att ”ta tillbaka” lite skulle vara att det skulle vara driftsäkrare med sladdar men att Axs (generellt, mtb o racer ) visat sig vara väldigt driftsäkert. Därmed inte sagt att det inte kan hända något.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag kan förstå om inte alla gillar reglaget, jag föredrar gripshift och det tog en stund för mig att hitta bekvämt läge.
Har också vurpat och testat frikopplingen, fungerar över förväntan.

Om man en dag glömmer ladda kommer man klart se det som en nackdel. Annars bara priset om man är känslig för det.

Alltså, 2 räcker. Utförs funkar ändå......

Inte om man vill vinna.

Manurhin2

Aktiv medlem
Jag kan förstå om inte alla gillar reglaget, jag föredrar gripshift och det tog en stund för mig att hitta bekvämt läge.

Om man en dag glömmer ladda kommer man klart se det som en nackdel. Annars bara priset om man är känslig för det.

Inte om man vill vinna.
Nu är jag lite tveksam till att det går att vinna på 3vxl också faktiskt förutsatt att man inte tävlar mot sig själv.
Så nu har jag massa växlar över, vad gör man med dom?

MTBemil

Aktiv medlem
Om det handlar om pris så är ju xt di2 fortfarande billigare än detta, visserligen 11 delat. Annars e ju axs jättebra för rika gubbar som inte kan mecka

maRRtin

Aktiv medlem

Inte om man vill vinna.
Du kanske skulle testa Zirbel Twister WE01

Vernersson

Aktiv medlem
1616777974961.png

1616778000392.png

Raggamuffin

Aktiv medlem
Om det handlar om pris så är ju xt di2 fortfarande billigare än detta, visserligen 11 delat. Annars e ju axs jättebra för rika gubbar som inte kan mecka

Di2 känns väldigt gammeldags idag imho, många lösa delar och komponenter. Har det på min racer och visst är funktionen är väldigt bra.
Prisskillnaden kan inte vara stor heller, jag är vanlig knegare men min hobby får kosta så jag kan ha de grejer jag gillar.

Varför man inte kan mecka om man gillar AXS förstår jag inte.

XT di2 när man har dropper och EDC-tool lockar sådär.

MTBemil

Aktiv medlem
Vilken handlare?
Vad kostar kablarna?
Ser inte om dessa är inkluderade eller inte.
Ingår laddare i detta?
Bike24, kablar fanns inte hos dem men de ligger väl runt 350 spänn.
Min poäng e mindre att di2 är bättre, och mer att om elektronisk växling skulle bli mainstream i mtb så hade det redan blivit det

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer